Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det har jag inte märkt av på min Switch åtminstone. Trots att den måste ha plockats ur och satts i den där dockan i säkert 500+ gånger nu. Men skärmskydd är säkert bra, kör på det

Precis, det blir ett mervärde till hela familjen. Det finns även 100+ demos att ladda ner vid det här laget, vissa med multiplayer-lägen så att ni kan prova på att spela tillsammans.

Rekommenderade spel? Minecraft. Om inte ungarna är hooked redan så lär de bli det. Trots att vi kört massor av Mario, Zelda, Dragon Quest Builders, Fortnite osv så är Minecraft det spel alla återvänder till hela tiden. Det går dessutom att spela upp till 4 spelare på samma tv/Switch (obs! kräver flera uppsättningar av handkontroller, ni kan alltså inte köra på varsin joycon, åtminstone inte i Minecraft..)

Minecraft spelar han redan på PC. Splatoons 2 ser ruskigt kul ut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Har hört att skärmen lätt repas när den dockas i och ur men det har du alltså inte märkt av själv? Jag tänkte köpa till ett skärmskydd om det blir en Switch.

Jag köpte min Switch på releasedagen.
Samma dag hade jag skaffat skärmskydd och några veckor senare hade jag repa i skyddet.

Jag har inte lyckats få fler fastän ryckt och satt i enheten i dockan.

Och visst mäter man med vattenpass så har jag en minimal lutning på dockan.

Även om jag krånglar nu med min text så vill jag ha sagt att du skall inte oroa dig för mycket.
Jag tror inte det är särskilt många som är drabbade egentligen.

I mitt fall svårt att säga om jag olyckligt varit "vårdslös" eller ej.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Minecraft spelar han redan på PC. Splatoons 2 ser ruskigt kul ut dock.

Splatoon 2 är skitkul, speciellt online. Synd dock att det bara går att spela lokal multiplayer om man skaffar flera "Switchar".
Ingen split screen alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Splatoon 2 är skitkul, speciellt online. Synd dock att det bara går att spela lokal multiplayer om man skaffar flera "Switchar".
Ingen split screen alltså...

Aha, ja det sög ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Aha, ja det sög ju...

Verkligen. Spelet har ett otroligt kul "online game mode" som kallas "Salmon Run" (enligt min mening det bästa med det här spelet).
Det hade varit så jävla kul att kunna spela ihop med dom andra i familjen. Men här riktar sig Nintendo uppenbarligen endast till Nintendo-polare och rika svin som har råd att köpa en Switch var till vardera unge...

Permalänk
Medlem

EN liten notering från mig.

Äger en svensksåld kassett av Lego City Undercover som jag och pojken har spelet en del på.

Brukar köpa en del spel på eshopen, både på Svenska och Amerikanska.

Såg att det var en bra rea på Lego City Undercover på Amerikanska eshopen. ( 8.99 dollar )
Eftersom jag tyckte det var jobbigt att byta kassett hela tiden så tänkte jag att det kunde vara skönt med en digital version av spelet när det ändå var så billigt.

Vad jag kunde läsa på nätet så skall sparfilen från ett fysiskt spel gå att använda till ett digitalt.

Jag blev dock väldigt förvånad att så var inte fallet med Lego city Undercover.
Det verkar som den fysiska versionen jag har inte är samma som den på Amerikanska eshopen.
Den fysiska versionen stödjer fler språk än digitala på Amerikanska eshopen.

Inte ett så stort problem för mig dock, vi hade inte hunnit så långt in i storyn på spelet. Så vi kanske får ta och börja om från början.

Dock en liten headsup till er som tänker göra samma sak som jag gjorde. Kolla upp ifall spelen verkligen är samma version så ni inte gör samma fel som jag gjorde.

Ett enkelt sätt att kolla om det är samma version är att:
Sätt i det fysika spelet i Switchen.
Tryck på + när du har markerat spelet. Dvs starta inte spelet.
Där finns ett menyval för att titta på spelet i eshopen.
Väl det menyvalet och välj den användare som skall öppna eshopen. ( I mitt fall, valde jag USA kontot )
Om spelet dyker upp på eshopen så skall det vara samma. ( I mitt fall, så dyker inte Lego City Undercover upp i eshopen på USA kontot. )

Lång text, hoppas någon annan har nytta av det.

Permalänk
Medlem

@9110a: Det samma gäller tex Splatoon, där US version inte kan spela i EU splatfest tex.

Permalänk
Medlem

Såg att det är några som testat Nintendo Online med familjemedlemskap. Funkar det bra att dela med kompisar? Funderar på att göra detta, men har läst blandade uppgifter kring två saker, är det någon som kan bekräfta?

1. Vissa hävdar att huvudägaren måste vara inloggad på respektive konsol för att andra familjemedlemmar ska kunna spela online på den. Stämmer detta? Isf går det ju bort för kompis-delning direkt. Jag vill ju inte behöva vara inloggad med mina uppgifter på flera olika.

2. Det sägs också att kreditkortsinformation är kopplad till en familj, så alla andra under gruppen måste köpa i e-shopen för samma kreditkort som jag isf har registrerat. Stämmer det eller finns det någon workaround?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mysticum:

Såg att det är några som testat Nintendo Online med familjemedlemskap. Funkar det bra att dela med kompisar? Funderar på att göra detta, men har läst blandade uppgifter kring två saker, är det någon som kan bekräfta?

1. Vissa hävdar att huvudägaren måste vara inloggad på respektive konsol för att andra familjemedlemmar ska kunna spela online på den. Stämmer detta? Isf går det ju bort för kompis-delning direkt. Jag vill ju inte behöva vara inloggad med mina uppgifter på flera olika.

2. Det sägs också att kreditkortsinformation är kopplad till en familj, så alla andra under gruppen måste köpa i e-shopen för samma kreditkort som jag isf har registrerat. Stämmer det eller finns det någon workaround?

1 Ja, du kan dela det med internationella vänner jag har NA och Japan. Jag är admin och jag behöver inte vara inloggad.

2 nej det stämmer inte däremot kan du dela dina spel som du har köpt med andra ifall du länkar dem. Jag och min brorsa spelar testspel tillsammans på två olika Switch. Men endast en kan vara inloggad i taget om jag delar på min Switch t e x. Dock den som har betalt kan ha sina uppgifter sparade eller ta bort dem. Medlemskapet förnyas automatiskt men du kan stoppa det med. Bara admin kan göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

1 ja du kan dela det med internationella vänner jag har NA och Japan. Jag är admin och jag behöver inte vara inloggad.

2 nej det stämmer inte däremot kan du dela dina spel som du har köpt med andra ifall du länkar dem. Jag och min brorsa spelar testspel tillsammans på två olika Switch. Men endast en kan vara inloggad i taget om jag delar på mihn Switch t e x. Dock den som har betalt kan ha sina uppgifter sparade eller ta bort dem. Medlemskapet förnyas automatiskt men du kan stoppa det med. Bara admin kan göra detta.

Stort tack för svaren!

Så angående 2:an, även om jag köper medlemskapet med mitt kreditkort så kan mina kompisar köpa spel i e-shoppen genom andra sätt än att använda mitt kreditkort?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mysticum:

Stort tack för svaren!

Så angående 2:an, även om jag köper medlemskapet med mitt kreditkort så kan mina kompisar köpa spel i e-shoppen genom andra sätt än att använda mitt kreditkort?

Självklart har de inte tillgång till ditt kreditkort, de måste köpa spel för sina egna pengar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Idag kom det lite saker från utlandet. GameStop i USA är inte de bästa på att leverera sina boxar en hel del är skadade även i butik:

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Idag kom det lite saker från utlandet. GameStop i USA är inte de bästa på att leverera sina boxar en hel del är skadade även i butik:

https://cdn.discordapp.com/attachments/443539233060159489/519184522823073792/ehd.jpg

Snyggt!

Hur fick du den japanska steelbooken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

Snyggt!

Hur fick du den japanska steelbooken?

Skickades från m.sweclockers.com

Via en kontakt i Japan den går att köpa på ebay med men 500-600 kr är den inte värd.

Permalänk
Inaktiv

Måste allt säga att Switch gjorde ett första bra år (2017) men att 2018 verkligen varit ett strålande och på många sätt än bättre år. Alla trevliga spellanseringar nu under hösten har redan gjort min backlog brutalt överbelastad. Kör Civ VI och Octopath Traveller på ena Switchen, Diablo III på den andra. Hade hoppats på lite mer från Nintendo själva dock, hade inte skadat med något mer i Zelda-väg exempelvis.

Permalänk
Medlem

Min bror ska till Japan över jul och nyår. Är någon som har koll på vad han borde vara på utkik efter i form av exklusiviteter?
Kanske finns det någon hemsida som listar vilka prylar som är exklusiva i vilken region?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Kratos:

Min bror ska till Japan över jul och nyår. Är någon som har koll på vad han borde vara på utkik efter i form av exklusiviteter?
Kanske finns det någon hemsida som listar vilka prylar som är exklusiva i vilken region?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wcOcAjNvnl6ftKmRE3oL4...

Sök på Japan titlar där vi hjälper han med den listan med.

Permalänk
Medlem

@Tiamat:
Tack!
Ska kika igenom listan och se vad jag hittar

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4905623 från Elgiganten, vart fixar man flera handkontroller?

*edit är det dessa man ska köpa då?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2876530

Har två från GameCube-eran men vet inte om de kommer fungera.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag har beställt ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4905623 från Elgiganten, vart fixar man flera handkontroller?

*edit är det dessa man ska köpa då?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2876530

Har två från GameCube-eran men vet inte om de kommer fungera.

Alla Gamecube-kontrollers som fungerar med Nintendo Gamecube fungerar fint till Smash.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Garanterat köp av Katamari Damacy för mig imorgon. Älskar spelserien och hoppas verkligen att fler av dessa spel kan dyka upp framöver. Föredrar nog gameplaymässigt Beautiful Katamari (360) och We Love Katamari (PS3) mest men alla delar är otroligt härliga spelupplevelser.

Permalänk
Medlem

https://www.gamestop.se/SearchResult/QuickSearch?promotion=84...

För er (mig själv inkluderat) som är lite nyfikna på Labo men tyckt att priset varit för högt så säljer gamestop Labo till högst överkomliga priser.

tex. Nintendo Labo: Robot Kit för 149:- kostar normalt 500-600:-

*********************
Uppdatering.

Gamespot har justerat priserna på Labo så det kostar det dubbla (fortfarande överlägset billigast på prisjakt). Gissar att de extremt låga priserna var felaktiga.

Jag hann dock lägga en beställning på det jag ville ha och det återstår att se om gamespot kommer att leverera.

Permalänk
Inaktiv

Knep både Katamari Damacy Reroll och Super Smash Ultimate nu på morgonen. Ser fram emot när arbetsdagen äntligen är slut.

I och med att en av karaktärerna från Persona 5 dyker upp som fighter så hoppas jag åter på att Persona 5 (och gärna Persona 4) dyker upp på Switch.

Permalänk
Medlem

Låga priser på Labo på Gamestop igen.

https://www.gamestop.se/SearchResult/QuickSearch?q=labo

Nintendo Labo: Vehicle Kit är slutsåld på sidan men finns att hämta i butik om man bor nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Splatoon 2 är skitkul, speciellt online. Synd dock att det bara går att spela lokal multiplayer om man skaffar flera "Switchar".
Ingen split screen alltså...

Riktigt tråkigt att det inte fungerar med splitscreen.. har funderat på att köpa ett Nintendo Switch till barnen för att just komma åt fler spel med möjligheten att spela flera samtidigt på samma konsol och Splatoon 2 verkade riktigt lovande men just den biten har jag missat. Trist :/

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med Rockstar egentligen och Nintendos konsoler egentligen. Varför ger man ut ett spel som La Noire på Switch när man som Rockstar har betydligt bättre titlar som Gta? Jag minns att man gjorde något liknande med Wii och gav bara ut dom lite halvdana titlarna där också. Tror ni det finns något hopp för framtiden? Är väl kanske lika bra man köpte en Xbox också. Att spela Gta på en Nintendo är väl bara och glömma känns det lite som suck😭

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barbari:

Vad är grejen med Rockstar egentligen och Nintendos konsoler egentligen. Varför ger man ut ett spel som La Noire på Switch när man som Rockstar har betydligt bättre titlar som Gta? Jag minns att man gjorde något liknande med Wii och gav bara ut dom lite halvdana titlarna där också. Tror ni det finns något hopp för framtiden? Är väl kanske lika bra man köpte en Xbox också. Att spela Gta på en Nintendo är väl bara och glömma känns det lite som suck😭

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite av samma åsikt jag med. Hade skarpt gillat exempelvis GTA V eller RDR1, gärna 2, med de (rimliga) uppoffringar som skulle krävas.

Gillar min Xbox One X skarpt och just RDR2 är en härlig upplevelse med en UHD TV. Likaså RDR1. GTA V borde bli Enhanced vid något tillfälle med kan jag tycka, idag är den ju inte det tyvärr. Men att ha dessa portabla? Do want.

Permalänk

Någon mer här som vill ha en till Docka men inte vill betala 900kr? Finns det något alternativ i sverige?

Gör inget om det är en kabel som hänger bara jag får ström in och HDMI ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Någon mer här som vill ha en till Docka men inte vill betala 900kr? Finns det något alternativ i sverige?

Gör inget om det är en kabel som hänger bara jag får ström in och HDMI ut.

Också nyfiken på detta. Gärna en liten och smidig docka som är lätt att ta med.