Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Kan inte annat än hålla med. Jag har då inte upplevt att det varit några problem och i de flesta fall där förhandsbokningar sålts så har både säljare och köpare varit glada.

Precis, jag har svårt att se motiveringen till att stoppa ett osäkert antal personer från detta. Jag har inte upplevt det som något stort problem direkt, med tanke på hur många som förbokat produkterna. Jag har svårt att se hur Swecs medlemmar skadas av detta lilla problem.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt väg. Vi har alla olika idéer och tankar om vad Sweclockers är, men för mig är det en plattform av entusiaster för entusiaster. Det handlar om att dela kunskap, erfarenheter och viss mån även produkter. Marknaden har aldrig varit en plattform för vinstmaximerande utan snarare en mötesplats för smidig försäljning, där någon som kanske inte har råd med det nyaste kan fynda av personer som gillar ha det senaste. Vill folk sälja bristvaror för att tjäna pengar finns det enligt mig andra plattformar man kan vända sig till.

Detta är min subjektiva åsikt, förstår att alla inte kommer hålla med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Har ni på Swec upplevt att scalping varit ett problem nån gång tidigare? Detta känns lite som "signalpolitik" mot ett problem som inte direkt existerar här i nån meningsfull omfattning.

Problemet har blivit särskilt märkbart i år. Beteendet fick stor uppmärksamhet i början av pandemin. Med något eftersatta distributionskanaler och extra stort intresse för underhållningsprodukter och fräcka prylar blir beteendet extra märkbart i våra teknikkretsar.

Skrivet av Calma:

Så det är okej att sälja en Playstation 5 oöppnad för 12.000kr men inte två enheter?

Så vad hjälper detta? Folk vänder sig väl bara till blocket, marketplace, swedroid och tradera t.ex? Iof är sweclockers inte en del av fenomenet då men lär väl knappast åtgärda problemen i sin helhet?

Jag hade också önskat en ännu tajtare reglering kring försäljning av bristvaror. Men jag tycker man når en rimlig balansgång med de nya reglerna för att undvika svårformulerade regler som når för brett.

Reglerna är självklart tänkta att förbättra klimatet på Sweclockers marknadsplats och är inte tänkta att lösa den tråkiga jakten på vinstmaximering på andra sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Scalpers skapar ju en artificiell brist på produkter. Så om vi inte haft dem så hade fler faktiska köpare fått sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Bara så jag inte missförstår. Jag har en köplats på 3070 som jag gärna ger till någon annan. Framförallt när det kortet bara kostar 5600:- Det får jag alltså inte skänka?

Genom att avboka din köplats så får väl den som är näst på tur i kön möjlighet att köpa den istället?

Lite som att man i affären kliver ur kön men istället för att låta den som stå efter dig ta din plats så lockar du in någon från den längre kön i kassan bredvid...

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Genom att avboka din köplats så får väl den som är näst på tur i kön möjlighet att köpa den istället?

Lite som att man i affären kliver ur kön men istället för att låta den som stå efter dig ta din plats så lockar du in någon från den längre kön i kassan bredvid...

Nej det får dom inte. Vi var några som fick kortet för 5625:- Idag kostar det kortet närmare 6800:-. Så det är en köplats för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Så vad hjälper detta? Folk vänder sig väl bara till blocket, marketplace, swedroid och tradera t.ex? Iof är sweclockers inte en del av fenomenet då men lär väl knappast åtgärda problemen i sin helhet?

Någon måste ju börja eller hur?

Sätt in ditt argument i ett annat sammanhang, t.ex att kvinnor fick rösträtt i Sverige 1919?

Ditt citat i det sammanhanget: " Iof är Sverige inte en del av fenomenet då men lär väl knappast åtgärda problemen i sin helhet?"

Permalänk
Medlem

Bra!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Håller bara delvis med.

Scalping är ett uttryck för en ineffektiv marknad, i det här fallet att priserna är alldeles för lågt satta utifrån tillgång och efterfrågan. Scalping är alltså en naturlig reaktion på felaktig prissättning utifrån tillgång, på samma sätt som att ogräs är ett naturligt resultat av att ha en trädgård.

Men precis som att man rensar oönskat ogräs i sina rabatter så är scalping inte heller något bra. Om man inte rensar bland scalping så kommer den här sortens mellanhänder att *skapa* bristsituationer som annars inte hade existerat. Därför är det bra att hålla efter den här sortens tendenser och inte normalísera det.

I slutändan är det här tillverkarnas fel som sätter orealistiskt låga priser i förhållande till efterfrågan för att skapa en hype. Nvidia släppte t.ex. RTX 3080 till försäljning den 17:e september, vilket är nästan två månader sedan, och hade dessutom en rabattkampanj i början, vilket spädde på ytterligare. Visst, bristsituationer uppstår ofta precis vid en lansering, men brukar ändå klara upp sig på några veckor. Så är inte fallet med Nvidia. Man tycker att de borde ha lärt sig av sin konkurrent AMD:s misstag, som gjorde exakt samma fel när de lanserade Vega 56 och Vega 64 - nämligen ett extremt lågt "introduktionspris" med nästan ingen tillgång.

Återstår att se hur lång tid det tar för AMD att få upp tillgång på sina grejer. Har de en månad efter lansering inte heller stabil tillgång på sina grejer så kommer de ha misslyckats på samma sätt som Nvidia. Kvarstår dock att se hur det blir.

Oavsett vad så är det vi som får skit i våra rabatter på grund av hur Nvidia beter sig, och då är det också tyvärr vi som får städa upp...

Permalänk
Medlem

Så scalping tillåts inte, men auktioner då? Då är det ju helt upp till köparna hur högt de vill gå. Eller måste man sälja grejerna till inköpspris typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

vilket trams , otrolig sandlådenivå , har personligen aldrig sett ngn som säljer en köplats heller på varesig blocket tradera eller här

"Det händer aldrig så jag tycker det skall tillåtas"
Bra logik, tummen up.

Bra gjort Swec!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Fast vad hjälper det när inte tillgång och efterfrågan är i balans? Ska du tvinga "balans" genom att sätta så vansinniga priser att ingen längre vill/kan köpa varan (eller ett väldigt litet urval i toppen av inkomsttrappan)? Vad hjälper det bolaget som försöker sälja sina grafikkort/processorer till rimliga priser ur den bredare konsumentskarans perspektiv?

Om du menar att GPUer och CPUer ska bli en elitvara som bara den absolut mest välbärgade har råd med för att scalpers ska svältas ut, så tycker jag DET är fel väg att gå.

Och förövrigt tycker jag det är fel att sälja förstahandskontrakt på lägenheter. Om det finns ett kösystem och en lägenhet ställs till förfogande bör denna gå till nästa i kö, inte den som har medel att muta sig in mitt i kön och snuva den framför näsan på den ensamstående tvåbarnsmamman som nyligen separerat och är i behov av annan bostad, och definitivt inte har råd att punga upp flera hundra tusen för att få hyra en lägenhet. Men det är kanske bara jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bra bra! Särskillt att man tydliggör att det handlar om folk som sätter det i system. Vill man sedan hävda att det inte förekommer så, fine... Men då gör i alla fall reglerna att det inte kommer kunna förekomma i framtiden heller. Fantastiskt balanserat och välformulerat beslut tycker jag. Heja Heja! Glass och ballong

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Hmmm, sist jag kollade var det olagligt att sälja 1a hands hyreskontrakt?

ver dag!
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Så scalping tillåts inte, men auktioner då? Då är det ju helt upp till köparna hur högt de vill gå. Eller måste man sälja grejerna till inköpspris typ?

Det står ju tydligt i artikeln. Du får inte sälja bristvara som du ännu inte har fått. Har du köpt och fått en bristvara får du sälja den, till fri prissättning/marknadspris, så länge du inte gör det systematiskt (upprepade gånger) eller i stor skala.

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Permalänk
Medlem

Fem plus till er! Tack!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChaosClocker:

"Det händer aldrig så jag tycker det skall tillåtas"
Bra logik, tummen up.

Bra gjort Swec!

ja eller så kan man sätta förbud och överförmynderi pga några stackars piplisor som inte lärt sig vänta på sin tur i allt till alla låtsasvärlden .

detta löser inte ett skvatt och var knappast ett större problem heller , bara pinsam sandlådenivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Att då köpa något och sälja det dyrare gör det bättre? Förstår inte hur du får ihop det, bara för att scalpers köper billigt och säljer dyrt så lär ju inte företagen börja sälja det billigare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Perfekt! Det här med mods som försvarar scalpers i forumet är ju bara pinsamt.

Permalänk
Medlem

Bortsett dom som tänkt sälja sån hårdvara

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

vilket trams , otrolig sandlådenivå , har personligen aldrig sett ngn som säljer en köplats heller på varesig blocket tradera eller här

Tradera I alla fall förbjuder dig att sälja varor du inte har eller kan leverera direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Någonsin funderat på att kanske helt fri marknad och kapitalism inte alltid är bästa vägen att gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Det står ju tydligt i artikeln. Du får inte sälja bristvara som du ännu inte har fått. Har du köpt och fått en bristvara får du sälja den, till fri prissättning/marknadspris, så länge du inte gör det systematiskt (upprepade gånger) eller i stor skala.

Ok.

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Tycker det är helt rätt väg. Vi har alla olika idéer och tankar om vad Sweclockers är, men för mig är det en plattform av entusiaster för entusiaster. Det handlar om att dela kunskap, erfarenheter och viss mån även produkter. Marknaden har aldrig varit en plattform för vinstmaximerande utan snarare en mötesplats för smidig försäljning, där någon som kanske inte har råd med det nyaste kan fynda av personer som gillar ha det senaste. Vill folk sälja bristvaror för att tjäna pengar finns det enligt mig andra plattformar man kan vända sig till.

Detta är min subjektiva åsikt, förstår att alla inte kommer hålla med mig.

Jag håller med dig till 100%!!

Permalänk
Medlem

Härligt att se!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Någon måste ju börja eller hur?

Sätt in ditt argument i ett annat sammanhang, t.ex att kvinnor fick rösträtt i Sverige 1919?

Ditt citat i det sammanhanget: " Iof är Sverige inte en del av fenomenet då men lär väl knappast åtgärda problemen i sin helhet?"

Fair enough.

Kommer dock tyvärr inte förändra ett smack vad gäller brist på produkter vilket är det folk är irriterade på i grunden.

Slår man ut denna åtgärd på ett års tid. Hur mycket intäkter förlorar sweclockers som kunde använts till trevliga tester, arrangemang etc? Måste ju vara bra många tusenlappar som försvinner i annonsintäkter?

Kommer väl inom snar framtid ett inlägg att vi tyvärr måste höja annonskostnaden till 50kr pga detta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Calma:

Fair enough.

Kommer dock tyvärr inte förändra ett smack vad gäller brist på produkter vilket är det folk är irriterade på i grunden.

Slår man ut denna åtgärd på ett års tid. Hur mycket intäkter förlorar sweclockers som kunde använts till trevliga tester, arrangemang etc? Måste ju vara bra många tusenlappar som försvinner i annonsintäkter?

Kommer väl inom snar framtid ett inlägg att vi tyvärr måste höja annonskostnaden till 50kr pga detta.

Snacka om att dra det långt...

Sluta sälj skiten till max pris bara på just SWEC vill man ha 13k för sitt 3080 gå till blocket då.

Annars sälj kortet för MSRP + FRAKT till första som bjuder problemet löst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Snacka om att dra det långt...

Sluta sälj skiten till max pris bara på just SWEC vill man ha 13k för sitt 3080 gå till blocket då.

Annars sälj kortet för MSRP + FRAKT till första som bjuder problemet löst.

Om jag vill köpa ett PS5 för 10k och någon köpt på sig ett par stycken är det väl upp till mig som köpare? Jag kanske vill betala 10k? Jag kanske inte bryr mig om den kostar 6 eller 10k. Nu blir utbudet istället sämre, för att några människor inte förstår vad ignorera och gå vidare betyder?

§1 /Kent, moderator