Strul med bilen efter köp

Permalänk
Medlem

@MrBomeez: Ja men det är även en slitage del. med tanke på ålder ect så är det förmodligen förväntat att de kunde gå sönder.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Tidningen "Råd och Rön" tog upp sin svarta lista över oseriösa företag i förra numret. Rätt intressant läsning. Bilhandlare toppade listan som väntat. Där tar de ofta upp ARN rekommendationer btw. Se till om du kan få tag i det numret så kanske din bilhandlare står med där och vet vad du kan vänta dig om de följer ARN eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

@MrBomeez: Ja men det är även en slitage del. med tanke på ålder ect så är det förmodligen förväntat att de kunde gå sönder.

Om det är förväntat från deras håll att kopplingssatsen rasar inom en månad efter jag köpt den är det väl självklart att jag ska få det åtgärdat av de?

Skrivet av Shropshre:

Tidningen "Råd och Rön" tog upp sin svarta lista över oseriösa företag i förra numret. Rätt intressant läsning. Bilhandlare toppade listan som väntat. Där tar de ofta upp ARN rekommendationer btw. Se till om du kan få tag i det numret så kanske din bilhandlare står med där och vet vad du kan vänta dig om de följer ARN eller inte.

Har redan kollat där, de va tyvärr inte med. Tror det är en rätt ny firma.

Permalänk

Åk aldrig till orginalverkstad, dem skulle ha 25k för en orginalkoppling+arbete till min 15 år gamla skoda.... Slutade med att jag beställde en rejält förstärkt koppling själv för 7k och lät meca göra jobbet för 5500kr. Och dem är ändå stora och seriösa.

Att en koppling rasar är sånt man får leva med helt enkelt, och du kommer må sämre för varje dag om du inte gör det, och bara se hur din pärla ruttnar i ett hörn!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Trist när saker rasar men jag tycker mig se några saker som sätter tonen för hur detta kommer gå.

Du köper en motorstark bil med slirande koppling och fortsätter köra den? Missförstod jag dig? Man kan undra varför du köpte bilen med vetskap om detta UTAN att planera att byta kopplingen ASAP.

Gällande bevisbörda så har du satt dig i en dum sits...
Hade du påpekat felet efter en vecka så är chansen betydligt större att de bara fått byta lameller, lager samt tryckplatta. Men om du nu brummat på en månad så har du förmodligen överhettat svänghjulet och priset har gått upp markant.

Så jag uppfattade TS första inlägg med, men sen skrev han

Skrivet av MrBomeez:

Grejen är att jag märkte bara att den slirade 2-3 dagar innan den blev helt strandsatt för jag inte hade gett bilen så hård gas innan för jag ville lära känna bilen. Har haft flera bilar innan utan problem. Grejen är att skälig tid att informera säljaren om fel är 2 månader, jag informerade dagen efter bilen blev strandsatt och att jag hade märkt kopplingsslir sedan några dagar innan när bilen var varm. Även kopplingspedalen hade betett sig skumt dagarna innan där den kunde fastna i nedtryckt läge men jag trodde det var pga kylan så jag drog upp den och kunde köra som vanligt.

Kontaktade dom ändå inom en vecka eftersom förloppet gick ganska snabbt från att slira ett par gånger vid kraftig acceleration och sen 3 dagar senare inte ens funka.

Dvs, han har inte kört runt "onödigt" långt med en lätt slirande koppling. (skulle åtminstone jag säga)
och om felet märktes redan vid första ordentliga gaspådraget, så borde det egentligen även ha uppmärksammats av bilförsäljaren (när de funktionskollade bilen)
Ett fel som alltså fanns från början.
Svårt att veta, men 14k är 1400 cheeseburgare, å det vill man inte bli av med i onödan, så jag hade slagits lite, blir ganska bra timlön om han lyckas.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon:

OK, det missade jag.
Jag då är det väl bara att stå på sig!

Just kopplingar brukar ju vara ett ganska knepigt ämne sett från köparens perspektiv.

Det skadar ju aldrig att stå på sig men som sagt med take på vad dessa delar kostar så hade jag fått dealen att få ALLT nytt fö 14k på en 200k bil så hade jag tagit det.

Visst chansen finns ju att han får allt gratis men det kan ju även gå åt andra hållet och han får hosta upp säg 40k (på icke märkesverkstad) för jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

14k låter billigt i just detta fall, jag hade nog bitit i äpplet och svalt.

Beställer han delarna utomlands kan han säkert få dem för halva priset dessutom.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBomeez:

Så om jag går med på att betala för delarna i bytet, kan jag i efterhand vända mig till arn för att kräva ersättning för det? Eller vad menar du med att jag ändå bör skicka in till de? Känns som de försökt skrämma bort mig och sen när jag inte gett med och nämnt arn så har de kommit med sådanns erbjudanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte gå med på det, bilhandlaren försöker antagligen få dig att betala reservdelarna för 14K och sedan står bilhandlaren för tiden att byta. Det är en bra deal för bilhandlaren, men inte för dig. Och du kan inte kräva ersättning i efterhand om du går med på den dealen.

Förklara för bilförsäljaren att dom får stå för hela kalaset, om dom inte vill så förklarar du att du går du vidare till ARN. Sedan är det bara att invänta beslut från ARN.

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...
Här står det det att "Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det".

Tycker att du ska stå på dig.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Fel som uppstått inom 6mån ska räknas som att de fanns vid köpet. Därför ska firman stå för reparationer.
Jag har själv fått utnyttja detta för många år sedan.

Firmor kan ju annars sätta i system att sälja bort bilar som är vrak oavsett vad de känner till om bilen sen innan.
Gå vid ARN ! Ibland kan konsumentrådgivaren ringa upp företaget och "ta dem i örat" så de fattar.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och mindre kul sits TS har hamnat i.
Vet att många vill stötta TS och kräva firman på allt, men jag har svårt att se det gå igenom helt här pga händelserna som beskrivs.

SuperNova tog upp några viktiga punkter som kommer bli avgörande i detta, och som @MrBomeez verkligen... gjort bort sig på.

Skrivet av SuperNova:

Du köper en motorstark bil med slirande koppling och fortsätter köra den? Missförstod jag dig? Man kan undra varför du köpte bilen med vetskap om detta UTAN att planera att byta kopplingen ASAP.

Om du märkte detta, säg efter en vecka, så skulle du då kontaktat bilförsäljaren för att påpeka felet.

Hade han gått direkt till firman när han efter kort tid märkte att den slirade, eller om den slirade redan vid köp, påpekat det, hade det varit solklart vems "problemet" är. Skadorna hade också blivit väldigt små, och reparationen/bytet billigare.

Hade mao varit enkelt att få firman att ordna, eller kompensera för i priset och du själv ordnat.

Problemet är... värmen som uppstår när en koppling "slirar" är ungefär som att hålla i ett rep som slirar i ens hand. Ni kan googla efter bilder på hur illa det kan gå... på sekunder.

Så sekunden en koppling börjar slira måste man snabbt få den att sluta. Lite slirning klarar den, då både automatare och manuella lådor är designade för att slira en viss bit. Skillnaden är att detta ofta görs i 1:an i lågt-mellan varv och/eller under kort tid.

Och om jag köpt ny bil med kraftig motor... så vill man testa. Så man trycker på. Börjar den slira då blir värmen extremt hög, extremt fort, och resultaten är ju att andra delar tar skada, som normalt inte borde göra det av en koppling som är "sliten". Därför är det mest troliga helt klart det som SuperNova säger nedan:

Skrivet av SuperNova:

Så vad svarar säljaren till arn? Förmodligen något i stil med:
Vi kan ta att kopplingen var dålig men köparen rapporterad inte detta utan fortsatte att köra på trots vetskap om detta och detta ledde till ytterligare skador. Vi har erbjudit köparen att åtgärda felet MEN med ett påslag på 14k för byte av dessa "extra" delar.

