Permalänk
Medlem

Ge stationär dator USB-C

Hej!

Jag har lite frågor kring USB 3.1 och USB-typ C.

Bakgrund:
I och med covid-19 har det blivit mycket hemmakontor. Nu i veckan har jag gått en utbildning som flyttades till virtuellt klassrum. Detta innebar att jag behövde koppla in lite grejer till min arbetslaptop, som endast har USB-typ C-portar. Jag fick därför en USB-typ C-hubb, med HDMI, USB-typ A, VGA, etc.

Problem:
Min idé var att även använda hubben till min stationära dator, för att snabbt kunna switcha hela setupen mellan laptop och stationära. Problemet är ju att min stationära dator inte har USB-typ C-port. Jag snackade lite med han på inet som sa att en USB-typ A till USB-typ C adapter inte fungerar pga av.. något teknikmässigt.

Fråga, USB 3.1 vs USB-typ C?
USB 3.1 är väl tekniken, och USB-typ C är väl bara typ av fysisk port? För att USB-hubben ska fungera är det väl tekniken, dvs USB 3.1 som behövs, oavsett typ av fysisk port? Tex att hubben fungerar med USB 3.1 och USB-typ A-port? Och tvärtom att hubben fungerar INTE med USB 3.0 och USB-typ C-port?

Fråga, hur får jag hubben att fungera med stationära datorn?
Hur uppgraderar jag min stationära dator för att få hubben att fungera? Jag antar att det som egentligen bara är av intresse är hubben och mitt moderkort.

Hubb: acer hubb
Moderkort: Asus Z97-a

Enligt asus ska det gå att installera en ASUS USB 3.1 card på mitt moderkort. Det verkar ju finnas både USB-typ A och C-alternativ. Så jag antar att det betyder att för att hubben ska fungera är USB 3.1 det viktiga, inte typ av fysisk port (dvs att en adapter fungerar förutsatt att det är en USB 3.1 adapter?)?

Fråga, påverkad prestanda?
Om jag nu skulle använda hubben till min stationära dator, skulle det påverka prestanda eller annat? Jag skulle isf ha följande i hubben:

  • internet

  • två skärmar (HDMI/VGA)

  • t-bord (USB B)

  • mus (USB B)

  • mikrofon (USB B)

  • hörlurar (USB B)

  • ev högtalare(3.5 mm)

Tack för er expertis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbas:

Hej!

Jag har lite frågor kring USB 3.1 och USB-typ C.

USB oavsett version är bakåtkompatibel. Det enda intressanta är att nyare versioner har mer funktioner.

Dessa instickskort använder sig av PCI-E port vilket också är bakåtkompatibel.

I ditt fall kan du köpa ett instickskort du sätter i en PCI port och ansluter USB hubben till den.

T.ex ett sådant här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som skiljer USB C mot tidigare är att det inte är bara USB längre. Utöver USB som mic, hörlurar, tbord och troligtvis ethernet går över (beror på dongle) så är skärm över alt mode delen för det mesta (finns skärmadaptrar för USB 3 b också men inte samma sätt). Alt mode finns inte på gamla USB och det gör att utöver bandbredden för usb så kan skärm gå parallel i då det finns separata pinnar för det.
Du skulle kunna ha ett USB-C kort som tar in en bildsignal och lägger på den på usb-c likt:
https://www.webhallen.com/se/product/272074-Delock-PCIe-2x-US...
Jag har sett kort som hämtar signalen via PCI-e bussen men vet inte hur vanligt det är
Edit: Finns även att köra skärmen i thunderbolt över USB alt mode vilket är andra adaptrar vilket man kan vara vaksam på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Tips: På många Geforce-grafikkort i RTX 2000-serien sitter det en VirtualLink-port, vilket bara är en USB-C-port. Den är egentligen till för VR-headset men funkar utmärkt som en vanlig USB-C-port!

Kanske en ursäkt att uppgradera grafiken?

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-02-28-...

Borde funka för dockan du pratar om, men kan inte vara helt säker!

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur hubben du har fått fungerar. Det vanligaste är att det är en hubb som använder sig av s.k. Alternate Mode, där man helt enkelt konverterar olika pinnar i porten att skicka olika signaler. Detta är mycket vanligt på modernare bärbara, och det ser ut att vara så i ditt fall. Att få till en USB-C port utan Alternate Mode är trivialt - expansionskortet som länkades ovan skulle fungera, till exempel. Problemet då är att funktionerna för bildsignalen, HDMI eller VGA, INTE kommer att fungera. För att få det att fungera måste man på något sätt dra en kontakt från grafikkortet (eller processorn om det är integrerad grafik) till det expansionskortet, och det har jag inte sett något kort som kan göra. Det finns grafikkort som har en USB-C port, avsedd för VR, men jag har aldrig testat ett av dem med en docka som denna. Man kan tycka att det borde fungera, men det är det mycket som borde.

Visa signatur

5900X | 6700XT