Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

Jag fick bland annat Xenoblade Chronicles 2 i julklapp, lirade 1.5 timmar igår och det är snyggt det jag sett, och visst, vissa delar är lite lågupplösta, men hade aldrig tänkt på det om jag inte stått så mycket om det.

Fick för övrigt Skyrim, Doom och Resident Evil Revelations i julklapp/födelsedagspresent och köpte Mario + Rabbits och Fire Emblem innan jul. Vet inte hur sjutton jag ska hinna med och spela allt...

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jag fick bland annat Xenoblade Chronicles 2 i julklapp, lirade 1.5 timmar igår och det är snyggt det jag sett, och visst, vissa delar är lite lågupplösta, men hade aldrig tänkt på det om jag inte stått så mycket om det.

Fick för övrigt Skyrim, Doom och Resident Evil Revelations i julklapp/födelsedagspresent och köpte Mario + Rabbits och Fire Emblem innan jul. Vet inte hur sjutton jag ska hinna med och spela allt...

Haha och jag har lite panik med att jag har Xenoblade och Resident Evil
Men du tyckte Xenoblade såg bra ut i handhållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Haha och jag har lite panik med att jag har Xenoblade och Resident Evil
Men du tyckte Xenoblade såg bra ut i handhållet?

Jadå, jag tycker det ser bra ut handhållet. Inget man kommer störa sig på om man inte lever för att grafiken måste vara på topp. Oändligt stor förbättring över första på 3DS haha.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jadå, jag tycker det ser bra ut handhållet. Inget man kommer störa sig på om man inte lever för att grafiken måste vara på topp. Oändligt stor förbättring över första på 3DS haha.

Det får vi hoppas, jag testade något Monster hunter demo till 3ds och kan inte förstå att man betalar pengar för den gröten! Gick ju inte att se vad man gjorde på det spelet

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa en switch bra länge nu. Egentligen ville jag vänta till någon form av Smash Bros kommer ut men kan nog ärligt talat inte vänta så länge mer nu så kommer väl bli en investering nu i dagarna kanske.

Har dock en fråga vilket kanske är mer lämpade till er som nyligen köpt en Switch men har ni haft några problem med JoyCon vid nyliga köp av Switchen? Vid lansering var det ju ett problem en del folk hade och som man i vissa fall även kunde lösa själv. Men känns som om detta borde vara fixat på nyare batcher nu nästan ett år framåt i tiden?

Tankar? Ni som köpt är nöjda med er investering? Självklart en individuell punkt men ändå intressant att höra era tankar. För en annan som kommer köra dockat 90% av tiden är det fortfarande en bra investering trots det? Tänker ju mest för er som kanske är i liknande situation.

@Flutters och @anon5930 - Har inte varit så svårt att missa att ni är nöjda men ni får gärna svara ändå

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

@Eptk: Kolla några inlägg bakåt, någon länkade ett spel som såg ut som en Smash Bros-kopia.

Permalänk
Medlem

@Eptk
Haha ja jag är som du redan sagt grymt nöjd med mitt köp av Nintendo Switch
Jag köpte min i slutet av oktober och jag har inte haft något problem alls med mina Joycons. Ansluter utan problem och har aldrig tappat anslutningen

En värd investering om du kör mest dockat? Utan tvekan.
Jag kör iaf minst 80% dockat(blir att man använder den bärbart när man åker buss eller liknande, vilket inte händer allt för ofta för min del iaf ) Men ska ju nämnas att den är en ren fröjd att köra bärbar, känslan att kunna köra ett spel som BOTW på en bärbar konsol är svårslagen!

Och det ska nämnas att jag bara skrapat på ytan när det gäller spel till Switch, "bara" spelat Breath of the Wild(har säkert lagt över 100 timmar, om inte mer i BOTW), Mario Odyssey och Yooka-Laylee änsålänge. Och mer spel kommer det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Efter du tankat ner spel kan du gå till settings -> data Mgmt -> Software -> klicka a på ett spel -> check for corrupt data för att se om det funkar ordentligt

Men du bör nog fylla det med >16G iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Måste nog medge att jag till slut fick bita i surra äpplet. Efter att ha laddat ner ett par spel så började jag plötsligt få felkoder och stoppade nedladdningar. Uppskattningsvis klarade minneskortet kanske 8GB...

Minns inte på rak arm felkoden men googlade och verkade vara många som råkat ut för det med minneskort från Wish etc... Vissa hade lyckats lösa det dock och någon dag när jag har mer energi så ska jag prova lite mer tester, men gav mig ut och köpte ett redigt Samsung Evo 128GB idag istället.

Är det för billigt för att vara sant...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jag har funderat på att köpa en switch bra länge nu. Egentligen ville jag vänta till någon form av Smash Bros kommer ut men kan nog ärligt talat inte vänta så länge mer nu så kommer väl bli en investering nu i dagarna kanske.

Har dock en fråga vilket kanske är mer lämpade till er som nyligen köpt en Switch men har ni haft några problem med JoyCon vid nyliga köp av Switchen? Vid lansering var det ju ett problem en del folk hade och som man i vissa fall även kunde lösa själv. Men känns som om detta borde vara fixat på nyare batcher nu nästan ett år framåt i tiden?

Tankar? Ni som köpt är nöjda med er investering? Självklart en individuell punkt men ändå intressant att höra era tankar. För en annan som kommer köra dockat 90% av tiden är det fortfarande en bra investering trots det? Tänker ju mest för er som kanske är i liknande situation.

@Flutters och @Anders190 - Har inte varit så svårt att missa att ni är nöjda men ni får gärna svara ändå

Köpt Switch nyligen (på BF) och är nöjd totalt sätt. Kör i princip endast handhållet då den inte har en chans att mäta sig grafiskt med varken min PC, HTPC (SweCs vardagsrumsdator) eller stationära konsol (XB1 X).

Min första bärbara konsol om man inte räknar Nintendos Game & Watch på 80-talet.

Största kritiken jag personligen har (pratar inte för någon annan på forumet) är att jag personligen tycker att de fysiska kontrollerna är klart sämre än på PC/Xbox (både jämfört med standard och min Elite). Saknar riktig D-pad för Tetris och 2D-plattformsspel, samt att jag saknar analoga triggers (är tyvärr bara digitala on/off, vilket jag personligen tycker är kass i tex. bilspel).

Sedan om man spelar länge handhållet så får jag inbland lite kramp pga. lite sämre ergonomi, men blivit klart bättre sedan jag köpte ett gummiskal till den med bättre handgrepp.

Bortsett från att den ergonomiskt inte riktigt lever upp till mina förväntningar, så tycker jag att den å andra sidan varit en mycket positiv överraskning, och ett klart större grafiskt lyft jämfört med att spela på mobil/iPad. Trodde jag skulle störa mig mer på den relativt lågupplösta skärmen (hade hoppats på min. 1080p när ryktet om Switchen startade). Dock så har det fungerat över förväntan. Riktigt kul och bra grafik (för att vara en handhållen konsol).

Har i dagsläget en ca. 10 AA-titlar, och en ca. 10-15 indiespel till den, men mest fokuserat på Mario O. som jag tycker är riktigt kul.

Se dock till att direkt köpa ett bra snabbt 128 GB SD-kort till den. Du kommer snabbt få slut på internlagring annars.

Kan absolut varmt rekommendera ett köp (och då är jag inte någon fanboy som inte vill se några nackdelar).

Köp - nu! 😀

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Förresten, är det nån som vet hur pass väl det stämmer att nåt pokémon spel ska komma?
Ett som liknar dom som finns till 3DS.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Skrivet av Severin87:

Förresten, är det nån som vet hur pass väl det stämmer att nåt pokémon spel ska komma?
Ett som liknar dom som finns till 3DS.

Det är bekräftat, jag längtar!!

Permalänk
Medlem

Switchen är riktigt rolig, barnen älskar den. Kanske dock bara är nyhetens behag som med deras Wii:)
Dock är tillbehören dyra..
1 par joy-con:s till 700~kr
1-2 PRO kontrollers 700~kr/st
Sen spelen runt 500-600kr/st för de ”vanliga” spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

@Eptk: Kolla några inlägg bakåt, någon länkade ett spel som såg ut som en Smash Bros-kopia.

Tack för tipset men är dessvärre just Smash som jag vill ha.

Skrivet av Flutters:

@Eptk
Haha ja jag är som du redan sagt grymt nöjd med mitt köp av Nintendo Switch
Jag köpte min i slutet av oktober och jag har inte haft något problem alls med mina Joycons. Ansluter utan problem och har aldrig tappat anslutningen

En värd investering om du kör mest dockat? Utan tvekan.
Jag kör iaf minst 80% dockat(blir att man använder den bärbart när man åker buss eller liknande, vilket inte händer allt för ofta för min del iaf ) Men ska ju nämnas att den är en ren fröjd att köra bärbar, känslan att kunna köra ett spel som BOTW på en bärbar konsol är svårslagen!

Och det ska nämnas att jag bara skrapat på ytan när det gäller spel till Switch, "bara" spelat Breath of the Wild(har säkert lagt över 100 timmar, om inte mer i BOTW), Mario Odyssey och Yooka-Laylee änsålänge. Och mer spel kommer det.

Mycket bra inlägg och input. Vi verkar ha samma ändamål för Switchen så ett ganska övertygande inlägg, tack för det.

Skrivet av martinot:

Köpt Switch nyligen (på BF) och är nöjd totalt sätt. Kör i princip endast handhållet då den inte har en chans att mäta sig grafiskt med varken min PC, HTPC (SweCs vardagsrumsdator) eller stationära konsol (XB1 X).

Min första bärbara konsol om man inte räknar Nintendos Game & Watch på 80-talet.

Största kritiken jag personligen har (pratar inte för någon annan på forumet) är att jag personligen tycker att de fysiska kontrollerna är klart sämre än på PC/Xbox (både jämfört med standard och min Elite). Saknar riktig D-pad för Tetris och 2D-plattformsspel, samt att jag saknar analoga triggers (är tyvärr bara digitala on/off, vilket jag personligen tycker är kass i tex. bilspel).

Sedan om man spelar länge handhållet så får jag inbland lite kramp pga. lite sämre ergonomi, men blivit klart bättre sedan jag köpte ett gummiskal till den med bättre handgrepp.

Bortsett från att den ergonomiskt inte riktigt lever upp till mina förväntningar, så tycker jag att den å andra sidan varit en mycket positiv överraskning, och ett klart större grafiskt lyft jämfört med att spela på mobil/iPad. Trodde jag skulle störa mig mer på den relativt lågupplösta skärmen (hade hoppats på min. 1080p när ryktet om Switchen startade). Dock så har det fungerat över förväntan. Riktigt kul och bra grafik (för att vara en handhållen konsol).

Har i dagsläget en ca. 10 AA-titlar, och en ca. 10-15 indiespel till den, men mest fokuserat på Mario O. som jag tycker är riktigt kul.

Se dock till att direkt köpa ett bra snabbt 128 GB SD-kort till den. Du kommer snabbt få slut på internlagring annars.

Kan absolut varmt rekommendera ett köp (och då är jag inte någon fanboy som inte vill se några nackdelar).

