Permalänk
Skrivet av virre567:

Sitter och jämnför en dji phantom 4 standard och en mavic pro. Vad jag har förstått så är det inga större skillnader på dom från utom smidigheten? Sensorn ska vara typ samma, annan lins med lite mindre fov. Nån som vet om några andra skillnader?

Har läst från dom som.har båda så är Phantom 4 stabilare i luften. Känns som det är en naturlig följd av vikt och storlek. Inspire'n är ju stabilare än 4an. Lite bättre bilder och filmer på 4an när jag kollat förförelser, men det är inte mycket. Vikt och mobilitet är ju inget 4 kommer i närheten av. Summan är väll vad man är ute efter. Jag köpte precis en 4 Standard. Jag behöver inte mobiliteten så mycket utan uppskattad det lilla extra som kameran gjorde. Sen är ju 4 mycket billigare vilket var ett avgörande för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Sitter och jämnför en dji phantom 4 standard och en mavic pro. Vad jag har förstått så är det inga större skillnader på dom från utom smidigheten? Sensorn ska vara typ samma, annan lins med lite mindre fov. Nån som vet om några andra skillnader?

Det är iofs enorm skillnad på smidigheten till Mavics fördel. Mavic har lite sämre kamera, kortare flygtid men batterierna är billigare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Har läst från dom som.har båda så är Phantom 4 stabilare i luften. Känns som det är en naturlig följd av vikt och storlek. Inspire'n är ju stabilare än 4an. Lite bättre bilder och filmer på 4an när jag kollat förförelser, men det är inte mycket. Vikt och mobilitet är ju inget 4 kommer i närheten av. Summan är väll vad man är ute efter. Jag köpte precis en 4 Standard. Jag behöver inte mobiliteten så mycket utan uppskattad det lilla extra som kameran gjorde. Sen är ju 4 mycket billigare vilket var ett avgörande för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Frux:

Det är iofs enorm skillnad på smidigheten till Mavics fördel. Mavic har lite sämre kamera, kortare flygtid men batterierna är billigare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input! Det fick bli en phantom 4. Synd att det inte räckte till en Phantom 4 pro men det får man väl ta senare!

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa en mavic pro, men hittade precis en begagnad inspire 1 x3 här i Norge.
Vet att det är stora skillnader i prestanda på både uav och kamera. Men bortsett från det;
Någon här som vet vilken praktisk räckvidd dessa har till respektive handkontroll?

Edit: räckvidd i Sverige/Norge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guztav:

Tänkte skaffa en mavic pro, men hittade precis en begagnad inspire 1 x3 här i Norge.
Vet att det är stora skillnader i prestanda på både uav och kamera. Men bortsett från det;
Någon här som vet vilken praktisk räckvidd dessa har till respektive handkontroll?

Edit: räckvidd i Sverige/Norge?

Skickades från m.sweclockers.com

Tillräckligt för att du skall kunna flyga inom dem 500m som Transportstyrelsen tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Tillräckligt för att du skall kunna flyga inom dem 500m som Transportstyrelsen tillåter.

Nja, inom synhåll.. Vilket brukar vara runt 500m. Skulle dock kunna tänka mig att det är mindre för Mavic:en.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Igår fick jag äntligen hem min Phantom 4. Upptäcker direkt att batteriet verkar vara stendött. Vad jag sett på alla unboxing videos på youtube brukar det alltid finnas lite kräm kvar. Hoppades in i det sista att det skulle vakna till liv så jag satte det på laddning över natten i förhoppning av att vakna till en grön ring. Tyvärr är det helt stendött.

Någon här som skickat tillbaka något till DJi? Nu när det snart är semestertider så vågar man ju inte tänka på att man kanske får tillbaka det i typ slutet av augusti.....
Köpte drönaren från elefun.no så jag hoppas att dom kan ersätta mig med ett batteri istället.
Blir isf en lååååång vecka att vänta på ett nytt....

Permalänk
Skrivet av RaekWon:

Igår fick jag äntligen hem min Phantom 4. Upptäcker direkt att batteriet verkar vara stendött. Vad jag sett på alla unboxing videos på youtube brukar det alltid finnas lite kräm kvar. Hoppades in i det sista att det skulle vakna till liv så jag satte det på laddning över natten i förhoppning av att vakna till en grön ring. Tyvärr är det helt stendött.

Någon här som skickat tillbaka något till DJi? Nu när det snart är semestertider så vågar man ju inte tänka på att man kanske får tillbaka det i typ slutet av augusti.....
Köpte drönaren från elefun.no så jag hoppas att dom kan ersätta mig med ett batteri istället.
Blir isf en lååååång vecka att vänta på ett nytt....

Köpte själv där men har ingen erfarenhet av returer, dock så är dom en riktig DJI Reseller, endast 4 st sådana i Norge samt jag såg även att det var dom som levererade drönare till Komplett. Tror dom är hyffsat stora så möjligheten att får snabb hjälp är nog större med en sådan leverantör en en mindre.

Intressant att höra hur det går då jag nyligen köpt där och deras bemötande med mig har varit exemplarisk, dom gjorde fel på fakturan och den justerades omgående. Sen gick frakten till mig på 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaekWon:

Igår fick jag äntligen hem min Phantom 4. Upptäcker direkt att batteriet verkar vara stendött. Vad jag sett på alla unboxing videos på youtube brukar det alltid finnas lite kräm kvar. Hoppades in i det sista att det skulle vakna till liv så jag satte det på laddning över natten i förhoppning av att vakna till en grön ring. Tyvärr är det helt stendött.

Någon här som skickat tillbaka något till DJi? Nu när det snart är semestertider så vågar man ju inte tänka på att man kanske får tillbaka det i typ slutet av augusti.....
Köpte drönaren från elefun.no så jag hoppas att dom kan ersätta mig med ett batteri istället.
Blir isf en lååååång vecka att vänta på ett nytt....

Sätt inte drönar-batterier på laddning över natten..! Om du inte är en nattuggla.

Är ett flertal hem som brunnit ner den vägen och det står i instruktionerna att man ska ha översyn, när man laddar dem.
Även om risken är liten, så finns den där...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Woohoo! Fick äntligen hem ett par DJI Goggles =D
Någon här som hunnit testa dem än?

Hoppas på förenklad kamerkontroll med hjälp av headtracking, är ju apsvårt att manövrera två spakar plus gimbal-hjulet (och fokus-slidern) =P

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack för tipset, då ska jag verkligen tänka på det.

@larsaunitz: Tog kontakt med elefun igår via mail. Måste säga att jag håller med dig! Verkar vara riktigt bra service! Jag frågade vad jag skulle göra med döda batteriet. De frågade om jag kunde tänka mig det bättre batteriet till Phantom 4 med längre flygtid då deras andra batterier var slut. Självklart sa jag, 2tim senare var paketet skickat. Sen skulle jag skicka tillbaka mitt trasiga batteri när jag fått det nya. Har verkligen inget ont att säga om elefun, riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är iofs enorm skillnad på smidigheten till Mavics fördel. Mavic har lite sämre kamera, kortare flygtid men batterierna är billigare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Mavic är också mycket enklare att transportera. Att ta cykeln med en Phantom har sina risker. En Mavic är enklare att ta med i en liten väska.

Fördel för Mavic är också att den låter mindre i luften, kan vara bra i vissa tillfällen.

Som sagt, beror mycket på när/hur/var man tänkt flyga.

Jag står själv och väljer mellan Mavic och Phantom 4 för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Woohoo! Fick äntligen hem ett par DJI Goggles =D
Någon här som hunnit testa dem än?

Hoppas på förenklad kamerkontroll med hjälp av headtracking, är ju apsvårt att manövrera två spakar plus gimbal-hjulet (och fokus-slidern) =P

Är själv sugen på dem, så du får säga vad du tycker om dem när du har provet dem.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Inaktiv

Var ute och flög ikväll, efter åskan. Blev överraskad då polisen tydligen börjat fotpatrullera här under sommaren.

De tyckte mest det var coolt och undrade bara över vad drönaren kunde göra.. (Yuneec 500 4K).

Roligt, särskilt då de själva anmärkte att det är ju billigare med ett par drönare än en helikopter...

Permalänk
Medlem

@anon173292 Frågade poliserna om du hade tillstånd från Länsstyrelsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frux:

@Liljagare Frågade poliserna om du hade tillstånd från Länsstyrelsen?

Skickades från m.sweclockers.com

De frågade inget av intresse angående lagar/bestämmelser, var bara nyfikna på drönaren.

Permalänk
Medlem

Nice, en DJI tråd!

Fyller år idag så har precis beställt en Maverik Pro idag som skall komma på kvällen (Webhallen). Ska bli trevligt att testa den

Permalänk
Medlem

Jag har precis kommit in i drönarvärlden. Jag har non-stop tittat videos på YouTube, fantastiska klipp från hela världen med drönare, framförallt Mavic Pro. Vilken imponerande maskin.

Jag är otroligt sugen på köpa Mavic Pro och ta med till Bali som jag ska till 14 Juli med två kompisar.
Är det någon här som har tips för en nybörjare för att få till så bra klipp så möjligt? Någon som tagit med sin drönare på semester och filmat lite?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag har precis kommit in i drönarvärlden. Jag har non-stop tittat videos på YouTube, fantastiska klipp från hela världen med drönare, framförallt Mavic Pro. Vilken imponerande maskin.

Jag är otroligt sugen på köpa Mavic Pro och ta med till Bali som jag ska till 14 Juli med två kompisar.
Är det någon här som har tips för en nybörjare för att få till så bra klipp så möjligt? Någon som tagit med sin drönare på semester och filmat lite?

Få till bra klipp, handlar om att öva och lära av sina misstag och geni-manövrar.. samt som du gör, genom att få inspiration från andra.

Har själv inte tagit med mina drönare på semester, då jag ofta vistas i områden där man inte får flyga.. Fjällvandrar om jag kan och det är oftast naturreservat. Men det finns lite att ta hänsyn till.. speciellt om du ska utomlands.

Om du ska till Bali så kommer du flyga och då finns det vissa regler för batterierna.. men det kan skilja mellan flygbolag. Så kolla vad som gäller.
Hittade denna länk.. som kan vara vägledande.
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-l...

Sen finns det lokala lagar om drönare..
http://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country/...

Lite allmänna tips..
http://dronelife.com/2016/11/17/travel-drone-top-5-tips/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Få till bra klipp, handlar om att öva och lära av sina misstag och geni-manövrar.. samt som du gör, genom att få inspiration från andra.

Har själv inte tagit med mina drönare på semester, då jag ofta vistas i områden där man inte får flyga.. Fjällvandrar om jag kan och det är oftast naturreservat. Men det finns lite att ta hänsyn till.. speciellt om du ska utomlands.

Om du ska till Bali så kommer du flyga och då finns det vissa regler för batterierna.. men det kan skilja mellan flygbolag. Så kolla vad som gäller.
Hittade denna länk.. som kan vara vägledande.
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-l...

Sen finns det lokala lagar om drönare..
http://www.uavsystemsinternational.com/drone-laws-by-country/...

Lite allmänna tips..
http://dronelife.com/2016/11/17/travel-drone-top-5-tips/

Grymt bra! Batteriet/batterierna i Mavic är endast 44Wh. 3830mHA x 11,4A / 1000. Så på den fronten är det grönt, ringde även SAS och de sa att det inte var några problem. De nämnde inget om att batterierna behövde vara i handbagaget men har läst det på samtliga webbsidor så det är bra om man kommer ihåg.

Är riktigt taggad, har fortfarande inte köpt den, har lite beslutsångest då jag generellt är en person som inte gillar att köpa dyra leksaker utan att ha testa innan, men allt verkar luta åt ett köp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Att hålla en Mavic i luften bara ute på en stor gräsmatta är inte så svårt, men alla andra manövrar kräver träning och kunskap, särskilt när man både vill flyga och hålla koll på kamerariktning samtidigt. Var medveten om att det tar tid att lära sig få till bra bilder, särskilt om du sätter ribban vid snygga klipp som folk lagt ut på Youtube.

Jag vet ju inte hur just du är som person, men rent allmänt så är det den ivriga "Hur svårt kan det vara?"-inställningen som gör att nybörjare kraschar i byggnader eller träd, får fly aways, eller utsätter andra människor för risker när de börjar flyga. Finns massor av sådana trådar på DJIs officiella forum. Allt kanske går bra på de två första flygningarna t.ex men inte den tredje, och så blir 10.000 kr till en hög elektronikskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

@Devil May Cry: Att hålla en Mavic i luften bara ute på en stor gräsmatta är inte så svårt, men alla andra manövrar kräver träning och kunskap, särskilt när man både vill flyga och hålla koll på kamerariktning samtidigt. Var medveten om att det tar tid att lära sig få till bra bilder, särskilt om du sätter ribban vid snygga klipp som folk lagt ut på Youtube.

Jag vet ju inte hur just du är som person, men rent allmänt så är det den ivriga "Hur svårt kan det vara?"-inställningen som gör att nybörjare kraschar i byggnader eller träd, får fly aways, eller utsätter andra människor för risker när de börjar flyga. Finns massor av sådana trådar på DJIs officiella forum. Allt kanske går bra på de två första flygningarna t.ex men inte den tredje, och så blir 10.000 kr till en hög elektronikskrot.

Nej! Säg inte så. Finns inte på tankarna att krascha den i Bali. Kommer enbart flyga vid öppna landskap, hav, risfält klippor etc.
Går det att starta den i hemmet tro, bara för att få in en feeling innan resan?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nej! Säg inte så. Finns inte på tankarna att krascha den i Bali. Kommer enbart flyga vid öppna landskap, hav, risfält klippor etc.
Går det att starta den i hemmet tro, bara för att få in en feeling innan resan?

I början är man lite försiktig, sen tar man ut svängarna lite mer och sedan tror man att man är ett flygaress och börjar pressa gränserna.
Det är då man kraschar... själv satte jag min drönare i en trädtopp på 24m... Fick för mig att jag kunde flyga väldigt nära trädet, men det gick ju sådär.

Åk ut till ett öppet fält, fotbollsplan eller liknande och börja flyga där. Då finns det rum för misstag och du har utrymme för att öva...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I början är man lite försiktig, sen tar man ut svängarna lite mer och sedan tror man att man är ett flygaress och börjar pressa gränserna.
Det är då man kraschar... själv satte jag min drönare i en trädtopp på 24m... Fick för mig att jag kunde flyga väldigt nära trädet, men det gick ju sådär.

Åk ut till ett öppet fält, fotbollsplan eller liknande och börja flyga där. Då finns det rum för misstag och du har utrymme för att öva...

Fastnade drönaren i trädet eller bumpa du bara till den? Borde vara lätt att fastna med tanke på propellrarna.
Tyvärr är det inte lagligt än att flyga ute så jag väntar till 1 Augusti. Men den går att starta i hemmet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fastnade drönaren i trädet eller bumpa du bara till den? Borde vara lätt att fastna med tanke på propellrarna.
Tyvärr är det inte lagligt än att flyga ute så jag väntar till 1 Augusti. Men den går att starta i hemmet?

Den fastnade i trädtoppen och försökte först få brandkåren att hjälpa mig, då de behöver öva ibland.. Men det blev att jag fick hjälp av ett par arborister, så håller på och klättrar i träd som yrke. Betalade någon tusing för jobbet, men det var det värt..

Funderar på om det inte bara går att tejpa för linsen på kameran, så den inte kan visa någon bild... För det är ju där skon klämmer.

På Inspire:n kan man ju plocka av kameran, så det är inte så svårt att flyga lagligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den fastnade i trädtoppen och försökte först få brandkåren att hjälpa mig, då de behöver öva ibland.. Men det blev att jag fick hjälp av ett par arborister, så håller på och klättrar i träd som yrke. Betalade någon tusing för jobbet, men det var det värt..

Funderar på om det inte bara går att tejpa för linsen på kameran, så den inte kan visa någon bild... För det är ju där skon klämmer.

På Inspire:n kan man ju plocka av kameran, så det är inte så svårt att flyga lagligt.

Kan tänka mig att det är ovant för människor att bli uttryckta för att ta ner en drönare som fastnat i ett träd

Har du något tips på ryggsäck för mavic pro? Hittade denna som ser perfekt ut men tar gärna emot förslag.

http://store.lowepro.com/viewpoint-bp-250-aw

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan tänka mig att det är ovant för människor att bli uttryckta för att ta ner en drönare som fastnat i ett träd

Har du något tips på ryggsäck för mavic pro? Hittade denna som ser perfekt ut men tar gärna emot förslag.

http://store.lowepro.com/viewpoint-bp-250-aw

Det var första gången för dem och de tyckte nog det mest var roligt.. Lite annat att göra, än att bara såga av grenar..
Det var för högt för att jag skulle känna att det var säkert, som lekman.. och de har ju bra säkerhetsgrejer, så det var inga större problem för dem.

Har ingen större koll på ryggsäckar för Mavic:en, men googla lite på "Mavic Pro backpack" så får du upp en hel del.
https://www.google.se/search?q=mavic+pro+backpack&tbm=isch&tb...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@DaBone:

Träd är drönares naturliga fiender

Tidigt i drönarkarriären lyckades jag få Phantomen att "landa" ~15M upp i ett träd. Med en väns hjälp lyckades vi få ner den oskadd med en lång stege och en lång jävla planka.

För två veckor sen var det dags igen, gjorde klassiska misstaget att titta för lite på drönaren och för mycket på mobildisplayen och klippte ett par grenar med propellrarna, denna gången fastnade den inte dock utan gång utan blev en störtdykning från 25M med en spricka i chassit som resultat. Dock så var gimbalen helt oskadd och drönaren lyfter fortfarande, troligtvis är aerodynamiken inte helt optimal med en spricka i chassit.

Stämmer som du skrev att man tror att man är ett flygaress och börjar pressa gränserna efter ett tag

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

@DaBone:

Träd är drönares naturliga fiender

Tidigt i drönarkarriären lyckades jag få Phantomen att "landa" ~15M upp i ett träd. Med en väns hjälp lyckades vi få ner den oskadd med en lång stege och en lång jävla planka.

För två veckor sen var det dags igen, gjorde klassiska misstaget att titta för lite på drönaren och för mycket på mobildisplayen och klippte ett par grenar med propellrarna, denna gången fastnade den inte dock utan gång utan blev en störtdykning från 25M med en spricka i chassit som resultat. Dock så var gimbalen helt oskadd och drönaren lyfter fortfarande, troligtvis är aerodynamiken inte helt optimal med en spricka i chassit.

Stämmer som du skrev att man tror att man är ett flygaress och börjar pressa gränserna efter ett tag

Träd är oförsiktiga, kaxiga och orutinerade drönarpiloters naturliga fiender...

Sen jag satte min P2:a i trädet, så har jag inte varit i närheten av att göra något liknande. Man måste ta lärdom av sina misstag..

Här uppe satt den..

Närbild med teleobjektiv..

Och här är arboristen på väg upp.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

@DaBone:

Träd är drönares naturliga fiender

Tidigt i drönarkarriären lyckades jag få Phantomen att "landa" ~15M upp i ett träd. Med en väns hjälp lyckades vi få ner den oskadd med en lång stege och en lång jävla planka.

För två veckor sen var det dags igen, gjorde klassiska misstaget att titta för lite på drönaren och för mycket på mobildisplayen och klippte ett par grenar med propellrarna, denna gången fastnade den inte dock utan gång utan blev en störtdykning från 25M med en spricka i chassit som resultat. Dock så var gimbalen helt oskadd och drönaren lyfter fortfarande, troligtvis är aerodynamiken inte helt optimal med en spricka i chassit.

Stämmer som du skrev att man tror att man är ett flygaress och börjar pressa gränserna efter ett tag

Skrivet av DaBone:

Träd är oförsiktiga, kaxiga och orutinerade drönarpiloters naturliga fiender...

Sen jag satte min P2:a i trädet, så har jag inte varit i närheten av att göra något liknande. Man måste ta lärdom av sina misstag..

Här uppe satt den..
http://forumbilder.se/G8UMV/tradet.JPG

Närbild med teleobjektiv..
http://forumbilder.se/G8UMV/phantom-2.jpg

Och här är arboristen på väg upp.
http://forumbilder.se/G8UMV/climber-01.gif

Men ser ni inte på skärmen att ni närmar er ett träd?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|