AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nej de gör de inte, det gör däremot AMD... Igen! Enda kortet som tar priset från AMDs Vega64 på den punkten på senare år är R9 290X.
Vi har inte kort minne, 1080 har en riktigt bra kylningslösning om man jämför med AMDs underdimensionerade historia, skillnaden här är enorm i ljudnivå. Hoppas verkligen de kan trolla fram en fungerande lösning för detta... Är nästan så att man tror de pushar dessa korten bortom sina gränser för att ha en chans att ta de där sista procenten på det gröna lagets kort...

Båda referenskylarna är väl rätt kassa egentligen. Handlar ju mer om att 1080 drar mycket mindre ström och således alstrar mycket mindre värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför exakt ska du betala mellanskillnaden för en enstaka frame varje sekund. Och varför betalar du inte mellanskillnaden för alla frames varje sekund? Då skulle det ju bli skillnaden i pris mellan korten multiplicerat med antal spelade sekunder per år. Många miljarder det.

Förstår inte riktigt hur det gick så fel för honom i kalkylen, men ute o cyklar är han i alla fall. Han verkar dessutom multiplicera med 70 efter att han multiplicerat dagar till år helt godtyckligt vilket antyder att han tänkte sitta på sitt Vega 64 de närmaste 70 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

att han tänkte sitta på sitt Vega 64 de närmaste 70 åren?

Fine wine vetty

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Vega 64 2017 edition kommer regera 2087 års GPU marknad.

Permalänk
Skrivet av klk:

Det är självklart helt upp till dig men de som köper kortet har ganska massiva förbättringar i prestanda att vänta.

Det kan du inte veta. Det är bara teori, för att det oftast händer med AMD, men det är ingen garanti.

Skrivet av klk:

Tror inte AMD haft något val, de har fått försöka använda de resurser man haft så optimalt som möjligt. Att sitta med en massa utvecklare som måste vänta på att grafikkortet skall bli klart har inte varit ekonomiskt prioriterat.
Istället har de fokuserat på att fixa hårdvaran, få ut något som fungerar med hårdvaran och nu antar jag att de anställer en hel del programmerare som ser till att få till mjukvaran.

Jo, men problemet är att Vega är nog AMDs minst energieffektiva arkitektur om man kikar på siffrorna. Och de presterar sämre än GTX 1080 och de "kanske" blir bättre snart. Men med lagersaldo samt kostnad av produktion, vs vad Nvidia kan göra genom att bara sänka pris på 1070 med 500kr, så ser jag inte varför någon skulle välja ett mindre effektivt kort från AMD vs. ett billigare och mer effektivt GTX 1070

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chrisj:

Vet inte om jag är jättenöjd med att Vega56 i powersave mode drar mer ström än vad GTX 1080 gör i load. Man har då märkbart sämre prestanda i 56an trots att 1080 drar 30W mindre.

Nej det når inte GTX1080 i effektivitet, men skillnaden är betydligt mindre och bör inte längre vara avskräckande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det kan du inte veta. Det är bara teori, för att det oftast händer med AMD, men det är ingen garanti.

Självklart är det inte 100% men läser man på lite om tekniken, tittar på företaget AMD, hur de nu jobbat med sina processor och vad de kan och inte kan göra med sina begränsade resurser så skulle jag nog säga att sannolikheten är mycket hög.

Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men problemet är att Vega är nog AMDs minst energieffektiva arkitektur om man kikar på siffrorna. Och de presterar sämre än GTX 1080 och de "kanske" blir bättre snart. Men med lagersaldo samt kostnad av produktion, vs vad Nvidia kan göra genom att bara sänka pris på 1070 med 500kr, så ser jag inte varför någon skulle välja ett mindre effektivt kort från AMD vs. ett billigare och mer effektivt GTX 1070

Vega 56 är väl vad jag förstår klart konkurrenskraftigt och det är också i det segment där den absoluta majoriteten av grafikkort säljs. Grafikkort för över 5000 har en försvinnande liten marknadsandel

Permalänk
Skrivet av klk:

Självklart är det inte 100% men läser man på lite om tekniken, tittar på företaget AMD, hur de nu jobbat med sina processor och vad de kan och inte kan göra med sina begränsade resurser så skulle jag nog säga att sannolikheten är mycket hög.

Vega 56 är väl vad jag förstår klart konkurrenskraftigt och det är också i det segment där den absoluta majoriteten av grafikkort säljs. Grafikkort för över 5000 har en försvinnande liten marknadsandel

jag håller med, men frågan är, är Vega verkligen värt det priset? Man ser redan GTX 1070 säljas för runt 3000kr begagnat, för det är en ett års gammal GPU. Jag tycker inte Vega var särskilt speciellt, de skulle släppt den här produkten för ett år sedan när GTX 1080 fortfarande var ny och dyr.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hjälpsam

@Bloodstainer: Tycker inte att man kan jämföra priserna mot begagnade, i så fall är ju även 1070 för högt prissatt, det går ju att köpa begagnat för 3000 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

jag håller med, men frågan är, är Vega verkligen värt det priset? Man ser redan GTX 1070 säljas för runt 3000kr begagnat, för det är en ett års gammal GPU. Jag tycker inte Vega var särskilt speciellt, de skulle släppt den här produkten för ett år sedan när GTX 1080 fortfarande var ny och dyr.

Skulle och kunde är två helt olika saker.

Gillar inte jämförelsen med begagnat, då blir ju mer eller mindre allt nytt icke prisvärt. Vega 56 ser vettig ut helt klart. Blir intressant att se vad som händer med lite bättre drivrutiner om några månader.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Att Vega 56 inte fick Utmärkt som betyg kan jag inte förstå.
Ljudet och kylningen på denna referensprodukt kommer ju att förbättras avsevärt med tredjepartskort.
Fatta en fet kylare på detta kort med sedan fin överklockning så kommer den vara helt utmärkt.
Hoppas ni ändrar betyget när de kortet kommer ut.

Skrivet av Defender:

För tillfället låter ju kortet som ett flygplan med motorproblem då kan det ju inte få utmärkt i mina "öron" iaf.
Sen om tex msi släpper ett kort som kommer med en bra kylare så kortet är tyst är ju en annan sak.
Just nu är den iaf inte utmärkt.

Jag håller med. Bara för att kort med eftermarkandskylare möjligen blir tystare kan ju inte det rättfärdiga ett högre betyg för referensutförandet? Kortet producerar fortfarande mycket mer värme än ett Nvidia-kort och vilken kylare som än sitter på sedan, även om det är ASUS, MSI eller någon annan så kommer ju så klart samma kylare behöva jobba mycket hårdare på Vega 56 än på 1070.

Jag har ett 290X med Gigabyte Windforce som ansågs/anses som en bra kylare på de korten och den låter fortfarande som en lövblås. Visan och tongångarna känns väldigt lika nu för Vega som för 290X förutom att AMD inte verkar kunna pressa priserna lika mycket.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skulle och kunde är två helt olika saker.

Gillar inte jämförelsen med begagnat, då blir ju mer eller mindre allt nytt icke prisvärt. Vega 56 ser vettig ut helt klart. Blir intressant att se vad som händer med lite bättre drivrutiner om några månader.

De flesta grafikkort har 3 år+ i garanti, finns ingen fara med att köpa ett kort som är max 1 år gammalt. När Vega 56 kostar 5000kr och man kan få ett 1070 för nästan hälften känns det som dåligt värde. Ryzen var riktigt imponerande, Vega för mig är bara en half-ok Polaris överklockning som slösar på HBM2. Hade mycket hellre kört RX 480 i CF än att köpa Vega efter de här siffrorna!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

De flesta grafikkort har 3 år+ i garanti, finns ingen fara med att köpa ett kort som är max 1 år gammalt. När Vega 56 kostar 5000kr och man kan få ett 1070 för nästan hälften känns det som dåligt värde. Ryzen var riktigt imponerande, Vega för mig är bara en half-ok Polaris överklockning som slösar på HBM2. Hade mycket hellre kört RX 480 i CF än att köpa Vega efter de här siffrorna!

Nja, tittar man på Powersave-mode för Vega så tappar man i runda slängar 5% prestanda mot över 100W lägre förbrukning och därmed också lägre värmeutveckling. Varför Sweclockers inte kikade ordentligt på detta och testade mer utförligt vet jag inte, men kanske kommer det en komplettering.

Ovanstående tyder helt klart på att AMD tagit ett i mina ögon sett lite märkligt beslut, då det hade varit bättre att haft powersave-mode som standard och istället erbjuda ett extreme-mode eller liknande för dem som vill köra det. Dock var det väl viktigt att hålla jämna steg med GTX 1080 ur ett PR-perspektiv.

Gällande begagnat-perspektivet är det en ganska liten del som kan tänka sig att försaka garanti osv, samt att jämförelsen blir väldigt snäv. Det är en nackdel för i stort sett alla nya grafikkort om man ska jämföra med andra korts begagnatpriser.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

jag håller med, men frågan är, är Vega verkligen värt det priset? Man ser redan GTX 1070 säljas för runt 3000kr begagnat, för det är en ett års gammal GPU. Jag tycker inte Vega var särskilt speciellt, de skulle släppt den här produkten för ett år sedan när GTX 1080 fortfarande var ny och dyr.

Jag ser det mer som att detta var den enda möjliga vägen de hade. AMD har gått med stora förluster lång tid och nVidia är en mycket tuff konkurrent på en mycket skev marknad (endast två som tävlar).
Jag är ganska säker på att de visste vad de gjorde med och har strategin klar, AMDs VD Lisa Su är själv duktig ingenjör och förstår produktutveckling. Jag tror inte det ser det som superviktigt att vara kortsiktigt konkurrenskraftiga utan det handlar mycket mer om långsiktighet.
De verkar ha haft ganska stora problem med att få ut fungerade chip med och om inte jag är helt ute och cyklar är det lite typiskt när man designar om helt och hållet.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Även om Powersave hjälper en hel del för Vega56 (och 64) så drar ett Vega 56 i powersave mode mer än ett GTX 1080 gör i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Självklart är det inte 100% men läser man på lite om tekniken, tittar på företaget AMD, hur de nu jobbat med sina processor och vad de kan och inte kan göra med sina begränsade resurser så skulle jag nog säga att sannolikheten är mycket hög.

En annan teori är att AMD:s drivrutins ökning är något missvisande. Ja de löste framepacing och min fps på många av GCN serierna, men när det kommer till avg så har de inte ökat så mycket som man kan tro via drivrutiner. I de flesta fall så var det väl så att nya titlar i test-suiterna använder GCN styrkor mer och på så vis får de relativt högre prestandavinst mot nvidia, vilket är fullt naturligt då de flesta titlar även görs för konsoller som också kör GCN. Tyckte jag såg något test där de jämförde olika drivrutinsversioner och tittar på man samma tiltlar så ligger de rätt lika mot nvidia där. Så imo så känns det mer som att detta är belöningen av att de fick en designwin hos konsollerna snarare än magiska drivrutiner. Och är detta fallet så ser det inte lika ljust ut här som tex för kort som 7970 som såg en enorm ökning i detta avseende... Spelen vi ser nu är redan rätt anpassade efter GCN och dessutom är väl vega en rätt omarbetad arkitektur?

Tycker snarare det är tvärt om, drivrutinera ser rätt bra ut här! Detta måste vara första gången sen frame pacing och 99th blev en grej som amd släpper ett kort som vid release ligger typ lika i de avseendet till Avg fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Förstår inte riktigt hur det gick så fel för honom i kalkylen, men ute o cyklar är han i alla fall. Han verkar dessutom multiplicera med 70 efter att han multiplicerat dagar till år helt godtyckligt vilket antyder att han tänkte sitta på sitt Vega 64 de närmaste 70 åren?

Det är inget fel i kalkylen siffrorna blir höga för att det är krona per fps om jag ska behöva lära dig vad 1 fps är så ska du byta forum för att föräkla 1070 är 7.xx dyrare per fps än 64 så om båda fpserna är 100 skilljer det 700kr/sek i prestanda på korten enkel matte bara höga siffror pga sekundräkning detta är ett jämförspris du behöver jämnföra mot ett annat jämnförspris för att göra en bedömninh sen kan ett kort ge 100fps ett annat 1 men 1 kortet är mer "prisvärt" man får göra avväganden precis som i en mataffär när du kollar ska jag behöva upprepa mig så många ggr så folk fattar vad jag räknat fram-.-

Jag har tat fram ett pris per fps
Och tat ut pris per år sen skrev jag utförligt att exemplet var på 70 fps så efter jag har fått ut fps skillnaden per år kan jag multiplisera den summan med 70 för att få ut 70fps i krona år skillnad lär dig räkna och kolla vad jag räknar på.

Du skulle behöva följa hela citatflödet och inte hänga upp dig på 1 inlägg

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Triton242: Kört ett R9 290 med refkylare i fyra år nu, fungerar bättre än många tror.
Om du kör med v-sync eller framelimiter på går kortet sällan för fullt, mitt kort spinner alltså ganska sällan upp i full fart.
Föredelen med refkylaren är förutom att den blåser ut den varma luften (spelar iofs ingen större roll i mitt chassi), är att den kyler VRM:rna väldigt bra.
Refkylaren lämpar sig inte för överklockning, men det verkar inte Vega 64 heller göra.
Jag tänker köra med lågeffektprofilen, då tapper man kanske 5% i prestanda med ca 70% av effektförbrukningen, en bra deal enligt mig.

Ja 290 korten och många andra AMD kort var och är fortfarande helt okey kort.
Just som du nämner 290 har nog för många blivit lite av en långkörare då drivrutiner uppdaterats för dem med postetiv prestanda som följd.
Vad detta beror på kan man förståss spekulera i. Vissa hävdar att det beror på att AMD vill hålla sina gamla kunder glada inte är så snikna som Nvidia. Jag tror väll att det kanske ligger något i det. Dock tror jag minst lika mycket att 290 och 390 är så extermt lika chip och även äldre gen kort, att drivrutinen helt enkelt också gynnar samtliga av de korten när man utvecklar till ett.

Ja refkylaren är det inget större fel på så. Dock i detta fallet blir det så uppenbart att den verkligen inte riktigt räcker till för effekten och man har löst det genom varvtal=flöde på fläkten.

Såg också din post med diagrammet om Powersave läge.
Snacka om att AMD tvingat sina tekniker att pressa ut det absoluta max ur kretsen från fabrik. Lite som Nvidia skulle lansera 1080ti med 2100mhz turboboost.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen!

Vad ska man säga...

Om man inte minar eller har en freesync-skärm finns det inget skäl att ens titta på dessa kort.

Nä AMD, bättre kan ni!

Permalänk
Skrivet av QnoX:

Det är inget fel i kalkylen siffrorna blir höga för att det är krona per fps om jag ska behöva lära dig vad 1 fps är så ska du byta forum för att föräkla 1070 är 7.xx dyrare per fps än 64 så om båda fpserna är 100 skilljer det 700kr/sek i prestanda på korten enkel matte bara höga siffror pga sekundräkning detta är ett jämförspris du behöver jämnföra mot ett annat jämnförspris för att göra en bedömninh sen kan ett kort ge 100fps ett annat 1 men 1 kortet är mer "prisvärt" man får göra avväganden precis som i en mataffär när du kollar ska jag behöva upprepa mig så många ggr så folk fattar vad jag räknat fram-.-

Jag har tat fram ett pris per fps
Och tat ut pris per år sen skrev jag utförligt att exemplet var på 70 fps så efter jag har fått ut fps skillnaden per år kan jag multiplisera den summan med 70 för att få ut 70fps i krona år skillnad lär dig räkna och kolla vad jag räknar på.

Du skulle behöva följa hela citatflödet och inte hänga upp dig på 1 inlägg

Vad är det intressanta med denna kalkyl? Du har ju bara räknat ut skillnaden!
Räknar jag som du för båda korten blir summan:
1070: 3,403,260,000
64 : 3,035,340,000
Summan som skiljer är alltså 355,962,600. Skillnaden mellan korten är ca 12%
Delar du istället 74 med 66 får du också ut att det är 12%.

Vad är det egentligen du vill visa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

http://wccftech.com/amds-rx-vega-64s-499-price-tag-was-a-laun...

Ytterligare en katastrof om det ligger någon sanning i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte på det, AMD vet att de inte presterar så bra som många förväntat sig, att då gå och höja priset känns inte som ett smart drag. Snarare tror jag att priserna kommer att sjunka rätt snabbt efter första vågen av försäljning då det kommer att krävas för att få någon att välja AMD den här gången.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

HD5870 var ett fantastiskt kort, hör klart till ett av favoriterna. Men du, det var 8år sedan. Obs, ej ironi.

Du får ju gärna läsa inlägget jag citerade. Där det framställdes som att AMD alltid legat efter nVidia och alltid gjort varma kort.
Jag nämnde 5870 och GTX480 som exempel när det inte var sant...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@terrakowski:

Jag har bara svarat på folks citat och om du kollar citatflödet så får du en bättre bild, en tyckte jag skulle göra min beräkning på års basis för att få en klarare bild. Förklarade då att det blir såna offantliga siffror att det bara är löjligt det var allt. Det intressnta jag fick fram från min ursprunliga kalkyl är att du betalar 7.4x kr mer per fps från 64 till 1070.

Det är exakt samma pris per fps som 350milj kalkylen bara att den då är räknad på 70fps avg i 30min dag på ett år så då tjänar du 350milj för samma fps jämfört mot 1070

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Stoff3th3m4n: Även om Powersave hjälper en hel del för Vega56 (och 64) så drar ett Vega 56 i powersave mode mer än ett GTX 1080 gör i load.

Det är ingen som påstått något annat?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av QnoX:

@terrakowski:

Jag har bara svarat på folks citat och om du kollar citatflödet så får du en bättre bild, en tyckte jag skulle göra min beräkning på års basis för att få en klarare bild. Förklarade då att det blir såna offantliga siffror att det bara är löjligt det var allt. Det intressnta jag fick fram från min ursprunliga kalkyl är att du betalar 7.4x kr mer per fps från 64 till 1070.

Det är exakt samma pris per fps som 350milj kalkylen bara att den då är räknad på 70fps avg i 30min dag på ett år så då tjänar du 350milj för samma fps jämfört mot 1070

Jag ser bara inte poängen med att räkna på det sättet, det blir ju absolut inte mer tydligt?
Kronor per FPS köper jag men det andra ger jag inte mycket för. Det säger ju ingenting så länge man inte räknar ut summan för de båda korten som jag gjorde. Tycker din gigantiska summa (I kronor dessutom!) bara ger sken av någon som räknat ordentligt fel eller ej vet vad denna räknat ut. Gör du samma kalkyl när du räknar på inköp av mat exempelvis? Du blandar in alldeles för mycket enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Jag ser bara inte poängen med att räkna på det sättet, det blir ju absolut inte mer tydligt?
Kronor per FPS köper jag men det andra ger jag inte mycket för. Det säger ju ingenting så länge man inte räknar ut summan för de båda korten som jag gjorde. Tycker din gigantiska summa (I kronor dessutom!) bara ger sken av någon som räknat ordentligt fel eller ej vet vad denna räknat ut. Gör du samma kalkyl när du räknar på inköp av mat exempelvis? Du blandar in alldeles för mycket enheter.

Nej jag kollar jämförspriset. Som jag sa jag svarade bara på en annan medlems fråga och jag säger att det blir så stora siffror då det är så meningslöst att räkna på det då fps blir stora summor fort det blir lite som att räkna ut ett jämförs pris på mjöl som kostar 2kr/mg och du ska köpa 4 ton (DETTA ÄR ETT FIKTIVT PRIS).
Som jag sagt hela tiden jag har bara ett jämförspris som jag tycker är intressant att jämnföra korten mellan.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Skrivet av QnoX:

Nej jag kollar jämförspriset. Som jag sa jag svarade bara på en annan medlems fråga och jag säger att det blir så stora siffror då det är så meningslöst att räkna på det då fps blir stora summor fort det blir lite som att räkna ut ett jämförs pris på mjöl som kostar 2kr/mg och du ska köpa 4 ton (DETTA ÄR ETT FIKTIVT PRIS).
Som jag sagt hela tiden jag har bara ett jämförspris som jag tycker är intressant att jämnföra korten mellan.

Vad jag kan se var det ej detta någon sa till dig, rätta mig om jag har fel. Du räknade ut elkostnaden tidigare, där är tiden relevant. När du lägger till tiden till ekvationen här så menar du alltså att du har sparat 7,74 kr/fps varje sekund? Dvs efter två sekunder har du plötsligt sparat det dubbla. Din uträkning är med andra ord fel.

Du hade kunnat gjort samma kalkyl genom att multiplicera antalet bilar i värden, då hade du fått ut ett ännu större värde! Du lägger till en variabel som ej har något betydelse eller för den delen relevant.

Jag tycker du räknar väldigt konstigt men procenten blir såklart densamma i slutändan, vilket borde vara det enda intressanta då vi snackar skillnaden mellan kr/fps. Eller om man så vill kronor/fps som du skrev i början.

Permalänk
Skrivet av THB:

På tok för sent släpp av AMD när dessa kort med nöd och näppe presterar i nivå med Nvidia förra generation.

Att de sedan kan användas för att värma upp en herrgård gör inte saken bättre.

Nvidia skulle kunna slå ut AMD helt på GPU-marknaden nu om de vill genom att släppa Volta.

Men vadå förra generationen? Det är fortfarande deras nuvarande och nvidia har sagt att de inte kommer släppa Volta detta året.

Jag har velat ha ett 1070-ish kort från amd länge nu att kombinera med min 144hz freesync skärm..
nu är gäller det bara att priset är rätt också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Du får ju gärna läsa inlägget jag citerade. Där det framställdes som att AMD alltid legat efter nVidia och alltid gjort varma kort.
Jag nämnde 5870 och GTX480 som exempel när det inte var sant...

7970 är det bästa senaste exemplet på AMD på topp. men det var några år sen nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Komplett har 100+ kort.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24270-amd-radeon-rx-vega-64-...

Räcker så känns det som