Köp - nu! 😀

Självklart har inte en Switch samma prestande som de du nämner. Har själv PS4 och en grym PC. Nintendo för mig har alltid varit för de stunder man bara vill koppla av och kunna njuta av ett grymt Zelda spel eller annat. Men det är en diskussion som tas i andra trådar överallt så inget vi behöver utvärdera mer kring. Tack för din övriga input dock :). Läst detta med SD-kort medans jag följt tråden här så ett sådant har jag förberett mig med redan hehe.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Självklart har inte en Switch samma prestande som de du nämner. Har själv PS4 och en grym PC. Nintendo för mig har alltid varit för de stunder man bara vill koppla av och kunna njuta av ett grymt Zelda spel eller annat. Men det är en diskussion som tas i andra trådar överallt så inget vi behöver utvärdera mer kring. Tack för din övriga input dock :). Läst detta med SD-kort medans jag följt tråden här så ett sådant har jag förberett mig med redan hehe.

Perfekt! Jag tror att du kommer att bli mer än nöjd då du har rätt förväntningar. Finns inget som slår Switchen gällande bärbart spelande (det enda jag använder det för, även om jag någon gång skall testa att koppla in det i en av våra TV). Kanon att du redan har ett SD-kort.

Gick personligen för den Mariorödaversionen (som jag älskar), men det är ju en smaksak och finns flera att välja på. Bara att köpa!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Det får vi hoppas, jag testade något Monster hunter demo till 3ds och kan inte förstå att man betalar pengar för den gröten! Gick ju inte att se vad man gjorde på det spelet

Vad olika vi tycker!
Jag var själv imponerad av Monster Hunter 3U-demot för att den visade att min dåvarande 2DS även klarade "modern" grafikstil bra, och senare av 4U-demot som visade detsamma fast med 3D i min New 3DSXL!

Flera spel och demos var snyggare än MH, men hade själv få 3DS-spel som försökte sig på liknande grafikstil för direkt jämförelse. Undantaget var nog DoA Dimensions som också var imponerande snyggt för en bärbar som av många ansågs grafiskt utdaterad vid lansering.
Kanske helt enkelt är jag som är lättimponerad?

Skrivet av Eptk:

Jag har funderat på att köpa en switch bra länge nu. Egentligen ville jag vänta till någon form av Smash Bros kommer ut men kan nog ärligt talat inte vänta så länge mer nu så kommer väl bli en investering nu i dagarna kanske.

Har dock en fråga vilket kanske är mer lämpade till er som nyligen köpt en Switch men har ni haft några problem med JoyCon vid nyliga köp av Switchen? Vid lansering var det ju ett problem en del folk hade och som man i vissa fall även kunde lösa själv. Men känns som om detta borde vara fixat på nyare batcher nu nästan ett år framåt i tiden?

Tankar? Ni som köpt är nöjda med er investering? Självklart en individuell punkt men ändå intressant att höra era tankar. För en annan som kommer köra dockat 90% av tiden är det fortfarande en bra investering trots det? Tänker ju mest för er som kanske är i liknande situation.

@Flutters och @Anders190 - Har inte varit så svårt att missa att ni är nöjda men ni får gärna svara ändå

Köpte en vid BF och har bara två spel hittills (+ spelat lite demos). 95% av speltiden har gått till Skyrim, som jag spelat tidigare men inte på ca 5 år. Finns ju redan några högintressanta spel ute och flera kommande. Får de bara med sig de flesta av spelserierna från 3DS/DS och inte misslyckas med de nya versionerna kommer jag vara mycket nöjd med det också.

Spelar mest bärbart hemma men en del dockat har det blivit.
Hittills riktigt nöjd med den! Fungerar utmärkt att växla mellan lägena och joycons i hållaren är riktigt sköna. Kan bli lite krampaktigt vid bärbart spelande under längre tider, men det gäller alla bärbara konsoler jag testat.

Tror inte jag märkbart kommer sakna analoga triggers heller. Trodde de var viktiga i bilspel efter att ha spelat en del bl.a. Forza-serien, men när jag senare testade något av Gran Turismo-spelen till PS3 med gas/broms via andra stickan som standard så vande jag mig med det snabbt och tyckte det var likvärdigt. Det finns säkert något annat fall jag missar där triggers ger stort mervärde men kommer inte på nåt på rak arm.

Är ingen nintendo-fanboy (var Sega-fanboy om något i yngre dagar men spelade en del NES/SNES/N64 hos polare.) Köpte för några år sen en 2DS för att den reades ut tokbilligt ett tag och upptäckte fördelarna för mig med bärbart spelande och kvalitén på flera av spelserierna som ofta är exklusiva för Nintendo-konsoler.
Har annars PC och har PS2, PS3 & Xbox 360 inkopplade som används ibland (+ några äldre konsoler i källaren) + New 3DS XL och 2DS. Anledningen till att jag inte har någon PS4/XB1 är avsaknad av spel jag vill och tror mig hinna spela som inte också finns till PC.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Jag har funderat på att köpa en switch bra länge nu. Egentligen ville jag vänta till någon form av Smash Bros kommer ut men kan nog ärligt talat inte vänta så länge mer nu så kommer väl bli en investering nu i dagarna kanske.

Har dock en fråga vilket kanske är mer lämpade till er som nyligen köpt en Switch men har ni haft några problem med JoyCon vid nyliga köp av Switchen? Vid lansering var det ju ett problem en del folk hade och som man i vissa fall även kunde lösa själv. Men känns som om detta borde vara fixat på nyare batcher nu nästan ett år framåt i tiden?

Tankar? Ni som köpt är nöjda med er investering? Självklart en individuell punkt men ändå intressant att höra era tankar. För en annan som kommer köra dockat 90% av tiden är det fortfarande en bra investering trots det? Tänker ju mest för er som kanske är i liknande situation.

@Flutters och @Anders190 - Har inte varit så svårt att missa att ni är nöjda men ni får gärna svara ändå

Köpte mitt i slutet på Augusti efter en tids suktande. Det som fick mig att till slut köpa en var att jag låg sjuk i sängen och försökte spela botw på wii u kontrollen men disconnecta hela tiden.

Jag har inte märkt av några problem med joy-consen, dock bara kört med dem påkopplade i handheld, någon enstaka gång i joy-con greppet vilket är ok, inget mer. I början körde jag enbart handheld men blev en pro controller i slutet på November och sedan dess blir det mycket dockat.

Det jag är mest nöjd med är att bara kunna docka ur den om damen vill kolla på tv, eller bara ta med den till sängen på kvällen (eller om man är sjuk och seg). Tyst är den med vilket uppskattas. Finns bra spelutbud på exlusiva titlar och bra Indie. Sedan är det sjukt nice med sleepmodet, den startar på nån sekund. Korta laddningstider med jämfört med mekanisk hdd.

Nackdelar är att tillbehören kostar en del, (pro contr 700+xtranjoy-cons 700 + väska 200 + skärmskydd 200 + extra laddare 200 + 128gb sdkort= 2500 i mitt fall). Det varierar ju lite med vad man vill ha/behöver men det lägger lätt ihop sig. Långa sessions i handhållet kan kännas i händerna men det funkar ok. Ett grepp hade vart nice men känns som det blir jobbigare att docka, har inget än dock.

Överlag sjukt nöjd, finns en spelglädje som är svår att slå i många av nintendos spel. Switchen spelas mest på, ps4an kanske var på för en månad sedan, datorn ännu längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eptk:

Jag har funderat på att köpa en switch bra länge nu. Egentligen ville jag vänta till någon form av Smash Bros kommer ut men kan nog ärligt talat inte vänta så länge mer nu så kommer väl bli en investering nu i dagarna kanske.

Har dock en fråga vilket kanske är mer lämpade till er som nyligen köpt en Switch men har ni haft några problem med JoyCon vid nyliga köp av Switchen? Vid lansering var det ju ett problem en del folk hade och som man i vissa fall även kunde lösa själv. Men känns som om detta borde vara fixat på nyare batcher nu nästan ett år framåt i tiden?

Tankar? Ni som köpt är nöjda med er investering? Självklart en individuell punkt men ändå intressant att höra era tankar. För en annan som kommer köra dockat 90% av tiden är det fortfarande en bra investering trots det? Tänker ju mest för er som kanske är i liknande situation.

@Flutters och @Anders190 - Har inte varit så svårt att missa att ni är nöjda men ni får gärna svara ändå

Går ju alltid att vänta lite till förstås. Mycket beror ju på om man kan motivera köp med de spel som redan finns ute. Smash Bros bör vara givet att det kommer, en väldigt stor titel och nu senast kom serien både till Wii U och till och med 3DS.

Jag är riktigt nöjd med min och då var jag skeptiskt inledningsvis. Ville ha en kraftfullare stationär lösning men dröjde inte länge innan jag insåg hur mycket bättre denna lösning ändå är. Just att kunna ta med sig spelandet, inte bara som med Wii U och några meter utan utanför hemmet, i samma spelsession. Och sedan att spelen ändå ser så bra ut om man jämför versionerna till PS4 och Xbox One som trots allt är kraftfullare. Förändrat mitt spelande mer än något annat jag kan komma på och lätt årets bästa köp för mig. Ska vara uppe i lite drygt 20 spel, blir mest Xenoblade Chronicles 2 och Picross-utgåvan till Switch. Blivit en del Kingdoms: New Lands och Fast RMX (F-Zero liknande spel).

Nu spelar jag nog motsatt, 90% portabelt och 10% dockat i dagsläget. Xenoblade Chronicles 2 dockat är en härlig upplevelse så har blivit mer dockat med den titeln. Annars fungerar det ju som övriga konsollerna mer eller mindre, men att man kan ta med samma spel vid behov.

Jag har, som syns i signaturen, typ allt som går att spela på men det är Switch + PC som står för 99% av mitt spelande just nu. PS4 och Xbox One samlar damm i väntan på något nytt att spela. Spel som finns för Switch köps oftast där, annars blir typ allt på PC.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Vad olika vi tycker!
Jag var själv imponerad av Monster Hunter 3U-demot för att den visade att min dåvarande 2DS även klarade "modern" grafikstil bra, och senare av 4U-demot som visade detsamma fast med 3D i min New 3DSXL!

Flera spel och demos var snyggare än MH, men hade själv få 3DS-spel som försökte sig på liknande grafikstil för direkt jämförelse. Undantaget var nog DoA Dimensions som också var imponerande snyggt för en bärbar som av många ansågs grafiskt utdaterad vid lansering.
Kanske helt enkelt är jag som är lättimponerad?

Tror inte du är lätt imponerad men i min mening gjordes inte den grafiska stilen riktigt rättvist i så låg upplösning Då vart jag personligen mer imponerad av monster Hunter stories till 3ds men jag förstår samtidigt vad du menar!

Permalänk
Medlem

@Damponmyboard: OMG haha fan va nice

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Måste nog medge att jag till slut fick bita i surra äpplet. Efter att ha laddat ner ett par spel så började jag plötsligt få felkoder och stoppade nedladdningar. Uppskattningsvis klarade minneskortet kanske 8GB...

Minns inte på rak arm felkoden men googlade och verkade vara många som råkat ut för det med minneskort från Wish etc... Vissa hade lyckats lösa det dock och någon dag när jag har mer energi så ska jag prova lite mer tester, men gav mig ut och köpte ett redigt Samsung Evo 128GB idag istället.

Är det för billigt för att vara sant...

// Peter

... tack för att du återkopplar Peter! Är nog värdefullt för fler än bara mig! Tack! 🙏🏽

Permalänk
Medlem

Köp aldrig någonsin minneskort (flashkretsar) i någon form billigt från asien via eBay, Wish, Alibaba etc.

Bit er i tungan och köp ordentligt i Sverige eller för några kronor billigare respektabel webshop inom EU.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

SteamWorld Heist: Ultimate Edition finns ute nu billigast är Mexiko eller Norge.
Mitt SD kort är 128 GB såg nu att jag hade 60 GB kvar fick rensa lite men ändå. Resident Evil drog över 23 GB. Så i fall jag hade LA Noir + Doom, lägg till Bayonetta 1 (finns iofs på japanskt kort) men 128 GB är inte mycket. Funderar på 400 GB korten och jag köper fysiska titlar

Shantae: Half-Genie Hero - Ultimate Day One Edition finns på base.com för 36,95 € billigare än brittiska Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Switchen är riktigt rolig, barnen älskar den. Kanske dock bara är nyhetens behag som med deras Wii:)
Dock är tillbehören dyra..
1 par joy-con:s till 700~kr
1-2 PRO kontrollers 700~kr/st
Sen spelen runt 500-600kr/st för de ”vanliga” spelen.

Så har det varit med nintendo sedan i alla fall WII. Konsolen är dyr sett till prestanda och tillbehören är också (enligt mig) Orimligt dyra.

För att kunna spela ex 4 spelare minecraft på switch blir det.
5400kr
Konsol 3000kr.
Spel 300kr
Handkontroll 700
Handkontroll 700
Handkontroll 700
(sen finns det väl tredjeparts kontroller billigare)

Ska man spela 4 spelare på Xbox one.
3500kr
Konsol 2000kr
Spel 150kr
Handkontroll 450
Handkontroll 450
Handkontroll 450

Så det gäller att man värderar Mario högt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så har det varit med nintendo sedan i alla fall WII. Konsolen är dyr sett till prestanda och tillbehören är också (enligt mig) Orimligt dyra.

För att kunna spela ex 4 spelare minecraft på switch blir det.
5400kr
Konsol 3000kr.
Spel 300kr
Handkontroll 700
Handkontroll 700
Handkontroll 700
(sen finns det väl tredjeparts kontroller billigare)

Ska man spela 4 spelare på Xbox one.
3500kr
Konsol 2000kr
Spel 150kr
Handkontroll 450
Handkontroll 450
Handkontroll 450

Så det gäller att man värderar Mario högt

Använder xbox elite kontroll till switch men det går att använda PS-, xbox- eller PC kontroller med en dongel. Så det blir billigare. Pro kontroll till Switch är bra med gyro styrning men det är fortfarande få spel som har det i multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Använder xbox elite kontroll till switch men det går att använda PS-, xbox- eller PC kontroller med en dongel. Så det blir billigare. Pro kontroll till Switch är bra med gyro styrning men det är fortfarande få spel som har det i multiplayer.

Jasså vill man köra med kontroller som inte är "native" inte risk för att det blir problem med något spel då? Men det lät ju väldigt bra hade ingen aning om att man kunde använda Xbox kontroller. Vad är det för Dongel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jasså vill man köra med kontroller som inte är "native" inte risk för att det blir problem med något spel då? Men det lät ju väldigt bra hade ingen aning om att man kunde använda Xbox kontroller. Vad är det för Dongel?

Nej jag har inga problem med elite eller de andra tycker Switch pro är lite för tung. Då har vi 4 pro kontroller med + 2 elite xbox.

MAGIC-NS Wireless & Wired Controller Adapter du kan koppla ihop t e x 4 olika kontroller på en dongel.

Finns att köpa från USA men då kostar det med eventuellt import vi åkte på tull och skatt från USA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så har det varit med nintendo sedan i alla fall WII. Konsolen är dyr sett till prestanda och tillbehören är också (enligt mig) Orimligt dyra.

För att kunna spela ex 4 spelare minecraft på switch blir det.
5400kr
Konsol 3000kr.
Spel 300kr
Handkontroll 700
Handkontroll 700
Handkontroll 700
(sen finns det väl tredjeparts kontroller billigare)

Ska man spela 4 spelare på Xbox one.
3500kr
Konsol 2000kr
Spel 150kr
Handkontroll 450
Handkontroll 450
Handkontroll 450

Så det gäller att man värderar Mario högt

Nu är ju både PS4 och Xbox One gamla plattformar som funnits ute i ett par år. När bara första modellerna fanns fick du hosta upp ganska många tusenlappar. Och kontrollerna var dyrare då än de är idag. Finns andra kontroller att skaffa om man vill spara lite pengar. Hori-kontroller för 199kr iallafall nyligen exempelvis.

