Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@xlr8: Jag måste bara fråga, vad väntar du dig få ut av att nån knäcker switchen? Det uppenbara jag kommer på är piratade spel, nåt som är jobbigare att hålla på med än att klicka "köp" i e-shopen. Dessutom har du lagt 3500:- på en enhet till, det blir ju i runda slängar 7 topptitlar om du köper dem när de är måttligt prissänkta. För min del räcker 7 spel jäkligt länge, jag har inte ens betat mig igenom fem på switch sen jag köpte min i maj.

Jag ställer frågan av ren nyfikenhet och hoppas inte du tar illa upp av kritiken, du gör så klart som du vill med dina switchar och pengar. Grejen är den att jag slutat pirata spel av ren lathet då alla plattformar har en väl fungerande eshop där man lätt får tag på det man vill spela utan att behöva flasha/cracka och utsätta sig för risk för virus, trojaner mm.

Nu heter jag inte xlr8 men jag kan berätta vad jag skulle vilja ha med hacket..

Kodi: För min del så hade det varit perfekt när jag är ute och reser, slippa ta med sig en av ipad:sen och bara ha en enhet på resan.

N64 emulator: då vi inte vet nånting om vad Nintendo planerar för VC så vill jag gardera mig. Att efter alla dessa år få spela igenom Ocarina o time och Majoras Mask på bärbart som är anpassat för spel:) Och ja, jag äger både orginalkasetterna och VC versionerna till Wii så inget olagligt med EMU.

Permalänk
Medlem

@klirre: Nu har jag redan 4.x men jag kan föreställa mig t ex fungerande webbläsare? Eller varför inte mjukvaror som vi kan hitta hos surfplattor. Tycker det är synd när de begränsar det så pass mycket, dock har jag full förståelse när det gäller Nintendo.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Jag är också en av de som inte gillar gyrofunktionen (tycker det mest är en irriterande gimmick som stör spelandet), men dels så är det inte någon jättedyr komponent (sitter i de flesta, även extremt billiga, mobiler, och i alla kontrollers för PS/XB), och dels så behövs den (tyvärr) i vissa spel som Mario O. tex.

Jag är den första som önskat att de skippat gyro och istället satsat på bättre kvalitet på existerande knappar (riktig D-pad, analoga triggers, etc.), men pga. att man i vissa spel måst använda gyro för vissa funktioner så skulle jag personligen inte köpt en kontroller som inte stödjer det.

Har man redan en annan kontroller för PC, PlayStation, Xbox eller Wii/WiiU, så kan jag som ett alternativ rekommendera att överväga ett köp av en adapter för dessa till Switchen om man vill ha en extra kontroller till den (en adapter krävs per spelare). Fungerar med de flesta kontroller som kör med BT eller USB.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@ågren @BalleR @zelxi tack för svaren, nu klarnade det lite. De funktionerna hade jag gärna själv också haft i switchen, jag hoppas att nintendo tar förnuftet till fånga och släpper det. Dock blir det väl aldrig en riktig n64 emu, då spel som banjo-kazooie ägs av rare (numera microsoft). @xlr8 du får gärna svara själv, men det är inte tvunget. Jag ser poängen med att skaffa en switch och inte patcha den.

Gott nytt år på er allesammans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch - Mario Red - Super Mario Odyssey inkluderat, hos BR Leksaker för 3 299.-
https://www.br.se/c/nintendo-switch-super-mario-odyssey-ed-wi...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4484960

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag är också en av de som inte gillar gyrofunktionen (tycker det mest är en irriterande gimmick som stör spelandet), men dels så är det inte någon jättedyr komponent (sitter i de flesta, även extremt billiga, mobiler, och i alla kontrollers för PS/XB), och dels så behövs den (tyvärr) i vissa spel som Mario O. tex.

Jag är den första som önskat att de skippat gyro och istället satsat på bättre kvalitet på existerande knappar (riktig D-pad, analoga triggers, etc.), men pga. att man i vissa spel måst använda gyro för vissa funktioner så skulle jag personligen inte köpt en kontroller som inte stödjer det.

Har man redan en annan kontroller för PC, PlayStation, Xbox eller Wii/WiiU, så kan jag som ett alternativ rekommendera att överväga ett köp av en adapter för dessa till Switchen om man vill ha en extra kontroller till den (en adapter krävs per spelare). Fungerar med de flesta kontroller som kör med BT eller USB.

Gyro var bara ett exempel, så vitt jag vet existerar inga joyconkopior än och om de skulle släppas utan dessa funktioner är de mer eller mindre värdelösa då hela kontrollen bygger på den här typen av 'gimmickteknik'.

Om det däremot gäller en traditionellt utformad handkontroll i stil med Switchens PRO controller ska alla funktioner gå att använda via knappar så det finns inget behov av att använda bl.a. gyro om man inte vill.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har ännu inte provat min PRO controller men som jag förstått det är dessa funktioner valbara att använda, rumble kan dock vara skönt att ha och krävs i en del spel (t.ex. Mario Odyssey).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nintendo Switch - Mario Red - Super Mario Odyssey inkluderat, hos BR Leksaker för 3 299.-
https://www.br.se/c/nintendo-switch-super-mario-odyssey-ed-wi...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4484960

Bra pris, såg i en annan tråd att ToysRus kör samma kampanj om man har någon sådan butik i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Bra pris, såg i en annan tråd att ToysRus kör samma kampanj om man har någon sådan butik i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att det var samma tråd

Skrivet av breakman:

Nintendo Switch med Super Mario Odyssey för 3299kr hos Toys r Us, slut online men verkar finnas i 7 butiker.

https://www.toysrus.se/product/nintendo-switch-super-mario-od...

https://i.imgur.com/Vw8M4CO.png

Skickades från m.sweclockers.com

Dock verkar inte någonBR-butik ha den i lager så jag vet inte vad det tipset gör för nytta, eller fanns det när tipset postades?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av klirre:

@xlr8: Jag måste bara fråga, vad väntar du dig få ut av att nån knäcker switchen? Det uppenbara jag kommer på är piratade spel, nåt som är jobbigare att hålla på med än att klicka "köp" i e-shopen. Dessutom har du lagt 3500:- på en enhet till, det blir ju i runda slängar 7 topptitlar om du köper dem när de är måttligt prissänkta. För min del räcker 7 spel jäkligt länge, jag har inte ens betat mig igenom fem på switch sen jag köpte min i maj.

Jag ställer frågan av ren nyfikenhet och hoppas inte du tar illa upp av kritiken, du gör så klart som du vill med dina switchar och pengar. Grejen är den att jag slutat pirata spel av ren lathet då alla plattformar har en väl fungerande eshop där man lätt får tag på det man vill spela utan att behöva flasha/cracka och utsätta sig för risk för virus, trojaner mm.

Ja har noll koll på Switch säkerhet men det är väl inte så smart att spara sitt kreditkort på Switchen?
Visst en del kör med paypal men ändå lite som Amazon:s lösning inte ens CVC verifiering.

Skrivet av breakman:

Skulle säga att det var samma tråd

Dock verkar inte någonBR-butik ha den i lager så jag vet inte vad det tipset gör för nytta, eller fanns det när tipset postades?

Kan vara som ICA-hemma chansa och besök sin lokala butik. Toy's R us finns inte ens i min stad.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Indivisible - RPG from the Creators of Skullgirls

Sista dagen att beställa Indivisible - RPG i fysisk samlarutgåva till Switch:

Digital kod ingår så du kan antingen välja att inte öppna din box eller att välja att få koden på en annan spelkonsol t e x Xbox.

$59:99 för collector's edition den kommer även att släppas i fysisk gåva utan samlar materialet. Beräknas släppas Sept 2018.
Beställde själv EXCLUSIVE Indivisible Roti Plush Tapir Bundle

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Gyro var bara ett exempel, så vitt jag vet existerar inga joyconkopior än och om de skulle släppas utan dessa funktioner är de mer eller mindre värdelösa då hela kontrollen bygger på den här typen av 'gimmickteknik'.

Om det däremot gäller en traditionellt utformad handkontroll i stil med Switchens PRO controller ska alla funktioner gå att använda via knappar så det finns inget behov av att använda bl.a. gyro om man inte vill.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har ännu inte provat min PRO controller men som jag förstått det är dessa funktioner valbara att använda, rumble kan dock vara skönt att ha och krävs i en del spel (t.ex. Mario Odyssey).

Skickades från m.sweclockers.com

ja gyrofunktionen är valbar i bl.a. Zelda och mario .. Använder själv en Xbox one elite kontroller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

ja gyrofunktionen är valbar i bl.a. Zelda och mario .. Använder själv en Xbox one elite kontroller..

Oops, låter bra! Har helt missat det.

Hur gör jag i Mario för att förlänga ivägkastandet/snurrandet av Cappy utan att behöva skaka på kontrollen?

Fungerar fö. fint med min Xboxkontroller och MayFlash-adaptern jag kör, men hatar att behöva skaka på den i tid och otid, så skulle gärna slippa om möjligt.

Samma sak när jag spelar Mario med JoyCons fastsatta på Switchen. Idiotiskt att sitta på tex. bussen och behöva skaka på hela konsolen så man knuffar till och armbågar alla "grannar". De ser lite irriterade ut då. 😜

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja har noll koll på Switch säkerhet men det är väl inte så smart att spara sitt kreditkort på Switchen?
Visst en del kör med paypal men ändå lite som Amazon:s lösning inte ens CVC verifiering.

Självklart har jag inte kreditkortet sparat på varken steam eller switch, tycker ändå det är smidigare att köpa än pirata. Jag har använt ekort i det längsta men tack vare swedbanks fantastiska idé att lägga ner tjänsten har jag ett separat kreditkort idag som inte är kopplat till nåt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oops, låter bra! Har helt missat det.

Hur gör jag i Mario för att förlänga ivägkastandet/snurrandet av Cappy utan att behöva skaka på kontrollen?

Fungerar fö. fint med min Xboxkontroller och MayFlash-adaptern jag kör, men hatar att behöva skaka på den i tid och otid, så skulle gärna slippa om möjligt.

Samma sak när jag spelar Mario med JoyCons fastsatta på Switchen. Idiotiskt att sitta på tex. bussen och behöva skaka på hela konsolen så man knuffar till och armbågar alla "grannar". De ser lite irriterade ut då. 😜

Jag tänkte också på detta när jag spelade Mario.
Jag tror inte att du kan komma undan det, utan att skaka hela konsolen dessvärre.
Jag tror heller inte du kan förlänga ivägkastandet/snurrandet av Cappy _utan_ att just skaka på handkontrollen/erna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enligt tidigare rykten ska nästa Nintendo Direct gå av om en vecka, 5 januari. Får hoppas att vi får veta mer om vad som kommer under 2018 då.

Amazon har lagt upp produktsidor för 18 spel som 'nyss utannonserats på ett switchevenemang' så det verkar dra ihop sig. På ett annat forum läste jag att det ska släppas Pikminamiibos så det är möjligt att ett nytt eller remastrat Pikminspel är ett av de 18 titlarna.

Vad hoppas vi mera på? Monster Hunter World?
Det kommande Pokemonspelet har väl redan utannonserats via officiella kanaler? Å andra sidan behöver det inte nödvändigtvis vara nya titlar, det kan ju vara mer information, releasedatum m.m. till redan utannonserade spel.

Level 5 som ligger bakom Ni No Kuni, Professor Layton och Yokai Watch har även sagt att de ska fokusera på Switch detta år så vi kanske kan hoppas att något ur dessa serier utannonseras.

https://gematsu.com/2017/12/amazon-lists-18-placeholder-switc...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@klirre: För min del handlar det om främst om möjligheten att kunna göra backupper. Jag köper helst fysiska versioner av spel men vill helst slippa att hålla på med skivor och spelkasetter som barnen tappar bort eller repar.
Jag gör detta på mitt WiiU och 3DS idag och hoppas på att kunna göra det på Switchen i framtiden också.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt gula joy cons. Älskar färgen. Snyggast av alla imo.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Fe ryktas dyka upp på Nintendo direct 2018:

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt, så går det inte att spara"save data" på minneskortet, utan bara i Switchens interna minne? Går det att flytta över spel mellan minneskort och internminnet på något sätt? Jag hittar ingen sådan funktion...

När internminnet börjar ta slut och ett spel vägrar starta pga sparfilen kräver c:a 2 GB (Lego Worlds). Hur löser man det?

Tack Nintendo för att ni återigen fuckar upp datahanteringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Om jag förstått rätt, så går det inte att spara"save data" på minneskortet, utan bara i Switchens interna minne? Går det att flytta över spel mellan minneskort och internminnet på något sätt? Jag hittar ingen sådan funktion...

När internminnet börjar ta slut och ett spel vägrar starta pga sparfilen kräver c:a 2 GB (Lego Worlds). Hur löser man det?

Tack Nintendo för att ni återigen fuckar upp datahanteringen...

Sparfil på 2GB, och sedan gäller du på Nintendo? Om sparfilen är så gigantisk har ju utvecklaren gjort något helt galet fel.

Finns för övrigt en meny i inställningarna där jag tror du kan välja vart speldatan ska ligga/ligger i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Sparfil på 2GB, och sedan gäller du på Nintendo? Om sparfilen är så gigantisk har ju utvecklaren gjort något helt galet fel.

Finns för övrigt en meny i inställningarna där jag tror du kan välja vart speldatan ska ligga/ligger i alla fall.

Samma sak med både Minecraft och Lego Worlds. Sparfilerna blir verkligen groteskt stora. Jag antar att det beror på att du kan spara onödigt många slumpmässigt genererade världar på samma sparfil. Så även om du bara använder en bråkdel så kommer den ändå att reservera 2 GB på minnet.

Hur som helst, någon som vet vart denna inställning finns? Hittar inget under "Data Management". Vore kanon om man kunde sätta som preset vart spelen ska sparas. Då blir det väl till att radera och ladda ner ett par spel på nytt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Samma sak med både Minecraft och Lego Worlds. Sparfilerna blir verkligen groteskt stora. Jag antar att det beror på att du kan spara onödigt många slumpmässigt genererade världar på samma sparfil. Så även om du bara använder en bråkdel så kommer den ändå att reservera 2 GB på minnet.

Hur som helst, någon som vet vart denna inställning finns? Hittar inget under "Data Management". Vore kanon om man kunde sätta som preset vart spelen ska sparas. Då blir det väl till att radera och ladda ner ett par spel på nytt då...

Tycker det är är dåligt att de tar så mycket. Själv har jag 25.1GB ledigt, runt ~20 spel. Speldatan går som standard till minneskortet om du har ett i. Varför vill du ha det på konsolen?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av solemn:

Samma sak med både Minecraft och Lego Worlds. Sparfilerna blir verkligen groteskt stora. Jag antar att det beror på att du kan spara onödigt många slumpmässigt genererade världar på samma sparfil. Så även om du bara använder en bråkdel så kommer den ändå att reservera 2 GB på minnet.

Hur som helst, någon som vet vart denna inställning finns? Hittar inget under "Data Management". Vore kanon om man kunde sätta som preset vart spelen ska sparas. Då blir det väl till att radera och ladda ner ett par spel på nytt då...

Du kan välja att spara på minneskortet du går in på settings/data management/save data/manage screenshoots etc. sen väljer du vilken du vill spara på minneskort eller det interna alt. kopiera/radera etc.

Skrivet av wargreymon:

Tycker det är är dåligt att de tar så mycket. Själv har jag 25.1GB ledigt, runt ~20 spel. Speldatan går som standard till minneskortet om du har ett i. Varför vill du ha det på konsolen?

Jag hade över 70 GB och det var inte många spel som var nedladdade. Har skaffat ett 400GB jag för över filerna på min PC sen lägger jag över det på det nya kortet så slipper jag ladda ned allt igen.

24,6 GB ledigt på mitt interna minne och 68,7 GB ledigt på mitt kort då har jag fått rensa rejält på kortet med.

Lite krångligt om man vill radera sitt interna minne helt det behövs två st switch för det.

Overview:
Transferring user information and save data allows you to move your user profile and its associated save data and Nintendo eShop purchases from one Nintendo Switch console to another. Data is moved one user at a time, meaning you can pick and choose which user's data you would like to move and which user's data you would like to retain on the source console.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker det är är dåligt att de tar så mycket. Själv har jag 25.1GB ledigt, runt ~20 spel. Speldatan går som standard till minneskortet om du har ett i. Varför vill du ha det på konsolen?

Nej, jag ville inte ha spardatan på konsolen. Då kanske jag har missuppfattat. Ska rota mer i inställningarna ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Nej, jag ville inte ha spardatan på konsolen. Då kanske jag har missuppfattat. Ska rota mer i inställningarna ikväll.

Spardatan ligger som sagt på enheten och kan endast flyttas genom att flytta allt till en ny enhet.. Om Nintendo presenterar en molntjänst nu när det blir betalning för Internetdelen får vi se.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att det Nintendo inte har någon standard molntjänst för att spara saves och alla andra inställningar (utan att betala för någon premiumtjänst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte Gorogoa i helgen då jag råkade snubbla över en artikel om spelet: https://arstechnica.com/gaming/2017/12/gorogoa-review-video-g...

Nu brukar jag gilla pusselspel men är inte supersåld själv, men det är ett sjukt charmigt spel och framförallt dess gameplay. Då jag inte vet hur jag ska förklara spelet själv så överlåter jag det till artikeln ovan och trailern nedanför:

Väl värt en närmare titt om man gillar pusselspel, speciellt lite mer innovativa sådanna.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med att komma in på eshop?
Jag kan inte gå in på det via mitt trådlösa, men när jag provade hemma hos en kompis så gick det utan problem :/

Förstår dock inte vad som hänt, eftersom jag kunde ansluta och ladda ner ifrån Eshop för någon vecka sen.

EDIT: Problem löst, fick ändra DNS till 8.8.8.8 så fungerade det igen.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Switchen hackad av team xecuter på bootloader nivå.
Kommer bli modchip för lödning.
De har även postat nyckeln för 2nd stage bootloader som bevis.

Ganska väntat efter talet om glitchning på 34C3:

Permalänk

Testat xenoblade chronicles 2 nu i endast en timme, spelar nästan uteslutande handhållet och kan bara "förvarna" andra som funderar på detta spelet och tänker spela handhållet. Upplösningen är väldigt låg och kändes avskräckande för mig. Jag kommer absolut ge spelet en chans trots den låga upplösningen men är något rädd för huvudvärken den kan föra med sig är det någon här som spelat mer än mig och vant sig vid upplösningen?