Permalänk

Brygga fiberkonverterare?

Har fiber till villan, fibern är dragen till en liten låda som heter CTS HES-3109s. Ur den finns 8 nätverksportar (4 internet, 4 IP-TV). Jag antar att detta innebär att det är router inbyggt i den.

Just nu har jag min trådlösa router inkopplad till CTS:en i satt som accesspunkt för att få wifi. Jag undrar om det inte är bättre att min egen router får vara just router i nätverket.

Då antar jag att man måste brygga CTS:en. Stämmer det och hur går man i så fall tillväga?

Kontaktar man stadsnätsleverantören eller internet-leverantören?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har fiber till villan, fibern är dragen till en liten låda som heter CTS HES-3109s. Ur den finns 8 nätverksportar (4 internet, 4 IP-TV). Jag antar att detta innebär att det är router inbyggt i den.

Just nu har jag min trådlösa router inkopplad till CTS:en i satt som accesspunkt för att få wifi. Jag undrar om det inte är bättre att min egen router får vara just router i nätverket.

Då antar jag att man måste brygga CTS:en. Stämmer det och hur går man i så fall tillväga?

Kontaktar man stadsnätsleverantören eller internet-leverantören?

Utifrån de knapphändiga uppgifterna man kan hitta om den enheten är den en switch och inte router.

Permalänk
Medlem

CTS HES-3109s är ingen router. Det är en konverter/tjänstefördelare, så det är bara att koppla i din router och använda den som router.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

CTS HES-3109s är ingen router. Det är en konverter/tjänstefördelare, så det är bara att koppla i din router och använda den som router.

Kanon! Då är det bara att köra!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Tänkte testa att återväcka denna tråd. Kör min Asus Blue Cave-router kopplad till ovan nämnda fiberkonverterare. Får ibland strul med uppkopplade enheter, mobilen rapporterar "autentieringsproblem" och tappar nätet.

Kan det vara routern och konverteraren som bråkar med varandra eller beror det på något annat?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S