Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många återförsäljare tror du är sugna på att sälja kort för 8000 kr som de kan sälja för 13000 kr nu?

De som bokat 3080 för 8000 kr för sent kommer få dem när 3080 är nere på 8000 kr igen. Som det ser ut nu blir det väl antagligen i slutet av produktcykeln...

Är vi inte redan typ halvvägs till 4080 "släpp"? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Det lär ju vara någon som vinner gunst hos chefen:

"Jag har en idé, du vet det där enda kortet 3080 Ti vi fick in i tisdags som vi inte ens orkar göra en säljsida för... jag vet hur vi kan få gratis marknadsföring, 10 000 nya följare på instagram, slipper lägga upp det på hemsidan, slipper svara på sura samtal från kunder som står i kö till något dom aldrig kommer få... vi gör ett lotto! OCH det bästa av allt, det är vinnaren som får betala".

Grattis! Du har vunnit pris för "Bästa inlägg i tråden" 🤣👍🏼

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många återförsäljare tror du är sugna på att sälja kort för 8000 kr som de kan sälja för 13000 kr nu?

De som bokat 3080 för 8000 kr för sent kommer få dem när 3080 är nere på 8000 kr igen. Som det ser ut nu blir det väl antagligen i slutet av produktcykeln...

Jag fick mitt 3080 för 7990kr för ca. En månad sedan. Beställdes i oktober.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

webhallen, inet lever ni??? Jag förstår att ni vill skydda er mot bots. men ni kan väl iallafall meddela om ni kommer ha några kort i lager kl 15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

vissa 3090 från butiken är ju billigare

Vilken butik? 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Grattis! Du har vunnit pris för "Bästa inlägg i tråden" 🤣👍🏼

Haha! Tack

Permalänk

Verkar inte hända något på proshop, står att de ska släppa 14.00 men fortfarande 15+ i lager och ingen köpknapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Verkar inte hända något på proshop, står att de ska släppa 14.00 men fortfarande 15+ i lager och ingen köpknapp.

"Öppnar för beställning 15:00" Lite mer väntan bara

Edit: Jonas nämnde ändå i 3080ti videon att det kommer finnas möjlighet till mrsp priser nu på första släppet. Så det verkar ändå rimligt att proshop har satt två modeller på 12900 kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Verkar inte hända något på proshop, står att de ska släppa 14.00 men fortfarande 15+ i lager och ingen köpknapp.

De släpps kl 15:00
14:00 är för de dagliga släppen på den andra korten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Verkar inte hända något på proshop, står att de ska släppa 14.00 men fortfarande 15+ i lager och ingen köpknapp.

"Öppnar för beställning 06.03 kl 15.00" står det högst upp på produktsidorna för 3080ti:)

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Är vi inte redan typ halvvägs till 4080 "släpp"? Haha

Man får nog räkna med att det tar två år mellan generationsskiftena, och i så fall är vi på dag 259 av 730.

Skrivet av Kallamamran:

Jag fick mitt 3080 för 7990kr för ca. En månad sedan. Beställdes i oktober.

Beställde du före 16/10?

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Jag fick mitt 3080 för 7990kr för ca. En månad sedan. Beställdes i oktober.

Skulle inte förvåna mig om de stryper produktion på 3080 helt nu och bara låter alla 8000krs köer vänta för evigt och istället bygger 3080/70 ti för högre pris, så bra flyt att hinna precis innan fönstret stängdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

@thadizzy

Ja det gick lite snabbt. I vår iver att få ut information till alla som anmält sig till vår lottdragning så råkade vi skicka "förlorarmailet" även till vinnarna 😅
Har man fått ett vinnarmail så kan man bortse från mailet som meddelade att man inte vann. Erbjudandena skickas ut under eftermiddagen till alla som fått vinnarmailet.

Har man endast fått mailet om att man inte vann så stämmer det, det är bara vinnarna som råkade få båda mailen.

Jag och Noa har suttit hela förmiddagen och rensat listorna från dubbletter, felaktigt ifyllda fält och sedan dragit lott via random.org och excels =RAND() -funktion. Det är 100% slumpmässigt vem som får erbjudandet.

//Erik

Får man fråga hur många till antalet av 3080 ti som ni lottade ut första rundan?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Vi vet fortfarande inte i vilken grad detta argument kan förklara bristen av 3080 i butik. Det stämmer att det finns många bokningar av 3080s, men mitt intryck är att de inte levererats i särskilt hög grad (baserat på hur länge folk väntat, tex här på swec). Tittar vi på proshop tex ser vi att de har över 800 bokade 3080 tuf, men bara levererat 200 kort(!). Det är forfarande möjligt att man prioriterat andra 3080 kort som är mindre uppbokade (och som man kan sälja för högre priser idag) samt 3090s. Hade man inte producerat 3090s och dyra 3080s i den takt som man gör (ser dem som sagt komma ut i butiker hela tiden) hade man säkert i högre grad kunnat leverera på de där bokningarna. Men vill man vinstmaximera är det mer logiskt att prioritera det som ger mest utdelning.

Nu lämnar jag debatten. måste jobba lite innan 3080 ti premiären. Men var superintressant att höra de här motargumenten (som är rätt rimliga!)

Nvidia får välja på 3 st 3070 eller 2 st 3080 från TSMC. (Givet kretsytan de kräver). Klart Nvidia väljer 3st 3070 framför 2st 3080 givet hur priserna ser ut och det faktum att allt säljer slut. Det är ju även mer framtidssäkert för nvidia att släppa fler långsamma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag fick mitt 3080 för 7990kr för ca. En månad sedan. Beställdes i oktober.

Vart beställde du? Webhallen?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Skulle inte förvåna mig om de stryper produktion på 3080 helt nu och bara låter alla 8000krs köer vänta för evigt och istället bygger 3080/70 ti för högre pris, så bra flyt att hinna precis innan fönstret stängdes.

De lite de som är tanken med dessa kort.
Finns ingen logik bakom släppen. Mycket av bristen på kort kan nog förklaras till att de producerat dessa istället. Ironiskt att tillverkare älskar att använda halvledarbristen som en ursäkt, men det är helt plötsligt enkelt att dundra på nya serier grafikkort.

Permalänk
Skrivet av QueleX:

Nvidia får välja på 3 st 3070 eller 2 st 3080 från TSMC. (Givet kretsytan de kräver). Klart Nvidia väljer 3st 3070 framför 2st 3080 givet hur priserna ser ut och det faktum att allt säljer slut. Det är ju även mer framtidssäkert för nvidia att släppa fler långsamma kort.

Hoppas att du menar Samsung då det mig veterligen är de som står för tillverkningen av 8nm Ampere.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns verkligen ingen logik bakom släppen. Non-OC korten levereras inte överhuvudtaget längre och det är rent strategiskt val då dem kan sälja dyrare kort. Det vore MYCKET intressant att se volymerna utav kort och det finns väl en anledning till att det inte är transparens kring detta.

Permalänk
Medlem

Kommer webhallen boka av en om man redan köpt ett 3000 serie kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Kommer webhallen boka av en om man redan köpt ett 3000 serie kort?

Ja jag har en 3060 jag står i kö för de sa så till mig IAF beställ i någon annans namn var deras tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Nvidia får välja på 3 st 3070 eller 2 st 3080 från TSMC. (Givet kretsytan de kräver). Klart Nvidia väljer 3st 3070 framför 2st 3080 givet hur priserna ser ut och det faktum att allt säljer slut. Det är ju även mer framtidssäkert för nvidia att släppa fler långsamma kort.

Intressant poäng, hade glömt att det är olika GPUer som ligger till grund för respektive modell.

Om det finns en med djupgående brist på t.ex. kisel (som det har indikerats) så kommer ju fler billiga grafikkort per wafer vinna över ett mindre antal dyrare, särskilt när den billigare modellen tilltalar fler kunder.

Permalänk

Man kan ju också tänka sig att ett dyrare kort som 3090 lönar sig att bygga när de kan säljas för 25k utan problem, men det är väl beroende av hur många tillverkade chipp som blir bra nog för det också. 3080 är väl iofs sämsta kortet på 102 kretsen? Man kunde tro att 3070ti skulle ta den platsen, men det är visst en annan krets. Kanske har de finjusterat tillverkningen så att de får ut mest 3080ti mässiga kretsar ur tillverkningen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vart beställde du? Webhallen?

Ja. Typ 6 månaders väntetid. Hann avverka 2st 1060 och ett 3070 på den tiden 🤣

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

spännande, vilka sidor har ni öppnade?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av muSashi:

Får man fråga hur många till antalet av 3080 ti som ni lottade ut första rundan?

Fråga får man alltid! 😉 Jag har inga siffror jag kan dela med mig av men samtliga kort som finns i lager och som allokerats för att kunna köpas löst har vi skickat ut erbjudanden om.

/Noa

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av esafesa:

spännande, vilka sidor har ni öppnade?

Jag kör på proshop, vore ju kul med det där 3080ti TUF, men antar att chanserna är små...

Tänkte F5 lite på inet också sen. Webhallen vaskar jag tillfället pga orkar inte gå med i deras medlemsklubb så kan nog inte köpa där ändå.

Permalänk
Medlem

Må bäste man vinna nu kör vi grabbar!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag kör på proshop, vore ju kul med det där 3080ti TUF, men antar att chanserna är små...

Och där var dom slut på Proshop.

Permalänk

Rip sidan lagga ur helt vid 15:00 och dom var borta på mindre en 20 sec.