Dator för fotoredigering och digital konst 10K

Permalänk
Medlem

Dator för fotoredigering och digital konst 10K

Hej. Funderar på att köpa en ny stationär dator.
Jag spelar inte spel. Vill ha datorn för att redigera foton och ansluta en ritplatta för att göra digital konst.
Vad bör man tänka på i första hand ? Kanske inte behöver något super-grafikkort då jag inte spelar spel?
Helst inte mer än 10K, gärna mindre. Tips på något?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Skärm, det är det viktigaste för dig om du redan har en bra skärm så är ram och en stark processor viktig. grafikkort kan hjälpa till men vet inte riktigt hur mycket det hjälper och kan variera mellan vilket program man använder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är det stora bildfiler, så är ju mer RAM att föredra. Brukar rekommendera 16GB för det mesta, men är det småfiler och enstaka filer räcker det med 8GB.

Processorn kan vara en i5/i7 eller likvärdig. Högre klock, framför fler kärnor då det mesta är singeltrådat. Men använder du mycket filter kan det vara värt med i7, om de är flertrådade.

Moderkort väljer du efter vilka utgångar du behöver och om du vill ha en viss kvalité.. Finns moderkort med 1 års garanti till 5 års garanti.

Grafikkort kan du ju i början använda det inbyggda i processorn och se om det räcker..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej!
En dator som endast är till för fotoredigering och illustrationer kräver inga kraftiga komponenter. Du kommer definitivt undan med under 10k. Om det vore något jag skulle satsat lite extra på skulle det vara en i7 processor, men det är inte ett måste. Grafikkortet behöver som sagt inte vara kraftigt överhuvudtaget men jag skulle ändå tittat på ett dedikerat grafikkort eftersom det kan hjälpa med att snabba upp vissa saker med GPU acceleration.

Om du i framtiden också planerar att börja med videoredigering och animering så är kanske 16GB RAM värt att spana in också.

Vilka program tänker du använda? (Photoshop CC?)

Permalänk
Medlem

@Cogitare: Tack för tipsen. Det är Photoshop och liknande program, även en del InDesign, men inga jättefiler i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack för tipsen. Ska nog investera i 16 Ram, Har 8 nu, det räcker bra, men när man ändå köper nytt så är det lika bra att tänka på framtiden.

Permalänk
Medlem

@Vzano: Skärm ja, har en gammal 21 tummare som står och dammar. (använder en laptop just nu). Ska kolla in lite sådant också. Vet att jag vill ha 27 tum iaf. Kanske investerar i en bättre sådan om några månader.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11217846/

Permalänk
Medlem

någon som tänkt RYZEN byggde det till ungarna skit nöjda

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@tessika: Rekommenderar att du investerar först i skärm om du inte har lust att göra om allt arbete igen för att få bra färger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär