Nvidia lanserar Geforce GTX 1060 med 5 GB grafikminne

Permalänk
Medlem

Börjar märkas att snart kommer en helt ny generation av kort när det börjar dyka upp tex 1070ti och nu detta, verkar som Nvidia vill rensa i hyllorna nu..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm så 3gb versionen är en flaskhals i PUGB???
Om det är ett jättesug för kort som ska klara PUGB i en så enorm marknad som kina förstår jag precis varför dom släpper ett sådant anpassat kort.

Om ett "spelcafe'" har 100 burkar och trycker in ett kort som drar 50W mindre än vanliga 1060 så spar dom förmodligen en hel del pengar på både mindre elförbrukning på burkarna och ventilationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Börjar märkas att snart kommer en helt ny generation av kort när det börjar dyka upp tex 1070ti och nu detta, verkar som Nvidia vill rensa i hyllorna nu..

Låter i mina ögon precis tvärt om. Nvidia fortsätter lansera grafikkort på samma plattform utan några som helst tecken på ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Varför inte bara släppa ett med 4GB som i normala minnes storlekar som delas utan rest?

Permalänk
Medlem

Allt förklaras med den reducerade minnesbandbredden. Det vore inte förvånande om kortet presterar sämre än 3GB versionen. Men varför bry sig? Kortet är för den kinesiska oem-matknaden. Ingen av oss kommer se minsta skymt av kortet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt förklaras med den reducerade minnesbandbredden. Det vore inte förvånande om kortet presterar sämre än 3GB versionen. Men varför bry sig? Kortet är för den kinesiska oem-matknaden. Ingen av oss kommer se minsta skymt av kortet?

Detta ska däremot ha samma antal cuda kärnor osv som 6gb versionen. Kan det vara något som gör detta kass för mining och de på så vis faktiskt blir köpta av sådana som ska spela?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

När ska Nvidia sluta mjölka Pascal och lansera nästa generation för gamers?

Fast iofs, varför ändra ett vinnande koncept?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Börjar märkas att snart kommer en helt ny generation av kort när det börjar dyka upp tex 1070ti och nu detta, verkar som Nvidia vill rensa i hyllorna nu..

Det låter precis tvärtom om man frågar mig. Nvidia försöker ge sina kunder en illusion av att de lanserar nya kort när det egentligen bara handlar om gamla kort som blivit strypta på något sätt. Kan det vara så att Volta/Ampere måste skjutas upp?

Hade Nvidia velat få bort kort från hyllan så hade de helt enkelt gett rabatterat pris till återförsäljare.

Nej detta låter som problem för Nvidia. Vi har sett det tidigare hos AMD och nu hos Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Körde ett 75w kort i en HP med sandybridge i3 gick till och med överklocka lite.

Stoppade i ett GTX 750 Ti i en HP 8200 Elite SFF-dator (i5-2400) som enligt specifikation endast kunde ge 25 watt på 16x-porten men fungerade klockrent ändå. Så går tydligen inte att lita helt på specifikationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det låter precis tvärtom om man frågar mig. Nvidia försöker ge sina kunder en illusion av att de lanserar nya kort när det egentligen bara handlar om gamla kort som blivit strypta på något sätt. Kan det vara så att Volta/Ampere måste skjutas upp?

Hade Nvidia velat få bort kort från hyllan så hade de helt enkelt gett rabatterat pris till återförsäljare.

Nej detta låter som problem för Nvidia. Vi har sett det tidigare hos AMD och nu hos Nvidia.

Om vi vänder på det. Hur skulle du själv gör om du drev företag? Klart att man inte lanserar nya kort när det inte finns ett direkt behov för närvarande. Du får inte glömma att nVidia håller kontakt med alla stora spelutvecklare om deras planer av nysläpp och vad de kan tänkas behöva när det gäller grafikkraft och uppenbarligen räcker 1080Ti än så länge.

/Capi

Permalänk

Kan väl inte påstå att jag ser något fel i denna lanseringen. Asiaterna behövde en specialare och Nvidia lanserad det pga hur marknaden där ser ut.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd

Nu måste väl Nvidia sniffat för mycket lim eller så är det bara något nyårs skämt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheewie:

Du tycker inte 75W vs 120W är ngn skillnad? Mjölka kossan? Jag kallar det utveckling. (om 75W nu stämmer..)

Och du tror att det har hänt något magiskt??

Lägre klockfrekvenser = lägre förbrukning.

Det går t.ex att få ner RX480 från 150w till 100w bara genom lite undervolting och sänka frekvensen med 100mhz.

1060 5gb och 1060 6gb är ju samma GPU, knappast har den minskade bus'en ensam kapat några 55w i energiförbrukning.

Permalänk
Medlem

Alltså, är pubg så jävla minneskrävande att det behövs ett specialinriktat kort med 5GB? I upplösningar där minnet faktiskt kan tänkas behövas så är väl ett 1060 för segt ändå, eller? Det är ju riktigt jävla sjukt att det ändå är ETT spel som får en tillverkare att släppa ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Alltså, är pubg så jävla minneskrävande att det behövs ett specialinriktat kort med 5GB? I upplösningar där minnet faktiskt kan tänkas behövas så är väl ett 1060 för segt ändå, eller? Det är ju riktigt jävla sjukt att det ändå är ETT spel som får en tillverkare att släppa ett dedikerat grafikkort.

Ett 1060 är det rätt bra kraft i.

Permalänk
Medlem

the cash grab is real

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Nu har Nvidia följande spektrum i "mellanklassen":
1070, 1060 6GB, 1060 5GB, 1060 3GB, 1050Ti, 1050

Tror ni de får in ett 1060Ti också?
Eller kanske flera, en per minneskonfiguration.
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu har Nvidia följande spektrum i "mellanklassen":
1070, 1060 6GB, 1060 5GB, 1060 3GB, 1050Ti, 1050

Tror ni de får in ett 1060Ti också?
Eller kanske flera, en per minneskonfiguration.
...

Det är ju så det ska vara. AMD har ju 460, 470, 480, 560, 570, 580 och 56 och vissa med olika minneskonfigurationer. Det här kortet kan väl ändå nästan klassas som OEM eftersom vi vanliga människor inte kommer köpa det?

Skrivet av anon200632:

Ett 1060 är det rätt bra kraft i.

det presterar ju typ som ett 970 men det känns ju inte heller som ett kort där minnet gav problem eftersom man inte använde kortet till några högre upplösningar direkt.

Jag är mest imponerad över hur stort pubg har blivit. Att en tillverkare specialanpassar ett grafikkort efter det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fan det kortet måste dom lansera utanför asien, varför inte ? låter ju som ett bra kort utan krav på strömkontakt.

Permalänk
Medlem

Eeeeh? Ett till kort man kan köpa bort från alla lager för att sätta in i sin mining rig?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Släpper dom ett 1060 med 5,5 Gb klipper jag två direkt. 5 är för lite, medan 6 gb är för dyrt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Nu var det väl att man slipper den extra strömförsörjning till en 6-pin PCI Express-kontakt, som gör att tillverkare kan spara ner på psu som gör att behovet för denna finns.

Skrivet av serverfel:

Släpper dom ett 1060 med 5,5 Gb klipper jag två direkt. 5 är för lite, medan 6 gb är för dyrt.

Håller med, jag vill ha grafikkort från från 1000 till 1 miljon, där prestandaökningen man får krona är helt linjär.
Så köper man ett grafikkort för 5996kr så kan ens polare samma köpa ett grafikkort för 5997kr som presterar lite bättre och de kan kalla ens grafikkort för a piece of shit.
-Så har ungdomar alltid resonerat och jag tänker tillbaka på moppetiden, en moped som var marginellt sämre var helt kass i princip obrukbar.

Permalänk
Medlem

Hoppas den släpps i low profile isåfall blir det ett köp för mig och slänga in i min FUJITSU Desktop ESPRIMO .Sitter en i7 i den men inget grafikkort och alldeles för klent nätagg 250w tror jag det är så då borde detta 1060 sitta bra ifall man vill spela lite på den med =).Har funderat på ett 1050Ti men om detta stämmer så är ju valet enkelt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Spännande! Med denna mjölkning så kanske vi får se ett 3.5 GB kort igen! Ah, what a time to be alive.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu var det väl att man slipper den extra strömförsörjning till en 6-pin PCI Express-kontakt, som gör att tillverkare kan spara ner på psu som gör att behovet för denna finns.

Håller med, jag vill ha grafikkort från från 1000 till 1 miljon, där prestandaökningen man får krona är helt linjär.
Så köper man ett grafikkort för 5996kr så kan ens polare samma köpa ett grafikkort för 5997kr som presterar lite bättre och de kan kalla ens grafikkort för a piece of shit.
-Så har ungdomar alltid resonerat och jag tänker tillbaka på moppetiden, en moped som var marginellt sämre var helt kass i princip obrukbar.

Nästa steg är väl att de börjar härma biltillverkarna. Man förbjuder eftermarknadskort. Alla skall se ut som referens. Sen efter något år så ändrar man kylaren lite, och byter färg. Sen kallas det helt nytt. Helt nya Geforce 750ti. Nu med blå PCB!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xinpei:

Det är mjölkning per definition.

Nope om den släpptes med exakt samma TDP och bara 5GB minne hade det varit Mjölkning.

Det där är ett helt annat kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: 1060TI 3gb hade varit grymt intressant vid en bra prisnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Alltså, är pubg så jävla minneskrävande att det behövs ett specialinriktat kort med 5GB? I upplösningar där minnet faktiskt kan tänkas behövas så är väl ett 1060 för segt ändå, eller? Det är ju riktigt jävla sjukt att det ändå är ETT spel som får en tillverkare att släppa ett dedikerat grafikkort.

Jag använder mina 4 gb vram på mitt GTX770 så fort jag kör med textures över medium. Så svaret är JA, det krävs la lite om man inte vill köra på lägre inställningar.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope om den släpptes med exakt samma TDP och bara 5GB minne hade det varit Mjölkning.

Det där är ett helt annat kort.

Ett 1060 6GB som inte klarade att hålla frekvenserna och där de tagit bort en GB minne är vad det ser ut som. Men vi får se tester. Om det faktiskt ligger mellan 1060 3GB och 6Gb är det ju faktiskt rätt bra med en TDP på 75w, men nvidia har ju släppt väldigt knepiga specialkort förr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mjölka, mjölka, mjölka! Absolut inte släppa något nytt helt i onödan när det inte finns någon konkurrens.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD