Permalänk
Medlem

Router + 2 accesspunkter.

Tja. Jag ska utöka mitt trådlösa nät, samt ge min htpc en fast kabel så det är dax att ta tag i nätet här hemma.

Först i linan har jag en D-Link DWR-923 router, sedan har jag 2st router/ap Asus RT-N12. Denna router kan ställas som router/repeater/ap, och båda kommer få kabel in så dom ställs i ap (accesspunkt).

Nu till min fråga. Ska dom eller ska dom inte ha samma SSID. Jag tycker det känns mest logiskt att ha samma så enheterna har kontakt med "samma" nät hela tiden. Enligt Kjell & Co guide så är det bra att dom har olika SSID.

Fråga 2. Angående kanaler. Standard är ju 1, 6, 11. Jag bor i skogen utan grannar så det är egentligen inte så mycket som stör, men det kanske ändå är bäst att hålla sig till dom vanliga dvs 1, 6, 11. Spelar det någon roll vilken som får vad?
Tänkte om det är bättre att router har kanal 6 som är i mitten? Eller ska den kanske börja med kanal 1, och ap's har 6 och 11?

Sen undrar jag även om man ska köra kanalseparering på 20Mhz eller 20/40Mhz. 20/40Mhz bör väl vara bättre för att få så hög hastighet som möjligt?

Hur hade ni gjort?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De ska ha absolut samma konfiguration.

Separera dina kanaler från andras, routern bör kunna se vilka kanaler övriga routrar i närheten kör på.