Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Han som skulle sälja en Ryzen 7 5800X som jag såg tidigare måste ha väldigt bråttom nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Calma:

Om jag vill köpa ett PS5 för 10k och någon köpt på sig ett par stycken är det väl upp till mig som köpare? Jag kanske vill betala 10k? Jag kanske inte bryr mig om den kostar 6 eller 10k. Nu blir utbudet istället sämre, för att några människor inte förstår vad ignorera och gå vidare betyder?

Ja asså om du vill betala mega överpris finns det lätt 10 andra marknader.

Jag vill inte se en enda scalper på detta forum för det medför bara negativ skit.

Så man är helt bakom flötet för att man vill ha ett förbud ok nice.
Utbudet sämre hur då? dom säljer ju skiten någon annanstans.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Helt rätt agerat Sweclockers. Bra att ni visar eran ståndpunkt i detta

Permalänk
Medlem

Bra!

Det är såklart omöjligt att förbjuda någon som haft kortet ett tag och sedan väljer att sälja det, men jag har likt många andra sett försäljning av ”Får min XXX om en vecka” och säljer det för ganska mycket mer. Rena digitala annonser eller massförsäljning för att man köpt XXX hos tre olika återförsäljare borde inte förekomma så detta är uppmundrande.

Permalänk
Medlem

roligt hur folk trycker på andra när det kommer till värderingar av saker, om folk säljer (vad andra tycker) överprisade saker till folk så är det per definition inte överprisat då folk är villiga att lägga ut den summan som begärs. Det är ingen rättighet att få saker vid release, det är ingen rättighet att få lyxartiklar för ett billigare pris. Vill folk lägga ut saker för ett högre värde än inköpspris så låt dom.. folk verkar tro att det är riskfritt att bara köpa och sälja saker.. FEL, Man tar alltid en risk när det kommer till återförsäljning.. har ni problem med att folk vågar ta risker och vill tjäna en slant så är det osis för er.. utbud och efterfrågan. Är ni inte villiga att betala begärt pris så får ni vänta eller helt enkelt hitta en liknande produkt.

edit:
angående försäljning av förbokade saker så är det ett mycket bra val av swec att stoppa dessa imo

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Selmalagerlöf:

roligt hur folk trycker på andra när det kommer till värderingar av saker, om folk säljer (vad andra tycker) överprisade saker till folk så är det per definition inte överprisat då folk är villiga att lägga ut den summan som begärs. Det är ingen rättighet att få saker vid release, det är ingen rättighet att få lyxartiklar för ett billigare pris. Vill folk lägga ut saker för ett högre värde än inköpspris så låt dom.. folk verkar tro att det är riskfritt att bara köpa och sälja saker.. FEL, Man tar alltid en risk när det kommer till återförsäljning.. har ni problem med att folk vågar ta risker och vill tjäna en slant så är det osis för er.. utbud och efterfrågan. Är ni inte villiga att betala begärt pris så får ni vänta eller helt enkelt hitta en liknande produkt.

edit:
angående försäljning av förbokade saker så är det ett mycket bra val av swec att stoppa dessa imo

"har ni problem med att folk vågar ta risker och vill tjäna en slant så är det osis för er.."

Hur då jag kan ta nu betala sen gratis upp till 90 dagar kan seriöst stacka på mig 400 kort.
Det är 100 % riskfritt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lågt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Helt rätt! Scalpers är en pest!

Fast då blir det bara att det flyttas till ebay eller nån annan plats.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon56869:

Fast då blir det bara att det flyttas till ebay eller nån annan plats.

Ja låt dom och vill man ha dessa priser gå dit köp dom finns massor av kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Va blir nästa ?
Censorer posts med Amazon pga. dom inte betalar skatt i Sverige

Permalänk
Medlem

Faktum är att Sweclockers kan ha de regler de vill ha. Det finns andra ställen att sälja på om man vill sälja ett dussin PS5 för 10k styck som exempel.

Den fria marknaden har inte påverkats. Det är inte staten som gått in och förbjudit utan en fri aktör som förtydligat sina regler. Med andra ord lever kapitalismen än.

Jag skulle hålla med om att det vore dåligt om staten förbjöd alla att sälja till överpris btw priskontroller var något Sverige hade så sent som 80 talet. Där t.ex konsum inte fick sälja mjöl för över ett visst pris även om marknadspriset var högre.

Men då det är en fri aktör kan man byta om man så önskar.

Själv tycker jag bara det är bra med förtydligande och det minskar förhoppningsvis tjaffs i annonser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dagas:

Faktum är att Sweclockers kan ha de regler de vill ha. Det finns andra ställen att sälja på om man vill sälja ett dussin PS5 för 10k styck som exempel.

Den fria marknaden har inte påverkats. Det är inte staten som gått in och förbjudit utan en fri aktör som förtydligat sina regler. Med andra ord lever kapitalismen än.

Jag skulle hålla med om att det vore dåligt om staten förbjöd alla att sälja till överpris btw priskontroller var något Sverige hade så sent som 80 talet. Där t.ex konsum inte fick sälja mjöl för över ett visst pris även om marknadspriset var högre.

Men då det är en fri aktör kan man byta om man så önskar.

Själv tycker jag bara det är bra med förtydligande och det minskar förhoppningsvis tjaffs i annonser.

Fast jag hade nog ändå tyckt att scalpers (i form av icke-officiella återförsäljare som köper och säljer produkter ENDAST i avsikt att tjäna pengar) bör regleras. Om inte annat för att de åtminstone borde skatta för sin vinst (och därmed lär 95% försvinna). Att sälja produkter man inte längre behöver eller vill ha är fine, begagnatmarknaden är en annan sak än scalpers som bara dammsuger en åtråvärd marknad för att extrahera en vinst i ett mellanlager som ingen tänkt skulle finnas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Det var ta mig fan det dummaste jag läst. Någonsin.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Vad är det för för fel på det gamla fina ordet "svarta börshaj"?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sälja köplats?
Jisses vad folk är desperata och frågan är vad säljaren får ut utav detta mer än attention.

Bra initiativ Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Sweclockers består av många entusiaster och borde föregå med gott exempel.

Intressant att se motståndare till sånt här inte komma med riktiga argument utan snarare använda sig av "whataboutism" och "om jag själv inte ser problemet så finns det inte"-retorik.

Upprepar vad jag sagt tidigare angående detta: Bara för att man kan betyder inte att det är rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tycker att vi behöver vara noggranna med begreppen här. Problemet med "scalping" uppstår när marknaden som helhet manipuleras av handlare som medvetet skapar eller drar nytta av en bristsituation för att pressa upp priserna. Det är inte samma sak som att någon enstaka person säljer av en och annan produkt till högre pris än inköpspris.

@UndaC

Det tog inte lång tid innan ni på redaktionen vek ner er för ett x antal grinolles som tjatade om Scalping och inte kunde leva med att vänta på grund av att NVIDIA inte kan leverera.

Visserligen har klimatet här på forumet blivit hetskt det senaste halvåret och jag skulle aldrig heller köpa ett kort för 12 000 när nypriset är 8000, och jag kan leva med detta beslut om folk blir lite trevligare som en följd av detta. Jag tycker dock ni väljer att vända kappan efter vinden lite väl snabbt. Jag tror att mängden med "Scalpers" på Sweclockers är försvinnande liten för att marknaden som helhet ska ta skada av det här.

Sagt det förr och säger det igen. Är priset för högt för din väntetid & budget, scrolla vidare, vänta och lugna ner dig! Är det ett pris du kan tänka dig ge för att få den direkt, köp!

Förstår inte att man ska vara så lättkränkt över allt nuförtiden.

Permalänk
Inaktiv

Låter som någon på redaktionen inte fick tag på sitt PS5 eller 3080...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast vad hjälper det när inte tillgång och efterfrågan är i balans? Ska du tvinga "balans" genom att sätta så vansinniga priser att ingen längre vill/kan köpa varan (eller ett väldigt litet urval i toppen av inkomsttrappan)? Vad hjälper det bolaget som försöker sälja sina grafikkort/processorer till rimliga priser ur den bredare konsumentskarans perspektiv?

Om du menar att GPUer och CPUer ska bli en elitvara som bara den absolut mest välbärgade har råd med för att scalpers ska svältas ut, så tycker jag DET är fel väg att gå.

Och förövrigt tycker jag det är fel att sälja förstahandskontrakt på lägenheter. Om det finns ett kösystem och en lägenhet ställs till förfogande bör denna gå till nästa i kö, inte den som har medel att muta sig in mitt i kön och snuva den framför näsan på den ensamstående tvåbarnsmamman som nyligen separerat och är i behov av annan bostad, och definitivt inte har råd att punga upp flera hundra tusen för att få hyra en lägenhet. Men det är kanske bara jag.

Alternativet är väl isåfall att sälja grafikkortet för t ex 18000kr när det släpps och sedan 4 veckor senare när det finns i lager osålt så sänker man till 14000kr tills det finns osålt på lager igen och då sänka till 10000kr osv tills det tillslut når normalpris på t ex 7000kr? då kan alla köpa

Permalänk

Folk glömmer bort att Sweclockers är och kommer alltid vara en community för folk med samma passion/intressen. News flash finns ingen utrymme för tattarligan, flashback rekommenderas varmt för detta.
OT: Ett utmärkt initativ tagande. Kudos till Swepeeps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Bara så jag inte missförstår. Jag har en köplats på 3070 som jag gärna ger till någon annan. Framförallt när det kortet bara kostar 5600:- Det får jag alltså inte skänka?

Skänka är inte sälja

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hej hopp alla

Var noga med att läsa genom hela artikeln så det inte blir så många missförstånd

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har faktiskt inte övervägt skänkes. Sålänge det inte uppstår en situation där det blir en budgivning i skänkesannonser så är det väl inget fel i det förstås.

Men jag är inte redo att säga bu eller bä, vi tar ett snack och återkommer med förtydligande senare i veckan.

Bra att ni tar in feedback, utvärderar och är redo att ändra eran policy efter kritik! Det visar på bra ledarskap och öppenhet!

Permalänk
Medlem

Rubriken borde vara "Nya regler kring försäljning av bristvaror" eftersom många går till förhastade slutsatser om ändringarna och vad de innebär.

@NordhNet, kan du ändra?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Man kan inte annat än skratta åt det faktum att nästan alla i tråden som motsätter sig detta har lagt upp slarvigt formulerade inlägg utan vare sig sakliga argument eller en tillstyemmelse till intresse av en behärskad, nyanserad diskussion - och sedan dumförklarar de precis varenda jävel som är av annan åsikt.

Det säger rätt mycket.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AmpRC:

Rubriken borde vara "Nya regler kring försäljning av bristvaror" eftersom många går till förhastade slutsatser om ändringarna och vad de innebär.

@NordhNet, kan du ändra?

Just artiklar/nyheter är det redaktionen som sköter men jag pingar någon slav ansvarig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Just artiklar/nyheter är det redaktionen som sköter men jag pingar någon slav ansvarig

Jag har redan skickat en rättelse men de verkar vara i radioskugga för SweC live-grejen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Fair enough.

Kommer dock tyvärr inte förändra ett smack vad gäller brist på produkter vilket är det folk är irriterade på i grunden.

Slår man ut denna åtgärd på ett års tid. Hur mycket intäkter förlorar sweclockers som kunde använts till trevliga tester, arrangemang etc? Måste ju vara bra många tusenlappar som försvinner i annonsintäkter?

Kommer väl inom snar framtid ett inlägg att vi tyvärr måste höja annonskostnaden till 50kr pga detta.

Jag är 90% säker på att intäkterna från annonser är i princip noll och helt meningslösa för Swec, kostnaden är för att höja nivån och ta bort oseriösa aktörer. Kanske ges det gratis kaffe till moderaterna eller något för pengarna? Inte mycket i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Alternativet är väl isåfall att sälja grafikkortet för t ex 18000kr när det släpps och sedan 4 veckor senare när det finns i lager osålt så sänker man till 14000kr tills det finns osålt på lager igen och då sänka till 10000kr osv tills det tillslut når normalpris på t ex 7000kr? då kan alla köpa

Eller så väntar man med lanseringen så man har "tillräckliga" lager?
Är inte lätt att alltid matcha tillgång och efterfrågan.
Om nu tillverkarna kan ta 18000 vid lansering varför skulle dem då sänka priserna efter en kort tid?