Installera Win 10 på SSD i ny dator för att sedan flytta SSDn till gammal dator

Permalänk
Medlem

Installera Win 10 på SSD i ny dator för att sedan flytta SSDn till gammal dator

Jag har precis byggt ihop min nya dator och installerat Win10 på en nvme m.2 SSD

Till gamla dator har jag köpt en SATA SSD som jag tänkte installera win 10 på. SSD disken som satt i tidigare var bara på 100gb så den ska slängas.
Nu har jag lite problem att få den gamla datorn att boota från usb stickan där Win 10 installationsfilen ligger.

Är det möjligt att i min nya dator koppla in SATA SSD disken som sedan ska sitta i den gamla datorn och installera win10 för att sedan koppla in SATA SSD disken i den gamla datorn?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Avstängd

Det är möjligt men kanske inte idealt. Mest sannolikt kommer installationen gå bra, sen när du flyttar disken så kommer den att gnälla lite och vilja köra en reparation av Windows. Låt den göra det så kommer det att fungera sen. Men du kommer kanske ha lite rester kvar, typ drivrutiner från den andra datorn och så, men det behöver inte bli några större problem av det.

Jag gjorde detta av misstag en gång med Vista tror jag det var. Skulle installera nytt Windows på ny dator men gammal disk, men missade att stoppa startup och välja USB-minnet så Windows bootade, reparerades, och sen funkade den utmärkt i flera år.

Vill du verkligen rensa så kan du säkert installera om Windows igen på den andra datorn efter att den har reparerats. Startar man installationen inifrån Windows så brukar det fungera oavsett om man kan boota från USB eller så. Men det blir ju en del extraarbete förstås.

Permalänk
Medlem

Kanske lämpligare att ordna så att usb-stickan verkligen blir bootbar ist.

I sista läget kan du göra som du skriver och testa om du tycker det fungerar bra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kommer att gå hur bra som helst, jag har gjort liknande flyttar mellan flera burkar och mellan AMD och intel plattformar, bytt moderkort och grafikkort. Inga problem.

Sedan Win10 kom så "behöver" man aldrig egentligen installera om, man reparerar, uppgraderar till ny build eller dyl.
Installera om datorn från scratch för att nått grafikrelaterat spökar är som att rensa ogräs genom att spränga gräsmattan med dynamit.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

om den nu av någon anledning på riktigt vägrar boota från USB, se till att ha nätverkskabeln icke-ansluten på den andra datorn, så slipper du att Windows aktivt laddar ner uppdatering och drivrutiner för hårdvara den senare inte kommer ha kvar.

Du ska även kunna "stänga av" datorn vid den omstart som görs, och den kommer då troligtvis inte ha börjat lägga in drivrutiner på datorn i någon större mängd, dvs, stäng av datorn och avsluta direkt efter den första omstarten som görs.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tackar! Jag gör ett försök!

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

En uppdatering:
Jag installerade Win10 på Sata SSDn via nya datorn utan problem.
Nu till problem 1:
När jag nu kopplat ut Sata SSDn så får jag följande felmeddelande när jag startar nya datorn:
https://drive.google.com/file/d/1E-bc5M-hUkxlsiq_lCGhxq3-BJQM3iAe/view?usp=sharing
För att komma vidare är jag tvungen att trycka F9 och sedan välja Win 10 som är installerad på nvme disken. Sedan funkar allt som det ska på nya datorn.
Kan man på något sätt säga åt datorn att alltid boota från nvme och glömma bort tidigare installationen på en disk som nu inte längre finns?

Problem 2:
Gamla datorn vill ej kännas vid att det ska finnas något Windows på Sata disken.
Såhär ser det ut vid uppstart:

https://drive.google.com/file/d/1DqOcP0Dc8iwVvneAmjeBJSb5DcnAsN7H/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1DrSDNgzNnGn1V7Ai59L_Rh2C8JslDux5/view?usp=sharing

Och i BIOS:
https://drive.google.com/file/d/1DuNSQRm40sfdzIX32hJJ4BYk6znrE2B0/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1DtgM0AdLpRXwpAUprxhQpVp1_xvOsTRQ/view?usp=sharing

Är det något jag missat att ställa in i BIOS?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Problem 1 är nu löst!
Är det någon som har tips på hur jag ska lösa problem 2? Win 10 är alltså installerat på KINGSTON SSD disken men datorn vill inte boota från den.
Är det några inställningar i BIOS jag ska kika på?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kim:

Problem 1 är nu löst!
Är det någon som har tips på hur jag ska lösa problem 2? Win 10 är alltså installerat på KINGSTON SSD disken men datorn vill inte boota från den.
Är det några inställningar i BIOS jag ska kika på?

Sannolikt har något relaterat till boot hamnat på den andra disken som är kvar i den nya datorn. Det är svårt att lösa det om du inte kan boota från USB/CD.

Kan du komma åt en kommandoprompt på något sätt, oftast gör man ju det från installationen, så kör följande i den ordningen:
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd