Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag gissar att det snarare handlar om att folk blandar ihop X34 och X34P, vilket man väl kan ha viss förståelse för. I synnerhet som Acer tom själva skriver "X34" på kartongen för X34P. Vad jag vet har båda exakt samma panel från LG, alltså att AW3418DW och X34P har det.

Sant många verkar ej kunna hålla isär det men hittar det inte bara för det då jag formaterat datorn också. :/.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Ni som spelar på nån av dessa 34".. tror ni att jag kommer märka skillnad i just uppdateringsfrekvensen när jag går från min nuvarande 27" Asus 165Hz med 1ms i uppdateringsfrekvens?
Jag spelar mest fps spel typ codbo4 och BF.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Bildexpert 📺

@d3rrty: "1 ms" är en siffra på ett papper och den siffran är i grund och botten en påhittad siffra i marknadsföringssyfte.

Frågan är snarare "kommer jag märka av att skärmen XX har mer eftersläp än skärmen YY?" och då är svaret "Ja, kanske. Det beror på".

Permalänk
Medlem

Nu finns G versionen på prisjakt och är uppe i nästan 15. Jag tror ändå jag ska satsa på den alltså. Enligt prisjakt har den HDR... det stämmer ju inte..

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Nu finns G versionen på prisjakt och är uppe i nästan 15. Jag tror ändå jag ska satsa på den alltså. Enligt prisjakt har den HDR... det stämmer ju inte..

Hmm, även F varianten för ca 13 vilket inte är allt för långt ifrån priset för Dell's AW34 med tanke på vad man får från LG's.

Permalänk
Medlem

G versionen finns på computersalg just nu, i lager men kostar dock 17k... herregud.
15 tänkte jag skulle va max...

Permalänk

fick tag på en AW idag och har den redan hemma. Inga döda pixlar, och ingen flickering på 120hz (än så länge). dock rätt mycket bleed i nedre vänstra hörne. Något som ni skulle återlämna eller bara köra? grymt nöjd förövrigt, vassare en sonens pg348q märker skillnad.

Frågan är dock om man skall skita i bleede och behålla..eller återlämna och köra en 950G. ingen som sitter på en sådan redan och kan ge feedback?

Permalänk

@konfunderad: Jag tror de flesta här bara väntar på att modellerna ska bli tillgänglig först, är du nöjd med AW'n och inte bryr dig om HDR eller högre hertz på FreeSync modellen samt Nano IPS (liknande Samsungs Quantum Dot som jag förstått det) så är det nog ingen mening för dig att byta.

Permalänk

öppet köp, om den inte börjar flickra så håller jag nog kvar den. hdr är såklart bättre mm, men viktigast är respons och inputlag och där verkar de vara lika enligt tester.

Permalänk
Medlem

@d3rrty: tänker du överklocka den till 120 Hz? Då kommer nog inte märka mycket skillnad, men i 100 Hz kommer du nog känna ett lite sämre flyt jämfört med 165 Hz.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

@d3rrty: tänker du överklocka den till 120 Hz? Då kommer nog inte märka mycket skillnad, men i 100 Hz kommer du nog känna ett lite sämre flyt jämfört med 165 Hz.

Ja jag skulle nog köra 120 direkt.
Vad skulle vilja åt är samma som nu med min nuvarande skärm, fast bredare.
Spelen ag spelar e ju väldigt snabba.
Vore synd om man e nöjd med bredden o bilden men blir irriterad på responsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

@d3rrty: Jag köpte en PG348q 100hz nyligen då den var billig och jag ville ha en roligare spelupplevelse jämfört med min gamla BenQ 24" 144 hz, märker rätt stor skillnad i Overwatch, spel som BF1 är skitsamma då jag ändå sällan ligger över 100 fps. Är du inte superseriös l33t gamer så kommer nog 120 hz var tillräckligt, tror de där extra 20 hz gör rätt mycket skillnad ändå.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Var främst sugen på 950G då den skulle ha högre ljusstyrka enligt spec, men de tester som finns verkar inte stödja detta. Snarare rätt långt ifrån de 400 nits som påstås.

Permalänk
Medlem

När jag kollar de få recenssioner och trådar som finns om 950G så verkar det som det i praktiken är rätt få förbättringar mot X34P och AW3418DW. Därmed inte sagt att det skulle vara någon dålig monitor, men det känns mer som om det handlar om LGs intåg på marknaden för gamingmonitorer (annat än som panelleverantör) än en game changer. Kanske inte något större överraskning sett till att paneltekniken är rätt mogen vid det här laget och att man inte kör med GSync 2.0 (osäker på om det finns en släppt modul för det eller om det bara talas om det).

Eller har jag missat nåt?

Permalänk

@improwise: skulle säga att FreeSync modellen är den mer intressanta av de två med mer förbättringar som HDR, 144Hz och 10-bitars färgdjup för en mindre peng om man vågar släppa G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

@improwise: skulle säga att FreeSync modellen är den mer intressanta av de två med mer förbättringar som HDR, 144Hz och 10-bitars färgdjup för en mindre mindre peng om man vågar släppa G-sync

Jo, önskar att AMD (eller Intel) kommer ikapp NVida prestandamässigt och/eller att NVidia går över till FreeSync. Men tills det händer så är det gröna laget som gäller för mig och GSync/FreeSync är faktiskt riktigt nice att ha.

Permalänk
Medlem

Hahah man kan ju gå på en Rx590 o spara en stor slant Sen förhoppningsvis kommer Amd närmare nästa år

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding hur ser det ut med datum för en recension på dessa? (om det ens kommer någon?)
De har ju börjat dyka upp i ett fåtal butiker nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

La en beställning på Freesync modellen så får man väl se när den kan tänkas dyka upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Funderar på att lägga en på gsync men känns som att ba för att kommer Nvidia lägga till freesync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

När jag kollar de få recenssioner och trådar som finns om 950G så verkar det som det i praktiken är rätt få förbättringar mot X34P och AW3418DW. Därmed inte sagt att det skulle vara någon dålig monitor, men det känns mer som om det handlar om LGs intåg på marknaden för gamingmonitorer (annat än som panelleverantör) än en game changer. Kanske inte något större överraskning sett till att paneltekniken är rätt mogen vid det här laget och att man inte kör med GSync 2.0 (osäker på om det finns en släppt modul för det eller om det bara talas om det).

Eller har jag missat nåt?

Det är Freesync-modellen som är game changern. Första 144Hz skärmen i klassen och 10-bitars färg. De båda är även bland de få eller enda IPS gamingskärmarna med Nano-IPS/Quantum Dot.

Permalänk
Medlem

@d3rrty: Ja du kommer märka i fps spel rätt mycket,Det va därför jag gick tillbax till en 27 tummare med 165ghz igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

@d3rrty: Ja du kommer märka i fps spel rätt mycket,Det va därför jag gick tillbax till en 27 tummare med 165ghz igen

Tack för ditt svar.
Du har nog helt rätt... risken finns att jag får gå tillbaka till min 27" 165Hz oxå..
Får nog vara nöjd med den jag har

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Båda har ju nano ips som förstärker den röda och den gröna färgen.
HDR på F, HDR 400 men ändå..
F modellen har 144hz, native, medans G har 120.
G modellen har också mindre input lag.
F modellen har 10bit

Saken är den, har en 2080, om AMD matchar dem nästa år, kanske man byter o utnyttjar då freesync.. Om inte så kanske man tar tearing lite då o då..
Jag personligen har inte använt Gsync o Freesync så värst mycket. Min senaste gaming skärm som hade 144hz hade ingen av dem, var en VG248QE från asus.. Körde på 144hz och tearing fick jag riktigt sällan. Kan komma ihåg att vissa spel hade jag minimal tearing på. Inget som jag direkt tänkte på. Känns som att företagen tvingat oss nu o tänka på det..

Permalänk

Jag skickade tillbaka Alienware skärmen då jag faktisk fick fel modell från Elgiganten till och med så la en beställning på G modellen då den har rätt mycket mindre input lag.

Har Gsync nu och det är riktigt jäkla underbart faktisk.

I alla fall enligt: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_34gk950g.htm

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@Twicefire
Du lär märka bra skillnad på färgerna iaf
Min AW som jag skickade tillbaka hade riktigt dåliga färger
Kör just nu med en U2718Q som har 10bit ips o riktigt grym färgåtergivning. Bland de bästa skärmarna jag suttit vid. Dock 4K och inget jag tänker spela på direkt, förutom att ha Ps4an kopplad till den. Men huvudskärmen blir ju denna LG som ska ha bra färg.

Återigen, F eller G.
Ena sidan av mig ber mig köpa G men känns som att F är mer framtidssäker.. Just pga 10bit färg o så.. Men har LG skärmen riktig 10bits panel? Vet någon om det?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

@Twicefire
Du lär märka bra skillnad på färgerna iaf
Min AW som jag skickade tillbaka hade riktigt dåliga färger
Kör just nu med en U2718Q som har 10bit ips o riktigt grym färgåtergivning. Bland de bästa skärmarna jag suttit vid. Dock 4K och inget jag tänker spela på direkt, förutom att ha Ps4an kopplad till den. Men huvudskärmen blir ju denna LG som ska ha bra färg.

Återigen, F eller G.
Ena sidan av mig ber mig köpa G men känns som att F är mer framtidssäker.. Just pga 10bit färg o så.. Men har LG skärmen riktig 10bits panel? Vet någon om det?

oh yeah jag har ju 2st riktiga 10 bit IPS paneler vid sidan om min main monitor jävla skillnad på färger! AW hade riktigt kassa färger faktisk måste jag säga.

I och med allt ska spelas på den kör jag hellre väldigt mycket mindre input lag och 120hz. Till resten av teknik osv hinner ikapp om några år.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

oh yeah jag har ju 2st riktiga 10 bit IPS paneler vid sidan om min main monitor jävla skillnad på färger! AW hade riktigt kassa färger faktisk måste jag säga.

I och med allt ska spelas på den kör jag hellre väldigt mycket mindre input lag och 120hz. Till resten av teknik osv hinner ikapp om några år.

Jo, exakt det jag tänker med.. 120hz är mer än väl på 3440x1440..
HDR är ju inte "riktig" HDR på 400nit..
Och sen Gsync.. Får kolla lite mer..
Trist att om panelen stödjer riktig 10bit, att gsync modulen fått dem o hålla tillbaka de...
Men Nano ips färgerna lär ju ändå göra så man inte märker så mycket skillnad..

Tror ni det känns mycket o ha en 3440x1440 och en 4K på sidan om den? Dina 2 skärmar är ju 1440p Tror inte skillnaden blir stor va.. :S 4K är ju mest för film o konsol, samt utube o surf.. 150% på windows..

Får se hur länge det tar för er o få era skärmar

Permalänk

@Hagge: Enligt TFT Central under Panel and Backlighting så är det inte "äkta" 10 bit men tillräckligt nära för att inte märka av skillnad om man inte arbetar professionellt