Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Hej

Vi har totalt bostadslån på 2.1 miljoner. Bostaden är värderad nu till 3.5 miljoner.
Inkomst brutto tillsammans på ca 95 000kr.
2 barn

Vi har delat upp lånet i 4 delar på 500k styck. alla med olika bindningstid
Snart dags att förhandla om.

vi har hemförsäkring, lönekonton och pensionsspar (ISK) på samma bank som vi har bolån i.

Hur mycket lägre än listräntan bör vi kunna få?

Vad är fördelen med att ha fyra lån med fyra olika bindningstider?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är fördelen med att ha fyra lån med fyra olika bindningstider?

Skickades från m.sweclockers.com

Att man blir bättre förberedd vid ränteuppgångar skulle jag påstå. Har man allt på ett lån så blir det en större smäll om räntan skulle sticka. Ska man se motsatsen så "förlorar" man pengar om räntan sjunker.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kribb:

Hej

Vi har totalt bostadslån på 2.1 miljoner. Bostaden är värderad nu till 3.5 miljoner.
Inkomst brutto tillsammans på ca 95 000kr.
2 barn

Vi har delat upp lånet i 4 delar på 500k styck. alla med olika bindningstid
Snart dags att förhandla om.

vi har hemförsäkring, lönekonton och pensionsspar (ISK) på samma bank som vi har bolån i.

Hur mycket lägre än listräntan bör vi kunna få?

Problemet är att du sitter i en rävsax då du inte har någon möjlighet att flytta ditt bolån till annan bank utan att betala straffavgift för de lån som inte har gått ut. Banken kan egentligen ge dig straxt under listränta bara för att jävlas även om du är en bra kund då det skulle kosta dig en del för att lösa de andra lånen och flytta allt till annan bank.
För att svara på din fråga som lekman så borde du kunna få runt 1,5% på 3-månaders räntan.

Skrivet av PlogarN97:

Vad är fördelen med att ha fyra lån med fyra olika bindningstider?
Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen är väl att om räntan skulle gå upp när det är dax att lägga om lånet så blir inte utgiftsökningen så stor då det i detta fall endast gäller ett lån på 500 000 kr. Skulle det istället gällt hela lånet på drygt 2 000 000 så skulle månadskostnaden öka ordentligt om räntan gått från 1,5% -> 4%. Finns både för och nackdelar med detta.

Skrivet av Nudel:

Att man blir bättre förberedd vid ränteuppgångar skulle jag påstå. Har man allt på ett lån så blir det en större smäll om räntan skulle sticka. Ska man se motsatsen så "förlorar" man pengar om räntan sjunker.

Se svar ovan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Hej

Vi har totalt bostadslån på 2.1 miljoner. Bostaden är värderad nu till 3.5 miljoner.
Inkomst brutto tillsammans på ca 95 000kr.
2 barn

Vi har delat upp lånet i 4 delar på 500k styck. alla med olika bindningstid
Snart dags att förhandla om.

vi har hemförsäkring, lönekonton och pensionsspar (ISK) på samma bank som vi har bolån i.

Hur mycket lägre än listräntan bör vi kunna få?

Kring 1,40-1,45% skulle jag gett, utan att kunna säga någonting säkert så klart eftersom marknaden skiljer sig en del i olika städer etc.

Skrivet av PlogarN97:

Vad är fördelen med att ha fyra lån med fyra olika bindningstider?

Skickades från m.sweclockers.com

Att sprida risken helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Kakann

Vad kan vara en rimlig ränta anser du när man ligger på strax under 40% belåning på en lgh som är värd ca 2,4-2,5?

Är helhetskund hos banken, och har idag 3 års bunden (som snart löper ut) på 1,61%.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@Kakann

Vad kan vara en rimlig ränta anser du när man ligger på strax under 40% belåning på en lgh som är värd ca 2,4-2,5?

Är helhetskund hos banken, och har idag 3 års bunden (som snart löper ut) på 1,61%.

1,40ish, ganska lite lån så det blir inte så mycket pengar för banken även om de inte tar någon risk direkt med utlåningen.

Permalänk
Medlem

Vad är bästa möjliga (rimliga) ränta? Anta hög belåning, men låg belåningsgrad och hög inkomst.
Säg lån på 5 mnkr, belåningsgrad på 50 %, bruttoinkomst på runt 100/mån. Kanske 2-3 mnkr i kassa/fonder. Dinkies. Typ drömkunden.
Vad kan man få i tremånaders respektive treårsränta?
Mest för att veta hur mycket bankerna kan erbjuda de riktigt attraktiva kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Vad är bästa möjliga (rimliga) ränta? Anta hög belåning, men låg belåningsgrad och hög inkomst.
Säg lån på 5 mnkr, belåningsgrad på 50 %, bruttoinkomst på runt 100/mån. Kanske 2-3 mnkr i kassa/fonder. Dinkies. Typ drömkunden.
Vad kan man få i tremånaders respektive treårsränta?
Mest för att veta hur mycket bankerna kan erbjuda de riktigt attraktiva kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kring 1,20% kan man nog få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Vad är bästa möjliga (rimliga) ränta? Anta hög belåning, men låg belåningsgrad och hög inkomst.
Säg lån på 5 mnkr, belåningsgrad på 50 %, bruttoinkomst på runt 100/mån. Kanske 2-3 mnkr i kassa/fonder. Dinkies. Typ drömkunden.
Vad kan man få i tremånaders respektive treårsränta?
Mest för att veta hur mycket bankerna kan erbjuda de riktigt attraktiva kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

0,99% hos nordnet

Kan bli lägre om ev sambo har tillgångar.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis ett samtal med min bank. Fick 1,39% ränta. Med i detta fick jag bo kvar försäkring "gratis". Den innebär att om någon av oss går bort så betalar banken ut 1,6M. Pengar som låter överlevande bo kvar.

Är räntan jag fick bra?

Min situation:
Gemensamma inkomster: 57' efter skatt.
Villan är värd runt 3,6-4M.
Lån 2,58M
Mitt engagemang är lönekonto och bolåneaffär. Inget sparande mer än 200K buffert. Alla pengar över detta går till amorteringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag hade precis ett samtal med min bank. Fick 1,39% ränta. Med i detta fick jag bo kvar försäkring "gratis". Den innebär att om någon av oss går bort så betalar banken ut 1,6M. Pengar som låter överlevande bo kvar.

Är räntan jag fick bra?

Min situation:
Gemensamma inkomster: 57' efter skatt.
Villan är värd runt 3,6-4M.
Lån 2,58M
Mitt engagemang är lönekonto och bolåneaffär. Inget sparande mer än 200K buffert. Alla pengar över detta går till amorteringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter absolut bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det låter absolut bra.

Skönt då vet jag att min bankman är schyst Tack!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

@Kakann
Om jag leasar en bil privat kommer detta:
1. Synas på en kreditupplyssning banken gör
2. Påverka hur mycket jag får låna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Kakann
Om jag leasar en bil privat kommer detta:
1. Synas på en kreditupplyssning banken gör
2. Påverka hur mycket jag får låna

1. Kreditupplysningen som firman gör kommer synas, men inte "skulden".
2. Ja, om du berättar att du leasar en bil. Tänk på att du mest lurar dig själv om du inte berättar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

1. Kreditupplysningen som firman gör kommer synas, men inte "skulden".
2. Ja, om du berättar att du leasar en bil. Tänk på att du mest lurar dig själv om du inte berättar om det.

När jag tog mitt första bolån så nämnde jag att jag hade en bil, men som skulle säljas inom en månad. Banken var dock väldigt noga med att säga om den fortfarande ägs av mig så måste de vara inräknat i kvar att leva kalkylen och de räknade då med ~3000 kr / månaden om inte jag minns helt fel.

Nu är bilen såld, men jag äger istället en motorcykel. Den uppfattningen jag har är att detta inte inkluderas i någon kalkyl. Håller du med om samma uppfattning @kakann? En MC som använd mycket kostar även den en hel del, i mitt fall var det följande utfall denna säsong.

  • Försäkring 13 000

  • Bensin 10 000 kr för 1000 mil köring

  • Service och däck 10 000

  • Bandagar och boende 7500 kr

Visst har kanske högre kostnader en snittet för mc ägare, men skulle ända så att snittet är iaf hälften vilket ger 1 500 kr - 2 000 kr i månaden men detta ignorerades helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

När jag tog mitt första bolån så nämnde jag att jag hade en bil, men som skulle säljas inom en månad. Banken var dock väldigt noga med att säga om den fortfarande ägs av mig så måste de vara inräknat i kvar att leva kalkylen och de räknade då med ~3000 kr / månaden om inte jag minns helt fel.

Nu är bilen såld, men jag äger istället en motorcykel. Den uppfattningen jag har är att detta inte inkluderas i någon kalkyl. Håller du med om samma uppfattning @kakann? En MC som använd mycket kostar även den en hel del, i mitt fall var det följande utfall denna säsong.

  • Försäkring 13 000

  • Bensin 10 000 kr för 1000 mil köring

  • Service och däck 10 000

  • Bandagar och boende 7500 kr

Visst har kanske högre kostnader en snittet för mc ägare, men skulle ända så att snittet är iaf hälften vilket ger 1 500 kr - 2 000 kr i månaden men detta ignorerades helt.

Finns inget givet svar, det beror på hur man bor och om man är beroende av att ha bil/mc

Permalänk
Medlem

@Kakann:
Så vad menar du? Om man är beroende av bil kommer banken räkna 3k oavsett vad jag kör då? Eller kommer de räkna olika beroende på vad jag väljer för finansieringsform på bilen. För mig blir det mest ekonomiskt att låna ca 100k och lägga lika mycket själv på en 1.5-2 år gammal bil och en lägre kostnad än ett leasingavtal men då får jag ett lån som kan påverka hur mycket jag får låna. Skulle behöva köpa ny bil nu men har bokat en BR och behöver då låna pengar om ca 1 år.

Insatsen är 1.5 mile
Har hela kontantinsatsen
Årsinkomst ca 380k
1 barn som inte bor hos mig.
Inga andra lån förutom CSN som kostar ca 750/månad
Hur mycket påverkar ett billån på 100k min situation? Är väldigt beroende av bil för att ta mig till och från jobb.

Permalänk
Medlem

Tillämpar alla banker samma "kostnadspåslag" för barn? Vi funderar på att skaffa barn, och köpa bostad, men då sänks ju vår "betalningsförmåga" eller nåt. Jag trodde bankerna räknade med att de flesta par skaffar barn, så det borde inte göra stor skillnad om ett gift par utan eller med barn ska köpa bostad då det nog ändå blir barn där snart? Men, så är det tydligen inte, vi får låna lägre nu än innan vi hade barn och om vi skaffar ett till så blir det ju ännu lägre. Får banken fråga om min fru är gravid? Inte direkt nåt vi tänker skryta med vid låneförhandlingar åtminstone.

Skrivet av Aktsu:

Vem säger att du måste bo i en villa som ditt första boende? Sänk dina krav efter din ekonomiska situation helt enkelt.

Jag förstår inte hur folk kan förvänta sig att man direkt kommer kunna köpa precis det man vill trots att man inte har ekonomin för det, man skall få allt utan att jobba för det. Antingen får man ju då sänka sina krav eller spara ihop pengarna som krävs och/eller öka på inkomsterna.

Jag tror att vi har ungefär samma problem som i USA dragits med ett tag, vi är nu en generation som faktiskt fått det sämre än våra föräldrar på många sätt. Och får vi det sämre än vi förväntar oss, och då klagar vi.
Ja, vi har snajdigare telefoner såklart, och datorer, men mina föräldrar kunde köpa en 3 år gammal villa på 1 arbetarlön (min morsa var hemmafru). Jag och min fru kan, med två inkomster, givetvis glömma att köpa en villa ens om den är 30 år gammal. I huvudsak är detta politikernas fel, som blåst upp priserna och försvårat byggande (ve att bostadspriserna viker).

Eftersom jag inte har råd att komma in på bostadsmarknaden måste jag bo i snordyr hyresrätt och kasta pengar i sjön varje månad. Ja, jag är bitter Det är många av mina kamrater också. Och det är tyvärr sådant som ger grogrund till Trumpar och andra. Min erfarenhet är att folk är desperata. Flera av mina arbetskamrater lånar absolut max av vad de kan för att flytta innan priserna blir ännu värre. Speciellt barnfamiljer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Kakann:
Så vad menar du? Om man är beroende av bil kommer banken räkna 3k oavsett vad jag kör då? Eller kommer de räkna olika beroende på vad jag väljer för finansieringsform på bilen. För mig blir det mest ekonomiskt att låna ca 100k och lägga lika mycket själv på en 1.5-2 år gammal bil och en lägre kostnad än ett leasingavtal men då får jag ett lån som kan påverka hur mycket jag får låna. Skulle behöva köpa ny bil nu men har bokat en BR och behöver då låna pengar om ca 1 år.

Insatsen är 1.5 mile
Har hela kontantinsatsen
Årsinkomst ca 380k
1 barn som inte bor hos mig.
Inga andra lån förutom CSN som kostar ca 750/månad
Hur mycket påverkar ett billån på 100k min situation? Är väldigt beroende av bil för att ta mig till och från jobb.

Är man helt beroende av bil för att ta sig till jobbet tar jag definitivt höjd för det i kalkylen. Räknar på att en bil kostar ~2k+ eventuella lånekostnader om man har lån på bilen. Kalkylen har bankerna lika mycket för kundernas som sin egen skull, inte så kul att behöva flytta för att man inte har råd att ha bil om räntorna sticker iväg. Blancolån är ungefär dubbelt så dyrt som bolån i kalkylen så ett billån på 100k sänker möjligt bolån med 200k.

Skrivet av Pirum:

Tillämpar alla banker samma "kostnadspåslag" för barn? Vi funderar på att skaffa barn, och köpa bostad, men då sänks ju vår "betalningsförmåga" eller nåt. Jag trodde bankerna räknade med att de flesta par skaffar barn, så det borde inte göra stor skillnad om ett gift par utan eller med barn ska köpa bostad då det nog ändå blir barn där snart? Men, så är det tydligen inte, vi får låna lägre nu än innan vi hade barn och om vi skaffar ett till så blir det ju ännu lägre. Får banken fråga om min fru är gravid? Inte direkt nåt vi tänker skryta med vid låneförhandlingar åtminstone.

Mer eller mindre, ja, och det är väl ingenting konstigt med det i och med att barn kostar pengar? Alla skaffar inte barn och därför räknar vi inte heller med barn som inte finns (även om din fru är gravid tar vi inte med det i kalkylen även om jag självklart skulle nämna för er att er kalkyl inte går runt om ni skaffar ett barn till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Man borde göra det enklare för unga att komma in i bostadsmarknaden istället för att göra det svårare, men man kan väl börja bygga billiga hyresrätter. Folk bor inte hemma långt in på 20års åldern för att de vill det.

Skulle ju underlätta också om man slutade sälja av de hyresrätter som finns till förmån för bostadsrättsbildning, vet inte hur det ser ut i övriga landet, men här så har majoriteten av kommunens hyresrätter sålts av under de senaste 10 åren samtidigt som köerna bara växer. Bara i år har de sålt av över 2000 hyresrätter och ska ha 1500 nya klara om 8 år som ungdomar med största sannolikhet inte kommer ha råd med iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Fast eller rörlig ränta? Har 1.15 rörlig idag på 2 miljoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kakann:

Svårt och svara på utan och veta vad du kan få för räntor på olika bindningstider. Du får dock i längden betala mer på bundet än rörligt så känner du inte att rörelserna i räntan stör dig så kör på rörligt.

Mitt tips är att man ska köra allt eller minst hälften rörlig ränta. Räkna sedan med 6-7% ränta eller så pass hög ränta man kan eller gissar att det kan bli. Bunden ränta är som att köpa en försäkring om man vill sova lite tryggare. Inget jag personligen rekommenderar i längden.

Varje månad sätter man av så mycket pengar ((6% * lånesumma) / 12) på ett specifikt konto. Sen ber man banken dra räntan från det kontot. Pengarna som blir kvar lägger man över och investerar i exempelvis fonder genom ISK.

Räkneexempel: 6% på 2 miljoner är 10 000kr i månaden. Om ens faktiskta ränta är 1.15% så är det 2 500kr vilket betyder att 7500kr är kvar. Dessa pengar investerar man.

Med tanke på att det är enkelt att sälja tillgångarna så behöver man inte vara orolig. Skulle räntan röra på sig mycket så har man fortfarande spelrum. Sticker räntan över 6% så kan man skjuta till mer eller "rädda" sig själv genom att använda de investerade räntepengarna. Med största sannolikhet så har pengarna vuxit mycket (beror självklart på fond men även risker) med tanke på hur lång tid bankerna gissar att det kommer vara låg ränta.

Blev lite wall of text där. Det är mestadels en fråga till Kakann om detta låter vettigt. I grund och botten så handlar det om att man garderar sig själv upp till en viss procentsats. Med detta tänk så tar man inte större lån än vad man anser sig själv kunna klara.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag studerar just nu till lokförare och planerar att efter ett tag köpa en bostadsrätt med min tjej.
Vi tänkte köpa lägenhet i Göteborg för max 2,5 miljoner.

Min utbildning är klar i maj och tänkte väl flytta ett par månader efter att jag jobbat lite.
Min fråga är hur möjligheterna ser ut för ett lån i vår situation! Kommer vi behöva spara mer, jobba längre, eller helt enkelt kolla på billigare lägenhet innan vi kan få ett godkänt lån?

Jag kommer första året ha en grundlön på 29 tusen, andra året 34 tusen och 3 året och framåt 38 tusen.
Tjejen har tänkt plugga 3 år så det är i sådana fall bara jag som kommer ha fast inkomst utöver hennes CSN.

Vi har möjlighet att betala kontantinsatsen på 15% med sparade pengar!
Jag är 22 år och tjejen 21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tror att vi har ungefär samma problem som i USA dragits med ett tag, vi är nu en generation som faktiskt fått det sämre än våra föräldrar på många sätt. Och får vi det sämre än vi förväntar oss, och då klagar vi.
Ja, vi har snajdigare telefoner såklart, och datorer, men mina föräldrar kunde köpa en 3 år gammal villa på 1 arbetarlön (min morsa var hemmafru). Jag och min fru kan, med två inkomster, givetvis glömma att köpa en villa ens om den är 30 år gammal. I huvudsak är detta politikernas fel, som blåst upp priserna och försvårat byggande (ve att bostadspriserna viker).

Eftersom jag inte har råd att komma in på bostadsmarknaden måste jag bo i snordyr hyresrätt och kasta pengar i sjön varje månad. Ja, jag är bitter Det är många av mina kamrater också. Och det är tyvärr sådant som ger grogrund till Trumpar och andra. Min erfarenhet är att folk är desperata. Flera av mina arbetskamrater lånar absolut max av vad de kan för att flytta innan priserna blir ännu värre. Speciellt barnfamiljer.

Ja det är sådant där jag aldrig förstått, om man ogillar sin situation skall man inte sitta och klaga, det löser ingenting. Då lägger jag energin på att lösa det som står i vägen för att uppnå det jag vill, finns ingenting man inte kan överkomma. Att vara bitter, tycka synd om sig själv hjälper ju inte eller skylla på samhället hjälper ju ingenting så varför ödsla tid på det?

Permalänk
Medlem

@RellVek: Hej! Det framkommer inte om din tjej jobbar i dagsläget? Om ni båda pluggar tror jag det kan bli svårt, men om en av er jobbar och ni klarar kontantinsatsen borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Pirum:

Jag tror att vi har ungefär samma problem som i USA dragits med ett tag, vi är nu en generation som faktiskt fått det sämre än våra föräldrar på många sätt. Och får vi det sämre än vi förväntar oss, och då klagar vi.
Ja, vi har snajdigare telefoner såklart, och datorer, men mina föräldrar kunde köpa en 3 år gammal villa på 1 arbetarlön (min morsa var hemmafru). Jag och min fru kan, med två inkomster, givetvis glömma att köpa en villa ens om den är 30 år gammal. I huvudsak är detta politikernas fel, som blåst upp priserna och försvårat byggande (ve att bostadspriserna viker).

Eftersom jag inte har råd att komma in på bostadsmarknaden måste jag bo i snordyr hyresrätt och kasta pengar i sjön varje månad. Ja, jag är bitter Det är många av mina kamrater också. Och det är tyvärr sådant som ger grogrund till Trumpar och andra. Min erfarenhet är att folk är desperata. Flera av mina arbetskamrater lånar absolut max av vad de kan för att flytta innan priserna blir ännu värre. Speciellt barnfamiljer.

Jag har det iaf inte sämre än mina föräldrar. Båda mina föräldrar är utbildade civilingenjörer, klara med utbildningen vid ca 25. De köpte sitt första hus vid 30, och detta var inte en nybyggd fin villa precis. När de närmade sig 40 byggde de ett hus, vid det laget hade pappa varit både marknadschef och VD i ett antal år.
Jag och min flickvän köpte lägenhet ganska snart efter vi var färdiga med studierna, bra mycket finare än någon lägenhet mina föräldrar bodde i. Ja, vi har högre lån, men samtidigt väldigt låga kostnader varje månad. När vi är 30 kommer vi att kunna köpa ett hus liknande det mina föräldrar köpte, när vi är 40 kommer vi troligtvis att kunna bygga ett hus. Och nu har vi också "sämre möjligheter" att tjäna pengar än mina föräldrar (vi är inte båda högutbildade, tror inte att jag kommer få lika bra jobb som min pappa).
Slutsats; jag är nöjd.

Skrivet av RellVek:

Hej!

Jag studerar just nu till lokförare och planerar att efter ett tag köpa en bostadsrätt med min tjej.
Vi tänkte köpa lägenhet i Göteborg för max 2,5 miljoner.

Min utbildning är klar i maj och tänkte väl flytta ett par månader efter att jag jobbat lite.
Min fråga är hur möjligheterna ser ut för ett lån i vår situation! Kommer vi behöva spara mer, jobba längre, eller helt enkelt kolla på billigare lägenhet innan vi kan få ett godkänt lån?

Jag kommer första året ha en grundlön på 29 tusen, andra året 34 tusen och 3 året och framåt 38 tusen.
Tjejen har tänkt plugga 3 år så det är i sådana fall bara jag som kommer ha fast inkomst utöver hennes CSN.

Vi har möjlighet att betala kontantinsatsen på 15% med sparade pengar!
Jag är 22 år och tjejen 21.

Tror tyvärr att banken räknar med att du behöver försörja din flickvän då hon inte har fast inkomst, vilket kommer göra att kalkylen faller. Det som kan hjälpa är om någon förälder kan stå med på lånet eller om du köper lägenheten själv.
Och vad tänkte ni köpa för lägenhet "i" Göteborg för max 2,5 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Mitt tips är att man ska köra allt eller minst hälften rörlig ränta. Räkna sedan med 6-7% ränta eller så pass hög ränta man kan eller gissar att det kan bli. Bunden ränta är som att köpa en försäkring om man vill sova lite tryggare. Inget jag personligen rekommenderar i längden.

Varje månad sätter man av så mycket pengar ((6% * lånesumma) / 12) på ett specifikt konto. Sen ber man banken dra räntan från det kontot. Pengarna som blir kvar lägger man över och investerar i exempelvis fonder genom ISK.

Räkneexempel: 6% på 2 miljoner är 10 000kr i månaden. Om ens faktiskta ränta är 1.15% så är det 2 500kr vilket betyder att 7500kr är kvar. Dessa pengar investerar man.

Med tanke på att det är enkelt att sälja tillgångarna så behöver man inte vara orolig. Skulle räntan röra på sig mycket så har man fortfarande spelrum. Sticker räntan över 6% så kan man skjuta till mer eller "rädda" sig själv genom att använda de investerade räntepengarna. Med största sannolikhet så har pengarna vuxit mycket (beror självklart på fond men även risker) med tanke på hur lång tid bankerna gissar att det kommer vara låg ränta.

Blev lite wall of text där. Det är mestadels en fråga till Kakann om detta låter vettigt. I grund och botten så handlar det om att man garderar sig själv upp till en viss procentsats. Med detta tänk så tar man inte större lån än vad man anser sig själv kunna klara.

Det är klokt helt klart men det är nog väldigt få som agerar så, många låtsas kanske 3-4%. Det gör ju att man får en väldigt bra buffert inför kommande räntehöjningar dock

Skrivet av RellVek:

Hej!

Jag studerar just nu till lokförare och planerar att efter ett tag köpa en bostadsrätt med min tjej.
Vi tänkte köpa lägenhet i Göteborg för max 2,5 miljoner.

Min utbildning är klar i maj och tänkte väl flytta ett par månader efter att jag jobbat lite.
Min fråga är hur möjligheterna ser ut för ett lån i vår situation! Kommer vi behöva spara mer, jobba längre, eller helt enkelt kolla på billigare lägenhet innan vi kan få ett godkänt lån?

Jag kommer första året ha en grundlön på 29 tusen, andra året 34 tusen och 3 året och framåt 38 tusen.
Tjejen har tänkt plugga 3 år så det är i sådana fall bara jag som kommer ha fast inkomst utöver hennes CSN.

Vi har möjlighet att betala kontantinsatsen på 15% med sparade pengar!
Jag är 22 år och tjejen 21.

Du behöver en fast tjänst innan ni kan köpa bostad och då är det bättre att du ansöker själv och sen ordnar ett samboavtal. Om du söker själv med inkomst på 29k bör du kunna låna kring 1.5m förutsatt att du inte har några andra lån. Tror dessutom att du överskattar löneutvecklingen en skaplig bit, enligt lönestatistik är snittlönen för lokförare ~32k så det känns väl inte så troligt att få 34k andra året och 38k tredje året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tror tyvärr att banken räknar med att du behöver försörja din flickvän då hon inte har fast inkomst, vilket kommer göra att kalkylen faller. Det som kan hjälpa är om någon förälder kan stå med på lånet eller om du köper lägenheten själv.
Och vad tänkte ni köpa för lägenhet "i" Göteborg för max 2,5 miljoner?

Lite det vi är rädda för också... Låter som ett bra alternativ dock!
Det kommer vara en lite mindre lägenhet, 2a och kanske inte direkt på avenyn om man säger så

Skrivet av slatten:

@kevinmoller: Hej! Det framkommer inte om din tjej jobbar i dagsläget? Om ni båda pluggar tror jag det kan bli svårt, men om en av er jobbar och ni klarar kontantinsatsen borde det inte vara några problem.

Hej! I dagsläget jobbar tjejen heltid och kommer göra så fram till nästa sommar!

Skrivet av Kakann:

Du behöver en fast tjänst innan ni kan köpa bostad och då är det bättre att du ansöker själv och sen ordnar ett samboavtal. Om du söker själv med inkomst på 29k bör du kunna låna kring 1.5m förutsatt att du inte har några andra lån. Tror dessutom att du överskattar löneutvecklingen en skaplig bit, enligt lönestatistik är snittlönen för lokförare ~32k så det känns väl inte så troligt att få 34k andra året och 38k tredje året.

Tack så mycket för svar!!

Yes har självklart tänkt att ha tillsvidareanställning innan köp!
Löneutvecklingen stämmer faktiskt till 100%, detta gäller iallafall de jag skall jobba för, avtalet skall skrivas på om ungefär en månad. Alla lokförare på företaget i Göteborg ligger på den nivån efter 3 år!

Permalänk
Medlem

Hej, vad hade du, @Kakann , beviljat i lån för två personer som är ute efter husköp/nybygge?

Inkomst 47000kr brutto, räknar man med övertid och provision så ligger det strax över 51k.
Befintliga lån:
1. Bostadsrätt 620 000, lägenheter har sålts runt 1,2-1,5 miljoner så vi räknar att kunna sälja runt omkring där.
2. Bil, ca 70 000.
Inga övriga lån
No kids.

Tänker väl oss att använda en del av vinsten till kontantinsats för den nya bostaden.

Sjukt bra tråd för övrigt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Den här tråden stärker verkligen min känsla att jag kommer sitta och ruttna bort i min hyresrätt de närmaste 10 åren eller så. Självömkande fjant? Javisst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Hej, vad hade du, @Kakann , beviljat i lån för två personer som är ute efter husköp/nybygge?

Inkomst 47000kr brutto, räknar man med övertid och provision så ligger det strax över 51k.
Befintliga lån:
1. Bostadsrätt 620 000, lägenheter har sålts runt 1,2-1,5 miljoner så vi räknar att kunna sälja runt omkring där.
2. Bil, ca 70 000.
Inga övriga lån
No kids.

Tänker väl oss att använda en del av vinsten till kontantinsats för den nya bostaden.

Sjukt bra tråd för övrigt!

Kring 2m skulle jag säga under förutsättning att ni har minst 15% insats + avgifter för lagfart/pantbrev och att ni har iaf 100 tkr kvar som buffert. Mer än 2m så börjar nog kalpen slå i taket med nuvarande inkomst

Skrivet av Olegh:

Den här tråden stärker verkligen min känsla att jag kommer sitta och ruttna bort i min hyresrätt de närmaste 10 åren eller så. Självömkande fjant? Javisst!

Trist att du känner så!