Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Menade främst ett ansi som ovan, men köra att datorn ser det som ett ISO bord.

Oklart om ISO-enter följde med Oco settet (ser inget som tyder på det) men isåfall är det som du kör såklart det bästa. Dvs. vanlig iso utan norde-kit.

Permalänk
Inaktiv

"Budget" kanske inte är vad jag valt att kalla det (med tanke på att det är 60%), men "prisvärt" (speciellt med tanke på att det kommer från Öst så att man sannolikt "själv kan deklarera moms+tull när man får det i handen" (och att inte postnord gör det).

Blev lite sugen faktiskt

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa:
Ok du menar så här:

(Ursäkta bildkvaliten: gammal mobil-bild från imgur)

Men det jag försöker säga är att detta fortfarande körs som en ANSI-bräda (eftersom det är en ANSI-layout), däremot ställer du in "SE" (inte ISO) i OS... och därmed trillar SE-tecknen ut på skärmen när du trycker på de olika SE-tangenterna (eller Norde i detta fallet MD skickade inte med ÄÖ direkt, det tog en månad till )!

(ang. om Penumbra kom med ISO-tangenter kan du ju titta på bilden i min (förr-)förra post en gång till och se om du ser några ISO-tangenter

P.S. Ber om ursäkt om jag jag uppfattas som dryg nu, det är inte min avsikt: jag vill bara envist förtydliga att fysiska layouter är en sak, vad man ställer in i OS är en annan sak. Hårdvara <> Mjukvara D.S.

Edit: Bortsett då från att Penumbra inte har "Norde" tangenterna: men det är dessa tecken det blir när man trycker på tangenterna...

Permalänk
Medlem

Alltså jag ser att din penumbra kommer med enter, men jag har inte en aning från vilken run ditt set kommer ifrån. Finns inget som säger att Oco-settet kommer med ISO enter.

I första posten ska du förklara iso / ansi skillnaden som jag är mycket väl medveten om. ISO-SE är en iso-layout och de flesta här kör antingen ISO-se eller ANSI-us så ansåg inte riktigt att jag behövde förtydliga att jag menar svenska tecken, vilket egentligen inte spelar någon roll då detsamma gäller för dansk eller norsk layout.

För att förtydliga tycker jag att det att det är tydligare att säga att köra ISO-layout på ett ansi-bräda, för man kan också köra Ansi-layout på ansi-bräda med svenska tecken, men där samtliga tecken förflyttas. Tycker ANSI/ISO distinktionen funkar bra både i mjuk- och hårdvara.

Exv. ansi layout: ansi mjukvara
ansi layout: iso mjukvara
ansi layout: ansi mjukvara, svenska tecken

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa:
Då är vi helt överens om att vi inte tycker likadant om vad som är tydligast

(och just nu kan jag uppenbarligen inte beskriva vad det är jag försöker klargöra: om någon snilleblixt, mot förmodan, slår mig: kanske jag återkommer i ämnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@aaaaaaaaaa @jH0Ni:
Bara för att vara den som är den (jag blev förvirrad av termerna, så för att förtydliga för mig själv):

ISO vs ANSI är olika fysiska layouter: Det går inte att köra ANSI på ISO eller vice versa: antingen har du ett ISO tangentbord eller ett ANSI tangentbord (eller något annat fysisk layout t.ex. JIS eller HHKB etc.). Det är bara hårdvarans utformning som styrs av ANSI vs ISO.

Å andra sidan har det inget alls att göra med vilka tecken det blir när du trycker på knapparna! Det sätter du i ditt OS!

Vanligtvis kör vi resp. amerikaner med:

  • (HW-SW)

  • ISO-SE

  • ANSI-US

Men det funkar utmärkt att köra med:

  • (HW-SW)

  • ANSI-SE

  • ISO-US

Sen har vi den synliga faktorn: vilka tecken som syns på plasten (tangentborden känner inte av vilket tecken som står på plasten: utan tangentbordet skickar samma scan-kod oavsett vilken etikett tangenten har: den koden tolkas sedan av OS för att återge "rätt" tecken).

Vanligtvis vill man ju att "det synliga" matchar resultatet:
Men oavsett vad det står på tangenten till höger om P ("Å" eller "{") ); om du ställer in "SE" i ditt OS så blir det "Å" och även om det står "Å" på den så blir det "{" om du ställer in "US" i ditt OS.

En bild säger mer än tusen ord, sägs det: Skillnaden kan beskådas på bild i Vilket tangentbord ska jag köpa-tråden

Jag får be om ursäkt om jag har varit otydlig! Hela mitt resonemang bygger på att jag vill ha "rätt" tecken på min keycap om detta är möjligt. Jag är mycket medveten om att man kan ställa in en annan layout I mjukvaran än den som syns på det fysiska tangentbordet, jag borde varit tydligare med distinktionen

Men, för att klargöra ytterligare: kör ni (öppen fråga för alla) med svensk layout i OS även på era tbord med fysisk ansi-layout, hellre än att köra med den layout som visas på hattarna? Rent hypotetiskt, hur skulle det funka att köra svensk mjukvaru-layout på ett bord som har vänster-shift á la ansi? Man går ju miste om "relations/jämförelse"-operatorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

En del dagar är helt enkelt lite sämre än andra...

https://i.imgur.com/CEJfzGd.jpg

Du får väl ta och bygga en gamepad eller två istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

"Budget" kanske inte är vad jag valt att kalla det (med tanke på att det är 60%), men "prisvärt" (speciellt med tanke på att det kommer från Öst så att man sannolikt "själv kan deklarera moms+tull när man får det i handen" (och att inte postnord gör det).

Blev lite sugen faktiskt

Jag åkte på tull där sist jag beställde.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@hag: Det här måste vara den största fuckup:en på länge? Har väl sett åtminstone 7+ såna här poster på Reddit. Sjukt slarvigt.

Ja, jag med. Börjar bli rätt less på MD faktiskt, ska försöka hålla mig undan dem så långt det går. Synd bara att det är så svårt att få tag på caps till udda layouter på andra ställen, tycker jag.

Skrivet av Khers:

Du får väl ta och bygga en gamepad eller två istället...

Funderar nästan på det, ifall de låter mig behålla den överblivna. Men jag tar nog hellre ett komplett ergodox än två vänstermacropads faktiskt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Blev lite sugen faktiskt

Jag har beställt ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt tråd för detta men testar med att börja här. Kommit över detta och undrar om någon vet något mer om det?

https://imgur.com/a/BkrPG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeshu:

Vet inte om det är rätt tråd för detta men testar med att börja här. Kommit över detta och undrar om någon vet något mer om det?

https://imgur.com/a/BkrPG

Cherry G84-4100 (som det står på)
Cherry ML-brytare, Taktil ("Speed"), Aktivering 45g, Bottom Out 62g, Aktivering 1,5mm, Travel 3,0mm.

Nypris nuförtiden runt 600-700kr (finns på rea ibland för 19kr )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Cherry G84-4100 (som det står på)
Cherry ML-brytare, Taktil ("Speed"), Aktivering 45g, Bottom Out 62g, Aktivering 1,5mm, Travel 3,0mm.

Nypris nuförtiden runt 600-700kr (finns på rea ibland för 19kr )

Tack!! Så inget speciellt alltså.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av g0a:

https://i.imgur.com/a6VJSWw.jpg
Senaste tillskottet i familjen

Stiligt! YMD96?

Permalänk
Medlem

@anon257891: tack! Japp, det är ymd96

Permalänk
Medlem

behöver tips på kvalitets keys till ett ducky shine 5 , svarta eller vita keys helst. Några ideér? köpte ett sett från aliexpress men när jag fick hem det var det ansi så det blev inte så snyggt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Invectus:

behöver tips på kvalitets keys till ett ducky shine 5 , svarta eller vita keys helst. Några ideér? köpte ett sett från aliexpress men när jag fick hem det var det ansi så det blev inte så snyggt

Du skulle nog kunna få några tips i: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1434177-var-fa-tag-pa-i...

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett set med PBT-keycaps. Vad skulle ni rekommendera av kbdfans lite billigare i cherry-profil med svenska tecken:
https://www.aliexpress.com/s/item/32822734576.html?spm=a2g0n....

Och pimpmykeyboard's lite bättre (och snyggare)variant som också finns med svenska tecken, i dsa-profil?
https://pimpmykeyboard.com/dsa-hc-granite/

Jag inser att det är en smaksak vilken profil man vill ha, detta bör ju avgöra vilken jag tar. Men jag tycker helt enkelt att dsa-capsen är snyggare när det kommer till både färger och legends (förmodar att kvalitén är bättre), medan det som talar för kbdfans-capsen är att jag helst skulle vilja ha cherry-profilen. Någon som har erfarenhet av kbdfans-varianten? Är den bra så kör jag nog hellre på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att bygga ihop ett Planck i ett trächassi tillsammans med MX Clear switchar som jag kommer löda bort från en annan bräda. Massdrop har ett trächassi just nu (Datamancer) som känns på tok för dyrt ($105.99 + frakt, moms och tull) och jag funderar på om man inte kan komma undan billigare?

Tänkte beställa en brass-plate från olkb.com och koppla alla switcharna till en mikrokontroller med USB-C (existerar sådana?) för hand och installera allt i ett trächassi. Frågan är hur man ska gå till för att bygga ihop ett trächassi som kan husera ett Planck-plate? Känner ni till någon hemsida som arbetar med trä och kan snida ihop ett chassi (med eventuellt ett trälock) för en summa mindre än 1000 kr?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Är sugen på ett set med PBT-keycaps. Vad skulle ni rekommendera av kbdfans lite billigare i cherry-profil med svenska tecken:
https://www.aliexpress.com/s/item/32822734576.html?spm=a2g0n....

Och pimpmykeyboard's lite bättre (och snyggare)variant som också finns med svenska tecken, i dsa-profil?
https://pimpmykeyboard.com/dsa-hc-granite/

Jag inser att det är en smaksak vilken profil man vill ha, detta bör ju avgöra vilken jag tar. Men jag tycker helt enkelt att dsa-capsen är snyggare när det kommer till både färger och legends (förmodar att kvalitén är bättre), medan det som talar för kbdfans-capsen är att jag helst skulle vilja ha cherry-profilen. Någon som har erfarenhet av kbdfans-varianten? Är den bra så kör jag nog hellre på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Varmilo är nära cherryprofil (för att ge dig fler val )
Ta en titt på de setten på t.ex maxgaming: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/keycaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Varmilo är nära cherryprofil (för att ge dig fler val )
Ta en titt på de setten på t.ex maxgaming: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/keycaps

Jo, men någon skrev att deras caps hade "vassa kanter", dessutom var det setet jag ville ha (vita alphas och gråa modifiers) slut.
Du har ingen erfarenhet av de set jag länkade eller varmilios och kan ge någon input?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Jo, men någon skrev att deras caps hade "vassa kanter", dessutom var det setet jag ville ha (vita alphas och gråa modifiers) slut.
Du har ingen erfarenhet av de set jag länkade eller varmilios och kan ge någon input?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett par olika Varmilo men upplever dem inte som vassa. De har en speciell känsla som mera kanske är åt det distinkta hållet. Det finns en liten ytkärvhet i dem men jag upplever den som en "ny-känsla". Ungefär som innan man kletat och skitat ner något. Positiv känsla.

Det svenska settet från KBDfans inkl mac-tangenterna är på ingående och så snart jag får det kommer jag att återkomma med bilder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Jag har ett par olika Varmilo men upplever dem inte som vassa. De har en speciell känsla som mera kanske är åt det distinkta hållet. Det finns en liten ytkärvhet i dem men jag upplever den som en "ny-känsla". Ungefär som innan man kletat och skitat ner något. Positiv känsla.

Det svenska settet från KBDfans inkl mac-tangenterna är på ingående och så snart jag får det kommer jag att återkomma med bilder etc.

Tack för beskrivning, blir något att överväga detta också! Är de tjocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Varmilo-setten kan du köpa på t.ex. http://caps-unlocked.com/iso-varmilo-keycap-set/ också (i valfri färg-sättning) eller direkt från en.varmilo.com (?).

Jag har för mig det var @dorf_se som uttryckte åsikter om "vassheten": men om jag minns rätt så enades vi om att varmilo var ett ok budgetalternativ tidigare i denna tråden
(du får beakta att det är tangentbordsnördar som är bortskämda med GMK-kvalitet för "dubbla"(+) priset som resonerar). Jag kan hålla med i viss mån om "vassheten", men det är ju inte så att man skär sig på dem snarare lite "kantigt".

Jag har inte KBD-fans bläck-sublimerade set, men jag har testat deras top-printade... och det var top-printat och hade lite legend-egenheter, men ett "ok" budget-set.

Men @myusername har ju fixat till de stora "tryckfelen"/egenheterna på settet så jag tror att den nya varianten är väl prisvärd.

Om det var mellan Varmilo och KBDfans setten jag valde, hade jag valt efter hur mycket jag stör mig på Nordisk layout vs. Svensk/Finsk layout. (I.e. om man stör sig på åäö med danska och norska tecken på, eller inte).

Vad gäller PMK/SP granite så är det ju mitt favorit-set och en av grundorsakerna till att jag blev en tb-nörd! Men det kostar därefter!
Och DSA är en profil som är annorlunda mot Cherry och vissa gillar den inte.

Permalänk

Det ska bli spännande och se hur KBDfans kvalité är. Ser det bra ut så får jag ta det vidare

Den nordiska kombinationen som Varmilo kör med irriterat mig med. Speciellt som att den nordiska/tyska uppsättningarna har fem tangenter gemensamt.
Men istället för att låta den svensk/finska använda de tyska Ä och Ö och sedan låta den dansk/norska få sina Æ och Ø aå har man hoppat på den fulaste nordiska kombo-varianten.

Jag har framfört detta till Varmilo några gånger och även påpekat att de har möjlighet att sälja detta som kit.
De kallar sig Keyboard Artists och erbjuder personifierat tryck för en billig summa.
Men åäö är en tuff nöt för dem.

Ska kanske prova att beställa ett med custom-tryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Jo, men någon skrev att deras caps hade "vassa kanter", dessutom var det setet jag ville ha (vita alphas och gråa modifiers) slut.
Du har ingen erfarenhet av de set jag länkade eller varmilios och kan ge någon input?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Varmilo-setten kan du köpa på t.ex. http://caps-unlocked.com/iso-varmilo-keycap-set/ också (i valfri färg-sättning) eller direkt från en.varmilo.com (?).

Jag har för mig det var @dorf_se som uttryckte åsikter om "vassheten": men om jag minns rätt så enades vi om att varmilo var ett ok budgetalternativ tidigare i denna tråden
(du får beakta att det är tangentbordsnördar som är bortskämda med GMK-kvalitet för "dubbla"(+) priset som resonerar). Jag kan hålla med i viss mån om "vassheten", men det är ju inte så att man skär sig på dem snarare lite "kantigt".

Jag har inte KBD-fans bläck-sublimerade set, men jag har testat deras top-printade... och det var top-printat och hade lite legend-egenheter, men ett "ok" budget-set.

Men @myusername har ju fixat till de stora "tryckfelen"/egenheterna på settet så jag tror att den nya varianten är väl prisvärd.

Om det var mellan Varmilo och KBDfans setten jag valde, hade jag valt efter hur mycket jag stör mig på Nordisk layout vs. Svensk/Finsk layout. (I.e. om man stör sig på åäö med danska och norska tecken på, eller inte).

Vad gäller PMK/SP granite så är det ju mitt favorit-set och en av grundorsakerna till att jag blev en tb-nörd! Men det kostar därefter!
Och DSA är en profil som är annorlunda mot Cherry och vissa gillar den inte.

Yes, det var jag. Vass var kanske lite starkt uttryckt men som @anon257891 säger så har jag vant mig vid SPs Granite och Cherry OG/GMK så kanterna är mer "kantiga". Jag tycker i övrigt att Varmilo-settet är värt sitt pris.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Och för att vara riktigt tydlig: alla dessa setten är avsevärt "bättre" (subjektivt) än vilket vanligt medföljande flims-flams-ABS-stock-set som helst. Och plasten är "tjock" jämfört med vanliga "stock-set".

Det vi petiga bortskämda nördar diskuterar är väldigt små detaljer: du får en avsevärd kvalitetshöjningen ("dubblering") bara genom att byta till vilket som!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska nog ta och lägga en beställning på varmilos nu då, känns som att det kan passa mig bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Vet inte riktigt om detta är rätt plats att posta på, men vill dela med mig av ett pågående bygge!

Rendering på aluminiumchassit, 2 mm tjock med 5 mm ändbitar.

Baserad på Corsair K63, dessvärre med röda brytare. PCB till översta raden bortkapad, så inga mediaknappar eller LED-indikatorer. Sparar ungefär 4cm på djupet.

Dold text

Vita blanks (x6.5) borde landa vilken dag som helst!

Permalänk
Medlem

Jag fick dessa förut. Planen är att bygga ett tangentbord med Klippe-chassit, om jag lyckas lägga rabarber på det sen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.