Permalänk
Medlem

Oled eller inte?

Tjenare!

Skrev en tråd nyligen angående vilken oled-tv man ska ha. Men sista tiden har jag mer och mer blivit osäker på oled. Dels kring det med inbränning och dels pga ljusstyrkan.

Idag har jag en 65" Samsung 6175 curved. Den ska upp på övervåningen och jag ska ha en ny 65" på nedervåningen. Är det ens värt att köpa något annat än oled? Blir det betydligt bättre bild än min 6-serie Samsung jag har idag? Sägas ska att jag verkligen har förkärlek till Samsung.

Men som sagt, är väldigt, väldigt tveksam till oled där man knappt verkar kunna tutta på nyhetsmorgon utan att få inbränning.

Permalänk
Medlem

Enligt mig och mina erfarenheter är inbränningsskräcken kraftigt överdriven. Har haft en LG B6 65" i snart två år och har inte upplevt några inbränningsproblem överhuvudtaget.

Noteras bör dock att jag inte spelar spel på den (ser enbart på film och serier), så jag har inte utsatt den för risken att något långtida statiskt användargränssnitt ska bränna fast på något vis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

har B7 55", ha inga inbränning eller något, och har haft min tv sen oktober förra året.

Samt man kan aktivera en skärmsläckare/ screensaver, som gå igång om inget rör sig på skärmen efter 5 minuter= paus i spel eller film, kommer skärmsläckaren/ screensaver igång automatiskt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Ingen inbränning här (LG OLED). Haft i två år.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har c7 55" och 65" inga inbränning alls, verkar vara extremt överdrivet problem som kanske var ett visst problem med första gen OLED.

Ljusstyrkan kan vara lite låg om man vill sitta och titta på TV med solen rakt in i den tror ingen vill se TV då, inte jag iallafall, inte ens tänkt på detta med ljusstyrkan med OLED, i ett normal upplyst rum och mörkare räcker det till utan vidare...

Tycker inte det är ens värt att tänka på nått annat än OLED bland dyrare TV, bildkvalitén ÄR bättre än allt annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Qled då? tycker jag ger en trevligare och "skarpare" bild.
när jag jämförde i affären tycker jag personligen att oled ger lite "skumma" färger i avsaknad av bättre ord.
Sedan är ju hela saken med just tv, alla tycks uppleva bilden olika, dvs en tv jag tycker är awesome tycker nästa är värdelös.

Personligen hoppas jag kunna köpa en q-led med bakmonterad led på ca 75" på black friday
(hoppas aktierna går bra

var idag och köpte en q-led till min far, jämförde mellan en bakmonterad q-led 4k samsung och en lg oled 4k i samma price range, måste säga att köplusten på en ny Samsung blev jäkligt stark för min egen del, jäklar vilken bild den tvn har. Jag vill dock ha en 75 som skrivits innan och den ser "väldigt tjock" ut, går jag ner till 65" så blir dom supersmala.

sedan är jag lite osäker på om man ska lägga över 40k på en tv med 4k när 8k troligen är runt hörnet. (ja vet det finns inget material för det än, men jag byter inte tv på minst 10 år om jag köper ny)

fadern blev dock mycket glad för tv:n, ställde upp och jämförde med hans vanliga lcd tv som är 7-8år gammal
helt sjukt vad det gått framåt dom sista 8 åren. och inte bara bildmässigt, nu är ju även smart funktionen smart på riktigt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

inte haft någon inbränning alls på min OLED heller, det är kraftigt överdrivet.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@K-D][Aramis: Qled då? tycker jag ger en trevligare och "skarpare" bild.
när jag jämförde i affären tycker jag personligen att oled ger lite "skumma" färger i avsaknad av bättre ord.
Sedan är ju hela saken med just tv, alla tycks uppleva bilden olika, dvs en tv jag tycker är awesome tycker nästa är värdelös.

Personligen hoppas jag kunna köpa en q-led med bakmonterad led på ca 75" på black friday
(hoppas aktierna går bra

En vettig 75" hade inte varit helt fel heller faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp ingenting nu iallafall. Vänta till november.

Och ang Oled så har ju Oled trevligare bild under kvällstid än en Qled.
Qled har mer banding och dylikt bga VA och är betydligt mer begränsande när det gäller betraktningsvinklar. Har haft en 55" Qled förut.

Permalänk
Medlem

Har en b7 55" och för några dagar sedan såg jag något som kanske var en inbränning eller något men vågar inte lova att det var det, efter en pixeluppfräscning så vart det borta ialf och jag är superduperultameganöjd med min Oled

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Det du får tänka på också gällande inbränning. Att det är alltid de missnöjda kunderna som hörs mest.
Jag har haft en plasma i 4.5 år utan någon inbränning (som också skulle vara benäget att få inbränningar). Sen är jag väl säkert som många andra nöjda kunder att jag inte delar med mig av mina erfarenheter med produkten på tex Prisjakt. Min nästa TV jag köper kommer garanterat bli en Oled. Om inget annat "fräckare" hinna komma när det är dags (och till rimligt pris).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De här diskussionerna kring OLED och inbränning är väldigt snarlika hur diskussionerna gick när plasma var aktuellt. Gick det bra då går det säkert bra nu också.

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Jag hijackar tråden lite eftersom många här med Oled har svarat. Det jag avskyr mest med någon TV är oskärpa när något rör sig. En bil som hackar fram längs en väg på en "statisk bakgrund". Som jag förstått det har detta med tekniken för led att göra och oled har inte fry problemet. Stämmer det?

(Jag ska tillägga att jag har en led nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Samsungs 9 serien från 2018

Skrivet av K-D][Aramis:

Tjenare!

Skrev en tråd nyligen angående vilken oled-tv man ska ha. Men sista tiden har jag mer och mer blivit osäker på oled. Dels kring det med inbränning och dels pga ljusstyrkan.

Idag har jag en 65" Samsung 6175 curved. Den ska upp på övervåningen och jag ska ha en ny 65" på nedervåningen. Är det ens värt att köpa något annat än oled? Blir det betydligt bättre bild än min 6-serie Samsung jag har idag? Sägas ska att jag verkligen har förkärlek till Samsung.

Men som sagt, är väldigt, väldigt tveksam till oled där man knappt verkar kunna tutta på nyhetsmorgon utan att få inbränning.

Som ovan, bästa tvn idagsläget utan oled. Har vvr om man spelar bra skarp bild. Är också glad för Samsung men inte oretvis för det.

https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q9fn/QE65Q9FNATXXC/
Fått top betyg,. Kola resentioner på forum och YouTube. Och gå till en butik och kola på bilden om den tilltalar. Många som missar det, tvn kan du h minst 5 år tills 8k går ner i pris 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Köp ingenting nu iallafall. Vänta till november.

Och ang Oled så har ju Oled trevligare bild under kvällstid än en Qled.
Qled har mer banding och dylikt bga VA och är betydligt mer begränsande när det gäller betraktningsvinklar. Har haft en 55" Qled förut.

Bra info. Så du menar att jag som kollar på film på det gammal sättet, helt mörkt i rummet kommer att ha en dålig upplevelse?
Borde gå att kalibrera bort det..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Skrev en tråd nyligen angående vilken oled-tv man ska ha. Men sista tiden har jag mer och mer blivit osäker på oled. Dels kring det med inbränning och dels pga ljusstyrkan.

Men som sagt, är väldigt, väldigt tveksam till oled där man knappt verkar kunna tutta på nyhetsmorgon utan att få inbränning.

Ännu en tråd .. Finns ett dussin trådar med exakt samma fråga. Använd sökfunktionen!

Och vart har du läst att det blir inbränning så lätt? Tvärtom så har jag kört spel i flera timmar utan någon som helst antydan till inbränning. Det som man eventuellt kan märka är "image retention" (jag har inte gjort det heller, men vissa andra) - en form av temporär "inbränning" som försvinner om man stänger av TV:n ett litet tag.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gecchi:

Bra info. Så du menar att jag som kollar på film på det gammal sättet, helt mörkt i rummet kommer att ha en dålig upplevelse?
Borde gå att kalibrera bort det..?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du kommer inte ha en dålig upplevelse men inte lika bra som en oled.

Främst pga betraktningsvinklarna. Då det är VA paneler så är vinkeln baserad runt en kon som skiftar beroende på var du befinner dig, den blir större vid längre distans och mindre vid lägre distans.

I dagssljus är det svårt att se skillnader ibland, mellan oled och qled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

när jag jämförde i affären tycker jag personligen att oled ger lite "skumma" färger i avsaknad av bättre ord.

Konstigt att du säger det! OLED är nämligen kända för att ha väldigt fina färger.

Tyvärr kommer inte OLED till sin rätt i ett väldigt ljust varuhus. QLED/LED har starkare ljusstyrka - vilket också säkert kan göra att de ser bättre ut i ett varuhus.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen ha OLED, men med familj (som ser på nyhetsmorgon, barnkanaler, etc) skippade jag detta. Vertical banding var också en del i beslutet. Inte minst då jag ser mycket hockey och fotboll.

Då blev VA-panel det enda alternativet, där jag sedan lade störst vikt på local dimming. Efter en hel del forskande så kom jag fram till att det endast var Sony (och då XE9305 och XE9005) som var alternativ i den prisklass (helst under 20 000) jag kollade på. Till Black Friday torde nyare XF9005 gå att få för runt 15 000 kr.

Det är oproportionerligt mycket surr om Samsungs QLED (deras marknadsavdelning borde få pris!) men som jag förstått det är det först nu (och då endast med toppmodellen Q9FN) som de fått vettig local dimming. Och då kostar den 30 000 kr! QLED går således bort helt för mig.

Resultatet? Jag köpte en XE9305 och är helnöjd. Fantastisk i HDR, inte minst. Nackdelar är det slöa gränssnittet (går exempelvis segt att justera volymen). Det blir också viss blooming, men det är inte särskilt märkbart vid tittande (dock var jag tvungen att ändra färgen på undertexter i Netflix från vitt till gult då man blev bländad vid HDR).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det är OLED som gäller, inget annat Smiskar allt annat på fingrarna med marginal! Quantum displayer brukar ju dock vara ganska trevliga också, men inte som OLED.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa LED från sony, XF9005, med local dimming istället för en OLED. Anledningen till detta är för att TVn ska stå i vårt vardagsrum där det finns fönster, och OLED är helt enkelt för ljussvaga idag för mitt behov.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Det är OLED som gäller, inget annat Smiskar allt annat på fingrarna med marginal! Quantum displayer brukar ju dock vara ganska trevliga också, men inte som OLED.

I alla fall i väntan på att/om MicroLED kommer till vanliga TV-apparater.

Permalänk
Medlem

@Field-Mouse88: Källa på det? Känns inte alls som att OLED vinner i alla lägen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

OLED är helt klart bäst! Om Ni frågar om källor på det så googla runt lite på tester. Har innan jag skaffade en LG OLED B7V 65" förra hösten så har jag haft plasma sedan 2003 (de första generationerna var hemska men sedan blev det bra). Kunde köpa nya plasma typ vartannat år tack vare en god kontakt på Samsung. OLED:en piskar överjävligt min senaste plasma i bildkvalitet.

Trots allt snack om inbränning om både plasma och OLED har jag haft noll problem med det. Låter som alarmister som postar inlägg och rykten som sprids.

Angående ljusstyrkan och att titta på TV:n under dagsljus är det inte några större problem, funkar bra i min lägenhet med fönster från golv till tak.

Börjar bli lite tjatigt med dessa trådar som hela tiden dyker upp, använd sökfunktionen!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Känns som alla har väldigt starka åsikter kring detta. Lite iPhone/Android-stämning

Tror helt enkelt att de två teknikerna tilltalar olika målgrupper och/eller passar olika bra beroende på hur och var TVn ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Känns som alla har väldigt starka åsikter kring detta. Lite iPhone/Android-stämning

Tror helt enkelt att de två teknikerna tilltalar olika målgrupper och/eller passar olika bra beroende på hur och var TVn ska användas.

Tänkte exakt samma sak 😊

Båda har sina för och nackdelar och det gäller att hitta den teknik som fungerar bäst efter vilka krav man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Haft min LG B7 OLED sen i somras och kört massor Diablo 3, inte en antydan till inbränning.
Tidigare hade jag en Pioneer Kuro plasma i 10 år även den utan inbränning.
Ljusstyrkan hos LG:n funkar alldeles utmärkt i ett normalljust rum, ligger solen på precis är det ju bara att fälla för persiennerna. Kraftigt överdriven nojja över OLED skulle jag vilja påstå.
Mina två cent iaf.

Här är en person på youtube som kan det här med tv.
https://www.youtube.com/channel/UCcCYOO2uYPnG-21WDOWdwew

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Känns som alla har väldigt starka åsikter kring detta. Lite iPhone/Android-stämning

Tror helt enkelt att de två teknikerna tilltalar olika målgrupper och/eller passar olika bra beroende på hur och var TVn ska användas.

Skrivet av 220volt:

Tänkte exakt samma sak 😊

Båda har sina för och nackdelar och det gäller att hitta den teknik som fungerar bäst efter vilka krav man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att det är riktigt som Apple/Android. Tror helt enkelt att de som inte testat/sett en OLED TV i vardagligt bruk inte har en susning om hur mycket bättre den är jämfört med en bakgrundsbelyst LCD-skärm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tror inte att det är riktigt som Apple/Android. Tror helt enkelt att de som inte testat/sett en OLED TV i vardagligt bruk inte har en susning om hur mycket bättre den är jämfört med en bakgrundsbelyst LCD-skärm.

Precis!

Alla recensenter håller ju med om att OLED erbjuder bäst färger och kontrast - dvs bäst bild. Men sedan kan ju förstås behoven vara olika som vissa skriver - t.ex om TV:n ska stå på dag ut och dag in (även om jag tycker "inbränningsoron" i många fall är väldigt överdriven) eller en väldigt ljusstark bild (notera att jag skrev "väldigt"). Precis som vissa absolut vill ha sin telefon vattentät eller en särskild färg.

Jag tycker däremot att fördelarna utan tvekan överväger de få nackdelar som finns med OLED.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hur många av de som inte har fått problem med inbränningar spelar spel?

De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon, vill inte ens tänka på vad ett spel med statisk HUD gör efter 5-8 timmar spelsessioner...