Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sugen på ny systemkamera, men vilken? + lite blandade frågor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Ja, mitt på dagen blir ljuset väldigt skarpt, vilket oftast inte är så bra för fotografering. Det bästa ljuset brukar vara under gyllene timmen, vilket är timmen efter soluppgång och timmen före solnedgång. Men det beror så klart mycket på vad det är man fotar också, och vilket resultat man är ute efter.

ok, var ute mitt på dagen idag då solen var ganska stark. hade tyvärr inte tid att fota någon annan tid på dagen.

följande bilder är tagna med autoläget samt A-läget (bländarprioritet).

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Skiljer inte direkt mycket på bilderna trots olika f-tal?

Beror detta på att det är för ljust helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, var ute mitt på dagen idag då solen var ganska stark. hade tyvärr inte tid att fota någon annan tid på dagen.

följande bilder är tagna med autoläget samt A-läget (bländarprioritet).

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Skiljer inte direkt mycket på bilderna trots olika f-tal?

Beror detta på att det är för ljust helt enkelt?

Jag ser då en jävla skillnad om du kollar i bakgrunden.
Ännu en gång. Gå och lär dig hur A.S.I fungerar tillsammans.

Fotar du ens i RAW?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Bilderna blir ca 6-7 MB stora; hur många får jag då på mitt 64GB minneskort? Behöver jag fler?

Du får ursäkta - jag hjälper gärna dig med frågor, men man blir inte så värst sugen när du inte ens försöker själv utan vill ha allt serverat.
Kan du inte grundskolematematik så kan du väl iaf lägga 1min på google för att själv hitta svaret istället för att fråga om precis allt?

Men ok: 64 000 MB (64 GB = 64 000 MB) / 6,5 MB (cirkastorlek per bild) = ca 9846 st

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Här är en bild som jag tog nyss i auto-läget: Instagram

På vilket sätt hade det gått att gjort denna bilden bättre med P-läget?

Bilderna blir ca 6-7 MB stora; hur många får jag då på mitt 64GB minneskort? Behöver jag fler?

Låt nu säga att jag skall fota en solnedgång, och använda ett förinställt läge.

Vad behöver jag ändra då, och vilket program skall jag använda?

Ang. bilden så har ju många varit inne på att hitta andra vinklar. Det är ett tips som är väldigt bra, generellt. Tar man en bild ståendes, med kameran i ögonhöjd så ser man motivet på samma sätt som ALLA som har vägarna förbi gör. Sätter man sig på huk ser det annorlunda ut. Lägger man sig på mage blir det ännu en annan grej. Kanske ska man testa att ställa sig på kullen en bit bort och fota med teleobjektiv (vet att du inte har något sådant ännu, det är bara ett exempel).
Ett annat bra tips är "gå nära".
Just för landskap kan det vara bar att försöka hitta "linjer" som leder blicken in i bilden, samt att tänka förgrund, "mellangrund" och bakgrund eller åtminstone förgrund och bakgrund.

Sedan är ju ljuset i regel rätt trist sådär mitt på dagen. Ffa för landskap är bästa ljuset i regel soluppgång resp solnedgång +- en timme. Gyllene timmen, medan solen är uppe, brukar ge väldigt fint gult släpljus som ger fina skuggor som spelar över landskapet och blå timmen, när solen gott upp/ned ger fina blå, ibland lite lila toner. Under blå timmen är stativ dock nästan nödvändigt, skulle jag säga (det är absolut en fördel även under gyllene timmen).

Ett annat tips som jag tycker gäller även din bild, är att många kameror exponerar "rätt" så blir bilden ofta lite för ljus, vilket ger blir blaskiga färger och man förjar förlora mer detaljer i högdagrarna än nödvändigt. Jag skulle säga att det, generellt kan vara bra att använda -0.3 till -0.7 EV exponeringskompensation. Då får man lite "mustigare" färger. Blir skuggorna lite mörka kan man ljusa upp dem i efterhand. Även om man fotar JPEG.

Ett par exempelbilder bara för att visa lite vad jag menar.

Exempel på "annorlunda" perspektiv på en blomma (som ju de flesta ser från ovan, i vanliga fall):

orange by Robert Petersson, on Flickr

Tänkt linje (har här ju "pölen" förgrund, havet mellangrund och himmeln bakgrund):

Skrivet av mikael_a1:

nog om detta; när jag är ute och fotar gillar jag att fota landskap och byggnader i bakgrunden. alltså hav och byggnader t ex. fotar oftast mitt på dagen då det är mycket sol som nu på sommaren. ibland kan man ju inte välja när man vill foto, utan får bege sig ut när det finns en lucka i livspusslet.

hursomhelst; på vilket sätt har en större eller mindre bländare påverkan på mina bilder om jag fotar mycket ladskap med hav och byggnader?

skall jag först och främst satsa på bländarprioritet?

ang. minneskortet jag valt. hade ett 32 GB på min förra resa. det fyllde jag upp

om jag fotar i RAW; blir bilderna större och okomprimerade?

Man kan ju anpassa motivet efter ljuset. Om det är hårt solljus så kan man välja en annan typ av motiv. Man kan gå in i skogen där det är skugga eller välja motiv som vinner på hård kontrast. Eller, om man har med en liten diffusor så kan man ge sig på att fota blommor. Eller så for man ta sig till något turistmål och ta "vykortsbilder" med några prunkande blommor eller något.

När jag tog denna var det rätt hårt solljus, men jag hade med mig en halvgenomskinlig reflexskärm som diffusor för att mjuka upp ljuset:

_DSC3826 by Robert Petersson, on Flickr

För landskap och byggnader vill man ju ofta ha stort skärpedjup. Om man inte har något som är väldigt nära kameran kan man i regel blända ner till f/11 och fokusera på något som är 2-3 meter från kameran så är "allt" i fokus. Åtminstone så länge man använder hyffsat korta brännvidder.

Skrivet av walkir:

En RAW-bild innehåller långt mer information än vad en skärm kan visa, vilket är till en stor hjälp vid redigering. Ofta är det 12 eller 14-bitar per kanal jfm JPEG som bara är 8 bitar per kanal. Detta gör det även möjligt att rädda felexponerade bilder i RAW, medan en JPEG aldrig går att rädda. Jag fotograferar alltid i RAW + JPEG där jag mest använder JPEG-bilden som referens.

En JPEG tagen med "högsta kvalitet" i kameran har i regel rätt mycket information i skuggpartierna, så skuggorna går att lyfta en del, men i högdagrarna är det enorm skillnad mellan RAW och JPEG.

Skrivet av mikael_a1:

samma sak när jag tog bild på ett objekt långt bort, då valde jag högt f-tal för att få mindre bländare.
dock visste jag inte hur högt f-talet går, men misstänker att det var nära max vad bländaren klarar av.
bra att man ser en bild på hur bländaren ser ut på en grafisk bild i kamerna. när jag tog var hålet pyttelitet. (f/20 eller kanske mer).

dock fattar jag inte slutarprioriteten. tänkte testa att ta en bild med vågor som jag vill ha en kort slutartid på.
då stod det i kameran "objektet är för mörkt". spelade ingen roll om man minskade eller ökade slutartiden på vredet på kameran.

varför stod det så och vad berodde det på?

skall jag visa några bilder som jag tog där jag ställt in kameran med bländarprioritet?

går det att se information om bilden i Photoshop? f/tal, slutartiden och ISO?

Skulle tro att f/22 är minsta bländare på 18-55:an. Så liten bländare har man i regel ganska sällan behov av att använda och även om skärpedjupet blir större så blir skärpan sämre över hela bilder pga något som kallas diffraktion. Om man inte har någon bra anledning till det bör man undvika mindre bländare än f/11 på en kamera med APS-C-sensor (som D3300 tex).

Testade du alla tänkbara tider när du testade slutarprioritet? Man bör kunna få hyggligt korta tider mitt på dagen, om man inte har jätteliten bländare inställd, men hade du f/22 och 1/2000 inställt så blir ju bilden för mörk, vilket kameran mycket riktigt konstaterade isf.
För du hade inte linsskyddet på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Ang. bilden så har ju många varit inne på att hitta andra vinklar. Det är ett tips som är väldigt bra, generellt. Tar man en bild ståendes, med kameran i ögonhöjd så ser man motivet på samma sätt som ALLA som har vägarna förbi gör. Sätter man sig på huk ser det annorlunda ut. Lägger man sig på mage blir det ännu en annan grej. Kanske ska man testa att ställa sig på kullen en bit bort och fota med teleobjektiv (vet att du inte har något sådant ännu, det är bara ett exempel).
Ett annat bra tips är "gå nära".
Just för landskap kan det vara bar att försöka hitta "linjer" som leder blicken in i bilden, samt att tänka förgrund, "mellangrund" och bakgrund eller åtminstone förgrund och bakgrund.

Sedan är ju ljuset i regel rätt trist sådär mitt på dagen. Ffa för landskap är bästa ljuset i regel soluppgång resp solnedgång +- en timme. Gyllene timmen, medan solen är uppe, brukar ge väldigt fint gult släpljus som ger fina skuggor som spelar över landskapet och blå timmen, när solen gott upp/ned ger fina blå, ibland lite lila toner. Under blå timmen är stativ dock nästan nödvändigt, skulle jag säga (det är absolut en fördel även under gyllene timmen).

Ett annat tips som jag tycker gäller även din bild, är att många kameror exponerar "rätt" så blir bilden ofta lite för ljus, vilket ger blir blaskiga färger och man förjar förlora mer detaljer i högdagrarna än nödvändigt. Jag skulle säga att det, generellt kan vara bra att använda -0.3 till -0.7 EV exponeringskompensation. Då får man lite "mustigare" färger. Blir skuggorna lite mörka kan man ljusa upp dem i efterhand. Även om man fotar JPEG.

Ett par exempelbilder bara för att visa lite vad jag menar.

Exempel på "annorlunda" perspektiv på en blomma (som ju de flesta ser från ovan, i vanliga fall):
https://c1.staticflickr.com/5/4018/4544416118_dfe11eb3a3_z.jpgorange by Robert Petersson, on Flickr

Tänkt linje (har här ju "pölen" förgrund, havet mellangrund och himmeln bakgrund):
http://motljus.sytes.net/bilder/linjer.jpg

Man kan ju anpassa motivet efter ljuset. Om det är hårt solljus så kan man välja en annan typ av motiv. Man kan gå in i skogen där det är skugga eller välja motiv som vinner på hård kontrast. Eller, om man har med en liten diffusor så kan man ge sig på att fota blommor. Eller så for man ta sig till något turistmål och ta "vykortsbilder" med några prunkande blommor eller något.

När jag tog denna var det rätt hårt solljus, men jag hade med mig en halvgenomskinlig reflexskärm som diffusor för att mjuka upp ljuset:
https://c1.staticflickr.com/8/7360/27294136963_f5d4ed92a9_c.jpg_DSC3826 by Robert Petersson, on Flickr

För landskap och byggnader vill man ju ofta ha stort skärpedjup. Om man inte har något som är väldigt nära kameran kan man i regel blända ner till f/11 och fokusera på något som är 2-3 meter från kameran så är "allt" i fokus. Åtminstone så länge man använder hyffsat korta brännvidder.

En JPEG tagen med "högsta kvalitet" i kameran har i regel rätt mycket information i skuggpartierna, så skuggorna går att lyfta en del, men i högdagrarna är det enorm skillnad mellan RAW och JPEG.

Skulle tro att f/22 är minsta bländare på 18-55:an. Så liten bländare har man i regel ganska sällan behov av att använda och även om skärpedjupet blir större så blir skärpan sämre över hela bilder pga något som kallas diffraktion. Om man inte har någon bra anledning till det bör man undvika mindre bländare än f/11 på en kamera med APS-C-sensor (som D3300 tex).

Testade du alla tänkbara tider när du testade slutarprioritet? Man bör kunna få hyggligt korta tider mitt på dagen, om man inte har jätteliten bländare inställd, men hade du f/22 och 1/2000 inställt så blir ju bilden för mörk, vilket kameran mycket riktigt konstaterade isf.
För du hade inte linsskyddet på?

tack för ett bra svar och för att du tog dig tid att svara

det gäller som sagt bara att våga prova och att misslyckas gör inget

jo, testade lite olika slutartider, men det verkade inte spela någon roll?

eftersom jag ställde in kameran med slutarprioritet, så skall den väl justera bländaren och ISO själv?

kan du bara förklara sambandet med liten bländare och kort slutartid som du nämnde ovan?

och nej, linsskyddet var inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

tack för ett bra svar och för att du tog dig tid att svara

det gäller som sagt bara att våga prova och att misslyckas gör inget

jo, testade lite olika slutartider, men det verkade inte spela någon roll?

eftersom jag ställde in kameran med slutarprioritet, så skall den väl justera bländaren och ISO själv?

kan du bara förklara sambandet med liten bländare och kort slutartid som du nämnde ovan?

och nej, linsskyddet var inte på

............. Läs de gamla inläggen. Här är några av dem.
Du har ingen som helst respekt för de som försöker hjälpa dig och frågar samma frågor om och om igen. Du vill inte ens lära dig så varför ska vi fortsätta hjälpa dig? Allt du vill är att ha bekräftelse. Läs Manualen. Läs fotosidans fotokurs. Youtuba. Googla. Gods f-ing grace alltså.

Vill på samma gång ta och be om ursäkt till moderatorerna och min attityd till den här personen. Men då gång på gång många av oss försökt hjälpa honom men han ändå inte lyssnar, så tycker jag att det fasen är nog.

Skrivet av Dockland:

Jepp, som större bländare (ju mindre f-nummer desto större är bländaröppningen), typ f/1.2 är vidöppen och f/16 är det bara en liten springa som släpper in ljus.

Skrivet av dumbo:

Stor bländare (lågt bländarvärde) använder man om man vill ha kort skärpedjup och/eller kort slutartid. Har man stativ och ett motiv som är statiskt så kan man även använda mindre bländare för längre skärpedjup vilket man kanske ganska ofta vill ha på "cityscapes".
Normalt vill man ju ha slutartiden så kort som möjligt för bästa skärpa, så om man inte vill ha det för effekten (tex rörelseoskärpa för att få fram "farten" eller rörelsen i en bild) så är det ju bättre ju kortare tid man har.
Det finns ju dock, som sagt, inget rätt eller fel...
Man lär ju sig vad man gillar och hur man gör för att få olika resultat efter lite testande.

Det finns ju kamerasimulatorer online man kan testa lite med:
http://www.canonoutsideofauto.ca/play/
http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/
http://www.kamerasimulator.se/eng/

Skrivet av perost:

Skärpedjupet påverkas av bländaren och förstoringsgraden. Större bländare ger kortare skärpedjup, och större förstoringsgrad (hur stort motivet är jämfört med sensorn) ger också kortare skärpedjup. Med bländaren kan du påverka skärpedjupet utan att förändra motivet, men för att påverka förstoringsgraden så måste du ändra storlek på motivet i kameran (t.ex. genom att ändra brännvidd eller fysiskt flytta dig närmre eller bort från motivet).

Man kan också skapa illusionen av kortare skärpedjup genom att välja en längre brännvidd och gå längre bort från motivet för att behålla utskärningen. Eftersom vinkeln som objektivet fångar in då blir snävare så blir då bakgrunden mer förstorad och kommer se suddigare ut.
Bländaren anges som f/N, där N är bländartalet. f:et står i detta fall för focal length, d.v.s. brännvidd. Det betyder att man kan ersätta f:et med brännvidden för att beräkna den optiska storleken på bländaröppningen (den fysiska storleken kan skilja sig beroende på hur objektivet är konstruerat). Så 50mm och f/2.8 ger en bländaröppning med diameter på ca. 18mm, medan t.ex. f/5.6 ger en bländaröppning på ca. 9mm. Det är inget du lär ha så mycket praktisk nytta av att veta, men om du tänker på f/N som en formel för bländaröppningen så inser du lätt att öppningen kommer minska när N ökar eftersom man delar med N.
Nästan, men högre ISO släpper inte in mer ljus, det förstärker bara ljuset som kommer in. Detta är också orsaken till att högre ISO ger mer brus, eftersom även bruset förstärks.
Ja, det är hur länge slutaren är öppen och släpper in ljus.

Skrivet av izzie:

Brännvidd = avstånd mellan lins och sensor, enkelt förklarat.

Bländartal = Anledning till att man skriver f/tal, till exempel f/2.8, är att man faktiskt menar brännvidd delat på bländarens öppning i millimeter. Resultatet du får ut av denna ekvation får du diametern i millimeter på bländaröppningen som ljuset går genom innan det träffar sensorn. Säg att du har ett objektiv på 50mm och använder bländaröppning 8.0. 50/8 = 6,25 = bländaren är 6,25mm öppen i diameter. Där står alltså f/8 egentligen för 50/8.

Ju mindre tal du ställer in, alltså ju lägre bländartal, desto större blir resultatet av ekvationen (jämför 50/2 = 25 mot 50/8 = 6,25). Med bländartal 2 (alltså f/2) får du alltså in "25 ljus" medan med bländartal 8 (alltså f/8) får du bara in "6,25 ljus". Det är därför inte ologiskt, men däremot inget man kanske funderar ut på rak arm.

Skrivet av solomon:

Autofokus är när kameran fokuserar själv. När du manuellt fokuserar använder du ringen som finns på objektivet.
Jag har fotat några år på eget bevåg och enligt mig är det lättaste sätt att förstå hur man hanterar "Manuell" är detta:

Vill du ha fokus på mycket information? T.ex landskap: Hög F-stop.
Vill du ha suddig bakgrund och fokus på något närmre? Lägre F-stop.
Rör sig det du vill fota / handhållen kamera? Högre slutartid(shutter)

T.ex om man vill ha mycket information, landskap etc så brukar man vilja ha högre F-stop och då får man använda lägre shutterspeed.

Har lite foton på min Flickr: www.flickr.com/photos/127447129@N05/
Anledningen till att man kör manual är för man få bestämma allting själv. Det kanske är en väldigt ljus dag men molnigt. Då kanske man vill underexponera bilden för att kunna ta fram rätt exponering, alltså få ett bättre djup i fotot.

Skrivet av solomon:

Ja, precis. Du har rätt angående f-stop. Högre F-stop låter mindre ljus komma in i huset och då brukar man t.ex vid handhållet justera det med ISO, om slutartiden blir för låg, dvs risken att det blir suddigt pga skakiga händer. En bekväm slutartid för mig själv ligger runt 1/50 när jag handhåller utan Tripod.

Man som sagt ha ett högre F-stop när man vill ha mer information i fotot, dvs allt som inte du har fokuserat på. När du tar ett landskaps-foto så fokuserar du ju fortfarande på något, även om det är långt bort. Då vill du ha så mycket information du kan i bakgrunden, alltså hur skarpt fotot blir.

F-stop är samma sak som bländare. Det är hur mycket ljus som tillåts att komma in i kameran.
Lågt F-stop = suddig bakgrund, om man utgår att du har någonting nära kameran

Saker i rörelse, t.ex sporter där folk rör sig eller det man vill fota rör sig, vill man använda en hög slutartid, t.ex 1/150.
https://puserscontentstorage.blob.core.windows.net/userimages/2d09794c-17e8-4963-bf40-144ba595d48c/5c0d67ad-06a2-4872-9830-763d73666591image4.jpeg

Slutartid, bländare och iso hör alla ihop egentligen. Det beror alldeles på vad man är ute efter.
Jag personligen kör med 400 iso som standard. Jag tycker om det lilla bruset som blir, tycker det ger en härlig effekt, men sen utgår jag från vad som behövs i situationen.

Skulle rekommendera dig att läsa genom Fotosidan's lektioner: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/fotoskola-del-1-bla...
När du väl börjat lära dig grunderna så kan du börja bryta reglerna och hitta din egen stil.

På samma gång vill jag säga att du ska lära dig Adobe Lightroom för post-process.

Skrivet av izzie:

Du måste väl kunna trycka runt på fotosidans sajt själv?

Ja och ja.

Huruvida du använder skärmen eller sökaren (vilken du kallar för titthål) spelar ingen roll. Ja, du behöver fokusera om motivet är suddigt.

Ja.

Tvärt om.

Ja.

Det är mer basic.

Lättare och bättre att skita i Photoshop och bara köra Lightroom (men det mesta du kan göra i LR kan du göra i PS).

Skrivet av perost:

Ja, det finns, ställ in A på lägeshjulet. Bländarprioritet är det läge jag själv använder som standardläge, om tillfället inte kräver något annat läge.
Du kan ändra bländare utan att ändra ISO. Men då ändrar du också mängden ljus som släpps in, så bilden kommer att bli mörkare eller ljusare. För att behålla samma ljusnivå i bilden så måste du kompensera med slutartid och/eller ISO.
Ja
Inställningarna står ju under bilden, brännvidd 120mm, bländare f/4.5, slutartid 1/4000s och ISO 100. Men det har du inte så mycket hjälp av egentligen, att försöka lära sig vilka inställningar som fungerar för varje tänkbar situation är ju ganska hopplöst. Det enda vettiga är att lära sig hur det fungerar, och anpassa inställningarna efter situationen.

Skrivet av Dockland:

Du måste läsa svaren du fått tidigare på motsvarande frågor. Annars tar det lite väl mycket energi för alla som behöver upprepa svaren, som redan finns tidigare i tråden (exempelvis bländarprioritet, slutartider i relation med bländare)
Sedan är det bara ut och fota, du kan inte läsa dig till det perfekta fotot. Ut och gör misstag

Skrivet av skog1s:

Detta som skrivs ovan!

Ha inte så bråttom @mikael_a1

Har du studerat/pluggat in fotosidans skola ?

Det verkar inte så!!

Läs lite.... ut o fota
Läs lite mer...ut o fota än mer......Kör så, så kommer du närmre det du vill uppnå!

Som sagt allt finns som svar i tråden/fotosidans skola.

Kolla här t e x:

Övningsuppgifter

Tills vi ses nästa gång: ställ gärna in kameran på läget bländarprioritet (märks på kameran ofta som Av eller A, för Aperture Priority), om du har en systemkamera. Med bländarproritet påslaget ställer kameran själv in en lämplig slutartid för den bländare du har valt.

Ta sedan några bilder med olika bländaröppningar på ett och samma motiv, och titta på bilderna i kamerans display. Fundera lite på resultatet.

Vad händer med skärpedjupet när du ställer in en stor bländare?
Vad händer med skärpedjupet när du ställer in en liten bländare?
Vad händer med slutartiden när du ställer in olika bländare?

Ta till dig denna Övningsuppgift och gör den, så skall du se att allt klarnar!!

Eftersom du redan har ettan, hoppar jag tillbaka till nollan

Fotoskola: Del 0 - Grunderna

(Del:1 har du kanske redan läst )

Fotoskola: Del 2 - Slutaren

Fotoskola: Del 3 - ISO-talet

Fotoskola: Del 4 - Öva upp ditt seende

Fotoskola: Del 5 - Mät ljuset rätt

Så, där har du alla. Lycka till

Skrivet av jookeer:

Asså, du kan över- eller underexponera oavsett högt eller lågt ISO.
Tror det är hög tid att ägna 5 min åt exponeringstriangeln tid-bländare-iso som många av oss tipsat om redan för flera dar sen. Snälla...

Skrivet av perost:

Det är tre parametrar som bestämmer hur ljus eller mörk en bild blir: slutartid, bländare och ISO. Om du dubblerar ISO-värdet så kan du kompensera genom att halvera slutartiden eller minska bländaren ett steg¹ och få en lika ljus bild.

Men eftersom det är en kompaktkamera så kan det mycket väl hända att ISO var lågt ändå, eftersom de brusar mer p.g.a. deras små sensorer. Min bedömning av bruset utgick ifrån att fotot var taget med din D3300, som inte bör brusa så där mycket förrän upp mot kanske ISO 1600 eller så.

¹ Ett bländarsteg är t.ex. f/4 till f/5.6. Orsaken till att stegen verkar ha så konstiga värden beror på att varje steg är en multiplicering med roten ur 2 (~1.414), p.g.a. hur arean av en cirkel beräknas. Så 4*1.414 = 5.6, och nästa steg blir 5.6*1.414 = 8, o.s.v. Räknar man på det själv så märker man att stegen är lite märkligt avrundade (5.6 borde egentligen vara 5.7 t.ex.), men det har historiska skäl så det är bara att gilla läget

Skrivet av izzie:

Läs nu detta inlägg.
http://www.fotografika.se/grundkunskaper-for-manuella-install...

Studera sedan denna bilden.
http://www.canon.se/Images/AT_Page_1_02_SE_tcm87-1082678.jpg

I den här tråden ser jag människor vara sinnesjukt tålmodiga och förklara saker om och om igen. Det är inte vanligt på internet (även om detta forum i stort är en av de ljusare platserna). Det blir dock svårt att fortsätta förklara samma sak om och om igen när du inte verkar ta in det.

Ett tips i all välmening. Det är alltid kul med fler som börjar fota och är fotointresserade, och alla är vi barn i början. Så fråga på! Men ställ inte samma frågor utan att ha läst tidigare svar.

Nåväl. Som tidigare har sagts är det näst intill omöjligt att rekommendera optimala inställningar för ett tillfälle, eftersom någon parameter alltid kommer att vara annorlunda. Det hämmar dessutom ditt lärande, eftersom du då inte behöver tänka efter vid varje tillfälle och därmed lär dig snabbare.

Generellt bör du, som tidigare sagts, alltid försöka ha så låg iso som möjligt. Se iso-inställningen som en sista utväg när du inte kan/vill ha kortare skärpedjup eller längre slutartid. Det är en bra grundregel.

Din sista punkt: en stor bländaröppning ger mer bakgrundsoskärpa (ofta refererat till som bokeh). Dessutom får du mer bakgrundsoskärpa ju närmre motivet du är. Det är allt som styr. Slutartiden reglerar hur ljus eller mörk bilden blir i relation till bländaröppningen. Fotograferar du rörliga motiv bör du inte ha för lång slutartid eftersom objektet då exponeras under sin rörelse och därför blir suddigt. Fotar du handhållet bör du generellt inte gå under 1/60 sekund, eftersom du då hinner skaka medan slutaren är öppen och motivet riskerar att bli suddigt.

Lycka till!

Skrivet av solomon:

Största tipset jag kan ge dig just nu @mikael_a1 är att du går ut och fotar och slutar tänka så himla mycket. Man lär sig desto mer man fotar. Sen vill jag också du kastar Photoshop åt skogen och skaffar Lightroom.

Skrivet av skog1s:

Har du pluggat/Läst Fotosidans fotoskolans alla delar än ?

Skrivet av solomon:

For the love of Norrlands guld. LÄR DIG Manuellt läge så kommer du förstå hur Shutter speed, Aperture och ISO fungerar tillsammans. I 8 sidor har vi berättat för dig om och om igen hur saker och ting fungerar, varför återgår du inte till de posterna? Om du vill lära dig att fota så måste du läsa och lära dig själv. Det är så allting fungerar.

Däremot om du ska ta bilder med lång shutter så måste du använda ett ND-filter om det sker under dagtid då det blir för mycket ljus som hinner fram till sensorn.

Du måste lära dig hur A.S.I fungerar ihop med varandra. SKIT i Auto-läget och använd inte A/S-mode innan du lärt dig hur just A.S.I fungerar.
Jag förstår att du vill gå från nybörjare till pro direkt, men du glömmer att ALLA har börjat någonstans. Vi försöker hjälpa dig men du frågar samma frågor om och om igen. Kom igen nu Mikael. Skärp dig.

Du säger själv att du inte fattar hur bländaren / slutartiden fungerar, alltså har du inte heller läst varken vad vi sagt eller vad som stod i fotosidans kurs jag länkade förut.

Skrivet av solomon:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
Kameran väljer inte rätt läge. Det du inte verkar fatta är att kameran är DITT VERKTYG. Det är DU som tar fotot.

Du förstår ju inte ens grunderna om A.S.I så varför sitter du och kör med prioritetslägena???????

Skrivet av solomon:

Jag ser då en jävla skillnad om du kollar i bakgrunden.
Ännu en gång. Gå och lär dig hur A.S.I fungerar tillsammans.

Fotar du ens i RAW?

Skrivet av Joakim1024:

Du får ursäkta - jag hjälper gärna dig med frågor, men man blir inte så värst sugen när du inte ens försöker själv utan vill ha allt serverat.
Kan du inte grundskolematematik så kan du väl iaf lägga 1min på google för att själv hitta svaret istället för att fråga om precis allt?

Men ok: 64 000 MB (64 GB = 64 000 MB) / 6,5 MB (cirkastorlek per bild) = ca 9846 st

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ja, ta och lås den här tråden nu. Gång på gång tas samma fråga upp och ingenting går framåt. Antingen så trollar han eller så är han enormt inkapabel till att både ta in och uppskatta hjälp.

Vad leder det till att fortsätta? Inget produktivt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

eftersom jag ställde in kameran med slutarprioritet, så skall den väl justera bländaren och ISO själv?

kan du bara förklara sambandet med liten bländare och kort slutartid som du nämnde ovan?

ISO ändrar den bara själv om man har Auto-ISO på. Annars får man ändra själv.

Sambandet mellan tid, bländare och ISO har redan avhandlats flera gånger i tråden. Liten bländare (litet hål) släpper in lite ljus. Kort slutartid gör att sensorn exponeras för ljus kortare tid, vilket ger mindre ljus, så bilden blir mörkare (förutsatt att ISO-talet är samma.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts och som framgått med all önskvärd tydlighet får du rätt (ljusmässigt sett) exponering om du följer exponeringstriangeln bländare-tid-iso.

Om du inte förstått kör vi jookeers snabbkurs:

1. Det är bara 3 variabler att hantera för att manipulera exponeringen, se triangeln.

2. Ökar du den ena ett steg måste du kompensera genom minska någon av de andra med ett steg.

Ex. f/5.6 1/250 ISO=100 ger samma (ljusmässigt sett) resultat som:
f/8 1/125 ISO=100, bländaröppningen har minskat ett steg vilket du kompenserar med att öka tiden ett steg (1/125).
f/5.6 1/500 ISO=200, du har kortat ner slutartiden ett steg till 1/500 och kompenserar detta med att öka ISO ett steg.

3. Återigen, pillar man på den ena åt ett håll kompenserar man med justering av någon av de andra åt det andra hållet.

Fulla steg på bländaren är: 1.4 2.0 2.8 4.0 5.6 8.0 11.0 16.0 22.0, varje steg du tar till höger halverar ljusinsläppet
Tidens steg, vanliga i dagsljus: 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000 1/2000 1/4000, varje steg till höger halverar tiden för ljusinsläppet
ISO: 100 200 400 1600 3200 6400 12800, varje steg till höger dubblerar sensorns ljusmottagningsförmåga/ljuskänslighet

För att vara övertydlig gäller motsatsen (såklart) om du stegar från höger till vänster

Ett steg åt höger på någon av de tre kompenseras med ett steg åt vänsteren av de andra två. Två steg på den ena kräver 2 steg på någon av de andra eller 1 steg på båda de 2 andra fast i motsatt riktning.

Läxa: Välj ut ett motiv. Ställ in Manuellt. Ställ ISO=200. Ställ tiden=1/250. Nu har du låst 2 av de 3 variablerna, kvarstår en (bländaren). Ställ den pss att kameran indikerar korrekt exponering. Notera bländarvärdet. Lås nu bländarvärdet och ändra tiden till 1/500 och ändra ISO tills kameran indikerar rätt exponering, vilket skall bli ISO=400. Osv. manipulera dessa 3 variabler så ser du hur de hänger ihop.

Vill man slippa M-läget finns AV (Aparture Priority) där man låser bländaren eller TV (Time Priority) där man låser tiden. I båda dessa låser du en variabel och de andra 2 väljer kamerans automatik att sätta förprogrammerade värden. Ställer du ratten på P (Program) - se manualen - LÄS DEN för den förklarar 99% av dina frågor i tråden. Läs manualen steg för steg och pilla med inställningarna på kameran för att verifiera det man skriver stämmer med din uppfattning, teori och praktik.

Själv väljer jag att sätta (låsa) tid och bländare och låter kameran justera ISO automatiskt. Jag sätter tid efter motivets rörelse, är det snabba puckar blir det 1/500 eller kortare, är det motiv i vila kan 1/60-1/125 duga. Bländaren ställer jag efter vilket skärpedjup jag vill ha. ISO får anpassa sig enl. kamerans automatik (satt till ISO=Auto).

Kan bli ett kapitel i boken "Fotografi för Dummies".