Strul med bilen efter köp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontooz:

Oavsett vad, så är det omöjligt att kunna bevisa något och firman borde få ta smällen. Dom sålde bilen i dåligt skick.

Du har klantat dig genom att du fortsätta köra (du skrev att du drog upp kopplingspedalen?) tills hela kopplingen rasat. Hade du låtit bilen vara så kanske bilfirman bara behövt byta 1 del tex kopplingscylindern istället för ALLT och eventuellt lite till. Jag tycker ändå inte att det är ditt fel - eftersom att man behöver vara tekniskt intresserad för att förstå hur exakt en koppling fungerar OCH samt att bilen är jävligt dyr och då kontrollerar man sina fordon noggrannare vilket blir bilfirmans fel innan dom sålt den!

Sen tycker jag att man ska tänka out of the box - då det är en riktig busbil i fel händer. Tex: Det kan vara en bekant till ägaren som bytit in bilen på bilfirman - där båda är "inofficiellt medvetna" om att kopplingen är på väg att rasa. På så sätt kan den nya ägaren köpa bilen och köra den en längre period just pga att man är extra försiktig med en ny bil.

Svår situation ändå. Hoppas det löser sig och firman tar ansvar för sina kunder.

Ja, det är svårt att bevisa, men det inte köparen som ska bevisa något, det är bilfirman som ska bevisa det.

Fel som uppvisar sig inom 6 månader antas vara ett ursprungsfel, det var alltså redan fel på bilen när TS köpte den.

Permalänk
Medlem

TS har inte tagit i sönder något alls. Han har köpt en bil, han har kört med den, kopplingen rasade och tog då i sönder en massa delar i anslutning till kopplingen. Inte köparen. Kopplingen tog sönder saker när TS körde med bilen. Hade han försökt laga det själv och då orksakat skada är det en annan sak, men följdskador till ett fel som fanns sedan tidigare är inte TS fel.
Att försöka hävda att han skulle köra bilen till en verkstad och kolla Kopplingen direkt efter köp är lika absurt. Han har köpt en fungerande bil då ska den fungera, och för det priset ska den fungera mer än 30 dagar.
Det faktum att det saknas varudeklaration, ordentliga garantier, och försäkringen inte täcker säger att firman är oseriös, och förtjäna att bli dragen till rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogato:

TS har inte tagit i sönder något alls. Han har köpt en bil, han har kört med den, kopplingen rasade och tog då i sönder en massa delar i anslutning till kopplingen. Inte köparen. Kopplingen tog sönder saker när TS körde med bilen. Hade han försökt laga det själv och då orksakat skada är det en annan sak, men följdskador till ett fel som fanns sedan tidigare är inte TS fel.
Att försöka hävda att han skulle köra bilen till en verkstad och kolla Kopplingen direkt efter köp är lika absurt. Han har köpt en fungerande bil då ska den fungera, och för det priset ska den fungera mer än 30 dagar.
Det faktum att det saknas varudeklaration, ordentliga garantier, och försäkringen inte täcker säger att firman är oseriös, och förtjäna att bli dragen till rätten.

Jag hoppas det löser sig för trådskaparen men jag tycker många har en konstig syn på det hela...

Att säljaren tar på sig att byta kopplingen ser jag inga konstigheter med. Om de byter allt kring detta så är det jättebra och schyyyyst av säljaren, so far so good...

Men det ör inte orimligt att säljaren anser reparationen kunde blivit betydligt mildare om säljaren hört av sig tidigare/inte fortsatt köra bilen.

Om vi tar ett ex:
Jag köper en begagnad bil som jag ,efter en vecka, märker läcker olja kring sumpen (eller varför inte en packbox som tryckts ut). Jag fortsätter köra bilen trots att oljelampan går från orange till rött på ett par dagar.
Några dagar senare, efter att ha kört motorn i stort sätt torr, så skär den.

Om jag var säljare skulle så skulle jag gärna se att säljaren ringde mig på en gång och jag skulle då instruera denna att omgående parkera bilen. Ta in bilen och byta packning/packbox.

Om bilägaren fortsätter köra trots vetskap om att något är fel och som kam förvärra situationen skulle jag heller inte vara jättesugen på att ny byta motorn gratis.

Problemet är INTE att säljaren "borde" få en ny kopling om den rasar efter en månad. Problemet är att man fortsätter köra trots att man vet att det förvärrar problemet! Om säljaren nu får allt fixat gratis SÅ ÄR DET JÄTTEBRA men man kan gissa att det inte blir helt lätt att dra detta vidare.

"Följdskador" (i garanti-ärenden) förknippar jag mer med ex om kamremmen går av och det samtidigt blir ventilsallad. Här ska man ju ha en ny motor så klart (billigare med en ny begagnad motor än att byta alla delar i just detta fallet)!

Så mitt tips till trådskaparen att försöka få dem att gå med på att få allt i enlighet med "goodwill", alt att få det exakt specificerat vad du betalar för och varför. Kom med motfrågor om de inte viker sig på priset till att ex låta en utomstående verkstad sköta reparationen.

Vet dock inte om man har rätt att kräva det. Jag menar det är svårt att kräva att ex en datorbutik skall skicka en komponent till 3e part för reparation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Jag tror inte riktig förstår hur starkt skydd konsumentköplagen är för konsumenten, den är skriver till fördel för konsumenten.

Jag föreslår att du läser på om konsumentköplagen eller använder Google, då kommer du komma till insikt med att mina påstående är korrekta.

Och jag tror inte hur svagt det är, när det väl gäller. ARN är ingen övermakt, de ger råd. Titta på Getech så kan du se hur man som företag kan hantera det och ändå blåsa kunderna om man vill.

I detta fall hade jag som företag låtit dig just svettas i 2+ år, tills du ger upp. Eller 5+ år om du hellre vill det.

Min poäng ovan är dock:
Inom 6 mån ska företaget bevisa att skadan inte fanns där ursprungligt.
Företaget kan visa detta, då kopplingen inte påpekades öht innan den rasade. Kopplingar rasar inte så, om man inte:
1. Har ett fel som borde anmälts tidigare. Mao.. det är upp till 2 mån, skälig tid. Inte 2 mån "punkt".
2. Kör så pass vårdslöst att man dessutom borde titta på att ta körkortet.
3. Kör på bana eller annat ställe som är både utanför garantier/försäkringar och normalt bruk.

Du hinner märka att den slirar innan skadan blir så illa att hela kopplingen lägger av.

Och då tar vi TS egna ord:
"Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten."

Mao... han har märkt det, och valt att ignorera det när detta borde anmälts direkt. Han har mao kört sönder svänghjul mm, som man normalt inte behöver byta med kopplingsbyte. Kör man på detta sätt, är det inte skäligt att vänta "upp till" 2 månader att anmäla, och företaget har god grund att bestrida detta. Om inte annars kan jag gärna hänvisa dem till denna tråd, då folk som missbrukar ARN eller gör detta och sedan vill ha gratis... förstör för alla som för rätt för sig.

Och lägger vi till:
"Eftersom jag behöver använda bilen som bara står stilla nu vill jag fixa detta omgående och jag har inte tid att vänta på svar från ARN."

Så är TS satt på pottan. Som sagt ARN dröjer månader i bästa fall, år efter år med överklagningar i värsta fall.

Som sagt, de ska stå för kopplingen, dvs de delar som var trasiga och slitna när bilen såldes. Det är urprungsfelet. De ska stå för arbetstiden att göra det också. Och detta har erbjudits.

Och hade TS gjort en anmälan om detta inom skälig tid, innan mer skador skett och kanske inte kört så vårdslöst, så hade det vara klart redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och jag tror inte hur svagt det är, när det väl gäller. ARN är ingen övermakt, de ger råd. Titta på Getech så kan du se hur man som företag kan hantera det och ändå blåsa kunderna om man vill.

I detta fall hade jag som företag låtit dig just svettas i 2+ år, tills du ger upp. Eller 5+ år om du hellre vill det.

Min poäng ovan är dock:
Inom 6 mån ska företaget bevisa att skadan inte fanns där ursprungligt.
Företaget kan visa detta, då kopplingen inte påpekades öht innan den rasade. Kopplingar rasar inte så, om man inte:
1. Har ett fel som borde anmälts tidigare. Mao.. det är upp till 2 mån, skälig tid. Inte 2 mån "punkt".

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid." (min understrykning)

Skrivet av Paddanx:

2. Kör så pass vårdslöst att man dessutom borde titta på att ta körkortet.
3. Kör på bana eller annat ställe som är både utanför garantier/försäkringar och normalt bruk.

Du hinner märka att den slirar innan skadan blir så illa att hela kopplingen lägger av.

Och då tar vi TS egna ord:
"Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten."

Mao... han har märkt det, och valt att ignorera det när detta borde anmälts direkt. Han har mao kört sönder svänghjul mm, som man normalt inte behöver byta med kopplingsbyte. Kör man på detta sätt, är det inte skäligt att vänta "upp till" 2 månader att anmäla, och företaget har god grund att bestrida detta. Om inte annars kan jag gärna hänvisa dem till denna tråd, då folk som missbrukar ARN eller gör detta och sedan vill ha gratis... förstör för alla som för rätt för sig.

Tiden mellan felets upptäckt och totalhaveriet samt meddelandet till säljaren var, om jag förstått TS rätt, bara 2-3 dagar (han hade haft bilen längre, men utan att upptäcka felet). Hursomhelst så går det inte att hävda att han meddelade det försent då lagen är tydlig med att en anmälan inom två månader alltid anses vara i tid. Det som eventuellt kan hjälpa säljaren är snarare:

"42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten."

Frågan är här vad som anses vara skäliga åtgärder. Då en konsument inte betraktas som en expert är frågan om det är skäligt att begära att denne är bekant med sambandet mellan en slirande koppling och ett totalhaveri, och därmed inser att skadebegränsning måste ske. Min gissning är ARN skulle avgöra det till TS fördel, särskilt då han bara använt bilen ett fåtal dagar mellan felets upptäckt och raset.

Skrivet av Paddanx:

Och lägger vi till:
"Eftersom jag behöver använda bilen som bara står stilla nu vill jag fixa detta omgående och jag har inte tid att vänta på svar från ARN."

Så är TS satt på pottan. Som sagt ARN dröjer månader i bästa fall, år efter år med överklagningar i värsta fall.

ARNs beslut kan inte överklagas.

Skrivet av Paddanx:

Som sagt, de ska stå för kopplingen, dvs de delar som var trasiga och slitna när bilen såldes. Det är urprungsfelet. De ska stå för arbetstiden att göra det också. Och detta har erbjudits.

Och hade TS gjort en anmälan om detta inom skälig tid, innan mer skador skett och kanske inte kört så vårdslöst, så hade det vara klart redan nu.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid." (min understrykning)

Älskar folk som tar en bit av en lag, helt ur sin kontext och sedan säger den som sanning.
Som sagt, firman har accepterat att betala "kopplingen", så de har gjort detta också.
Förstår därför inte det konstanta problemet här med detta...

Skrivet av PeCe:

Tiden mellan felets upptäckt och totalhaveriet samt meddelandet till säljaren var, om jag förstått TS rätt, bara 2-3 dagar (han hade haft bilen längre, men utan att upptäcka felet). Hursomhelst så går det inte att hävda att han meddelade det försent då lagen är tydlig med att en anmälan inom två månader alltid anses vara i tid. Det som eventuellt kan hjälpa säljaren är snarare:

"42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten."

Och det är just den biten jag också hävdar. Att TS har verkligen försummat att inse hur illa en skada kan ske när man trycker full gas med en varm slirande koppling som då överhettar.

Därför är det just en fråga om, vad för extra saker TS ska själv stå för, och varför jag också rådde att man bör be om en lista på åtgärder som behöver göras. Är det rimliga med tanke på exakt detta här, dvs kopplingen ska de stå för, och han för det han skadat med sin försummelse, så är det rimligt.

Skrivet av PeCe:

Frågan är här vad som anses vara skäliga åtgärder. Då en konsument inte betraktas som en expert är frågan om det är skäligt att begära att denne är bekant med sambandet mellan en slirande koppling och ett totalhaveri, och därmed inser att skadebegränsning måste ske. Min gissning är ARN skulle avgöra det till TS fördel, särskilt då han bara använt bilen ett fåtal dagar mellan felets upptäckt och raset.

Och jag har känt nog med brända kopplingar för att säga att om TS inte luktat det, hörde det och reagerat... behöver han ha medicinskt bevis på att hans doftsine och hörsel. Men självklart har han inte det, då han buskört... och bränner du däck, kör vårdslöst, tänker du inte på sånt.

Skrivet av PeCe:

ARNs beslut kan inte överklagas.

Säg det till Greattech. Råder dig att titta hur de gör... för det går utmärkt att jävlas tydligen.
Finns lite trådar om dem om du vill läsa. De bollar med ARN i 2+ år tills kunderna ger upp.

Exakt deras knep är jag osäker på, men de kan bråka med sina svar, och ARN måste då vänta på svar. Så om de verkligen vill, är ARN hjälplösa. Förstår att man vill se ARN som räddaren i alla fall, men som sagt, TS får då vara beredd på att det kan och kommer ta tid, eller kosta mer om han väljer att gå andra vägar.

Bara sett till bilens värde är 14000 på 200000 så pass att den riskerar tappa mer i värde innan ARN kommit igenom det. Personligen hade jag hellre haft en bil att köra med under det året, då det dyraste biten (på de 60000kr) har de godkänt att ersätta, helt enligt de regler du och andra hävdar.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Kan du inte själv ringa till konsumentrådgivarna i Malmö för att få allt detta bekräftat? https://malmo.se/Social---familjefragor/Personligt-stod/Konsu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

@Paddanx: Kan du inte själv ringa till konsumentrådgivarna i Malmö för att få allt detta bekräftat? https://malmo.se/Social---familjefragor/Personligt-stod/Konsu...

Behövs inte, jag kör inte sönder bilar

Permalänk
Medlem

@MrBomeez: Det rör sig om mycket pengar, därför hade jag kollat om du har någon hemförsäkring / helförsäkring / villaförsäkring, du kan använda för att anlita en jurist. ARN är bara rådgivande och du kan få vänta 6 månader på ett beslut som företaget struntar i oavsett. Kolla med en jurist direkt och berätta situationen, därefter kan juristen avgöra om detta är något han/hon vill gå vidare med.

Permalänk

Inte för att det är så relevant i sammanhanget men det är inte en bil mitt i prissegmentet TS har köpt som han vid något tillfälle påpekade.

För en likvärdig 2008 (2 år äldre för det var väl en 2010) med mellan 9-10k på mätaren för man ge mellan 210-220, en 2009 med 16k på mätaren gick för 200. Så sammantaget var det ett väldigt bra pris. Med de 14k i rep så är det fortfarande ett bra pris för bilen.

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Vad gäller de två månaderna så är det inte en tolkningsfråga, det är fakta. Du kan vänta två månader mellan felets upptäckt och att du anmäler det, det är inget att ens diskutera. Att vänta två månader är naturligtvis inte samma som att vänta två månader och låta felet förvärras. Istället för att sätta andra, snävare, tidskrav har lagstiftaren löst "förvärringsproblematiken" med paragraf 42; köparen behöver alltså inte vara snabbare med anmälan, men om vederbörandes handlingar lett till att felet ökat i omfattning så får han stå för detta. Hade köparen i det aktuella fallet känt att kopplingen slirat, ställt bilen, och anmält det två månader senare hade allt varit i sin ordning.

Anledningen till att jag tycker TS borde låta ARN prova fallet är just bedömningen av hur mycket av ansvaret för den ytterligare försämringen som bör läggas på TS, dvs "exakt" hur mycket en normal bilköpare förväntas kunna. Om det du säger stämmer (och det har jag ingen anledning att tvivla på, du vet säkert mer om bilar än mig), och det inte går att missta felet för något litet utan att gemene man borde inse att det är något som kan förvärras rejält vid fortsatt körning, så är det precis vad verkstaden borde lyfta fram i sin version av vad som hänt.

Vad gäller förhalning hos ARN så finns det ett par möjligheter till omprövning (inte överklagan). Det ena är, om jag minns rätt, om ett tydligt fel begåtts av ARN, typ att de hänvisar till fel lag. Den andra möjligheten är om ny bevisning tillkommit, och parten som hänvisar till denna bevisning samtidigt kan visa att det inte varit möjligt att få fram bevisningen i tid till det ursprungliga avgörandet. Men även om man inte kan uppfylla det kravet för ny bevisning måste ju ARN isf hantera omprövningen genom att avslå den av denna anledning. Sedan kan man ju alltid skicka material postledes på dagen för deadline för respektive fas i ärendet, för att fördröja det med några dagar här och där, då det säkerligen är poststämpelns datum som räknas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD