3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tyvärr missar många det i den här tråden, att Asus också förtjänar en del av kritiken.
Kommunikationen mellan Asus och Elgiganten verkar inte fungera överhuvudtaget, Elgiganten har inte fått in några kort från Asus på evigheter och har inga planer på att ta in LHR-versionen heller.

Så ja samarbetet mellan Asus och Elgiganten verkar i princip vara obefintlig när det kommer till hårdvarudelen.

Och Asus vägrar att kommentera om dom fortfarande har kvar ett samarbete med Elgiganten eller inte, bara det säger en hel del.

Fast enligt Asus så har de meddelat, och enligt @UndaC så har butikerna inte blivit lovade att deras ordrar skulle bli täckta mer än till en viss mängd kort, vilket styrks av att andra butiker dels inte tog betalt i förväg, och dels byter kort till LHR istället.
Rent praktiskt så är det ju så att Elgiganten köper kort från Asus eller distributör, och sedan (eller innan) säljer det till kund. Finns egentligen inget hinder för Elgiganten att lösa det (i samråd med kund) med andra kort annat än att de inte vill.
Dessutom är det inte Asus som valt att faktiskt ta betalt i förväg för korten det är Elgiganten.
Jag har betydligt enklare att ursäkta att Asus har svårt att leverera kort än att Elgiganten inte skulle kunna lösa ordrarna smidigt och till kundernas belåtenhet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Webhallen
Skrivet av muSashi:

Ledsen att jag lät lite otrevlig i min kommentar, ni är utan tvekan den butiken som skött den här lanseringen bäst, och varit mest transparenta. Och du har ingen skyldighet att kommentera mitt inlägg överhuvudtaget.

Det som vore kul att veta är om Asus fortfarande levererar kort för introduktionspris till er, eller om ni är tvungna att stå för mellanskillnaden?

Tack, och ja det har vart en minst sagt trist sits nu i mer än ett år så jag förstår frustrationen.

Vi äter hästgödsel på varje kort vi levererar till intropris desvärre (inköpspris överstiger intropris).

---------------
När jag kollade våra saldon snubblade jag på detta också:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tack, och ja det har vart en minst sagt trist sits nu i mer än ett år så jag förstår frustrationen.

Vi äter hästgödsel på varje kort vi levererar till intropris desvärre (intropris överstiger inköpspris).

---------------
När jag kollade våra saldon snubblade jag på detta också:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2.

/Patrik

Hej @webhallen

Hur ser det ut med Asus RTX 3080 TUF non OC korten, jag bokade 15 oktober och byter gärna mot till V2 fast av non OC då självklart...

Mvh Daniel

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tack, och ja det har vart en minst sagt trist sits nu i mer än ett år så jag förstår frustrationen.

Vi äter hästgödsel på varje kort vi levererar till intropris desvärre (intropris överstiger inköpspris).

---------------
När jag kollade våra saldon snubblade jag på detta också:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2.

/Patrik

Menar du inköpspris högre än intropris (ni förlorar pengar?)

Jag läser det du skriver som tvärt om, men gissar att det är ett misstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Frågan är inte vad EG säger att de skickar. Frågan är vad de faktiskt har skickat och hur de betett sig.

Jag har inte sett om någon säger sig ha fått beställningsbekräftelse eller orderbekräftelse. Inte för att termerna i sig har någon speciell juridisk innebörd, utan det intressanta är om EG gjort något som kan anses vara en accept så att ett avtal kommit till stånd.

Jag tror fortfarande att Elgiganten kan få svårt att inte vara tydliga med detta i sina köpvillkor på hemsidan, ta emot beställning och betalning och sedan säga att de i princip håller i pengarna men egentligen inte ingått något avtal ännu.
Som sagt, det som gjorde att säljaren fick rätt av ARN i det fall jag länkade var att de just var tydliga med detta i sina köpvillkor som ansågs lättillgängliga för konsumenten på säljarens hemsida. Att inte ge denna information tydligt utan först efter säljaren beställt och betalat är nog inte att anse att de är "tydliga" och "lättillgängliga".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Webhallen
Skrivet av medbor:

Menar du inköpspris högre än intropris (ni förlorar pengar?)

Jag läser det du skriver som tvärt om, men gissar att det är ett misstag?

Jag skyller på att det är tidig morgon!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Roligt att Elgiganten ställer in produkten de råkade sälja för billigt, avslutar affärer och hänvisar till i stort sett identiska grafikkort som kostar 3k mer...herregud vad bisarrt det här har blivit. Det är verkligen säljarens marknad idag.

Vet inte om det är säljarens marknad när det inte ens funnits produkter att sälja.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

När det är så pass många kunder och jäkligt många grafikkort och sååååå myyycket pengar som kan kosta företaget, där en del ansvariga för den här pankakan...Sannolikheten att de Ansvariga vare sig VD, mellan chef, butikschef mm... SANNOLIKHETEN är 100% att de söker runt på Google ---> Elgiganten lura mig, Elgiganten gpu v2 mm... för att hitta sånt här innehåll... helvete om inte det är en grupp anställda på företaget som försöker hitta kryphål eller kanske kunder som skriver/läser denna tråd och bara skriva vända på kunder så de inte kontaktar ARN eller Konsumentverket...

Du min herre, jag misstänker dig "no offense" u had it coming to you...

Haha, no offence taken
Misstänk på du kan bara säga att då har du gjort dålig research

Jag har inget samröre med Elgiganten mer än att jag är också drabbad av denna fars.
Fick precis som några andra här en "deal" från dem förra veckan att välja mellan fyra grafikkort och skulle få betala 10.416, en mellanskillnad på 2.426:- då jag valde Gamerock OC kortet (+ca. 24%) vilket jag accepterade. Tycker det var en ok lösning med tanke på dagens priskurs på grafikkort och rådande situation finns trots allt fler som väntar på 3080 kort oavsett butik. Förhoppningsvis får någon här som orkar kriga, rätt mot Elgiganten dvs. slipper mellanskillnaden och då kanske vi som accepterade "dealen" kan kräva mellanskillnaden tillbaka vilket vore det optimala. Jag beställde på faktura (som jag alltid gör) har därför inte legat ute med några pengar och blev inte heller erbjuden något presentkort som "plåster på såren" vilket är helt fine för mig.

I övrigt så har jag personligen ingen dålig erfarenhet med Elgiganten snarare tvärtom och med tanke på att jag har handlat på Elgiganten till och från ända sen 90 talet och aldrig haft några problem förutom NU när jag beställde TUF OC kortet så försöker jag bara vara objektiv. Har gjort några klipp hos Elgiganten genom åren och fått hjälp när det har behövts och det har alltid löst sig, där av min neutrala ställning.

Oaktat min Erfarenhet så tycker jag så klart att hela det här är dåligt hanterat av Elgiganten och hoppas verkligen att detta löser sig för övriga som inte uppskattat "dealen" och för de som inte fått någon deal överhuvudtaget.

Korrigering
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tack, och ja det har vart en minst sagt trist sits nu i mer än ett år så jag förstår frustrationen.

Vi äter hästgödsel på varje kort vi levererar till intropris desvärre (inköpspris överstiger intropris).

---------------
När jag kollade våra saldon snubblade jag på detta också:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2.

/Patrik

Misstänkte att det kunde vara så sedan LHR-korten släpptes, men var inte säker. Korten innan dess skulle de väl leverera till er för intropriset åtminstone för beställningar lagda inom kampanjperioden? Var så fallet i verkligheten?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Webhallen
Skrivet av blunden:

Misstänkte att det kunde vara så sedan LHR-korten släpptes, men var inte säker. Korten innan dess skulle de väl leverera till er för intropriset åtminstone för beställningar lagda inom kampanjperioden? Var så fallet i verkligheten?

Nix, vi pröjsar ur egen ficka på dessa kort och de är dyrare än v1orna. (gick minus på v1orna också)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av LebronJames23:

Står att komplett har öppet köp i 60 dagar.
Kan jag då köpa ett grafikkort och använda/testa den i 60 dagar för att sedan lämna tillbaka och få mina pengar ifall jag t.ex hittar den billigare på webhallen?

Ja tekniskt sett så kan du utnyttja detta. Men var noga med att hålla kortet i nyskick och att gamea eller minea konstant i 60 dagar klassas inte som att nödvändig hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Skrivet av anon333222:

Inte så svårt att förstå egentligen. Alla 3080 som kommer in används av Inet/Webhallen/Komplett för att byta ut Asus TUF 3080 / OC som folk har beställt. Det finns ingen sån backlog på 3080Ti.

Skrivet av anon333222:

Så ser KKL ut idag. Men de flesta ÅF vill ju sälja kort, men det som har hänt är extremt. Man får tänka att Elgiganten hanterar det helt enligt lagen. Problemet för de är att Inet/Webhallen och Komplett tar smällen själva. De låter kunderna få kortet de beställt för intropris och gör rena förluster per kort. Kom ihåg vilken butik. I ska beställa ifrån nästa gång.

Tidigare i somras så blev vi klara med att nolla alla köer på RTX-kort. Särskilt de mest eftertraktade korten som 3080 och 3060Ti. Alla förbokningar är sedan en tid tillbaka levererade och givetvis till det pris som kund betalat, oavsett vad våra nuvarande inköpspriser är. Vi behöver nog inte säga så mycket mer än att vi lägger stor vikt i att uppfylla vårt löfte om leverans och att det ekonomiskt påverkar oss.. Hrrmm.. negativt @webhallen har varit ganska transparenta med hur det slår ekonomiskt mot ÅF. Ordet “hästgödsel” är ganska målande

Skrivet av foreveryang:

Inget konstigt med det. Har Komplett lyckats leverera en enda PS5? Beställde på MediaMarkt, Elgiganten och Komplett på först förbokningsdagen med några minuters mellanrum. Fick från båda förstnämnda några veckor efter officiell releasedag, senast jag kollade i sept på Komplett så va prel. leveransdag 2021-12-31 på min beställning (sannolikt bara en placeholder som bara kommer skjutas fram).

Det har vi. Men vår orderkö (backlog) är ganska stor då vi var väldigt tidiga med att ta emot förbokningar. Du bör ha fått ett mail med info om att 2021-12-31 är ett placehpolder-datum. Vi har samlat de flesta frågorna och svaren i en liten FAQ som du hittar här: https://www.komplett.se/kundservice/frakt-och-leverans/faq-le...

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Förhoppningsvis får någon här som orkar kriga, rätt mot Elgiganten dvs. slipper mellanskillnaden och då kanske vi som accepterade "dealen" kan kräva mellanskillnaden tillbaka vilket vore det optimala.

Det ska du inte räkna med.

ARN kommer att besluta i de fall som tas upp av de som "orkar kriga". Om EG förlorar kommer de som krigat troligtvis få kompensation. Med mindre än att EG självmant tar på sig att göra rätt mot övriga så kommer de att få den lösning som EG tidigare erbjudit.

I fall som ditt, där kunder accepterat lösningen med att betala mellanskillnad, så är det nog överspelat. De fallen har redan en lösning som accepterats av båda parter. Fast det är klart, EG kan ju självmant ta på sig att kompensera dessa kunder, men det ter sig osannolikt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Jag tycker de borde åtminstone prata med ARN per telefon trots att ARN är opartiska och inte ger råd.
Hej ARN, Elgiganten behandlar mig och 100+ andra likadant jag vill anmäla min sak men jag vill inte ge dig huvudvärk eller vara en utav de hundra som anmäler och du får ett rum för dig själv med 100 högar papper för 100 enskilda mål mot Elgiganten som blir klar mm kanske tills filmen "fantastiska vidunder 4" kommer ut på bio. Så kan du inte bara ringa Elgiganten och

berätta--->
att de bryter mot kundköplagen eller något fiffigt och att ni får in samtal med kunder som säger: vi har betalat nästan ett år sedan
sen slutar de sälja varan så de erbjuder V2 med liknande spec men vill ha mera pengar...

MEN ---> vad jag var intresserad utav från sptr112

Vad tycker du att kund ska göra då?
Kontakta ARN eller inte?

Jag förstår faktiskt inte vad du vill att jag ska svara på? Det är osammanhängande och konstigt formaterat. vill du ha svar på något får du ställa din fråga tydligare

Jag tycker som sagt att ett bra första steg för de som inte accepterat Elgigantens "erbjudande" om att betala mellanskillnaden är att kontakta ARN, då de i mina ögon finns goda möjligheter att tvinga fram ett bättre erbjudande med stöd av KKL. Hur den processen går till och vilka eventuella ytterligare steg som kan tas får jag lämna till någon kunnigare, har inte någon praktisk erfarenhet av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det ska du inte räkna med.

ARN kommer att besluta i de fall som tas upp av de som "orkar kriga". Om EG förlorar kommer de som krigat troligtvis få kompensation. Med mindre än att EG självmant tar på sig att göra rätt mot övriga så kommer de att få den lösning som EG tidigare erbjudit.

I fall som ditt, där kunder accepterat lösningen med att betala mellanskillnad, så är det nog överspelat. De fallen har redan en lösning som accepterats av båda parter. Fast det är klart, EG kan ju självmant ta på sig att kompensera dessa kunder, men det ter sig osannolikt.

Att hoppas är inte att räkna med... 🙄

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nix, vi pröjsar ur egen ficka på dessa kort och de är dyrare än v1orna. (gick minus på v1orna också)

/Patrik

@Komplett

Får man fråga hur diskussionerna ser ut gällande vad ni tjänar på att sälja dessa kort om ni ändå går ekonomiskt minus? Räknar man att detta ska tjäna "top-of-mind"-effekten på lång sikt, någon viss grad av lojalitet från sina medlemmar, eller försäljning av kringutrustning ska täcka upp, eller vad är det egentligen som får er och de andra att välja att förlora pengar på dessa varor?

(Med det uppenbara svaret "Om vi inte säljer finns det ingen tillgång i Sverige" borträknat)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Att hoppas är inte att räkna med... 🙄

Point taken

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

@Komplett

Får man fråga hur diskussionerna ser ut gällande vad ni tjänar på att sälja dessa kort om ni ändå går ekonomiskt minus? Räknar man att detta ska tjäna "top-of-mind"-effekten på lång sikt, någon viss grad av lojalitet från sina medlemmar, eller försäljning av kringutrustning ska täcka upp, eller vad är det egentligen som får er och de andra att välja att förlora pengar på dessa varor?

(Med det uppenbara svaret "Om vi inte säljer finns det ingen tillgång i Sverige" borträknat)

Tror de gör det för att behålla sina kunder har alltid varit nöjd med komplett/inet/webhallen grymt bra service på olika sätt hos dem 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag har betydligt enklare att ursäkta att Asus har svårt att leverera kort...

Asus skulle rent tekniskt mycket väl kunna täcka upp för alla restorder från introduktionen, men det skulle kosta dem en hel del i missade intäkter att (som utlovat) sälja dessa kort till introduktionspriset i stället för nuvarande marknadspris.
Möjligen kan de nu även hänvisa till att Nvidia förbjuder dem att göra kort utan LHR, men de skulle uppfyllt sina tidigare åtaganden innan förbudet trädde i kraft.

Permalänk
Medlem

Datorbutikerna och tillverkarna gick så tydligt ut med att första månaden var det introduktionspris på Asus tuf/oc utan några andra slags begränsningar, att det måste vara svårt att backa från det senare.

Även om Asus inte kan kommentera det, så verkar EG definitivt ha fått in mycket färre kort än de riktiga datorbutikerna och något större avbetande av köerna verkar inte ha skett. Att sen EG bara gör sig av med beställningarna genom att säga att korten inte finns längre när v2 är samma kort förutom LHR-begränsningen finns, är ju bara en praktisk sanning med modifikation. Kanske var det också ett av syftena från Nvidias sida förutom att minska trycket från kryptonissarna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Asus skulle rent tekniskt mycket väl kunna täcka upp för alla restorder från introduktionen, men det skulle kosta dem en hel del i missade intäkter att (som utlovat) sälja dessa kort till introduktionspriset i stället för nuvarande marknadspris.
Möjligen kan de nu även hänvisa till att Nvidia förbjuder dem att göra kort utan LHR, men de skulle uppfyllt sina tidigare åtaganden innan förbudet trädde i kraft.

Så som jag förstått det (enligt inlägg från Asus, Undac, och andra) så har löftet aldrig varit alla beställningar under introperioden, utan ett visst antal kort. Om det sedan är dålig kommunikation från tillverkare eller missförstånd från ÅF låter jag vara osagt.
Oavsett så är det något mellan ÅF och tillverkare, de som köpt kortet har inget avtal med Asus/tillverkare, utan Elgiganten/ÅF.
Det ligger i slutändan på Elgiganten att antingen informera i god tid om förändringar i kundernas ordrar (försenad leverans, annan produkt, makulering), vilket allra senast borde blivit i maj då v1 slutade produceras till förmån av LHR (v2).

Det jag tycker är värst är att det finns så många gånger på vägen som man tycker att Elgiganten borde ha gjort detta om de ändå tänkt makulera ordrarna; direkt när det uppdagats att de sålt för många kort till intropris? När de insåg att priserna skenar på alla grafikkort? När v2 annonserades och v1 uppenbarligen nått eol?

Det är ju inte själva makuleringen, eller att de erbjuder att man betalar mellanskillnaden, som är det man blir upprörd över, utan att det gått ett år innan det händer (även på förbetalda ordrar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Mithras:

@Komplett

Får man fråga hur diskussionerna ser ut gällande vad ni tjänar på att sälja dessa kort om ni ändå går ekonomiskt minus? Räknar man att detta ska tjäna "top-of-mind"-effekten på lång sikt, någon viss grad av lojalitet från sina medlemmar, eller försäljning av kringutrustning ska täcka upp, eller vad är det egentligen som får er och de andra att välja att förlora pengar på dessa varor?

(Med det uppenbara svaret "Om vi inte säljer finns det ingen tillgång i Sverige" borträknat)

Svaret är att det finns flera olika aspekter i det och det är svårt att rangordna dom då flera av oss som varit delaktiga i beslutet har lite olika ingångsvinklar beroende på vilken del av organisationen man sitter. Inköparen har sina tankar, marknadsavdelningen en annan och kundservice en tredje osv.

Men genomgående för alla delar i detta är att vi ska fortsätta att vara en aktör man kan räkna med och lita på. Köper du en produkt av Komplett så ska du kunna lita på att vi gör allt vi rimligen kan för att uppfylla din beställning och när vi missar leveransdatum, råkar gå ut med felaktig info eller annat -så ser vi till att vara transparenta, informera om vad som sker och fixa till felen.
Så i grunden är det en fråga om heder och tillit. Sedan så ser vi såklart att det finns andra uppsidor som att vi hamnar top-of-mind, vi får positiva recensioner, en nöjd kund rekommenderar oss till sina vänner, att vi inte binder kapital med mera.
Vi ska sälja bra med HDMI-kablar och tryckluft på burk för att täcka upp förlusten på dessa grafikkort, det har inte varit en del i ekvationen att räkna hem pengarna på tillbehör till dessa kort.

Sammanfattningsvis så kan vi helt ärligt säga att vi tog den ekonomiska smällen främst för att vårda våra kundrelationer och se till att våra kunder får det dom beställt.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Sammanfattningsvis så kan vi helt ärligt säga att vi tog den ekonomiska smällen främst för att vårda våra kundrelationer och se till att våra kunder får det dom beställt.

Detta hedrar er och övriga butiker som resonerar på liknande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så som jag förstått det (enligt inlägg från Asus, Undac, och andra) så har löftet aldrig varit alla beställningar under introperioden, utan ett visst antal kort. Om det sedan är dålig kommunikation från tillverkare eller missförstånd från ÅF låter jag vara osagt.
Oavsett så är det något mellan ÅF och tillverkare, de som köpt kortet har inget avtal med Asus/tillverkare, utan Elgiganten/ÅF.
Det ligger i slutändan på Elgiganten att antingen informera i god tid om förändringar i kundernas ordrar (försenad leverans, annan produkt, makulering), vilket allra senast borde blivit i maj då v1 slutade produceras till förmån av LHR (v2).

Det jag tycker är värst är att det finns så många gånger på vägen som man tycker att Elgiganten borde ha gjort detta om de ändå tänkt makulera ordrarna; direkt när det uppdagats att de sålt för många kort till intropris? När de insåg att priserna skenar på alla grafikkort? När v2 annonserades och v1 uppenbarligen nått eol?

Det är ju inte själva makuleringen, eller att de erbjuder att man betalar mellanskillnaden, som är det man blir upprörd över, utan att det gått ett år innan det händer (även på förbetalda ordrar)

Hästskitsklubben (@Webhallen, @Komplett) kommer tjäna in dessa affärer över tid tror jag, jag kommer i alla fall minnas detta nästa gång det är dags.

Jag tror dock att partnertillverkarna borde få lite mer skit för dessa händelser med oklara regler och icke-existerande priser. Om det nu varit begränsade upplagor borde tilldelningen hos ÅF varit klar redan innan och fejkpriserna överspelade inom en timme efter launch

Nu har det lovats och inte infriats av de som lovade, istället får våra svenska butiker ta smällen. Det är inte trevligt eller bra för framtiden, det kan ju knappast fortsätta så här nästa gång

Skulle som sagt vara trevligt med lite insikt, vad kostar inköpet (i snitt kanske?) för 3080 vs OC vs LHR av samma. Vad är det som är det ’riktiga’ MSRP som gäller och hur ska det lösas med korrekt information framöver? Vi kan ju inte leva med att hela generationer av kort blir utan utmärkelser pga otydlig tillgång och pris. Är det partnertillverkare, ÅF, distributörer, ...? Vem är det som ser till (mest) att det blir så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nix, vi pröjsar ur egen ficka på dessa kort och de är dyrare än v1orna. (gick minus på v1orna också)

/Patrik

Jaså, även på V1-korten alltså. Hade tidigare fått höra från er (någon gång förra året) att ASUS lovat att uppfylla dessa ordrar som lades inom kampanjperioden till det lägre priset trots prishöjningarna men förstår förstås att det kan ha ändrats sedan dess. Synd att så inte verkar vara fallet.

Jag kanske kan trösta med att mina två kort båda snart sitter i gaming-datorer (den ena sedan länge, den andra inväntar lite andra nya komponenter), inte bara direkt åkte ut på marknaden igen för ett högre pris. Förmodligen en klen tröst, men ändå.

Skrivet av Komplett:

Alla förbokningar är sedan en tid tillbaka levererade och givetvis till det pris som kund betalat, oavsett vad våra nuvarande inköpspriser är. Vi behöver nog inte säga så mycket mer än att vi lägger stor vikt i att uppfylla vårt löfte om leverans och att det ekonomiskt påverkar oss.. Hrrmm.. negativt @webhallen har varit ganska transparenta med hur det slår ekonomiskt mot ÅF. Ordet “hästgödsel” är ganska målande

Synd att det var en sådan brist på Ryzen 5000-serien. Annars hade kanske försäljningen av dessa kunnat väga upp lite. Även om detta är kostsamt för de återförsäljare som gör stora uppoffringar för sina kunder i denna situationen så kommer det ändå förhoppningsvis över tid ha visat sig vara ett bra val ekonomiskt jämfört med den minskade framtida försäljning som annars troligen kunnat vara resultatet. Tyvärr är det ju i princip omöjligt att mäta en sådan sak. I vilket fall som helst är den attityden väldigt uppskattad från oss som kunder.

Skrivet av sweisdapro:

Så som jag förstått det (enligt inlägg från Asus, Undac, och andra) så har löftet aldrig varit alla beställningar under introperioden, utan ett visst antal kort.

Nja, det beror på vilken tillverkare man talar om. Se bilden nedan för vad som gällde för de olika kampanjerna och notera att ASUS inte satt någon begränsning på antal kort, till skillnad från MSI och Gigabyte. Informationen är från Webhallen, men kampanjen var densamma hos alla återförsäljare som sålde kort till intropriser såvitt jag vet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av blunden:

Nja, det beror på vilken tillverkare man talar om. Se bilden nedan för vad som gällde för de olika kampanjerna och notera att ASUS inte satt någon begränsning på antal kort, till skillnad från MSI och Gigabyte. Informationen är från Webhallen, men kampanjen var densamma hos alla återförsäljare som sålde kort till intropriser såvitt jag vet.

https://i.imgur.com/YJIfnML.png

Jag skulle säga att det är väldigt svajigt att använda den där informationen som ett tecken på vilka avtal eller vilka löften som existerat bakom dessa kampanjer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothnet:

Det är ju ett komplicerat läge, om ARN skulle besluta att konsumenterna ska få antingen likvärdiga kort/eller få göra täckningsköp så kommer det blir rätt så stora svallvågor på marknaden hos alla butiker.

Ingen butik kommer då våga ta upp förhandsbokningar på någon vara, med grund i att stå som ekonomiskt ansvarig för om leverantören inte levererar som utlovat i antal, eller modell. Då kommer alla bli lidande, butikerna vet inte hur många exemplar de ska beställa, tillverkarna vet inte hur efterfrågan ser ut, kunderna får vänta ännu längre på sin produkt än om tillverkaren kunnat tillverka i förväg om de vet ungefär hur många köpare som ligger väntande.

Kan man tänka sig en skillnad i om man beställer mot faktura eller postförskott jämfört med förskottsbetalning? I detta fall skulle ju företagen kuna vägra ta emot förskott på produkter där tillgången är tveksam.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jaså, även på V1-korten alltså. Hade tidigare fått höra från er (någon gång förra året) att ASUS lovat att uppfylla dessa ordrar som lades inom kampanjperioden till det lägre priset trots prishöjningarna. Synd att så inte verkar vara fallet.

Synd att det var en sådan brist på Ryzen 5000-serien. Annars hade kanske försäljningen av dessa kunnat väga upp lite. Även om detta är kostsamt för de återförsäljare som gör stora uppoffringar för sina kunder i denna situationen så kommer det ändå förhoppningsvis över tid ha visat sig vara ett bra val ekonomiskt jämfört med den minskade framtida försäljning som annars troligen kunnat vara resultatet. Tyvärr är det ju i princip omöjligt att mäta en sådan sak. I vilket fall som helst är den attityden väldigt uppskattad från oss som kunder.

Nja, det beror på vilken tillverkare man talar om. Se bilden nedan för vad som gällde för de olika kampanjerna och notera att ASUS inte satt någon begränsning på antal kort, till skillnad från MSI och Gigabyte. Informationen är från Webhallen, men kampanjen var densamma hos alla återförsäljare som sålde kort till intropriser såvitt jag vet.

https://i.imgur.com/YJIfnML.png

Något som sades i senaste fredagsfokus (fri frakt) var att processorer ofta är en ren förlustaffär som ofta säljs under inköpspris i snitt. Detta för att det kan leda till merköp som hela system och annat (trogna kunder köper övriga saker där med som väger upp)

Så oavsett tillgång på 5000-serien så hade det nog inte vägt upp avsevärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle säga att det är väldigt svajigt att använda den där informationen som ett tecken på vilka avtal eller vilka löften som existerat bakom dessa kampanjer.

Kontentan är ju trots allt att de flesta ÅF fått samma idé, Asus täcker intropriser. Annars hade ju inte förbeställningar godkänts i massor på detta sätt. Om Asus tekniskt sett kanske var otydliga så kan man fundera på om de varit det med flit nästan eftersom de flesta tolkade informationen på samma sätt.

Vi vet såklart inte underliggande avtal, men för mig är det ganska tydligt att det på ytan såg ut på ett annat sätt än det blivit i slutänden. Vems fel det är återstår väl att redas ut (läs: något ni på redaktionen kan gräva i utan att behöva läcka företagshemligheter)

Min känsla är att Asus gjort en klassisk ’Overpromise, underdeliver’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Jag har vart i tre ARN fall hittills. Comhem 2-3mån, Comviq 11mån, El cyckel E-handlare 2 år.

Är du som jag och blir lite omställd när du märker att
Exempel
1. Comviq "distans-köpslagen" inte tar en reklammation "15-17 dagar efter köpet" när du har betalat för en Samsung S20 Ultra för 11-15k när batteriet inte klarar av 06:00-13:00 Kameran fungerade inte heller så pass bra i appar.
Med massa samtal, Kundtjänst: om du gör service anmälan och du får tillbaka mobilen och det är fortfarande problem så kan du skicka in den i verkstaden igen efter tredje gången du skickar in den så får du häva köpet.
Kundtjänst två nej du får en ny mobil, vadå kundtjänst vid andra gången sa gå köp en ny mobil medans du väntar!!!!!
varför gjorde du det?!!! vadå säkerhetskopiera mobilen och skicka in den, det tar bara minst två veckor i verkstad ibland skickar vi bara ut den samma dag efter felsökning. 10 mer/mindre samtal 50min kötid, leva på budget mobil.

2. Comhem Beställer bredband, fungerar inte sen dag ett, de kunde inte lösa problemet efter 5 dagar vänte tid, avakta sa de vi skickar tekniker måndag nästa vecka, de kunde inte lösa det, avakta med att säga upp abonnemanget som inte funkar vi pratar nästa vecka, vadå du vill säga upp det du har bindningstid, nej spelar ingen roll att vi bad dig att avakta eller att det inte funkar.
du får kontakta din hyresvärd eller beck fibermontör mm. Du jag har börjat spela in mina samtal sen jag märkt stora företag som är bara ute efter ens pengar, jag litar inte på någon som drar pengar från mitt konto, så är du säker på det du säger till mig nu? med de här samtalen går jag till reklammations nämnden och du hålls ansvarig när dessa samtal kommer till din chefs bord? Ja svarar hen med en darrig röst, a men då har jag inget mer att säga, tack ha en fin dag.

3.E-handlare elektrisk enhjuling, låt mig inte börja prata om den här skiten, över 2 år med problem med säljaren och 2 år därtill i ARN. Det luktade skumt bara i början när jag köpte.

Är du jag som stöter på dessa grejjer och tar fan i att de tar dina pengar...

Eller är du en utav de som bara aja en tack och hej leverpastej...

När de kommer undan... då fortsätter de... sen kommer arbetsförmedlingen och ska ha en bit av kakan... bara de som är inskriven där förstår vad jag menar herregud haha... Ps. jag spelar in alla samtal AMF och tar screenshots.. det ska bli Historiens fetaste Jo-anmälan eller möjligtvis en Youtube/Netflix dokumentär...

Vanligtvis brukar jag hålla mig ifrån företag med skumt rykte och beställer hellre från företag (även om det är lite dyrare) som jag har haft bra erfarenheter från. Inet är ett sådant exempel där de lite dyrare priserna kompenseras med en bra kundservice. De enda gångerna jag faktiskt köpt något från EG är när jag fysiskt får varan i handen och jag har upptäckt att lokala butiker har bättre service än när man skall börja beställa från internet. Orsaken kan vara att en onöjd kund kan göra betydligt mer skada lokalt än nationellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Absolut! PM mig med ordernummer

Om du menar att blåsa kunder genom att visa 999+ i lager under hela hösten på de mest åtråvärda RTX 3080 korten så var det inte en del av vår affärsstrategi.

Alla som har bokat ett V1 kort som i sin tur har blivit ersatt av ett V2 kort kommer bli erbjuden ersättaren till det bokade priset.

Jobbar fortfarande på lösning på andra RTX 3080 köer som står stilla sedan ett år tillbaka (har man en sådan order (inte Asus) och inte har busat runt och köpt massa grafikkort under tiden så kan man PM mig så hittar vi på något)

/Patrik

Tummen upp för Webhallen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |