Windows 7 Proffesional vägrar installera uppdatering KB4534310

Permalänk
Medlem

Windows 7 Proffesional vägrar installera uppdatering KB4534310

Hej!

Har en dator jag fortfarande kör Windows 7 Proffesional x64 på men den senaste tiden är det en uppdatering som vägrar att installera sig.
För varje gång jag startar upp datorn kommer en påminnelse om att installera uppdatering och för varje gång jag stänger av så försöker
den att installera sig men misslyckas hela tiden.

Uppdateringen gäller:
2020-01 Security Monthly Quality Rollup for Windows 7 for x64-based Systems (KB4534310)

Får hela tiden error koden: 8024200D

Varför vill den inte installera sig? Vet att Windows 8 är utdaterat men borde väl ändå gå att kunna få den här uppdateringen installerad?

Mvh,
Niklas

Permalänk
Medlem

Första kommentaren kan ha en idé. Ladda ner uppdateringen ifrån Microsoft download catalogue manuellt och installera.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/1b816b59-a0...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Jag testade att ladda ner den manuallt. Fick hem ett program men när jag trycker på den så kommer den bara upp en mindre svart ruta som sedan försvinner igen.

Försökte även ladda ner uppdatering KB4534310 från Microsoft Update Calatog men får bara feldemeddelande om att uppdateringen
"not are applicable to this computer". Och det är uppdateringen till Windows 7 jag valt. Hur kan man gå vidare härifrån?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva "Dism /Online /Add-Package /PackagePath:<sökväg till fil>" och kommandotolken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@iBurningMan: Jag testade att ladda ner den manuallt. Fick hem ett program men när jag trycker på den så kommer den bara upp en mindre svart ruta som sedan försvinner igen.

Försökte även ladda ner uppdatering KB4534310 från Microsoft Update Calatog men får bara feldemeddelande om att uppdateringen
"not are applicable to this computer". Och det är uppdateringen till Windows 7 jag valt. Hur kan man gå vidare härifrån?

Kolla så du har laddat ner korrekt x86 eller x64 version av uppdateringen, efter vilken version av windows du använder. Har du 32 bitars windows så ska du ha x86 och har du 64 bitar så ska du ha x64.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej!

Har en dator jag fortfarande kör Windows 7 Proffesional x64 på men den senaste tiden är det en uppdatering som vägrar att installera sig.
För varje gång jag startar upp datorn kommer en påminnelse om att installera uppdatering och för varje gång jag stänger av så försöker
den att installera sig men misslyckas hela tiden.

Uppdateringen gäller:
2020-01 Security Monthly Quality Rollup for Windows 7 for x64-based Systems (KB4534310)

Får hela tiden error koden: 8024200D

Varför vill den inte installera sig? Vet att Windows 8 är utdaterat men borde väl ändå gå att kunna få den här uppdateringen installerad?

Mvh,
Niklas

Har du extended support ESU för Windows 7? Om inte måste du köpa till det.

Supporten för Windows 7 gick ut den 14 januari 2020, efter det kommer inga fler uppdateringar om du inte har ESU.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4527878/faq-about-ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kolla så du har laddat ner korrekt x86 eller x64 version av uppdateringen, efter vilken version av windows du använder. Har du 32 bitars windows så ska du ha x86 och har du 64 bitar så ska du ha x64.

Ja, det är "2020-01 Security Monthly Quality Rollup for Windows 7 for x64-based Systems (KB4534310)" jag har laddat ner.

Jag kommer till uppackaren där det står "The updates are beging installed".
Den står på "Initializing installation... " ett tag sedan
"Initializing installation... done!
Installing Security Update for Windows (KB4534310) (update 1 of 1)... "

När den ska vara färdig står det
"The following updates were not installed:
Security Update for Windows (KB4534310)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva "Dism /Online /Add-Package /PackagePath:<sökväg till fil>" och kommandotolken?

Hej!
Ska jag vara helt ärlig har jag inte en aning om vad detta kommando tillför. Ska jag skriva detta i utforskaren eller i cmd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Har du extended support ESU för Windows 7? Om inte måste du köpa till det.

Supporten för Windows 7 gick ut den 14 januari 2020, efter det kommer inga fler uppdateringar om du inte har ESU.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4527878/faq-about-ex...

Hej! Ok! Så jag måste alltså köpa extended support ESU för att få den här uppdateringen att installeras korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej! Ok! Så jag måste alltså köpa extended support ESU för att få den här uppdateringen att installeras korrekt?

Eller uppdatera till Win10???

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej! Ok! Så jag måste alltså köpa extended support ESU för att få den här uppdateringen att installeras korrekt?

Nej, det ska inte behövas (för uppdateringar efter den (utom den som fixar att man får svart bakgrunds bild med vissa inställningar på bakgrunds bilden) så behövs det dock, men det kostar skjortan och gäller bara 1 år taget).

Kontrollera så att du har KB4490628 (Servicing Stack Update (SSU)) samt KB4474419 (SHA-2 Code Signing Support) installerade, om inte så kan du ladda ner dem från Microsoft's Update Catalog.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NickeP86:

Hej!
Ska jag vara helt ärlig har jag inte en aning om vad detta kommando tillför. Ska jag skriva detta i utforskaren eller i cmd?

i CMD, kommandotolken, gärna administrativ (Kör som admin) och klistra in allt, ändra sökväg till plats där filen ligger.
Huruvida detta göra nån skillnad vet jag inte, dock värt ett försök sålänge det är uppdatering och rätt version för ditt OS.

Å andra sidan är det värt en uppgradering till W10, W7 är ju förlegat.

Permalänk
Medlem

Läs också kända fel med den uppdateringen innan du gör något, men finns en tillfällig lösning https://support.microsoft.com/sv-se/help/4534310/windows-7-up...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej! Ok! Så jag måste alltså köpa extended support ESU för att få den här uppdateringen att installeras korrekt?

Bättre köpa Win10 än att betala för ESU för ett gammalt system som du inte är inlåst i?

ESU kostnaden dubblas varje år.

Skrivet av Belzader:

Nej, det ska inte behövas (för uppdateringar efter den (utom den som fixar att man får svart bakgrunds bild med vissa inställningar på bakgrunds bilden) så behövs det dock, men det kostar skjortan och gäller bara 1 år taget).

Kontrollera så att du har KB4490628 (Servicing Stack Update (SSU)) samt KB4474419 (SHA-2 Code Signing Support) installerade, om inte så kan du ladda ner dem från Microsoft's Update Catalog.

Helt rätt, KB4534310 är den sista innan ESU är nödvändigt för vidare uppdateringar. Så följ hans anvisningar att köra in SSU och SHA-2. @NickeP86

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan fungera men ladda hem en äldre version av WSUS offline ?

Det är ett program som är precis som det låter. Det laddar hem uppdateringar från microsoft så du kan installera dom i offline läge.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Vet inte om det kan fungera men ladda hem en äldre version av WSUS offline ?

Det är ett program som är precis som det låter. Det laddar hem uppdateringar från microsoft så du kan installera dom i offline läge.

Ladda ner för offline installation kan man göra själva från Microsoft®Update Catalog visst det kräver att man vet KB-numret, men detta kan man få härifrån Windows 7 SP1 and Windows Server 2008 R2 SP1 update history

Alla sådan program hämtar (mig veterligen) från Microsoft Update Catalog, så om man låter ett program göra det åt en eller man gör det själva spelar nada roll (förutom att det kanske är lättare om ett program gör det åt en när det gäller många uppdateringar).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Precis nyligen försvann min vanliga skrivbordsbakgrund mot en helt svart och nere i högra hörnet står det
"Windows 7
Build 7601
This copy of Windows is not genuine"

Kom också upp någonstans att min Windows Activation Key inte heller var giltig så skrev in min nyckel igen men då fick jag som svar att Windows hade blockerat aktiveringen. Begriper ingenting...

Inte kan jag installera några uppdateringar heller. Då står det bara "You may be a victim of software counterfeiting" och att jag måste ha ett legitimerat Windows vilket jag har.

Permalänk
Medlem

@NickeP86:
Kontrollera om du har KB971033 installerad, i så fall avinstallera den (om den sedan dyker upp i WU igen göm den så att den inte kommer/installeras igen då även om den är listad som en viktigt uppdatering, så är den frivillig).

Annars vet jag inte riktigt vad som kan ha hänt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@NickeP86:
Kontrollera om du har KB971033 installerad, i så fall avinstallera den (om den sedan dyker upp i WU igen göm den så att den inte kommer/installeras igen då även om den är listad som en viktigt uppdatering, så är den frivillig).

Det verkar som att saker och ting löste sig till det bättre när jag följde ditt råd angående KB971033.
Hittade även en tutorial om hur man får bort vattenstämpeln om att man har ett oäkta Windows vilket gjorde att alla
jobbiga popups om att man inte har ett certifierat Windows försvann. Toppen!

Nu vet jag inte om det här har med dessa uppdateringar att göra men datorn kraschar och startar om sig.
Skärmen slocknar och sedan startar datorn om sig. Har gjort det ca tre gånger idag bara.

Får detta felmeddelande när jag startat om datorn igen:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA800834F328
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Kan detta ha med uppdateringarna att göra eller är det nån drivrutin som spökar?
Datorn har startat om sig flera gånger de senaste månaderna.