Skaffa svensk "mobilt" bankID utomlands

Permalänk
Avstängd

Skaffa svensk "mobilt" bankID utomlands

Hej, Lång historia kort.

Min svärmor bor numer i Portugal, Hon behöver skaffa BankID för att kunna utföra vissa myndighets saker bla kunna deklarera "logga in på Kivra" . Hon har nu jätte problem med att lösa vissa saker då hon inte kan ta sig fysiskt till Sverige och då inte kunna skaffa BankID.

Så är det någon som har tips på hur hon kan göra för att skaffa bankID när hon är utomlands? Hon kan enkelt skriva en fullmakt till mig, men det verkar inte gå vad jag läst mig till. Hon kan ta sig till Svenska konsulatet i portugal för att legitimera sig om så är möjligt. Alla tips mottages. "Obs" Hon har inte tillgång till en bank via dosa.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Måste man inte ha dosan för att skaffa BankID hur eller hur?

Om problemet bara är att hon behöver fixa en uppkoppling som kommer ut i Sverige går det ju att lösa mha VPN. Kolla Mullvad.net.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

är hon folkbokförd i sverige?

annars är det kört redan där då varesig svenska banker eller skatteverket utfärdar några e-legitimationer utan att innehavaren är folkbokförd i sverige.

sen är det väl krav på internetbank för iaf mobila bank id´n

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Ja hon är folkboförd i sverige, På min adress.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är hon folkbokförd i sverige?

annars är det kört redan där då varesig svenska banker eller skatteverket utfärdar några e-legitimationer utan att innehavaren är folkbokförd i sverige.

sen är det väl krav på internetbank för iaf mobila bank id´n

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att ta sig till ett svenskt bankkontor.

@Rouge of Darkness

Swedbank och således sparbankerna de samarbetar med kan då ge ut kodkort även om du inte är skriven i landet. Svensk personnummer har hon såklart fortfarande, och det är enda kravet egentligen.

Så mitt tips är att helt enkelt bara ringa kundtjänst för en av bankerna. Förmodligen måste en utan svensk adress hur som helst besöka ett bankkontor personligen. Flyg från Portugal till Sverige och tillbaka är ju inte nödvändigtvis dyrt.

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Ja hon är folkboförd i sverige, På min adress.

har hon kollat med någon portugisisk bank eller nått om mobilt bankid annars?

ä rätt säker på att om du inte kan skaffa via internetbanken så är det att personligen söka upp bank för att fixa det mellan fyra ögon med en kassörska då jag även tippar att de kommer behöva scanna en legitimation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Fast nu var ju inte det ett option. Min fråga var att skaffa bank ID utomlands.

Skrivet av Petterk:

Det är ju bara att ta sig till ett svenskt bankkontor.

@Rouge of Darkness

Swedbank och således sparbankerna de samarbetar med kan då ge ut kodkort även om du inte är skriven i landet. Svensk personnummer har hon såklart fortfarande, och det är enda kravet egentligen.

Så mitt tips är att helt enkelt bara ringa kundtjänst för en av bankerna. Förmodligen måste en utan svensk adress hur som helst besöka ett bankkontor personligen. Flyg från Portugal till Sverige och tillbaka är ju inte nödvändigtvis dyrt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Hej, Lång historia kort.

Min svärmor bor numer i Portugal, Hon behöver skaffa BankID för att kunna utföra vissa myndighets saker bla kunna deklarera "logga in på Kivra" . Hon har nu jätte problem med att lösa vissa saker då hon inte kan ta sig fysiskt till Sverige och då inte kunna skaffa BankID.

Så är det någon som har tips på hur hon kan göra för att skaffa bankID när hon är utomlands? Hon kan enkelt skriva en fullmakt till mig, men det verkar inte gå vad jag läst mig till. Hon kan ta sig till Svenska konsulatet i portugal för att legitimera sig om så är möjligt. Alla tips mottages. "Obs" Hon har inte tillgång till en bank via dosa.

