Är i Japan. Vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Hört att Sennheiser hörlurar skulle kunna hittas bra mycket billigare där.
Ska dit själv och ta en titt om en två veckor men kommer troligen spendera alla mina besparingar på mat!

Mat är inte dyrt i Japan (Tokyo), så du klarar dig nog

OnTopic: Om du är kameraintresserad så är begagnad utrustning prisvärt.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

@rokka:
Nintendo Switch? Där kan du fortfarande spara en hel del. I övrigt är det svårare att fynda. Inte alls samma låga priser som för 20 år sedan. Har kvar mina Global knivar som köptes i presentbox för 300 SEK på den tiden.

Var i Japan är du? Var nyligen i Nagoya, Kyoto och Osaka. Stor skillnad mot Tokyo där jag varit tidigare. Tokyo har överpriser på mycket, då exempelvis priserna i Akihabara trissats upp pga dess populäritet. Köpte för övrigt min Switch dagen efter release i Gifu (utanför Nagoya). I Tokyo var den då helt(?) slutsåld.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Var i Japan förr-förra sommaren 2015 och köpte 3 st pro:s
Stämmer, slipningen är något bättre (jag betalade lite för känslan också )
Finns bara som sagt i Japan och i deras egna butiker.

Permalänk
Inaktiv

Soja

Permalänk
Medlem

Ett stor fint rött äpple ute på den japanska marknaden, och återkomma till tråden om det var dyrt eller billigt!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

En flygbiljett till Kanada (BC)

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Kom hem med ny Japanska to your home.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Mat är inte dyrt i Japan (Tokyo), så du klarar dig nog

OnTopic: Om du är kameraintresserad så är begagnad utrustning prisvärt.

Vet inte var du åt men var i Tokyo för en vecka sen och maten är SVINDYR såvida du inte vill leva på ramen.

TS, om du tycker det är kul så kan du köra mario kart på gatorna (googla), ångrar att jag inte gjorde det. Det jag också önskar jag kunde gjort var att köpa en Katana men jag åkte via Kina och man får inte ta in svärd i Kina.

Kameror är också ett bra tips, köpte ett objektiv för 3.3 som nytt kostar typ 7-8 i Sverige och finkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

du kanske skulle importera en billig japansk bil. Typ en sån här pärla!?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk
Medlem

En rejäl japansk tatuering.

Permalänk
Medlem

Kamerahus/objektiv har jag för mig ska ligga i hyfsad kurs.

Permalänk
Medlem

Instämmer om knivar, men skippa leksaksknivarna som det står global på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vet inte var du åt men var i Tokyo för en vecka sen och maten är SVINDYR såvida du inte vill leva på ramen.

Då blev du lurad eller åt bara på turistställen. Det är bara att kolla McDonald's som riktmärke för att se hur låga restaurangpriserna är.
http://www.japangourmetguide.com/blog/2017/1/26/big-mac-index...

Själv levde jag på sushi i två veckor i Tokyo. Priserna per sushi är från 100 JPY (~8 SEK) per tallrik, där man får betala över 25 SEK i Sverige (om du ens hittar en bra kaiten). Kan även rekommendera sushin på 7eleven som är riktigt god. Perfekt med två bitar on-the-go innan man ger sig iväg till Akiba. Öl är också billigt

Skrivet av Mögel:

Kamerahus/objektiv har jag för mig ska ligga i hyfsad kurs.

Beror säkert på vad man är ute efter. Min kamera (Olympus OM-D E-M10 Mk II) var billigare i Sverige. Sedan är vissa kamerahus låsta till Japanska (gäller främst Panasonic). Riktpriserna är lägre i Japan, men vi kör fler reor och cashbacks i Sverige.

Permalänk
Medlem

Konst

Kanske köpa nått att hänga upp på väggen. Japansk kalligrafi eller något snyggt motiv. Lätt att frakta hem om de är i "kakemono", dvs i rullar. Det skulle jag ha gjort om jag var i Japan.

Permalänk
Medlem

När jag var i tokyo för 10+ år sedan så kändes maten väldigt billig. Spenderade bara 8000 på 3 veckor inklusive boende(hostel) och åt bara ute samt att det blev en hel del alkohol, 16 totalt inkl flyg.
Så när jag sa spendera allt på mat så menade jag snarare att äta väldigt mycket. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vet inte var du åt men var i Tokyo för en vecka sen och maten är SVINDYR såvida du inte vill leva på ramen.

TS, om du tycker det är kul så kan du köra mario kart på gatorna (googla), ångrar att jag inte gjorde det. Det jag också önskar jag kunde gjort var att köpa en Katana men jag åkte via Kina och man får inte ta in svärd i Kina.

Kameror är också ett bra tips, köpte ett objektiv för 3.3 som nytt kostar typ 7-8 i Sverige och finkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vida du inte går och käkar på lyxrestauranger i Ginza eller Roppongi är maten riktigt billig i Japan. Tycker personligen maten i Sverige är svindyr i jämförelse.

OnT: Kolla kanske på tangentbord om man är intresserad av det? En del stora märken kommer från japan.

Permalänk
Avstängd

Vad sägs som en samurajsvärd?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då blev du lurad eller åt bara på turistställen. Det är bara att kolla McDonald's som riktmärke för att se hur låga restaurangpriserna är.
http://www.japangourmetguide.com/blog/2017/1/26/big-mac-index...

Själv levde jag på sushi i två veckor i Tokyo. Priserna per sushi är från 100 JPY (~8 SEK) per tallrik, där man får betala över 25 SEK i Sverige (om du ens hittar en bra kaiten). Kan även rekommendera sushin på 7eleven som är riktigt god. Perfekt med två bitar on-the-go innan man ger sig iväg till Akiba. Öl är också billigt

Skrivet av Ertiyed:

Så vida du inte går och käkar på lyxrestauranger i Ginza eller Roppongi är maten riktigt billig i Japan. Tycker personligen maten i Sverige är svindyr i jämförelse.

Burger king, 100 spänn för ett stort meal i Akihabara. Liten lokal teppanyakiplace, 700 spänn för båda (kött är dyrt). Å andra sidan åt vi på ett litet ställe där vi båda käkade nudlar för 100 spänn. Därav nyfikenheten till var ni hittade er "billiga" mat.

Så jag blev varken lurad eller åt på turistställen. Att du (@walkir) väljer att käka på donken och 7eleven är en helt annan sak.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt klart! Men Global är lite av en statusgrej här i Svea.. Nice som present lixom

Nja, Global har bra/intensiv marknadsföring, och det är väl lite statussymbol bland en del.
Bland en del andra är Global motsatsen till statussymbol.
Det kan vara ett medvetet val absolut, och det är helt okej knivar (känner åtminstone en kock som gillar dem på riktigt och faktiskt uppskattar deras knivar) men i övrigt så säger nog en uppsättning globalknivar i köket att du nog egentligen inte har köpt något annat än vad du tror man ska köpa, och vad du tror innebär att du verkar vara "fin"

till TS, köp du med dig några globalknivar som gebortpresenter om du känner för det, men hade personligen lagt de pengarna på några trevligare mer unika knivar än Global

Knivar och sprit är väl mitt förslag, roligare spritsorter med schysta flaskor, sådant kan vara roligt att ha

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Har du någon hobby, kanske något relaterat till det?
Kanske hörlurar om du gillar det; SONY MDR-CD900ST

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

Det finns små datorlådor av märket Abee som bara säljs i Japan. Anodiserad aluminium i flera färger. Högre klass i finish än Lian-li men ännu inte så moderna inuti eller med jättebra kylning.
Många japanska mobiltelefoner kan vara lite speciella också.
I båda fallen måste man nog kolla upp precis vad man vill ha på nätet i förväg.

Skrivet av anon246659:

Typ deras KitKats *ryser*

De har ju massor med olika Kitkat-smaker som inte finns någon annanstans. Man behöver inte köpa "grönt te" eller "röda bönor". Sen är förpackningarna ofta pyttesmå jämfört med förpackningen i Sverige.

Wagyu är förstås ett måste (om man inte är vegetarian) men jag skulle också satsa på att prova olika slags gatumat som är ovanligt i Sverige. T.ex. okonomiyaki, som är något jag börjat laga hemma ofta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Pelegrino:
Åt aldrig på varken McDonald's eller BK. Sen ser jag Akiba som en stor turistfälla. Likaså omkring Asakusa, där det är smått omöjligt att hitta något prisvärt.

Det är främst bakgatorna i Tokyo som är värda besök enligt mig. I övrigt gillade jag Omotesando bäst som område. Riktigt mysiga caféer/tehus och avkopplande atmosfär. Svårt att tro att skrikiga Shibuya ligger som granne där.

Har ätit en hel del på olika izakayor och där brukar det vara prisvärt. Ställen med yakiniku grill är också prisvärda. Utan min sambos familj, hade jag däremot inte hittat dessa ställena, då menyerna endast är på japanska.

Fint kött dyrt, men i Sverige går det bara att drömma om liknande kvalitet på råvarorna. Åt exempelvis rå kyckling i där sist, vilket jag aldrig hade vågat i Sverige.

Skrivet av Findecanor:

T.ex. okonomiyaki, som är något jag börjat laga hemma ofta.

Har gjort okonomiyaki ett par ggr här också
https://www.instagram.com/p/BDBj-AJhZEL/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

En rejäl japansk tatuering.

precis.

sen kombinerar du att fira gaddningen samt kyler ner den sargade huden på ett bad.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vet inte var du åt men var i Tokyo för en vecka sen och maten är SVINDYR såvida du inte vill leva på ramen.

TS, om du tycker det är kul så kan du köra mario kart på gatorna (googla), ångrar att jag inte gjorde det. Det jag också önskar jag kunde gjort var att köpa en Katana men jag åkte via Kina och man får inte ta in svärd i Kina.

Kameror är också ett bra tips, köpte ett objektiv för 3.3 som nytt kostar typ 7-8 i Sverige och finkar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är relativt. Vad betalade du för en lunch/middag? Det är högsäsong nu också, jag var där under lågsäsong om det spelar någon större roll.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Globalknivar är inte billiga i Japan de är dyra utanför. Finns att hitta på loft.

Är man ute efter bra käk till vettigt pris så är osaka staden man ska åka till. Här kan man käka en bra lunch för 40kr och 2h nomihoudai samt käk på en izakaya kostar sällan över 200kr. Har varit i Tokyo 2 ggr och upplevde att maten var dyr i förhållande till vad man får. Sen är jag kanske en osaka fan boy också.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag letat efter någon schysst gitarr att köpa då det produceras en hel del där, kanske inte är något som lockar dig dock.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem

Passa på att äta och dricka alkohol
Obegränsad dricka (whisky "rocku", sake, iskall Asahi etc, något för damerna m.m.) och massa mat för typ 200 kr per person.

Man går ut mätt, full och nöjd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

@rokka: starka nudlar?

Permalänk
Medlem

Pepsi cheetos

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2395386/Pepsi-flavore...

berätta gärna hur dom smaka, kan inte tänka mig att dom smakar pepsi ^^

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Det enda rätta svaret måste ju vara: En waifu-pillow.
Men på en liten seriösare not. Jag köpte en riktigt bra kökskniv, och den är helt outstanding.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE