3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Har ni sett dustins priser, deras 3060 ligger på 8k upp till 11k, runt 8 ligger väl de flesta men inte upp till 11k där kan du ju köpa ett 3070ti hos andra återförsäljare. Kanske någon åt svamp och satt och röka brass när de satt priserna

Permalänk
Medlem

Priserna är det minsta problemet med Dustin.

Har en beställning på ett MSI 3060ti Gaming X Trio sedan den 7:e Januari. Eftersom det inte tillverkas några icke-LHR längre och MSI har släppt den nya versionen Gaming Z Trio med backplate av metall och som LHR så frågade jag naturligtvis om de skulle erbjuda ett sådant istället för att fullfölja min order så jag såg att de hade nya versionen i lager. Svaret jag fick var att de kunde makulera min order på kortet så jag kunde få välja ett annat alternativ.

Påpekade att Nvidia tillverkar inga icke-LHR längre som de kan leverera till deras partners. Fick svar att de hade frågat dina inköpare och leverantörer om det men fanns inga tecken på att det stod till så, och att de rekommenderade att jag skulle låta min order ligga kvar.

Väntat på leverans i snart 10 månader, sista gången jag använder Dustin efter 10+ år av trogen kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klogger:

Priserna är det minsta problemet med Dustin.

Har en beställning på ett MSI 3060ti Gaming X Trio sedan den 7:e Januari. Eftersom det inte tillverkas några icke-LHR längre och MSI har släppt den nya versionen Gaming Z Trio med backplate av metall och som LHR så frågade jag naturligtvis om de skulle erbjuda ett sådant istället för att fullfölja min order så jag såg att de hade nya versionen i lager. Svaret jag fick var att de kunde makulera min order på kortet så jag kunde få välja ett annat alternativ.

Påpekade att Nvidia tillverkar inga icke-LHR längre som de kan leverera till deras partners. Fick svar att de hade frågat dina inköpare och leverantörer om det men fanns inga tecken på att det stod till så, och att de rekommenderade att jag skulle låta min order ligga kvar.

Väntat på leverans i snart 10 månader, sista gången jag använder Dustin efter 10+ år av trogen kund.

Dustin och Elgiganten är väl de som hanterat detta sämst. Beställningar som troligtvis aldrig kommer att levereras.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Har själv ett evga 3080 ultra samt psu bundle bokad hos dem sen i början av april, nu har jag redan på fått tag på ett 3080 men ville se hur länge det tar innan de erbjuder något annat. Ringde och frågade dem de tog mitt nr och skulle återkomma.
Detta var 4 veckor sedan. Sen kostar det ju inget att ha ordern bokad.
Såg även att de säljer gainwards 3090 för 32 lök, kostar bara 24k hos elgiganten så något gör ju elgiganten rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Har ni sett dustins priser, deras 3060 ligger på 8k upp till 11k, runt 8 ligger väl de flesta men inte upp till 11k där kan du ju köpa ett 3070ti hos andra återförsäljare. Kanske någon åt svamp och satt och röka brass när de satt priserna

Det kallas också för det "goda scalpandet". När butiker gör det, så är det nästan ingen som lyfter på ögonbrynen, men så fort en privatperson gör det, nej då jävlar!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Köttburken:

Har själv ett evga 3080 ultra samt psu bundle bokad hos dem sen i början av april, nu har jag redan på fått tag på ett 3080 men ville se hur länge det tar innan de erbjuder något annat. Ringde och frågade dem de tog mitt nr och skulle återkomma.
Detta var 4 veckor sedan. Sen kostar det ju inget att ha ordern bokad.
Såg även att de säljer gainwards 3090 för 32 lök, kostar bara 24k hos elgiganten så något gör ju elgiganten rätt

Wtf, jag köpte mitt 3090 PNY för 19K i augusti på just Elgiganten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Det kallas också för det "goda scalpandet". När butiker gör det, så är det nästan ingen som lyfter på ögonbrynen, men så fort en privatperson gör det, nej då jävlar!

Det är varierande grad vad som är värst, miners eller scalpers? Marknaden är fri, men 13490 kr för ett Strix 3080 V2 är i högsta laget. Det är enbart bristen som motiverar det höga priset.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Proshops inkommande lager på flera kort kommer öppnas upp till försäljning eller går de till redan bokade ordrar? Tänker främst på 3070 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chader:

Någon som vet om Proshops inkommande lager på flera kort kommer öppnas upp till försäljning eller går de till redan bokade ordrar? Tänker främst på 3070 ti.

Vet vilket du syftade på....

De hade 10 i lager och öppnar för beställningar kl 14. Efter 13 var det inte kvar.....

Så jag antar att det var redan bokade ordrar till "kompisar" eller nåt.... För man kan inte boka på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vet vilket du syftade på....

De hade 10 i lager och öppnar för beställningar kl 14. Efter 13 var det inte kvar.....

Så jag antar att det var redan bokade ordrar till "kompisar" eller nåt.... För man kan inte boka på sidan.

De dök upp som hastigast kl 14.00, och jag hann denna gången även trycka på en köpknapp för att sekunden senare se meddelandet "Din kundvagn är tom".. Slut igen! x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vet vilket du syftade på....

De hade 10 i lager och öppnar för beställningar kl 14. Efter 13 var det inte kvar.....

Så jag antar att det var redan bokade ordrar till "kompisar" eller nåt.... För man kan inte boka på sidan.

Såg "köp"-knappen i 1 sekund, kring 1400, men inget tillagt i korgen. Någon som lyckades?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Såg "köp"-knappen i 1 sekund, kring 1400, men inget tillagt i korgen. Någon som lyckades?

Nej tyvärr. Satt och körde inspect-tricket och matade men ingen lycka denna gång heller. Är inte 100% säker på att jag gör det på ett optimalt sätt så är det någon som lyckats med detta får ni gärna dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem

Meeh. Jag försökte inte ens....

Det stor i lager vid 13. Sen försvann det ur lager. Jag antog att det inte skulle gå att köpa något.

Nåja... Jag hade nog inte hunnit klicka med något ändå. :*(

Jag ska nog bara ge upp, pallar inte. Ge det ett halvår till

Permalänk
Medlem

Försökte också. Tryckte sekunden klockan blev 14.00 och inget hände tyvärr... Tråkigt i och med att jag nyss beställt samtliga delar, så saknar bara grafikkortet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är varierande grad vad som är värst, miners eller scalpers? Marknaden är fri, men 13490 kr för ett Strix 3080 V2 är i högsta laget. Det är enbart bristen som motiverar det höga priset.

Tror någ mer på att det är vi som konsumenter som är drar upp priserna eftersom folk är såpass desperat efter grafikortet så dom väljer betela nästan 50% i överpris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del kort att köpa nu för dyra priser.
Mitt tips är att vänta om ni kan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Gigabyte Gaming OC (LHR) finns i lager på Netonnet för 7 590 kr.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Bra pris eller ej, det överlåter jag till er att avgöra.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

Verkar finnas massor med vanliga 3060ti icke LHR på webhallen https://www.webhallen.com/se/product/338665-ASUS-GeForce-RTX-... Enbart medlemmar dock, ganska bra pris också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Verkar finnas massor med vanliga 3060ti icke LHR på webhallen https://www.webhallen.com/se/product/338665-ASUS-GeForce-RTX-... Enbart medlemmar dock, ganska bra pris också.

V2=LHR på asus kort.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Verkar finnas massor med vanliga 3060ti icke LHR på webhallen https://www.webhallen.com/se/product/338665-ASUS-GeForce-RTX-... Enbart medlemmar dock, ganska bra pris också.

Skulle inte påstå att 7k är ganska bra pris. Det där kortet bör ligga på max 4,5k.

Permalänk
Medlem

Beställde ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL från Elgiganten i januari för 6090 kr. Fick idag mejl och sms att det avbrutit ordern då produkten utgått.

Någon annan som fått detta? Kan man begära att de levererar ett annat 3070 för samma peng?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Beställde ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL från Elgiganten i januari för 6090 kr. Fick idag mejl och sms att det avbrutit ordern då produkten utgått.

Någon annan som fått detta? Kan man begära att de levererar ett annat 3070 för samma peng?

Verkar många som får sina ordrar avbrutna av EG nu, det är bara att dra dem till konsumentverket tycket jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-fire:

Beställde ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL från Elgiganten i januari för 6090 kr. Fick idag mejl och sms att det avbrutit ordern då produkten utgått.

Någon annan som fått detta? Kan man begära att de levererar ett annat 3070 för samma peng?

Tror det är lönlöst att försöka få det för samma peng. Vi kan nog utgå från att de anser sig ha laglig rätt att avbryta ordern. Man kan väl alltid bestrida det i en anmälan till konsumentverket/ARN men handläggningstiden är lång och ARNs beslut är inte bindande för den delen heller.

Jag tror det är kört, oavsett om man har rätten på sin sida eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Köttburken:

Verkar många som får sina ordrar avbrutna av EG nu, det är bara att dra dem till konsumentverket tycket jag

Regleras i KKL och har modellen utgått (SKUn) så går Elgiganten fri. Lärdomen är att alltid köra på faktura mot Elgiganten då det är sjukt drygt att de har hållit i pengarna ett helt år utan att erbjuda någon som helst kompensation. För att inte verka helt inhuman så borde ni skänka pengarna ni får tillbaka till insamlingsorganisationer @anon134512

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Regleras i KKL och har modellen utgått (SKUn) så går Elgiganten fri. Lärdomen är att alltid köra på faktura mot Elgiganten då det är sjukt drygt att de har hållit i pengarna ett helt år utan att erbjuda någon som helst kompensation. För att inte verka helt inhuman så borde ni skänka pengarna ni får tillbaka till insamlingsorganisationer @SprengdPanda

Och vill man vara lite extra human kan man stödja sin egen befolkning först här: https://givingpeople.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Och vill man vara lite extra human kan man stödja sin egen befolkning först här: https://givingpeople.se/

Hehe där har jag skänkt mat och så. Nu är vi offtopic, men nu går det åtminstone köpa grafikkort. Ångrar lite att jag inte klippte till på en PS5 som Amazon hade i lager för ett par dagar sen. Ett 3060 för 5300 på Webhallen är det mest prisvärda nu.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5412350/asus-geforce-rtx-3060-12g...

ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 för 5399

vet inte vad msrp är men kanske 3500 så inte såååå långt över

Permalänk
Skrivet av Kejsarn:

https://www.inet.se/produkt/5412350/asus-geforce-rtx-3060-12g...

ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 för 5399

vet inte vad msrp är men kanske 3500 så inte såååå långt över

Typ. 3060 referenskort har en MSRP på 329 USD. Historiskt sett har man kunnat multiplicera det med 10 för att få fram riktpriser för slutkund i svenska kronor.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Fyndvara, 1st

5090:-

MSI GeForce RTX 3060 GAMING X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Tack så mycket för det, lyckades få tag på den 😘