Vilket är faktiskt rimligt. De står för jobbet av bytet, och ev koppling och kund står för övriga delar som skadades pga detta inte anmäldes och åtgärdades innan mer skada skett.

Enda som jag hade i den sitsen begärt, utöver det som beskrivs i tråden, är en lista på vad som ska bytas, och specifikation på de 14kkr samt vilka delar de står för. Så länge de står för "ursprungliga felet", så har ju handlaren gjort vad man ska göra. Och med listan så vet du vad som bytts och åtgärdats.

Vill sedan TS försöka driva detta vidare, eller vara envis, så är det självklart hans rättighet, men ärligt, bilen lär riskera tappa mer i värde under den tid ARN tar på sig att reda ut det, stående i verkstad, än dessa 14kkrna. Så bara man vet att det blir rätt gjort, och vad som görs, hade jag valt den vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Intressant tråd och mindre kul sits TS har hamnat i.
Vet att många vill stötta TS och kräva firman på allt, men jag har svårt att se det gå igenom helt här pga händelserna som beskrivs.

SuperNova tog upp några viktiga punkter som kommer bli avgörande i detta, och som @MrBomeez verkligen... gjort bort sig på.

Hade han gått direkt till firman när han efter kort tid märkte att den slirade, eller om den slirade redan vid köp, påpekat det, hade det varit solklart vems "problemet" är. Skadorna hade också blivit väldigt små, och reparationen/bytet billigare.

Hade mao varit enkelt att få firman att ordna, eller kompensera för i priset och du själv ordnat.

Problemet är... värmen som uppstår när en koppling "slirar" är ungefär som att hålla i ett rep som slirar i ens hand. Ni kan googla efter bilder på hur illa det kan gå... på sekunder.

Så sekunden en koppling börjar slira måste man snabbt få den att sluta. Lite slirning klarar den, då både automatare och manuella lådor är designade för att slira en viss bit. Skillnaden är att detta ofta görs i 1:an i lågt-mellan varv och/eller under kort tid.

Och om jag köpt ny bil med kraftig motor... så vill man testa. Så man trycker på. Börjar den slira då blir värmen extremt hög, extremt fort, och resultaten är ju att andra delar tar skada, som normalt inte borde göra det av en koppling som är "sliten". Därför är det mest troliga helt klart det som SuperNova säger nedan:

Vilket är faktiskt rimligt. De står för jobbet av bytet, och ev koppling och kund står för övriga delar som skadades pga detta inte anmäldes och åtgärdades innan mer skada skett.

Enda som jag hade i den sitsen begärt, utöver det som beskrivs i tråden, är en lista på vad som ska bytas, och specifikation på de 14kkr samt vilka delar de står för. Så länge de står för "ursprungliga felet", så har ju handlaren gjort vad man ska göra. Och med listan så vet du vad som bytts och åtgärdats.

Vill sedan TS försöka driva detta vidare, eller vara envis, så är det självklart hans rättighet, men ärligt, bilen lär riskera tappa mer i värde under den tid ARN tar på sig att reda ut det, stående i verkstad, än dessa 14kkrna. Så bara man vet att det blir rätt gjort, och vad som görs, hade jag valt den vägen.

Direkt felaktigt...

Man ska meddelar säljare om fel inom ”skälig tid” vilket alltid anses vara 2 månader, bilen rasade efter 1 månad...
Han har alltså inte brustit i att meddela felet.

Permalänk
Medlem

Läst lite i tråden, men tror som vissa skrivit, att du har satt dig i en liten gråzon, Felet skulle påpekats direkt, samtidigt kan man tycka ( min personliga åsikt ) att om ett företag säljer mig en bil. så ska ju dem åtminstone nämna att koppling bör bytas inom en snar framtid, om den är så dålig och kanske t.o.m. erbjuda byte till ett förmånligt pris?