För att skaffa Bankid så måste hon antingen ha kodkort eller bankdosa. Mig veteligen gäller detta alla banker och det är mig veteligen endast banker som kan utföra Bankid

Har hon en svensk bank men ingen bankdosa? Isf så får ni beställa en bankdosa och få den skickat till bokföringsadressen och sen skicka den till Portugal där hon får fixa sitt Bankid.
Har hon ingen bank får ni börja med att öppna ett konto åt henne i någon svensk bank. Bankid är en helt svensk uppfinning så ingen utländsk bank kommer att kunna hjälpa henne på något sett med detta.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

hon kan själv skaffa bank-id på nätet om hon har en bankdosa. en bakdosa kan hon ringa banken och beställa, och dom skickar den då till hennes folkbokförda adress. därefter är det bara för dig att skicka den till din svärmor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har hon kollat med någon portugisisk bank eller nått om mobilt bankid annars?

ä rätt säker på att om du inte kan skaffa via internetbanken så är det att personligen söka upp bank för att fixa det mellan fyra ögon med en kassörska då jag även tippar att de kommer behöva scanna en legitimation.

Bara svenska banker och Ålandsbanken via sin svenska filial utfärdar bankid. Säger sig självt när det är en svensk lösning

Är hon fortfarande skriven i Sverige och inte har anmält sig som utflyttade så behöver hon egentligen bara skicka in ansökan om att öppna konto (de flesta kräver besök på deras kontor, eller mobilt bankid då) hos en svensk bank. Tycker det är att fuska däremot om man inte besöker kontoret, bor man inte i landet så bor man inte i landet. Tror ingen svensk bank har kontor i Portugal, så det är att ta sig till ett svenskt bankkontor i Sverige hur som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Fast nu var ju inte det ett option. Min fråga var att skaffa bank ID utomlands.

Har hon inget bankkonto så måste hon som sagt till Sverige, tror ingen godtar att man skickar in ansökan brevvägen längre.

Varför är det inte ett val? Är hon rörelsehindrad? [Edit: Tror du inser att det är orimligt att kunna öppna bankkonto och således få mobilt bankid utan att själv ha identifierat sig för banken. Hade det räckt med fullmakt hade bedrägerierna varit enorma.]

Permalänk
Medlem

Har hon en svensk bank så prata med dem om erat problem.
Tror säkert att de har någon fullmakt vilket skulle kunna ge dig rättigheten att ta ut en bankdosa i hennes namn.
Du får skicka ner till henne som hon kan fylla i och ha bevittnad på konsulatet och sedan skicka tillbaka så du kan visa den på banken och ta ut en bankdosa att skicka/flyga ner och lämna till henne så bör ni ju kunna lösa bank-ID t sedan.

Tacka vet jag att hålla på mot Tyska banker, de har verkligen service och kan hjälpa med det mesta via internet/brev...

Permalänk
Medlem

BankID är att jämställa med ett fysiskt ID-kort, så självklart måste ett fysiskt besök ske hos den svenska bank man är kund i. I vissa fall går det att få BankID skickat till sig om man sedan tidigare har eller har haft ett BankID. Inga undantag/fullmakter medges hos någon bank när gäller att utfärda ett BankID.

Permalänk
Medlem

Nya kunder måste besöka ett bankkontor, eller redan ha mobilt bankid då. Finns inget sätt att komma runt det, skulle bara ge upphov till bedrägerier som sagt.

Är hon redan kund hos en bank är det dock ganska enkelt beroende på vilken säkerhetslösning de kör, har hon ett bankkort från Nordea är ju inte dosan personlig exempelvis. Det är banker som utfärdar bankid, så det är en bank hon måste kunna skaffa sig.

Permalänk
Avstängd

Ok tack för alla svar.

Hon har ingen svensk bank och därav inte kunde hon inte ha någon bankdosa heller. Det finns Flertal andra utgivare av bankId som telia och länsförsäkringar(Som iofs också är bank).
Men om jag förstått det rätt så verkar det inte gå då att skaffa bankId om man inte är fysiskt i Sverige. Och man kan inte utföra sina myndighets tjänster utan bankId.. Wayy to go Sweden.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Den 18 september i år införs ny lagstiftning (artikel 6, EU-förordning 910/2014) som säger att svenska myndigheter som godtar bank-id även måste godta e-legitimation utfärdad i andra EU-länder, förutsatt att denna uppnår minst samma tillförlitlighetsnivå. Det bör betyda att din svärmor från och med den 18 september kan använda portugisisk e-legitimation istället för svenskt bank-id förutsatt att den portugisiska uppnår tillräcklig tillförlitlighetsnivå. Det kanske löser hennes problem?

Jag kan inte hitta vilken tillförlitlighetsnivå olika former av e-legitimation har. EU har tre olika nivåer på detta. Den portugisiska e-legitimationen kommer förstås inte heller innehålla uppgift om hennes svenska personnummer och jag vet inte vad det får för konsekvenser vid kontakt med svenska myndigheter som ofta vill att man anger personnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ok tack för alla svar.

Hon har ingen svensk bank och därav inte kunde hon inte ha någon bankdosa heller. Det finns Flertal andra utgivare av bankId som telia och länsförsäkringar(Som iofs också är bank).
Men om jag förstått det rätt så verkar det inte gå då att skaffa bankId om man inte är fysiskt i Sverige. Och man kan inte utföra sina myndighets tjänster utan bankId.. Wayy to go Sweden.

Tycker det är fullt rimligt att man inte bara kan skaffa BankID hur som helst. Samtidigt måste du ha svensk bank för att ens kunna inneha BankID. Så det första man måste göra är att öppna ett nytt bankkonto. (Kostar dock inte mycket).

Men varför är hon folkbokförd i Sverige om hon bor i Portugal? Och har hon verkligen inte en enda bank i Sverige? Inte ens en bank med fonder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Den 18 september i år införs ny lagstiftning (artikel 6, EU-förordning 910/2014) som säger att svenska myndigheter som godtar bank-id även måste godta e-legitimation utfärdad i andra EU-länder, förutsatt att denna uppnår minst samma tillförlitlighetsnivå. Det bör betyda att din svärmor från och med den 18 september kan använda portugisisk e-legitimation istället för svenskt bank-id förutsatt att den portugisiska uppnår tillräcklig tillförlitlighetsnivå. Det kanske löser hennes problem?

Jag kan inte hitta vilken tillförlitlighetsnivå olika former av e-legitimation har. EU har tre olika nivåer på detta. Den portugisiska e-legitimationen kommer förstås inte heller innehålla uppgift om hennes svenska personnummer och jag vet inte vad det får för konsekvenser vid kontakt med svenska myndigheter som ofta vill att man anger personnummer.

Det måste dock ställa det enormt med tanke på att man inte ens har samma personnummer i de olika länderna. Dessutom borde hon inte heller ha Portugisk E-legitimation eftersom hon är folkbokförd i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det måste dock ställa det enormt med tanke på att man inte ens har samma personnummer i de olika länderna. Dessutom borde hon inte heller ha Portugisk E-legitimation eftersom hon är folkbokförd i Sverige.

Visst. Jag vet inte hur man tänkt hantera det problemet. De kanske får hennes namn, portugisiska folkbokföringsadress, födelsedatum och portugisiska personnummer från det portugisiska systemet och så får de försöka slå upp henne i de svenska registren baserat på dessa uppgifter. Adress och personnummer kommer förstås inte stämma överens med svenska register och som jag tolkar namnlagen kan man eventuellt även ha ett namn i Sverige och ett annat namn i utlandet. Om man t.ex. väljer att gifta sig i utlandet, och väljer att ta mannens eller kvinnans efternamn i utlandet, kan man eventuellt ha kvar sitt gamla efternamn i Sverige. Väldigt rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ok tack för alla svar.

Hon har ingen svensk bank och därav inte kunde hon inte ha någon bankdosa heller. Det finns Flertal andra utgivare av bankId som telia och länsförsäkringar(Som iofs också är bank).
Men om jag förstått det rätt så verkar det inte gå då att skaffa bankId om man inte är fysiskt i Sverige. Och man kan inte utföra sina myndighets tjänster utan bankId.. Wayy to go Sweden.

Länsförsäkringar erbjuder det bara som del av deras bankerbjudande, de precis som alla andra som erbjuder bankid är en bank. Det är 10 banker som är utfärdare av mobilt bankid. Telia erbjuder inte mobilt bankid och har slutat ge ut e-legitimation på fil, detta gjorde de ju även på uppdrag av banker främst.

Det går fint att skaffa bankid om du redan har en bank även när du befinner dig utomlands, åtminstone från de som inte kräver kodkort, det är ett bankkonto du måste fixa. Säger sig självt att konsulat inte kan hjälpa dig öppna bankkonton eller att du inte kan öppna dessa utan att identifiera dig, skulle bara ge upphov till bedrägerier annars. Portugal är så modernt att de som inte är medborgare inte kan skaffa ID-handlingar från värdlandet.

Bankid på fil och mobilt bankid kan man faktiskt skaffa utan att vara skriven i landet, där är bara personnummer som är krav. Bankid på kort går inte att skaffa utan att vara folkbokförd, Skatteverkets ID-kort kanske kan skaffas, men bara om du beger dig till ett av kontoren som utfärdar dessa i Sverige. Telias lösning som Skatteverket använde eller "Svenska Pass" som de använder idag är inte särskilt gångbar däremot. Du kommer hitta myndigheter och kommuner som inte tar dessa. Ingen lag kommer förändra den här situationen. Alla kommer inte acceptera allt.

@Kommenterande: Eftersom Portugals vanliga eID ingår i deras ID-handlingar som utländska medborgare inte kan få så spelar det nästan ingen jävla roll om Portugals e-leg börjar godkännas i Sverige, deras mobila variant ska dock gå att få knuten till passet för utländska medborgare, men jag tvivlar på att det faktiskt går att använda till något om du inte är medborgare. Eftersom detta inte går att använda idag och kanske aldrig godkänns för Sverige, så är det väl bara att betala 2k och bo hos svärsonen någon vecka. Vet inte riktigt varför någon inte behöll ett privat/löne-konto och internetbank i Sverige eller varför de är skrivna här och deklarerar inkomster när de inte bor här, men vill man bli bekväm efter att ha gjort sig obekväm får man väl ändå räkna med att man måste resa för att få saker som dessa gjorda. Är Sverige så hemskt att det inte kan besökas så finns det väl ändå ingen anledning att vara skriven (och deklarera inkomster) i landet?

Hur ska man göra annars? Ska våra konsulat och ambassader vara servicekontor åt de 10 banker (och alla banker som samarbetar med dessa) som utfärdar mobilt bankid? Bankid:t kan ju förnyas utan att man behöver besöka banken, så man behöver ju bara öppna konto hos en bank med en säkerhetslösning som passar en gång, sen kan såklart banken vägra när du inte är bosatt i landet, men jag har svårt att se att de skulle stänga ner konton för folk som flyttar från landet. För de som fortfarande är skrivna i landet? Ja då är det ju bara att ta sig till ett bankkontor och sen sköta resten över webben i tiotals år utan att besöka hemlandet, varför man nu skulle vara skriven i ett land där man inte bor.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att följa denna "Gissningar om BankID" tråd

Permalänk

Jag ser inte vad problemet är. Det är bara att registrera sig som kund på någon av följande banker. Om hon inte sedan tidigare är kund. Beställa mobilt bankid och ladda ned appen. Verkar dock bara vara ICA som erbjuder folk att bli kunder utan fysiska besök, man kan beställa hem blanketter som skall signeras.

https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare
https://www.icabanken.se/bli-kund/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag ser inte vad problemet är. Det är bara att registrera sig som kund på någon av följande banker. Om hon inte sedan tidigare är kund. Beställa mobilt bankid och ladda ned appen. Verkar dock bara vara ICA som erbjuder folk att bli kunder utan fysiska besök, man kan beställa hem blanketter som skall signeras.

https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare
https://www.icabanken.se/bli-kund/

Verkar vara enda banken som fortfarande har möjligheten (för nya kunder) att öppna konton utan fysiskt besök (utan mobilt bankid), men skickar de verkligen ut kort och dosa utan rek? Är ju som uppsatt för bedrägerier om de skickar ut allt som vanlig post.

Permalänk
Avstängd

Självklart skall det vara säkert..
Hon är folkbokförd i Sverige för att hon är Svensk,och hon flyttade. Hon är numer pensionär, Hon hade Nordea, Men pga av att hon inte besvarade ett brev från dom då hon inte kunde läsa sin post så blev hon av med sitt konto, och även sitt BankId. Man borde kunna skaffa något sorts digitalt ID via Konsulatet då man kan identifiera sig med pass eller Körkort utomlands. Därav min fråga.

Skrivet av Cenorida:

Tycker det är fullt rimligt att man inte bara kan skaffa BankID hur som helst. Samtidigt måste du ha svensk bank för att ens kunna inneha BankID. Så det första man måste göra är att öppna ett nytt bankkonto. (Kostar dock inte mycket).

Men varför är hon folkbokförd i Sverige om hon bor i Portugal? Och har hon verkligen inte en enda bank i Sverige? Inte ens en bank med fonder?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bankid på fil och mobilt bankid kan man faktiskt skaffa utan att vara skriven i landet, där är bara personnummer som är krav.

Men vad är det egentligen för info som man får ut om någon använder mobilt bank-id eller bank-id på fil för att identifiera sig? Är det bara personnummer? Hur ska man i så fall göra om någon som bor utomlands väljer att använda mobilt bank-id eller bank-id på fil för att identifiera sig utomlands? Det ska ju väl möjligt från september, men det är ingen i utlandet som har använding av ett svenskt personnummer utan de ska ha andra uppgifter. Bor personen i Sverige, kan åtminstone bank-id-systemet slå upp en adress i folkbokföringsregistret om en sådan är önskvärd.

Skrivet av Petterk:

Eftersom detta inte går att använda idag och kanske aldrig godkänns för Sverige, så är det väl bara att betala 2k och bo hos svärsonen någon vecka.

Kan man inte bara lösa kontakten med de svenska myndigheterna genom att skicka papper i vanliga kuvert? Det funkar om man bor i Sverige, så det ska väl funka om man bor utomlands också? Det finns folk som inte har bank-id och de klarar sig, även om vissa saker kanske blir lite mer omständiga.

Skrivet av Petterk:

Hur ska man göra annars? Ska våra konsulat och ambassader vara servicekontor åt de 10 banker (och alla banker som samarbetar med dessa) som utfärdar mobilt bankid?

Våra konsulat och ambassader utfärdar pass och fysiska id-kort, så då borde de kunna utfärda e-legitimation också.

Skrivet av Neonodia:

Hon är folkbokförd i Sverige för att hon är Svensk,och hon flyttade. Hon är numer pensionär, Hon hade Nordea, Men pga av att hon inte besvarade ett brev från dom då hon inte kunde läsa sin post så blev hon av med sitt konto, och även sitt BankId. Man borde kunna skaffa något sorts digitalt ID via Konsulatet då man kan identifiera sig med pass eller Körkort utomlands. Därav min fråga.

Om man bor utomlands, är idén att man inte ska vara folkbokförd i Sverige. Istället ska man tala om för banker och alla andra som kan tänkas vilja skicka brev till dig vad du har för adress i utlandet. Då kommer även post från Nordea fram så att man kan se vad de vill. Flyttar man tillbaka till Sverige, ska man sedan folkbokföra sig igen. Är man folkbokförd i Sverige fast man inte är det, kanske företag och myndigheter får för sig att man ska betala skatt i Sverige, men de portugisiska myndigheterna kanske säger att du ska betala skatt där istället och då blir det rörigt och kanske dubbel skatt om man inte har koll på allt.

Permalänk
Medlem

Hon kan börja med att registrera sig i Portugal, finns ju inte skäl för henne att deklarera i Sverige om hon bor permanent i Portugal.

Citat:

Flyttar du inom EU och stannar i mer än tre månader måste du registrera dig hos myndigheterna. Ska du vara borta i mer än ett år folkbokför du dig i det nya landet. Det kan du göra redan första dagen i landet. Du blir då avregistrerad i Sverige. Undantaget är om du är statsanställd och ska jobba för den svenska staten, då fortsätter du att vara folkbokförd i Sverige. Blir du sjuk har du som folkbokförd i det nya landet rätt till sjukvården som finns där. Anmäl din flytt hos Skatteverket. Kontakta även Försäkringskassan för att ta reda på vilka blanketter du kan behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Självklart skall det vara säkert..
Hon är folkbokförd i Sverige för att hon är Svensk,och hon flyttade. Hon är numer pensionär, Hon hade Nordea, Men pga av att hon inte besvarade ett brev från dom då hon inte kunde läsa sin post så blev hon av med sitt konto, och även sitt BankId. Man borde kunna skaffa något sorts digitalt ID via Konsulatet då man kan identifiera sig med pass eller Körkort utomlands. Därav min fråga.

Eftersom BankID är en utom-statlig organisation finns det inget konsultatet kan göra för att ge henne BankID. Möjligtvis att denna är en lösning (https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...). Vet dock inte hur många myndigheter som har applicerat och tillåter den typen av digital legitimation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Kort svar på dina "Frågor gällande bekvämlighet" Hon är pensionär och hennes pengar räcker inte för henne för att bo kvar i Detta bekväma land.

Skrivet av Petterk:

Hur ska man göra annars? Ska våra konsulat och ambassader vara servicekontor åt de 10 banker (och alla banker som samarbetar med dessa) som utfärdar mobilt bankid? Bankid:t kan ju förnyas utan att man behöver besöka banken, så man behöver ju bara öppna konto hos en bank med en säkerhetslösning som passar en gång, sen kan såklart banken vägra när du inte är bosatt i landet, men jag har svårt att se att de skulle stänga ner konton för folk som flyttar från landet. För de som fortfarande är skrivna i landet? Ja då är det ju bara att ta sig till ett bankkontor och sen sköta resten över webben i tiotals år utan att besöka hemlandet, varför man nu skulle vara skriven i ett land där man inte bor.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Nej man är inte folkbokförd i landet för att man är svensk, man är folkbokförd där man bor. Man registrerar sig som utflyttad om man lämnar landet, man anmäler sig som flyttad till Skatteverket. Gör man inte det blir ju massor saker fel, t.ex. räknas ju hennes pension som vanlig svensk inkomst (istället för SINK) och hennes röstsedel blir fel.

Tänk på att du också måste skicka in levnadsintyg varje år till Pensionsmyndigheten om du vill ha någon pension och är utflyttad, om du inte tänker fuska och fortsatt vara skriven i Sverige. Sen gäller det ju att förnya och byta ut körkortet i det EU-land du bor i, inte fortsätta förnya det svenska när det har gått ut. Bilar brukar folk vara dåliga på att registrera också.

Permalänk
Avstängd

OK då vet jag, Ska nämna det för henna när hon skaffar sitt körkort 72 år gammal.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