Förhoppningsvis sjunker priset på officiella kontrollerna lite nästa år också. -100kr vore inte orimligt.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Självklart är både konsol och nysläppt spel dyrare än en några år gammal konsol. Så är det alltid. Det mest prisvärda spelandet får man om man håller sig till några år gamla konsoler och spel.

Tycker väldigt få konsoler har billiga tillbehör. Alla original-handkontroller till alla konsoler jag haft, förutom den trådade till 360, har varit någotlunda dyra. Sen än kvalitén ofta ändå bra nog för att motivera prislappen, speciellt om man jämför med 3:e parts handkontroller eller såna riktade till PC.
Vissa har någon svag punkt som oftra går sönder, som N64-spaken eller axelknapparna till PS1, 2 eller 3 (vet ej hur det är med 4;an), men minst ett par år av vanligt spelande för den mest använda kontrollern brukar de hålla (reservkontrollers mycket mer) vilket känns fullt rimligt för priset.

Hori-kontrollern som anders nämner är riktigt utmärkt för sitt pris. Kvalitetskänslan är hög, i.a.f. i allt förutom eventuellt D-paden (likt många andra origilankontrollers). CDON har den fortfarande för 199:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4176011

Sen är det ju lite lyxigt att man kan spela 2 spelare i flera spel utan extra tillbehör på Switchen, speciellt om man är på resande fot och inte ens behöver ha med en extra kontroll. Får se hur många spel franmöver som kommer stödja det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

@jOnÄTÄn:
Självklart är både konsol och nysläppt spel dyrare än en några år gammal konsol. Så är det alltid. Det mest prisvärda spelandet får man om man håller sig till några år gamla konsoler och spel.

Tycker väldigt få konsoler har billiga tillbehör. Alla original-handkontroller till alla konsoler jag haft, förutom den trådade till 360, har varit någotlunda dyra. Sen än kvalitén ofta ändå bra nog för att motivera prislappen, speciellt om man jämför med 3:e parts handkontroller eller såna riktade till PC.
Vissa har någon svag punkt som oftra går sönder, som N64-spaken eller axelknapparna till PS1, 2 eller 3 (vet ej hur det är med 4;an), men minst ett par år av vanligt spelande för den mest använda kontrollern brukar de hålla (reservkontrollers mycket mer) vilket känns fullt rimligt för priset.

Hori-kontrollern som anders nämner är riktigt utmärkt för sitt pris. Kvalitetskänslan är hög, i.a.f. i allt förutom eventuellt D-paden (likt många andra origilankontrollers). CDON har den fortfarande för 199:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4176011

Sen är det ju lite lyxigt att man kan spela 2 spelare i flera spel utan extra tillbehör på Switchen, speciellt om man är på resande fot och inte ens behöver ha med en extra kontroll. Får se hur många spel franmöver som kommer stödja det.

Precis så. Och var lika med PS3 och Xbox 360 med exempelvis. Och lär bli lika med PS5 och Xbox Two, eller vad dessa kan tänkas kallas.

Nu vet jag inte om det är vanliga problem men spakarna på mina två PS3-kontroller har smält under åren, klibbiga och vidriga idag. Inte orkat brytt mig att kolla upp varför, den används ändå inte längre så har inte haft motivation heller.
PS4 hade problem med styrspakarna också i början men rättades till efter 1-2 år.
N64-spakarna är solklara dock, även om liknande problem kan märkas i andra kontroller också.

Bra att priset är kvar, funderat lite på att köpa på mig två sådanna. Har två Pro-kontroller och skadar ju inte med två till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

... du kan koppla ihop t e x 4 olika kontroller på en dongel.

För att förtydliga så blir alla dessa fyra kontroller samma kontroll i switchen, fick mig att inte köpa en då jag tänkte ha den till local multiplayer.