ARN tror jag inte kan hjälpa dig och som sagt, att byta koppling kan kosta en hel del om det är en lite ovanligare/exklusivare bil. bara till min lille sket pendlarbil ( citroen C1 ) så skulle citroen själva ha 12K för att byta kopplingen... åkte till den loka verkstaden och fick det för 4,5k...
Jag hade nog tyvärr tagit dealen du fått och tagit lärdom av hela händelsen

Man får tyvärr som konsument ofta bita i det sura tråkiga äpplet, när det gäller bilar får man verkligen göra en hel inspektion av bilen för att hoppas på att man inte köper grisen i säcken...
Har även för mig att man får lov att åka och "prov-besikta" bilen innan man bestämmer sig för köp.
har ett par vänner som lyckat att undvika en till synes solklar affär...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farthinder:

Läst lite i tråden, men tror som vissa skrivit, att du har satt dig i en liten gråzon, Felet skulle påpekats direkt, samtidigt kan man tycka ( min personliga åsikt ) att om ett företag säljer mig en bil. så ska ju dem åtminstone nämna att koppling bör bytas inom en snar framtid, om den är så dålig och kanske t.o.m. erbjuda byte till ett förmånligt pris?

ARN tror jag inte kan hjälpa dig och som sagt, att byta koppling kan kosta en hel del om det är en lite ovanligare/exklusivare bil. bara till min lille sket pendlarbil ( citroen C1 ) så skulle citroen själva ha 12K för att byta kopplingen... åkte till den loka verkstaden och fick det för 4,5k...
Jag hade nog tyvärr tagit dealen du fått och tagit lärdom av hela händelsen

Man får tyvärr som konsument ofta bita i det sura tråkiga äpplet, när det gäller bilar får man verkligen göra en hel inspektion av bilen för att hoppas på att man inte köper grisen i säcken...
Har även för mig att man får lov att åka och "prov-besikta" bilen innan man bestämmer sig för köp.
har ett par vänner som lyckat att undvika en till synes solklar affär...

Du tror fel, läs om tråden.
Fel ska meddelas inom 2 månader från det man har upptäckt felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Du tror fel, läs om tråden.
Fel ska meddelas inom 2 månader från det man har upptäckt felet.

Fast är det verkligen två månader på alla fel? Torde ju kunna variera beroende på typ av fel och produkt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Direkt felaktigt...

Man ska meddelar säljare om fel inom ”skälig tid” vilket alltid anses vara 2 månader, bilen rasade efter 1 månad...
Han har alltså inte brustit i att meddela felet.

Du ska också anmäla det direkt när felet uppstår. Och att kopplingen slirar, ÄR felet... och det har han inte anmält, utan fortsatt köra vilket har orsakat skador som inte fanns vid köpet.

Om du köper en bil, och kör och skadar den, kan du inte komma och påstå att det är en handlares fel i efterhand. Visserligen ska de bevisa att felet inte är ursprungsfel, men då bilen "körde, växlade och fungerade vid provkörningen" så kan det rätt enkelt visas att inte allt rasat. Mao.. kopplingen ska de byta, det andra är köparens fel att man kört sönder, och exakt detta är de också villiga att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Du ska också anmäla det direkt när felet uppstår. Och att kopplingen slirar, ÄR felet... och det har han inte anmält, utan fortsatt köra vilket har orsakat skador som inte fanns vid köpet.

Om du köper en bil, och kör och skadar den, kan du inte komma och påstå att det är en handlarens fel i efterhand. Visserligen ska de bevisa att felet inte är ursprungsfel, men då bilen "körde" så kan det rätt enkelt visas att inte allt rasat. Mao.. kopplingen ska de byta, det andra är köparens fel att man kört sönder, och exakt detta är de också villiga att göra.

Nej, fel igen...

Du ska meddela köparen inom skälig tid från och med att du har upptäckt felet, skälig tid anses vara 2 månader...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Fast är det verkligen två månader på alla fel? Torde ju kunna variera beroende på typ av fel och produkt?

Japp, skälig tid anses vara 2 månader.

Permalänk
Medlem

@Lobocut:
– Det här gäller fel som du inte blev informerade om innan köpet och som inte beror på dig eller ditt användande av bilen. Alltså fel som på ett eller annat sätt fanns där när du köpte bilen och som du inte kunde förvänta dig utifrån bilens pris, allmänna skick och antal mil som den har gått, säger Gustav Sandgren på Konsumentverket.
Det är just formuleringen "fel som du hade kunnat förvänta dig" som är avgörande. Köper du exempelvis en väldigt billig bil så kan du räkna med att det finns fel på den bilen och därför blir det svårare för dig att hävda din reklamationsrätt än om du exempelvis köpt en bil för 200 000 kronor.

•Bilhandlaren ansvarar för fel som fanns på bilen när du köpte den eller när den levererades till dig.
•Visar sig felet inom sex månader är grundregeln att det antas ha funnits där när du köpte bilen – om företaget inte kan bevisa motsatsen.
•Visar sig felet efter sex månader är bevisbördan din, det vill säga att det är du som ska bevisa att felet fanns på bilen då du köpte den.
•Du har rätt att kräva att felet åtgärdas alternativt att du får prisavdrag. Om reparationen drar ut på tiden kan du kräva att köpet hävs.
•Bilhandlaren har rätt att i första hand reparera bilen eller ge dig en annan likvärdig bil - om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig.
•Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäckte felet (generellt anses två månader vara skälig tid). Reklamationsrätten gäller tre år efter köpet, när den tiden gått förlorar du din rätt att reklamera.

Källa: Konsumentverket

så ja, du ska reklamera inom 2 månader, då detta anses vara skälig tid men bilhandlaren kan idka på att p.g.a. bilens ålder/miltal så skulle detta vara " väntat " Därav att det är en gråzon... och ARN kan säga vad dem tycker, men företaget har ingen skyldighet att fullfölja ARNs uttalande, dock så blir dem ju " svartlistade " hos ARN och man får ta det vidare till tingsrätten...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Japp, skälig tid anses vara 2 månader.

Ja, jag vet att det anses vara praxis, men som jag skrev torde det kunna variera beroende på fel och produkt?

Ponera att du köpt ett hus. Huset får vattenläckage. Jag antar att vattenskador behöver åtgärdas omgående. Du väntar två månader innan du kontaktar företaget som sålt huset. Är det rimligt? Säljaren lär säkert få stå för reparationen av den trasiga delen men knappast den vattenskada som förvärrats av att köparen väntat med att meddela säljaren?

På liknande vis gissar jag att en bil och dess mekanik kan förvärras avsevärt om man skulle köra runt i två månader på en uppenbart felande växellåda. Är det rimligt och troligt att säljaren då skall ansvara för alla fel som uppstått till följd av att köparen struntat i att kontakta säljaren under två månader?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som anser att det finns en viss skillnad mellan att:
1. Upptäcka felet och anmäla inom 2 månader
2. Upptäcka felet, ignorera problemet, göra saken värre och sedan anmäla ursprungsfelet inom 2 månader?

Permalänk
Medlem

Ja ser att många hönger upp sig på "kontakt inom skälig tid" men ni missar poängen här, precis som ovan nämer!

Tänk er två scenarion:

1. Den 1 april märker man att kopplingen slirar.
Man parkerar bilen hemma för att sedan åka iväg på affärsresa. 1 mars är man tillbaka och mannkontaktar nu säljaren.

2. Den 1 april märker man att kopplingen slirar. Man kör på och gärna med full gas då och då. 1 vecka senare (8 april) rasar kopplingen. Man kontaktar nu säljaren.

Det är ju två HELT olika saker. Precis som ovan beskriver med fuktskadan. Det är även här trådskaparen "får problem".

Sen är som sagt kopplingen alltid ett knepigt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick min växellåda+ koppling utbytt på "30 dagar nyköpsgarantin " som en lokal firma hade för en 1996 peugeot 306 efter att kopplingen rasade innom 30 dagar från köp och drog med sig en axel i växellådan på köpet notera att detta var ca 2007-8 nånting så över 10 år gammal och 16k på mätaren

Behövde inte betala en krona täcktes av deras garanti.

Mekanikern sa att kopplingen var bara mjöl kvar av. Och lådan såg ut som att någon hade slängt i en näve metallspån.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte alla har så bra koll på bilar (datorforum) men man kan köra slut på en koppling på minuter om man vill...

Ibland får man tillbaka den (till viss del) när allt svalnat men som sagt dubbelmassehjulen är känsliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Nej, fel igen...

Du ska meddela köparen inom skälig tid från och med att du har upptäckt felet, skälig tid anses vara 2 månader...

När man tror det är okej att ta sönder saker, och sen skrika 2 månader... är du vuxen eller bara trollar?

Som sagt, han får fixat det som var trasigt vid köp. Det erbjuder de också. Det DU kör sönder dock, är ditt problem.
Som @Cerb säger ovan... att ignorera felet, och orsaka mer skada är inte skäligt.

Hade du kommit till min firma med den attityden hade du blivit visad dörren igen och jag hade sagt, vi syns hos ARN (vilket kommer ta bra med tid... och kan dras ut i åratal) Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja ser att många hönger upp sig på "kontakt inom skälig tid" men ni missar poängen här, precis som ovan nämer!

Tänk er två scenarion:

1. Den 1 april märker man att kopplingen slirar.
Man parkerar bilen hemma för att sedan åka iväg på affärsresa. 1 mars är man tillbaka och mannkontaktar nu säljaren.

2. Den 1 april märker man att kopplingen slirar. Man kör på och gärna med full gas då och då. 1 vecka senare (8 april) rasar kopplingen. Man kontaktar nu säljaren.

Det är ju två HELT olika saker. Precis som ovan beskriver med fuktskadan. Det är även här trådskaparen "får problem".

Sen är som sagt kopplingen alltid ett knepigt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Nejdu, mig lurar du inte. Poängen är att du har en tidsmaskin!

Nej, men skämt åsido tror jag de flesta håller med om detta. Jag tror hur TS har lagt fram detaljerna för bilhandlaren, om TS borde kunna anses vara medveten om hur allvarligt problemet var (oklart om gemene man verkligen besitter sådan kunskap), samt hur detta kan styrkas, är av vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Nejdu, mig lurar du inte. Poängen är att du har en tidsmaskin!

Nej, men skämt åsido tror jag de flesta håller med om detta. Jag tror hur TS har lagt fram detaljerna för bilhandlaren, om TS borde kunna anses vara medveten om hur allvarligt problemet var (oklart om gemene man verkligen besitter sådan kunskap), samt hur detta kan styrkas, är av vikt.

Hahaha braaaa där! Önsketänkande att mars=maj vädermässigt eller något

Men jo jag håller med, det hänger på hur trådskaparen lagt upp det för säljaren.

Jag hade resonera så här (med siffror från trådskaparen som ex), för man hittar ALLTID nya fel på bilar. Gäller även splitt nya.

Bilen kostar 200k.
Reparationer 14k (för att byta allt i kopplingsväg).

Kan jag hitta en likadan bil med helt ny koppling UNDER 214k på marknaden?

-JA = inte min bästa affär men jag slipper oroa mig för kopplingen.
-NEJ = Ja det blev lite dyrare men en bra deal trots allt.

Gällande garantin, eller rättare sagt avsaknaden av garanti (enligt säljaren) så tror jag att det är lite av en gråzon.

Jag menar om säljaren byter kopplingen så tror jag inte de BEHÖVER lämna garanti (ex 2 år) på kopplingen då det inte fanns någon sådan garanti från början (om bilen nu hade haft en fungerande koppling). Samtidigt så ska ju inte den nya kopplingen rasa på väg ut från handlaren.

Men köparen betalar ju ändå 14k och borde således få fabriksgaranti på delarna denne betakar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Hahaha braaaa där! Önsketänkande att mars=maj vädermässigt eller något

Men jo jag håller med, det hänger på hur trådskaparen lagt upp det för säljaren.

Jag hade resonera så här (med siffror från trådskaparen som ex), för man hittar ALLTID nya fel på bilar. Gäller även splitt nya.

Bilen kostar 200k.
Reparationer 14k (för att byta allt i kopplingsväg).

Kan jag hitta en likadan bil med helt ny koppling UNDER 214k på marknaden?

-JA = inte min bästa affär men jag slipper oroa mig för kopplingen.
-NEJ = Ja det blev lite dyrare men en bra deal trots allt.

Gällande garantin, eller rättare sagt avsaknaden av garanti (enligt säljaren) så tror jag att det är lite av en gråzon.

Jag menar om säljaren byter kopplingen så tror jag inte de BEHÖVER lämna garanti (ex 2 år) på kopplingen då det inte fanns någon sådan garanti från början (om bilen nu hade haft en fungerande koppling). Samtidigt så ska ju inte den nya kopplingen rasa på väg ut från handlaren.

Men köparen betalar ju ändå 14k och borde således få fabriksgaranti på delarna denne betakar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns logik i det du säger.

Måste först framhäva att jag har relativt liten insikt i ärenden som detta, men jag resonerar som såhär:

Det finns främst två scenarion:

*Firman visste om felet ursprungligen och försökte helt enkelt avyttra fordonet utan att först bekosta reparation.
*Firman visste inte om felet ursprungligen, är troligtvis medvetna om köparens rättigheter, och försöker nu komma "billigt" undan.

Jag tror TS har "rätt" till att få felet åtgärdat oavsett. Huruvida firman följer detta eller ej är en annan sak, och hur oaktsam TS kan anses ha varit är ytterligare en.

Om reparationen utförs av en auktoriserad verkstad kommer de garanterat stå bakom det, inget försäljaren behöver oroa sig för. I sådana fall skulle jag helt klart att överväga att betala denna delsumma (om inte annat för att undvika allt tjafs), men som det ser ut nu verkar de vilja utföra reparationen i Kalle's källarföråd, utan dokumentation och garanti vilket inte låter så roligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

När man tror det är okej att ta sönder saker, och sen skrika 2 månader... är du vuxen eller bara trollar?

Som sagt, han får fixat det som var trasigt vid köp. Det erbjuder de också. Det DU kör sönder dock, är ditt problem.
Som @Cerb säger ovan... att ignorera felet, och orsaka mer skada är inte skäligt.

Hade du kommit till min firma med den attityden hade du blivit visad dörren igen och jag hade sagt, vi syns hos ARN (vilket kommer ta bra med tid... och kan dras ut i åratal) Lycka till.

Jag tror inte riktig förstår hur starkt skydd konsumentköplagen är för konsumenten, den är skriver till fördel för konsumenten.

Jag föreslår att du läser på om konsumentköplagen eller använder Google, då kommer du komma till insikt med att mina påstående är korrekta.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad, så är det omöjligt att kunna bevisa något och firman borde få ta smällen. Dom sålde bilen i dåligt skick.

Du har klantat dig genom att du fortsätta köra (du skrev att du drog upp kopplingspedalen?) tills hela kopplingen rasat. Hade du låtit bilen vara så kanske bilfirman bara behövt byta 1 del tex kopplingscylindern istället för ALLT och eventuellt lite till. Jag tycker ändå inte att det är ditt fel - eftersom att man behöver vara tekniskt intresserad för att förstå hur exakt en koppling fungerar OCH samt att bilen är jävligt dyr och då kontrollerar man sina fordon noggrannare vilket blir bilfirmans fel innan dom sålt den!

Sen tycker jag att man ska tänka out of the box - då det är en riktig busbil i fel händer. Tex: Det kan vara en bekant till ägaren som bytit in bilen på bilfirman - där båda är "inofficiellt medvetna" om att kopplingen är på väg att rasa. På så sätt kan den nya ägaren köpa bilen och köra den en längre period just pga att man är extra försiktig med en ny bil.

Svår situation ändå. Hoppas det löser sig och firman tar ansvar för sina kunder.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro