Skrivet av PeCe:
"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid." (min understrykning)
Älskar folk som tar en bit av en lag, helt ur sin kontext och sedan säger den som sanning.
Som sagt, firman har accepterat att betala "kopplingen", så de har gjort detta också.
Förstår därför inte det konstanta problemet här med detta...
Skrivet av PeCe:
Tiden mellan felets upptäckt och totalhaveriet samt meddelandet till säljaren var, om jag förstått TS rätt, bara 2-3 dagar (han hade haft bilen längre, men utan att upptäcka felet). Hursomhelst så går det inte att hävda att han meddelade det försent då lagen är tydlig med att en anmälan inom två månader alltid anses vara i tid. Det som eventuellt kan hjälpa säljaren är snarare:
"42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten."
Och det är just den biten jag också hävdar. Att TS har verkligen försummat att inse hur illa en skada kan ske när man trycker full gas med en varm slirande koppling som då överhettar.
Därför är det just en fråga om, vad för extra saker TS ska själv stå för, och varför jag också rådde att man bör be om en lista på åtgärder som behöver göras. Är det rimliga med tanke på exakt detta här, dvs kopplingen ska de stå för, och han för det han skadat med sin försummelse, så är det rimligt.
Skrivet av PeCe:
Frågan är här vad som anses vara skäliga åtgärder. Då en konsument inte betraktas som en expert är frågan om det är skäligt att begära att denne är bekant med sambandet mellan en slirande koppling och ett totalhaveri, och därmed inser att skadebegränsning måste ske. Min gissning är ARN skulle avgöra det till TS fördel, särskilt då han bara använt bilen ett fåtal dagar mellan felets upptäckt och raset.
Och jag har känt nog med brända kopplingar för att säga att om TS inte luktat det, hörde det och reagerat... behöver han ha medicinskt bevis på att hans doftsine och hörsel. Men självklart har han inte det, då han buskört... och bränner du däck, kör vårdslöst, tänker du inte på sånt.
Skrivet av PeCe:
ARNs beslut kan inte överklagas.
Säg det till Greattech. Råder dig att titta hur de gör... för det går utmärkt att jävlas tydligen.
Finns lite trådar om dem om du vill läsa. De bollar med ARN i 2+ år tills kunderna ger upp.
Exakt deras knep är jag osäker på, men de kan bråka med sina svar, och ARN måste då vänta på svar. Så om de verkligen vill, är ARN hjälplösa. Förstår att man vill se ARN som räddaren i alla fall, men som sagt, TS får då vara beredd på att det kan och kommer ta tid, eller kosta mer om han väljer att gå andra vägar.
Bara sett till bilens värde är 14000 på 200000 så pass att den riskerar tappa mer i värde innan ARN kommit igenom det. Personligen hade jag hellre haft en bil att köra med under det året, då det dyraste biten (på de 60000kr) har de godkänt att ersätta, helt enligt de regler du och andra hävdar.