Intel avtäcker Coffee Lake med 6 och 4 kärnor för lansering den 5 oktober

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker Coffee Lake med 6 och 4 kärnor för lansering den 5 oktober

Med knappt två veckor till lansering tillkännager Intel officiellt Coffee Lake för stationära datorer, där sex modeller i ett brett prisspann släpps i början av oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nya lynnfield boys!

Permalänk
Master of Overkill

4.7GHz Singel core är sjukt.
Blir 8700k efter jag ser vilka mob som finns.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det lutar väl snart åt att recensenter får börja med överklockningsresultat med och utan delid.

4.7Ghz är ju rätt bra men frågan är hur mycket högre än så det går komma så länge som de envisas med usel pasta emellan die och IHS.

Hur som helst så ska det bli kul att se testerna på 8700K så det känns som det är första gången på ganska länge Intel har något verkligt "nytt" att komma med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Inväntar recensioner med spänning. Framförallt ungefär vad man kan klocka alla kärnor till.

Permalänk
Medlem

Tack AMD för att ni fick fart på CPU marknaden. Nu känns det som att det börjar närma sig att uppgradera min i7 Sandy Bridge. Har ju varit 4cores/8threads rätt länge nu på i7:orna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@tvelander: lite överdrivet. En 7700k klarar 4.7Ghz oc utan problem. Om det är stock eller inte är ointressant. Vad man vill veta är vad en normal oc på alla 6c är. Gissar 4.7 är ganska rimligt på alla cores med bra kylning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Roligt att i3 har HT som i7, men inte i5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@tvelander: lite överdrivet. En 7700k klarar 4.7Ghz oc utan problem. Om det är stock eller inte är ointressant. Vad man vill veta är vad en normal oc på alla 6c är. Gissar 4.7 är ganska rimligt på alla cores med bra kylning.

Fast... "Bra kylning" gör ju bara nytta upp till en viss gräns sålänge man inte deliddar. Eller menar du med delid?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså, kontentan är att i7 och i5 får 50% mera cores, och i3 100% mera cores till ~samma pris. Utöver själva generation-gainsen så blir Coffee-lake generationen teoretiskt sett hälften-dubbelt så snabb som föregående generationer i flertrådande applikationer. När de vill, kan de leverera alltså. Kontenta = de måste ha blivit rätt skraja över AMDs återkomst. Det här påminner lite om gulddagarna runt 2000-2002 eller nåt, då AMD levererade typ dubbel priceperformance mot Intel och priskriget var for realz. Kul! För egen del kör jag gröna laget whenever possible, och planerar för en Ryzen 1700.

Permalänk
Medlem

@TappadBakom: i3 har inte HT.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Snusfri

Ny WS: 7980XE
Ny HTPC: 8100

Mumma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa 1700 men misstänkte att något motdrag skulle komma från Intel-lägret och det visade sig vara rätt.
Fort gick det också haha.
Vill fortfarande ha 8-kärnor men nu får det vara nog. Jag kör på detta.

Permalänk
Medlem

Två kommentarer på artikeln

Det var väldigt rörigt i delen om modellerna, ska i3an ersätta i7an?
Jag tycker också att det är missvisande att säga att chipsetet har 20 pci-e lanes när de går genom fyra till processorn. Om man installerar en Nvme-ssd kan man helt använda upp den bandbredden och om någon tror den kan raida två så blir den grundlurad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Roligt att i3 har HT som i7, men inte i5

Om du kollar på bilden igen så ser du att ingen av dom förutom i7orna har hyperthreading.

Permalänk
Medlem

Hoppas de åtgärdat "värmeproblemen" (känns som en mjölknings-bluff).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

hälften-dubbelt

Vad betyder detta? Låter konstigt och kan tolkas på mer än ett sätt, men gissar på att du menar 50 procent eftersom det är vad som makes sense.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det lutar väl snart åt att recensenter får börja med överklockningsresultat med och utan delid.

4.7Ghz är ju rätt bra men frågan är hur mycket högre än så det går komma så länge som de envisas med usel pasta emellan die och IHS.

Hur som helst så ska det bli kul att se testerna på 8700K så det känns som det är första gången på ganska länge Intel har något verkligt "nytt" att komma med.

Enligt statistik från Silicon Lottery och Overclock.co.uk klockar ~97 % av alla i7-7700K >=4.8 GHz, det med tandkrämen på plats.

Med delid är det ca 25 % som når 5,1 GHz och <5 % når 5,2 GHz.

Är det så enormt skitnödigt att få dessa ~5 % extra prestanda att det är värt delid och rejält mycket högre CPU-effekt? Tittar man på SweClockers 7700K test ökar CPU-effekten nästan 50 % över stock med en överklockning på 5,0 GHz (som SweC gjorde utan delid).

Visst får man lägre temperatur efter delid, men seriöst: vad spelar temperaturen för roll så länge CPUn är stabil och inte trottlar?

Är man rädd för livslängden kanske man borde hantera kamelerna innan man silar myggen, att höja Vcore från 1,25 V till 1,40 V ökar risken för att man dödar CPUn p.g.a. "electromigration" lika mycket som om CPU-temperaturen ökar från 60°C till 145°C, något som är omöjligt då alla dagens "Core-modeller" har skyddskretsar som begränsar temperaturen till max 100°C.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir det prissänkningar från AMD månntro?
Härligt med konkurrens från båda hållen!

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge:

de familjerna som får hälften så mycket cores borde teoretiskt sett får hälften så hög prestanda i flertrådande applikationer.
i3, som får dubbelt så mycket cores, borde teoretiskt sett få dubbelt så hög prestanda i flertrådande applikationer. Det kan kompliceras, då tidigare i3-familjen har fyra threads, och troligen är prestandavinsten från 2/4 till 4/4 inte så hög som 100%, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt statistik från Silicon Lottery och Overclock.co.uk klockar ~97 % av alla i7-7700K >=4.8 GHz, det med tandkrämen på plats.

Med delid är det ca 25 % som når 5,1 GHz och <5 % når 5,2 GHz.

Är det så enormt skitnödigt att få dessa ~5 % extra prestanda att det är värt delid och rejält mycket högre CPU-effekt? Tittar man på SweClockers 7700K test ökar CPU-effekten nästan 50 % över stock med en överklockning på 5,0 GHz (som SweC gjorde utan delid).

Visst får man lägre temperatur efter delid, men seriöst: vad spelar temperaturen för roll så länge CPUn är stabil och inte trottlar?

Är man rädd för livslängden kanske man borde hantera kamelerna innan man silar myggen, att höja Vcore från 1,25 V till 1,40 V ökar risken för att man dödar CPUn p.g.a. "electromigration" lika mycket som om CPU-temperaturen ökar från 60°C till 145°C, något som är omöjligt då alla dagens "Core-modeller" har skyddskretsar som begränsar temperaturen till max 100°C.

Nu vet vi ju inte än hur det blir med 8000-serien, men tester har ju tidigare visat att den undermåliga kylpastan kan ställa till problem även vid stock.

https://www.gamersnexus.net/guides/3064-intels-thermal-proble...

Får en del är det säkert inte så viktigt att (tand)kräma ur den där sista prestandan men det verkar ju vara viktigt för ganska många ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jätteintressant CPU-generation, men de låsta modellerna är ju tämligen ointressanta så länge Z370 är det enda chipsetet tillgängligt i trehundra-generationen. De modellerna får gott vänta tills de billigare chipseten finns att få tag på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jag har en teori att nya i5 med 6 kärnor utan ht kan bli en riktig kanon spel cpu för oss som inte är super intresserade att record/streama spel. Kaby lake i5 hamnade efter i7 ganska mycket i 100+ fps spel men 2 extra kärnor borde väl nu kompensera ganska bra tänker jag? Såklart så lär väl i7 vara det mer framtidssäkra valet om man nu ska ha grejjerna mer än 3år.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Den här stycket i artikeln förstår jag inte:

"Instegsmodellen för överklockare heter Core i3-8350K med 4 kärnor i 4,0 GHz, 6 MB L3-cacheminne och 91 W TDP. Denna går in som direkt ersättare till Core i7-7600K, men har det lägre rekommenderade priset 168 dollar – ned från 242 dollar. Denna går in som ersättare till Core i3-7350K med 2 kärnor i 4,2 GHz och 4 trådar."

Måste ha blivit något fel, K-modellen av i7 heter ju 7700K och inte 7600K, är det så att 8350K ska ersätta i7-7700K alltså? Eller är det i5-7600K? Sedan längst ner står det att den också går in som ersättare till i3-7350K?
Så är det till i3, i5 eller i7 som den nya i3 går in som ersättare till? Lite förvirrande.

Permalänk
Medlem

Gav de någon info om när H-serien kommer?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det lutar väl snart åt att recensenter får börja med överklockningsresultat med och utan delid.

4.7Ghz är ju rätt bra men frågan är hur mycket högre än så det går komma så länge som de envisas med usel pasta emellan die och IHS.

Hur som helst så ska det bli kul att se testerna på 8700K så det känns som det är första gången på ganska länge Intel har något verkligt "nytt" att komma med.

Alltså, de flesta konsumenter överklockar ej, delidar ej. överklockare läser där de får den typen av info. men de är knappast relevant för massan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Är HT verkligen värt 39% högre pris, speciellt nu med 6 fysiska kärnor istället for 4?
Sitter och fungerar på antingen 8700k eller 8600k till min vr burk.
Vid överklockning brukar där inte vara någon nämnvärd skillnad på slutresultatet mellan i5 och i7orna.

Hade tänkt låsa alla spelen till 4 kärnor och lägga OS/obs och övrig mjukvara på övriga 2 kärnor.

Och såklart delid samt sikta på 5 ghz. Nuvarande 4670k @ 4.6/1.35vcor/54c load räcker helt enkelt inte till ibland.
Speciellt inte om man beta testar/spelar in med afterburner och obs igång.

Permalänk
Skrivet av JNetwork:

Den här stycket i artikeln förstår jag inte:

"Instegsmodellen för överklockare heter Core i3-8350K med 4 kärnor i 4,0 GHz, 6 MB L3-cacheminne och 91 W TDP. Denna går in som direkt ersättare till Core i7-7600K, men har det lägre rekommenderade priset 168 dollar – ned från 242 dollar. Denna går in som ersättare till Core i3-7350K med 2 kärnor i 4,2 GHz och 4 trådar."

Måste ha blivit något fel, K-modellen av i7 heter ju 7700K och inte 7600K, är det så att 8350K ska ersätta i7-7700K alltså? Eller är det i5-7600K? Sedan längst ner står det att den också går in som ersättare till i3-7350K?
Så är det till i3, i5 eller i7 som den nya i3 går in som ersättare till? Lite förvirrande.

Alltså, kika bara på core count.

i3- 7350k < Lägre SKU
i5- 7600k < i3 8350k
i7- 7700k < i5 8600k
Högre SKU = i7 8700k

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, de flesta konsumenter överklockar ej, delidar ej. överklockare läser där de får den typen av info. men de är knappast relevant för massan.

Med den inställningen så behövs ju inte OC-tester alls.

Jag tycker dock att det borde vara relevant för sweclockers läsare, särskillt som en ganska stor del av de som överklockar här verkar fundera på delid. I alla fall är det lätt att få den uppfattningen om man hänger extremt mycket på forumen som jag gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Gav de någon info om när H-serien kommer?

Enligt https://arstechnica.com/gadgets/2017/08/intel-first-8th-gener... skulle även H-serien lanseras samtidigt som K; dock antar jag att detta betyder att endast K serien släpps nu, och H kommer i samband med Cannonlake nästa år?