3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Förmodligen slut isåfall

Nä, det finns kvar fortfarande, jag kan som sagt köpa om jag är inloggad. Men försöker hitta detta erbjudande på andra sätt än med direktlänken som postades, och lyckas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Förmodligen slut isåfall

Inte slut än, 4 kvar när jag kollade! De är säkert bara tillgängliga för vissa medlemsnivåer, jag har white!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk

Nä jag kan fortfarande se att det finns 4 kvar i lager.... Dock känner jag att det är lite dyrt för att slå till.

Permalänk

https://www.elfynd.se/asus-geforce-rtx-3070-ti-rog-strix-oc-grafikkort-8gb

Jag vill ha ett kort med raytracing, inte strålspårning. Jag avstår nog.

M

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Helt okej. Inget dunderpris, men korten är slut överallt :/

Permalänk
Medlem

Vart kommer alla 3060 Ti plötsligt ifrån, och varför är dom inte uppköpte på 10 sek av botar/scalpers/miners?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Vart kommer alla 3060 Ti plötsligt ifrån, och varför är dom inte uppköpte på 10 sek av botar/scalpers/miners?

För att de är LHR och dyra.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av henkezan:

Vart kommer alla 3060 Ti plötsligt ifrån, och varför är dom inte uppköpte på 10 sek av botar/scalpers/miners?

För dem är LHR och har högt pris relativt deras prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

För att de är LHR och dyra.

Aha
Frågan är om man ska ge sig på ett försök att sälja sitt 3060 som inte har LHR för en 6000 eller så och köpa ett 3060 Ti med LHR för 7000

Permalänk
Skrivet av henkezan:

Aha
Frågan är om man ska ge sig på ett försök att sälja sitt 3060 som inte har LHR för en 6000 eller så och köpa ett 3060 Ti med LHR för 7000

Alla 3060 är lhr, men de nya har den bättre varianten av lhr som inte har ett kryphål än så länge.

Permalänk
Medlem

Håller på med ett vitt bygge så är sugen på detta men vet inget om Zotac. Bra eller skit? Hyfsat tyst eller lövblås?
Har egentligen tänkt 3070 men 3060 ti ska väl fungera hyfsat att driva 3440*1440?
https://www.webhallen.com/se/product/339350-Zotac-GeForce-RTX...

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Håller på med ett vitt bygge så är sugen på detta men vet inget om Zotac. Bra eller skit? Hyfsat tyst eller lövblås?
Har egentligen tänkt 3070 men 3060 ti ska väl fungera hyfsat att driva 3440*1440?
https://www.webhallen.com/se/product/339350-Zotac-GeForce-RTX...

deras kort är väl helt okej. Inget utöver det vanliga liksom. Dem är väl inte särskilt kända för att vara tysta, men 3060 ti kräver inte jättemycket så om det låter mycket kan du antagligen undervolta kortet och få den tyst på de viset om den för oväsen.

Permalänk

Lyckades logga in på inet precis i rätt tid tror jag och snubblade över detta för 7600kr https://www.inet.se/produkt/x163100/evga-geforce-rtx-3070-8gb... nu hoppas jag att det är ett ok kort med. Någon som har samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Lyckades logga in på inet precis i rätt tid tror jag och snubblade över detta för 7600kr https://www.inet.se/produkt/x163100/evga-geforce-rtx-3070-8gb... nu hoppas jag att det är ett ok kort med. Någon som har samma?

Alltså, alla 3070 är ju 3070. Det kan diffa nån enstaka procent på prestandan och/eller ljudnivå. Men det är i grunden samma grafikkort, så jag tycker du ska vara nöjd med ditt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Håller på med ett vitt bygge så är sugen på detta men vet inget om Zotac. Bra eller skit? Hyfsat tyst eller lövblås?
Har egentligen tänkt 3070 men 3060 ti ska väl fungera hyfsat att driva 3440*1440?
https://www.webhallen.com/se/product/339350-Zotac-GeForce-RTX...

Citerar mig själv. Hoppade Zotac-kortet och beställde istället ett Gigabyte från Netonnet -> https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Har för mig att deras Windforce-kylare är ganska bra? Borde vara tystare än Zotac? Gör jag bort mig?

Går ifrån helvitt bygge då moderkortet ändå blir mest svart-grått och då passar detta kort in också.

Permalänk

Vem är det som höjer priserna? Är det Asus, MSI och resten av tillverkarna eller är det butikerna?

Permalänk
Medlem

Tycker mig sett ett stadigt lager av 3060Ti/3070 (LHR-modeller) på hyllorna i 1-2 veckor nu. Lite upplyftande ändå att korten inte bara rinner ut ur hyllorna, så verkar lite som att utbudet nått efterfrågan i varje fall för de som vill spela? Hur länge brukar butiker hålla produkter innan det blir tal om att sänka priser, någon inom branschen som vet?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Tycker mig sett ett stadigt lager av 3060Ti/3070 (LHR-modeller) på hyllorna i 1-2 veckor nu. Lite upplyftande ändå att korten inte bara rinner ut ur hyllorna, så verkar lite som att utbudet nått efterfrågan i varje fall för de som vill spela? Hur länge brukar butiker hålla produkter innan det blir tal om att sänka priser, någon inom branschen som vet?

De gamers som har en budget över 5000kr eller är villiga att betala uppblåsta priser de har såklart kunnat köpa ett kort.
Men jag tror det finns många som väntar på att priserna ska bli normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Tycker mig sett ett stadigt lager av 3060Ti/3070 (LHR-modeller) på hyllorna i 1-2 veckor nu. Lite upplyftande ändå att korten inte bara rinner ut ur hyllorna, så verkar lite som att utbudet nått efterfrågan i varje fall för de som vill spela? Hur länge brukar butiker hålla produkter innan det blir tal om att sänka priser, någon inom branschen som vet?

Du kan ju kolla andra datorprodukter som finns i lager i månad efter månad utan att priserna sänks, som t.ex PSU:er, moderkort och CPU:er så jag ser inte varför dom helt plötsligt skulle paniksänka grafikkort om dom finns på lager i ett par veckor eller månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Du kan ju kolla andra datorprodukter som finns i lager i månad efter månad utan att priserna sänks, som t.ex PSU:er, moderkort och CPU:er så jag ser inte varför dom helt plötsligt skulle paniksänka grafikkort om dom finns på lager i ett par veckor eller månader.

Andra datorprodukter ligger dock på rekommenderat detaljhandelpris. Det gör absolut inte grafikkort så går inte att jämföra. Om tillgång blir bättre bör priser gå mot rekommenderade. Men marknaden har varit orolig så länge så tar nog ett tag innan det kan stabiliseras trots ökad tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Andra datorprodukter ligger dock på rekommenderat detaljhandelpris. Det gör absolut inte grafikkort så går inte att jämföra. Om tillgång blir bättre bör priser gå mot rekommenderade. Men marknaden har varit orolig så länge så tar nog ett tag innan det kan stabiliseras trots ökad tillgång.

Självklart går det att jämföra. Återförsäljarna har köpt in korten till förhöjda priser så varför skulle dom sänka priserna och ta en förlust om dom ser att korten går åt även om det tar lite tid? Samma princip gäller andra datorprodukter, varför skulle dom sänka priset på moderkort bara för att dom går åt långsamt?

Har suttit här och läst om att folk tror att priserna kommer gå ner sen i slutet av maj men i princip ingenting har hänt, vissa butiker har t.o.m. höjt priserna något.

Permalänk
Medlem

Det finns väl två scenarion man kan tänka sig med sänkningar, antingen att det kostar mer än det smakar att lagerhålla korten eller att det sker sänkningar längre bak i kedjan som slår igenom när ÅF sålt av sina dyrt inköpta lager.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka här... Beställde ett "MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X oc" (Ej HLR) i Januari...
Nu hör butiken av sig och erbjuder ett motsvarande för LHR och säger att de betalar mellanskillnaden i butikspris.
Jag köpte kortet för 4999 kr, nu kommer LHR för 4899 kr så jag får 100 kr... yey.
Samtidigt har de listat mitt original-kort för 7790 kr nu i sin butik (finns förstås inte i lager dock).

Något icke-LHR kommer man väl förstås aldrig få... men ska man bråka om saken öht?

Permalänk
Skrivet av ear:

Hur ska man tänka här... Beställde ett "MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X oc" (Ej HLR) i Januari...
Nu hör butiken av sig och erbjuder ett motsvarande för LHR och säger att de betalar mellanskillnaden i butikspris.
Jag köpte kortet för 4999 kr, nu kommer LHR för 4899 kr så jag får 100 kr... yey.
Samtidigt har de listat mitt original-kort för 7790 kr nu i sin butik (finns förstås inte i lager dock).

Något icke-LHR kommer man väl förstås aldrig få... men ska man bråka om saken öht?

Nej något LHR kort lär du aldrig få, och om du inte tänker gräva guld så finns där väl inget att tänka på? 4899kr för ett 3060TI sitter många av oss och drömmer om. Köp och var glad

Permalänk
Skrivet av ear:

Hur ska man tänka här... Beställde ett "MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X oc" (Ej HLR) i Januari...
Nu hör butiken av sig och erbjuder ett motsvarande för LHR och säger att de betalar mellanskillnaden i butikspris.
Jag köpte kortet för 4999 kr, nu kommer LHR för 4899 kr så jag får 100 kr... yey.
Samtidigt har de listat mitt original-kort för 7790 kr nu i sin butik (finns förstås inte i lager dock).

Något icke-LHR kommer man väl förstås aldrig få... men ska man bråka om saken öht?

I will take it off your hands for that price if you are unhappy.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag väntat så pass länge att jag tror att jag väntar tills Ethereum miningen är över runt årsskiftet och ser vad som händer med lagerstatus och priser då. Det är inte så långt kvar nu. Om många säljer av sina begagnade kort då så borde rimligen priserna i butik sjunka också.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

De grafikkort han testade i videon var i väldigt bra skick, förmodligen någon som vet vad han eller hon sysslar med. Men detta kan du inte veta när du köper ett begagnat kort från någon du inte känner. Visst, undervolting är bra för att hålla nere temperaturerna för att minska slitaget som uppstår med värme. Men långt ifrån alla kommer göra detta. Dessutom slits rörliga delar som exempelvis fläktar relativt fort då kortet körs 24/7.

Men jag håller med vad du försöker säga, att kort som använts för mining inte bör väljas bort bara för att de har använts till mining, men man ska vara medveten om att det ändå finns en viss risk med att köpa kort som använts för mining.

Att byta fläktar på ett gpu är enklare än man tror. Fick byta på mitt gamla gtx 1080 i våras och nya kostade under 200kr med frakt.
Fanns gott om tutorials på youtube på hur man gjorde..
Och den vart nästan bara för gaming, förutom kanske 2 månader nicehasch för skojs skull för att testa.. kraschar miningen så skulle jag inte säga nej till en beg 3080 som minat om jag får den för en bråkdel utav nypriset..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av BrytaPlanka:

Nu har jag väntat så pass länge att jag tror att jag väntar tills Ethereum miningen är över runt årsskiftet och ser vad som händer med lagerstatus och priser då. Det är inte så långt kvar nu. Om många säljer av sina begagnade kort då så borde rimligen priserna i butik sjunka också.

Finns inget datum spikat för ETH 2.0 ....det kommer förmodligen dra ut på tiden, eth devteam har aldrig varit känd för o vara snabba 😆 händer det innan sommar 2022 så är det inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Finns inget datum spikat för ETH 2.0 ....det kommer förmodligen dra ut på tiden, eth devteam har aldrig varit känd för o vara snabba 😆 händer det innan sommar 2022 så är det inte illa.

Dumpning av GPUer kommer inte när själva difficulty-bomben kommer, utan lär börja på nyheten om ett spikat datum. Man vill inte vara den sista att sälja sin GPU, så det lär bli en rusning mot utgången. "Sell the news"

Visa signatur

Allan, please add signature