Google lanserar betaltjänsten Google Pay i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

så om butiken får högre kostnad, vem tror du i slutändan får betala det "kunden" och det är du.

Ganska säker på att det räknas som vanligt betalkort för butiken. EU har maxregler för kortföretagens avgifter, så har en butik ett vettigt inlösningsavtal betalar de inte mycket, under 1 % av transaktionen i avgifter. Kanske 50 öre när du handlar för 100 kr i en mataffär. När du använder kontanter betalar du för att värdebolaget ska komma och hämta pengarna istället, alternativt för att den lilla handlaren ska ta sig till en servicebox och betala dyra avgifter. Ska vi ha gratis hantering får vi nog skära bort bankerna.

Permalänk
Medlem

Ska testas idag!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Oooh nice, nu väntar man bara på Swedbank support!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Google kommer inte ge sig förrän de är den del av varje aspekt av ens liv. Nej tack.

Om några år kommer du att säga samma sak om Amazon.

Undrar vem av dom som vinner rejset.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Om nu bara SL kunde inse vilket årtionde det är och börja leverera Access-kortet med NFC-stöd i spärrarna så skulle man ju knappt behöva någon fysisk plånbok om några år, men den utopin lär väl dröja.

Det är väl på g? Ska väl vara i drift i nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Om några år kommer du att säga samma sak om Amazon.

Undrar vem av dom som vinner rejset.

Amazon är väl ändå värre? Du kan knappast radera din historik där utan att ta bort hela kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

så om butiken får högre kostnad, vem tror du i slutändan får betala det "kunden" och det är du.

Och vilka extra kostnader skulle det vara? Det kostar inte butikerna knappt något alls att införa detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Den ultimata universallösningen, Bitcoin. Oavsett om du använder mobil eller dator. Inga dolda avgifter, oavsett vart du bor, oavsett vart du vill skicka pengar, oavsett ålder, oavsett summa o.s.v.

Är inte intresserad av att lämna ut betalningsinformation till varken Google eller annat stort företag. Inte intresserad av gömda avgifter som även om de inte skulle existera i nuläget snart gör det, inte intresserad av att kanske få min transaktion avbruten, pengar frysta eller dyra växlingsavgifter.

Listan kan utökas i all oändlighet. Det finns alldeles för många nackdelar med dessa centraliserade flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Den ultimata universal lösningen, Bitcoin. Oavsett om du använder mobil eller dator. Inga dolda avgifter, oavsett vart du bor, oavsett vart du vill skicka pengar, oavsett ålder, oavsett summa o.s.v.

Är inte intresserad av att lämna ut betalningsinformation till varken Google eller annat stort företag. Inte intresserad av gömda avgifter som även om de inte skulle existera i nuläget snart gör det, inte intresserad av att kanske få min transaktion avbruten, pengar frysta eller dyra växlingsavgifter.

Listan kan utökas i all oändlighet. Det finns alldeles för många nackdelar med dessa centraliserade flaskhalsar.

Yes.. Bitcoin. Känns ju säkert att satsa på en valuta som dagen efter kan vara värd 1% av vad den var dagen innan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Infectedbtc: Huh? Då delar du med dig av dina transaktioner till alla istället.

Permalänk
Medlem

Bankerna går ju ifrån att ta betalt per transaktion av sina företagskunder, och så kommer det i stället andra aktörer/mellanhänder som vill ta en del av den kakan såklart

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till Swish alla vet vad det är och det har en ganska bra upptid säg att det har funkat till 99% när jag ska swisha.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerade klockrent på lunchen förut, snabbt och smidigt med NFC-kortläsare!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Yes.. Bitcoin. Känns ju säkert att satsa på en valuta som dagen efter kan vara värd 1% av vad den var dagen innan.

Yes, klart att det kan men det kan precis allting annat också
Tillgång och efterfrågan vet du. Det är väl inte så konstigt att det fluktuerar mycket när det är såpass nytt. Blir inte bättre av att förespråka centraliserad skit för det. Desto mer folk som börjar använda Bitcoin desto mindre kommer det sedermera att fluktuera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Och likt med Apple Pay så har Swedbank inte gått med. Dags att komma fram ur stenen nu Swedbank...

Har man Sveriges sämsta bank får man ju egentligen skylla sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Bankerna går ju ifrån att ta betalt per transaktion av sina företagskunder, och så kommer det i stället andra aktörer/mellanhänder som vill ta en del av den kakan såklart

Huh? Bankerna äger flera (de flesta) kortinlösare och får del av kakan den vägen. Google Pay är ingen ersättare till kortinlösenavtal, kompletta tjänster eller betalväxlar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Infectedbtc: Huh? Då delar du med dig av dina transaktioner till alla istället.

Nej, det gör jag inte. Kan du berätta vad jag köpt med Bitcoin? Att jag flyttat pengar från en adress till en annan bryr jag mig inte om någon vet. Dock ska denna personen i så fall utan tvivel veta att det är just jag som skickar från den adressen.

Går t.ex. att skicka Bitcoins över VPN och Tor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oooh nice, nu väntar man bara på Swedbank support!

Swedbank är näst intill destillerad ondska (lite dramatiskt). Paketerar sig som en folklig bank och har de högsta avgifterna. Så var det för något år sedan. Byt till en annan, imo. <3

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Nej, det gör jag inte. Kan du berätta vad jag köpt med Bitcoin? Att jag flyttat pengar från en adress till en annan bryr jag mig inte om någon vet. Dock ska denna personen i så fall utan tvivel veta att det är just jag som skickar från den adressen.

Går t.ex. att skicka Bitcoins över VPN och Tor.

Det är väl inga problem för den som mottar betalningen att dela med sig av det? Bara att samla på sig och korsköra.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är väl inga problem för den som mottar betalningen att dela med sig av det? Bara att samla på sig och korsköra.

Ja men då hänger det på att mottagaren i så fall delar med sig av det. I det andra fallet vet Google det och mottagaren vet det. Alltså ger du ut onödig information till Google helt i onödan. Perfekt att de sedan kan använda din köphistorik till att dela ut reklam till dig baserad på detta också.

Du kan fortfarande inte säga vad jag köpt med Bitcoin eftersom du vet inte vilken/vilka Bitcoin adresser jag äger

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till ICA banken också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då verkar man få vänta väääääldigt länge med tanke på hur EXTREMT segt det gått med Apple pay i Sverige
Är väl fortfarande bara Nordea som stödjer det, efter alla år.
Google play har iaf 2 banker redan lol ;O

Men känns som vill man ha betallösning på detta sättet får man skaffa Samsung pay.

Det beror uteslutande på Apples helt löjligt höga transaktionskostnader i kombination med att bankerna inte har ett bra system för eller vilja att lägga den kostnaden på bara de kunder som använder tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Ja men då hänger det på att mottagaren i så fall delar med sig av det. I det andra fallet vet Google det och mottagaren vet det. Alltså ger du ut onödig information till Google helt i onödan.

Behöver de inte göra med flit.

Hos Google kan du radera din historik, så de inte har data att leka med eller dela med sig till partners i efterhand. Data i marknadsföringssyfte har de bara om du väljer att de ska ha detta.

Med kryptovalutor måste du redovisa alla köp (försäljningar) till Skatteverket istället.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Behöver de inte göra med flit.

Hos Google kan du radera din historik, så de inte har data att leka med eller dela med sig till partners i efterhand. Data i marknadsföringssyfte har de bara om du väljer att de ska ha detta.

Med kryptovalutor måste du redovisa alla köp (försäljningar) till Skatteverket istället.

Jag svarade i första hand på det du skrev: "Huh? Då delar du med dig av dina transaktioner till alla istället."

Om jag gjort det bör det inte vara några problem för dig nu att berätta om mina transaktioner. Med Google vet ingen säkert vad som händer med dina uppgifter förutom Google. Det har aldrig någonsin i historien hänt att stora företag ljugit eller blir hackade på så vis att all din information helt plötsligt är på vift.

Angående att man måste redovisa alla köp till skatteverket betyder inte att det är något fel på Bitcoin, snarare svensk lag i så fall. Nu är Bitcoin och Google Pay inte endast för svenskar utan det är internationellt. Kanske är skatteverket rädda för att någon svensk ska få för sig att tjäna in någon tusenlapp på investering (förjävligt) medans stora banker kan tvätta miljarder utan att någon åker dit ens efter det är upptäckt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Å andra sidan om man redan använder android så har väl de flesta redan ett konto för köp på google play.

Jag har alltid och endast använd Android på smartphones & pads.

Det betyder inte att jag tänker "lägga alla ägg i samma korg" vilket slår tillbaka vid eventuellt hackangrepp mot lagrade inloggningsuppgifter hos Google.

Folk är för bekväma helt enkelt. Vill du ha det mer bekvämt så får du även ta de medföljda riskerna med det. Som inom aktiehandel: sprid ut dina risker istället!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har man Sveriges sämsta bank får man ju egentligen skylla sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det spelar ju inte så stor roll, då Apple pay, Google pay bara stöds av väldigt få banker.
Och Nordea ligger sist på kundnöjdhet för privatkunder
Swedbank ligger dock bara precis ovanför.

Jag själv har Sparbankerna som är länkade med Swedbank och är stormnöjd. Sen ligger dock Sparbankerna #3 på kundnöjdhet, så kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Jag svarade i första hand på det du skrev: "Huh? Då delar du med dig av dina transaktioner till alla istället."

Om jag gjort det bör det inte vara några problem för dig nu att berätta om mina transaktioner. Med Google vet ingen säkert vad som händer med dina uppgifter förutom Google. Det har aldrig någonsin i historien hänt att stora företag ljugit eller blir hackade på så vis att all din information helt plötsligt är på vift.

Nu trollar du bara.

Med kryptovalutor redovisar du allt till Skatteverket eller begår skatte- och bokföringsbrott. Istället för att bara några utvalda får del av transaktionsdetaljerna så finns allt (när det gäller BTC) i blockkedjan offentligt också. Plånböcker, mottagare och diverse mellanhänder kan läcka här också. Privata företag lyckas knyta plånböcker till folks riktiga identiteter osv.

Permalänk
Medlem

Märkligt, Google Pay var nu automatiskt installerat på min Oneplus 6...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nu trollar du bara.

Med kryptovalutor redovisar du allt till Skatteverket eller begår skatte- och bokföringsbrott. Istället för att bara några utvalda får del av transaktionsdetaljerna så finns allt (när det gäller BTC) i blockkedjan offentligt också. Plånböcker, mottagare och diverse mellanhänder kan läcka här också. Privata företag lyckas knyta plånböcker till folks riktiga identiteter osv.

Trollar jag? Det är väl bara att gå in på darknet och köpa valfritt Paypal konto, when Google Pay? Om du tänker att du vill ha mer frihet vad gäller transaktioner kan du väl byta till Monero eller gå igenom en tumbler. Du har fortfarande inte redovisat vad jag köpt oavsett om detta är redovisat till skatteverket eller inte som inte har till diskussionen att göra. Varken Bitcoin eller Google Pay är till endast för svenskar och svensk lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Märkligt, Google Pay var nu automatiskt installerat på min Oneplus 6...

Google Pay finns installerad på alla (eller de flesta telefoner), men var inaktiverad på ett sånt sätt som gör att den inte syns om man inte använder ett program där man kan se dolda/frysta program. Men när Google lanserar tjänsten i det land man är i, så blir appen automatiskt synlig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig