Hjälp! Vilken tv ska jag välja? Phillips eller Sony?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Vilken tv ska jag välja? Phillips eller Sony?

Philips 75PUS7803 eller SONY KD75XE8596BAEP XE85 75

Hej jag behöver hjälp.

Vilken-tv är den bästa för att spela xbox och titta på sport, som fotboll och ishockey?

Är Hz väldigt viktigt eller är andra saker mer relevanta?

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/p...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd75xe8596baep-xe8...

Uppskattar all hjälp tankar om detta jag kan få

Permalänk
Bildexpert 📺

Hz-siffror och "bra på sport" går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/25869

Den viktigaste skillnaden som finns mellan två TV-apparater är vilket typ av bildpanel det är och du tittar på två LCD-modeller som finns med två grundtekniker, IPS och VA. IPS för låg kontrast och breda vinklar och VA är tvärtom för hög kontrast men snäva vinklar. Detta måste du matcha mot ditt behov och dina krav, till exempel hur du sitter mot TV:n. Jag går igenom grunderna här: https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Tillverkarna anger sällan exakt LCD-teknik så man måste googla fram vilken sort det är. Går man vi en sajt som https://www.displayspecifications.com kan vi se att Philips 75PUS7803 är en VA-panel. Sony KD75XE8596 använder en IPS-panel.

Båda apparaterna har spellägen som ger lägre latens för spel. Sony har generellt högre precision och korrekthet i färgåtergivningen ifall det är ett önskemål.

Permalänk
Medlem

Tusen tack!

Jag sitter mitt emot tvn och ska då välja en med VA-teknik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

LG's UK/UJ-modeller ligger väldigt bra till när det gäller låg input lag, så de är ett bra alternativ för spel. Sony har lite högre, men fortfarande inom rätt goda värden. Philips hittar jag ingen data på över input lag.

LG kör sin egna WebOS-mjukvara, de andra två kör någon version av Android. Kan vara avgörande för vissa då WebOS inte har samma utbud av appar.

Philips har egentligen, enligt mig, bara en säljande punkt och det är Ambilight. Tycker man det är ballt och kanske sitter med en hel drös Philips Hue-lampor hemma så kan detta vara avgörande för somliga. I alla andra fall hade jag personligen valt Sony, Samsung eller LG över Philips.

Permalänk
Medlem

När valet mellan Philips lled och LGs oled skulle göras för en månad sen av mig så gick jag starkt på att OS upplevdes smidigare och snabbare på LGs oled. Givetvis så var bilden också avgörande men de var bra båda två när det kom till den biten.
Att tänka på kanske?

Permalänk
Medlem

Ja helt ärligt så är det lite därför jag tittar på philips pga ambilight. sedan sa nån att det var bra tvapparater och att man skulle ha androidtv om man ska ha iptv i framtiden så man slipper en box.

Men igentligen vill jag bara ha en tv som inte laggar när man spelar eller kollar sport.

Permalänk
Skrivet av XtopR:

Ja helt ärligt så är det lite därför jag tittar på philips pga ambilight.

Men igentligen vill jag bara ha en tv som inte laggar när man spelar eller kollar sport.

Hallå!
Jag har en Philips 55PUS7502 och kan säga om ambilight tycker jag personligen förhöjer tv tittande grymt skönt och häftigt och att titta på sport( som vissa lg apparater verkar ha problem med) och spela xbox one och ps4 är då inga problem med input lag ( men nu vet jag ju inte om det är om man använder skärmen som data skärm som man får input lagg?) för det gör jag inte.
Slår ett slag flr Philips och Ambilight
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag är nog tvungen att åka runt och kolla på alla tvapparater på plats.

Permalänk
Medlem

ambilight är riktigt trevligt, själv har jag en sony, saknar den funktionen, annars är dom nog snarlika bildmässigt, android är riktigt trevligt, så nice att casta direkt till tv från mobil,dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtopR:

jag är nog tvungen att åka runt och kolla på alla tvapparater på plats.

Japp, definitivt ska du ta en titt på dem irl innan köp. Det är trots allt rätt mycket pengar det rör sig om.
Kolla inte bara på bilden, utan ta även en titt på mjukvaran också. Och när du kollar på philips med ambilight så fråga om de kan släcka ner lite i butiken så du får ett korrekt intryck av effekten det ger.

Permalänk
Medlem

Med tanke på storleken på dom tv apparaterna borde VA vara det sämre alternativet pga betraktningsvinklarna för även om man sitter mitt framför TVn så är det ändå en bit bort till kanterna? Beror visserligen på hur långt bort från TVn man sitter.

Just Sonyn så måste där ju finnas en anledning till att dom valde IPS till 75 tummaren och va till dom mindre storlekarna.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kelzzor: Sony varierar en del från år till år vilka typer av paneler som sitter i de olika serierna. Handlar främst om produktionsbeslut, tillverkningsvolymer och tillgänglighet på paneler. I år är 85-tummarna i XF8-serien VA-paneler.

Permalänk
Medlem

Alltså vilken röra. jag är helt borta vad gällande vilken tv jag ska välja.

Vilken tv är bäst i 75" för runt 20-25tusenkronor? för spel och sport. ??

Ge mig tips.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

förstör allt med att säga " LG OLED "

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

förstör allt med att säga " LG OLED "

Men så kostar ju billigaste 77” 90-papp också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Men så kostar ju billigaste 77” 90-papp också

Skickades från m.sweclockers.com

ohh fan, läste inte storleken på tum :D:D:D:

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

vilken tv är bäst vad gällande hdr och responstid osv? samsung ? vilken är bäst av dessa?

UE75MU7005TXXC

UE75NU7105KXXC

Permalänk
Bildexpert 📺

@XtopR: Same, same, minimala skillnader. M=2017 och N=2018