Permalänk

Ballograf Epoca hemma, Fisher Space Pen i väskan.

Permalänk
Medlem

Ballograf Epoca, Parker Jotter är favoriterna bland kulspetspennor. Föredrar den klassiska looken och tyngden/känslan i handen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Pilot G-TEC-C4 lätt att få tag i och torkar snabbt, så bra att skissa med utan att smeta.

Permalänk
Medlem

Schyssta pennor ni använder! Själv kör jag på en Pilot G-2 07 eller Pilot V Sign Pen. Båda är såklart i svart.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Inaktiv

Första bästa penna jag får tag i oftast. Bläck eller blyerts beroende på vad jag ska skriva på och för, i övrigt kvittar det helt.

Permalänk
Entusiast

Använder sällan pennor. Det blir mestadels att låna när buden levererar paketen.
Men eftersom jag jobbar på en gymnasieskola, så har jag alla mina eventuella penn-behov täckta.

Kan ju dock flika in att man i den här skolan försöker hålla sig till pennor med "dokumentäkta" bläck. Det vill säga bläck tänkt för lång lagringsbarhet på ett dokument, såsom prov, betyg, underskrifter med mera. Allt köps in via Staples.

"Dokumentäkta bläck enligt ISO 12757" är kravet.

Eleverna får följande pennor:
https://www.staples.se/kulpenna-bic-clic-m10-bla-dokumentakta...
Personalen får följande:
https://www.staples.se/blackkulpenna-pilot-vega-sort-farger/c...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Har inga riktiga dyrgripar men favoriterna för tillfället är:
Mitsubishi Uni 552 0,5 blyerts
Pilot V Ball 0,5 svart bläck
Pentel 0,9 blyerts
Pentel 0,7 blyerts
Pentel Stylo bläck

Saknas gör min Caran d'Ache stifthållare 2 mm

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk

Lamy Safari med smal spets, i gult

Jag har en i svart med medium spetsen också men det blir lite kladdigt och det går mycket bläck

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tirim4:

Saknas gör min Caran d'Ache stifthållare 2 mm

https://konstnarernas.se/PICTURE/4023-76-p000429-1.jpg

En sådan har jag. Någonstans. Vad är de egentligen till för? Skriva med den funkar ju, men det känns inte som om det är dess egentliga uppgift.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har använt en Uni kuru toga senaste åren. Spetsen roterar, så tjockleken på texten förblir jämn när man skriver. Bästa blyertspennan imo.

Permalänk
Medlem

Skaffade 5st Mitsubishi Uni Power Tank eco 1.0mm spets svartbläck.
Att ha på jobbet.

Där de kommer att användas mest på lösblad-formulär och anteckningar på handleden.
1mm spets är för mig gränsen att skriva på handleden, tunnare spets är som att karva in kom-ihåg med kniv

Pennornas stora fördel är att bläcket ligger under tryck, vilket gör att de fungerar även hållna upp och ner.
Perfekt när man ska notera mot en lodrät maskindel.
Bläcket ska också tåla utomhusmiljö och fuktigt papper bättre.

Annars har det alltid varit blyerts som håller bättre (inte smetas ut) på papper som blivit blött/fuktigt än bläck.

Hemma har jag 2st Pentel EnerGel 0,5mm spets som blivit favoriter.

Dessa hjälper till att göra mina kråkfötter läsbara för andra.
Tunn spets är ingen nackdel då jag aldrig ritar på handleden hemma.

Har också en hel del blyertspennor med från 1990-talet kvar hemma, några fortfarande utan spets som man är tvungen att vässa fram själv (hittade en pennvässare och radergummin och även linjaler och passare från skoltiden, när jag inventerade hemmets kontorsmaterial ).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Hade en riktigt skön kulspetspenna som jag tyvärr inte vet namnet på, dock tog det slut på bläck. Numera är det billiga multipackspennor hemma, men beställde en Xiaomi Mijia 0.5mm Sign Pen från AliExpress igår. Den ser trevlig ut på bild iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMajestic:

Ballograf Epoca hemma, Fisher Space Pen i väskan.

Skrivet av som99:

Ballograf Epoca, Parker Jotter är favoriterna bland kulspetspennor. Föredrar den klassiska looken och tyngden/känslan i handen.

http://i68.tinypic.com/zjwf2x.png

Alla ni som skriver att ni gillar Ballograf Epoca. Har ni testat Ballograf Rondo ?

Epoca är en klassiker men, har en sådan jobbig glansig yta så den duger mest för att fixa en anteckning tycker jag.

I längre perioder så är rondo så mycket skönare.
Själv hatar jag när fingrarna börjar glida ner på den glansiga ytan.
Vilket inte händer på rondo då den har en gummerad pennkropp.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Oj, jag har så många.

För det mesta är det min Pilot Vega 0,5mm stiffpenna som får jobba.
Annars är det 'Faber Castell PITT artist pen 199*** black' som jag använder för mer permanenta saker.
Men då jag tecknar en hel del så har jag massor av pennor och ritdon i mitt arsenal.

Det är lite blandat här.
Copic för färgläggning, men jag har inte så många då de är dyra, papperpot suddgummi, Pigma Sakura Micron i olika storlekar, Copic Multiliner 0,03mm, Noname white pigment pen, Dip pens för linjer i serier med olika spetsar föredrar Talens Drawing Ink med dessa, penslar för snabbare fylla i större svara fält med svart bläck. Pelikan Vitbläck fungerar som tipp-ex bege dessa används för att antingen sudda ut misstag i bläck eller för att lägga highlights, slutligen Staedtler pigment liner används inte så mycket gillar dem inte men fungerar för anteckningar.

Alltså pennor är så speciella.
Vill du ha blyerts och vill både kunna rita och anteckna så ta en titt på Palomino Blackwing 602. Baserad på en bokstavligen legendarisk penna som används flitigt av både författare och tecknare. Chuck Jones använde Blackwing 602 när han skapade Looney tunes. Palomino är en ny produktion av pennan. Men du kan hitta original pennor ifrån faber-castell men då får du vara bered att betala up emot 500 kr för en penna. Och detta är ingen stiftpenna eller bläckpenna, det är en vanlig dödlig vässbar penna, träskaft med grafitstift inuti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en hel hög billiga kulspetspennor, blyertspennor vässade på olika sätt, kalligrafipennor och markers. Sen har jag även ett par Wacom-pennor (vanlig samt art pen) och Apple Pencil.

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt förtjust i Pilot B2P (Bottle 2 Pen).

Gillar hur den skriver helt enkelt.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem

efter att ha läst denna tråden och precis tappat bort min graphgear 500 0.9mm som egentligen var min första "dyra" penna så beställde jag 2 nya.
Det blev Graphgear 1000 0.9mm och en Rotring 600 2.0mm.
Har senaste veckan suttit med en skiten bläckpenna från Fingerprint...

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är riktigt besatt av att göra listor på allt och inget. Jag ritar och antecknar även mycket när jag planerar och bygger modd-projekt så jag använder mig mestadels av två pennor, Parker Sonnet och Rotring 800. Toknöjd med båda.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

I huvudsak två stycken Parker, ingen aning vad namnen är. En kulspets och en stift.

Parkers patroner är dock meh, och använder Ballograf int. Gillar vikten och storleken, ligger bra i handen.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Använder inte speciellt ofta men kan lägga till Mitsubishi Jetstream mest för dom var snabbtorkande
Annars har jag haft ett gäng Ballografpennor Rondo tror jag, i säkert 15år, dom som finns kvar fungerar fortfarande. Ganska imponerande när vi har billiga reklampennor på jobbet där var och varannan knappt fungerar från ny kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Alla ni som skriver att ni gillar Ballograf Epoca. Har ni testat Ballograf Rondo ?

Epoca är en klassiker men, har en sådan jobbig glansig yta så den duger mest för att fixa en anteckning tycker jag.

Har sällan haft problem över att den glider, men skriver inte så extremt länge per tillfälle men får ta och göra en test av Rondo, tack för tips

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En sådan har jag. Någonstans. Vad är de egentligen till för? Skriva med den funkar ju, men det känns inte som om det är dess egentliga uppgift.

Vill minnas att de är tänkta för arkitekter och ingenjörer från början. Har också en hemma, arvegods från far min som varken var det ena eller det andra, men millimeterpapper använde han till något.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av david50301:

Har använt en Uni kuru toga senaste åren. Spetsen roterar, så tjockleken på texten förblir jämn när man skriver. Bästa blyertspennan imo. https://static2.jetpens.com/images/a/000/021/21366.jpg?mark64=aHR0cDovL3d3dy5qZXRwZW5zLmNvbS9pbWFnZXMvYXNzZXRzL3dhdGVybWFyay5wbmc&markalign64=dG9wLHJpZ2h0&markscale=19&s=c87950dfdacfc61ac785c5561c2dcf81

Köpte en sådan där när jag snubblat över den på nätet men upplever som många (recensioner på amazon, e-bay och dyl) att den inte roterar i takt med att blyertsen slits så jag effekten blir snarare negativ. Har testat med lite olika hårdheter men hittar ingen bra sweet spot. Skriver man skrivstil eller har mjuk pennföring uteblir effekten helt.

Å andra sidan känns kvalitén god för pengen men inte i linje med Pentel Graphgear som jag finner vara en långt behagligare penna.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Har kört 100% Ballograf Epoca i många år, och tänker fortsätta med det. Äger ett antal sådana pennor i diverse färger. Det är bra grejer.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Det är lite olika. Just nu EDC:ar jag en reservoarpenna från Pilot. Men varierar mellan den, och en Karas Kustoms med en Schmidt EasyFlow9000-patron, eller en Fischer Space Pen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Stift, diverse men mest Uni Kura Toga + Graphgear 500/1000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UNI Power Tank Eco
Används som standard hos kunden där jag arbetar (IT-konsult).
Trycksatt patron och hela pennan är tillverkad av 55% återvunnet material.
Sades tidigare vara en billigare ersättare för den s.k. "rymdpennan" med liknande egenskaper.

Funkar rätt bra, har skrivit slut på flertalet sådana. Då kan sägas att jag skrev mer tidigare, behövde anteckna olika detaljer som namn och telnr. Nu behöver jag inte hålla koll på lika många sådana åt gången el så kör jag med Simplenote på mobilen.

Under studierna användes stiftpennor i kaliber 0.3mm el i vissa fall 0.5, 0.7 el grövre gick ju inte att skriva något vidare med.
På tentor behövde jag ha med flertalet för att undvika avbrott, att behöva meka med pennan (el i värsta fall få fel på den) var ju inte aktuellt i skarpa lägen som tentor under tidspress.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/lpngM

En del av det som finns på jobbet (ingen idé att göra någon instagram-styling), från vänster till höger:
Montblanc Monte Rosa - lagom storlek för kalendern
Jinhao X450 - helt ok, sett till priset grymt bra
Jinhao 159 - njae, skippa den här
TWSBI Eco - grymt prisvärd
Lamy Al-Star - om man gillar Lamys "grepp" så är den bra
TWSBI Diamond 580 - min favorit på jobbet, den är alltid med

Plus lite olika bläck att välja på, brukar byta ut några sorter med jämna mellanrum.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk

@Spektra: Var köper du bläcket?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand