Nyheterna i färska Windows 11

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men mitt första intryck är att detta är ett OS som är optimerat/designat/riktat mot mobila enheter, och med väldigt lite nyheter som gör att jag som stationär användare känner "Wow! Detta har jag alltid saknat/velat ha i mitt OS! Swipande? Centrerad meny!? Android-kompabilitet!?!?!? WAOW!"

Så för nu säger jag "Pass. Hard pass" om Windows 11.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl också win11 funkar fint och är lite snyggare. Men det är en del onödiga smågrejjer som itriterar som de borde fixa. T ex: om man kör dark theme så blinkar ofta ett nytt utforskarfönster vitt innan hela fönstret ritats upp och blirvit mörkt. En del animationer går ibland i halvfart typ. Autohdr är lite hit and miss om det funkar eller inte (är ju iofs fortfarande inte klargjort av microsoft för exakt vilka spel det ska fungera. Det verkar troligt dock att om spelet använder dx11 eller dx12 skall det fungera, men så är inte fallet i dagsläget) En del spel juddrar/rycker lite tills man startar om spelet. Kommer säkert driva mig till en nyonstallation för att upptäcka att jag fortfatande har samma små issues. Hälften av alla ikoner jag hade på startmenyn försvann, de som tillhörde portabla program utan installation. Yes jag är kanske petig men tycker inte sånt ska passera QA

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag tycker väl också win11 funkar fint och är lite snyggare. Men det är en del onödiga smågrejjer som itriterar som de borde fixa. T ex: om man kör dark theme så blinkar ofta ett nytt utforskarfönster vitt innan hela fönstret ritats upp och blirvit mörkt. En del animationer går ibland i halvfart typ. Autohdr är lite hit and miss om det funkar eller inte (är ju iofs fortfarande inte klargjort av microsoft för exakt vilka spel det ska fungera. Det verkar troligt dock att om spelet använder dx11 eller dx12 skall det fungera, men så är inte fallet i dagsläget) En del spel juddrar/rycker lite tills man startar om spelet. Kommer säkert driva mig till en nyonstallation för att upptäcka att jag fortfatande har samma små issues. Hälften av alla ikoner jag hade på startmenyn försvann, de som tillhörde portabla program utan installation. Yes jag är kanske petig men tycker inte sånt ska passera QA

Agreed. Animationerna i Win11 är snyggare och mer konsekventa än i Win10, men upplever fortfarande den där "glitchigheten" som du nämner. Störande och ger ett oprofessionellt uttryck. Efter alla år så får de aldrig får ordning på allt gammalt bös som verkar störa i bakgrunden när fönster maximeras.

Inb4 "men Microsoft tjänar sina pengar på företag och de bryr sig inte om animationer"-crowd.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Är Start knapparna och andra fästade appar i mitten av aktivitetsfältet av standard? Kan man sätta Startknappen och fästade appar och öppnade appar till vänster? Hur gör man det? Har inte Windows 11 så kan inte leta upp det själv.

Man kan vänsterjustera genom en enkel meny med val under egenskaper för task baren.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk

Xbox Dashboard för PC

Eftersom Windows är Xbox Dashboard för PC så gör det inget om det är lite tjusigare, bantat och har lite mindre bös än 10an.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Det går ändra mer än så, men framför allt så tappar man inte funktionalitet. UIn i Win11 är förenklad till den grad att funktioner saknas.
Ibland får man intrycket att MS hatar de som använder deras OS.

Vad för funktioner saknas?

Permalänk

Mycket nöjd med W11!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

WOW Ny uppdatering för Windows 11: KB5005635.... undrar va den gör...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stargolder:

WOW Ny uppdatering för Windows 11: KB5005635.... undrar va den gör...

Buggfixar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Vad för funktioner saknas?

T.ex. taskbar. Drag and drop. Rätt storlek på aktiva appar i taskbar, och visuell info om hur långt vissa saker har processat.
Kan ha wordpad som genväg i taskbar men kan inte slänga massa text filer som snabblänkar på självaste wordpad. Har t.ex. genvägar till ca 10st text dokument som jag ofta vill ha snabb tillgång till.

I startmenyn så var live-tiles i win10 bra funktion, fick bättre bestämma vad jag skulle lägga där jag ville, välja storlek. I win11 så går det inte att bli av med rekommenderade genvägar utrymmet och det är rejält slöseri med plats.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har tre diskar i datorn.
Passade på och rensade ut i princip allt i och med ominstallationen till windows11.

Systemdisken verkar OK, ca 48/500GB används, men på de två andra diskarna så ligger användningen kring 200/1000GB trots att det bara ligger cirka 10GB på vardera.

Började fundera vad som tar upp allt utrymme.
Går jag in i "Settings" och sedan System>Storage>Storage used in other drives
där sår det att "apps & features" upptar 125GB på min D: disk. På D: finns en "WindowsApps" katalog som jag inte är behörig att gå in i. Den är 0 byte stor när jag väljer "properties" på den.

Det verkar alltså som att Windows11 sprider ut sig överallt. Just nu känner jag mig irriterad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lumpa:

Har tre diskar i datorn.
Passade på och rensade ut i princip allt i och med ominstallationen till windows11.

Systemdisken verkar OK, ca 48/500GB används, men på de två andra diskarna så ligger användningen kring 200/1000GB trots att det bara ligger cirka 10GB på vardera.

Började fundera vad som tar upp allt utrymme.
Går jag in i "Settings" och sedan System>Storage>Storage used in other drives
där sår det att "apps & features" upptar 125GB på min D: disk. På D: finns en "WindowsApps" katalog som jag inte är behörig att gå in i. Den är 0 byte stor när jag väljer "properties" på den.

Det verkar alltså som att Windows11 sprider ut sig överallt. Just nu känner jag mig irriterad...

Är väl ingen nyhet att man helst bara har i systemdisken vid installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Är väl ingen nyhet att man helst bara har i systemdisken vid installation

Så gjorde jag också förr. Men det är inte lika enkelt när man har nvme-diskar och måste slakta halva datorn för att få ut dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Så gjorde jag också förr. Men det är inte lika enkelt när man har nvme-diskar och måste slakta halva datorn för att få ut dom.

Går det inte att inaktivera dem i BIOS?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Har tre diskar i datorn.
Passade på och rensade ut i princip allt i och med ominstallationen till windows11.

Systemdisken verkar OK, ca 48/500GB används, men på de två andra diskarna så ligger användningen kring 200/1000GB trots att det bara ligger cirka 10GB på vardera.

Började fundera vad som tar upp allt utrymme.
Går jag in i "Settings" och sedan System>Storage>Storage used in other drives
där sår det att "apps & features" upptar 125GB på min D: disk. På D: finns en "WindowsApps" katalog som jag inte är behörig att gå in i. Den är 0 byte stor när jag väljer "properties" på den.

Det verkar alltså som att Windows11 sprider ut sig överallt. Just nu känner jag mig irriterad...

Förstår inte varför jag fick WindowsApps-katalogen på D:, för enligt Windows så sparas allt på C:. Låg den där redan innan ominstallationen? Jag har då i alla fall aldrig lagt märke till den. Tog nu och flyttade all data från disken och formaterade den. Då fick jag tillbaka allt utrymme.

Dock fattas det utrymme på E:. Men det misstänker jag beror på direct storage eller möjligen page-file. Det får man i så fall vackert acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Går det inte att inaktivera dem i BIOS?

Jag har vid ett tidigare tillfälle letat efter den inställningen men inte hittat. Har ett Asus X570-E.

Permalänk
Medlem

Jag testade dölja alla publicister i widgets-vyn och möts nu av detta

(hoppas vi inte får översvämning!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lumpa:

Förstår inte varför jag fick WindowsApps-katalogen på D:, för enligt Windows så sparas allt på C:. Låg den där redan innan ominstallationen?

Det finns inga datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns inga datum?

Jag formaterade hela partitionen och blev av med den låsta katalogen. Kanske ingen vacker lösning, men det fungerade. Så jag kommer aldrig få veta när den skapades. Är dock 99% säker att den inte fanns där innan.

Permalänk
Medlem

Någon mer som sitter på Amd cpu och kollat minnes test i Aida64?
L3 cache prestandan sjunker från över 500GB/s till ungefär 40-50GB/s i Win11 v.22000.194

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Någon mer som sitter på Amd cpu och kollat minnes test i Aida64?
L3 cache prestandan sjunker från över 500GB/s till ungefär 40-50GB/s i Win11 v.22000.194

Ja, jag såg en massa diskussion om detta för en tid sedan.
Då verkade det dock fortfarande lite oklart om det var prestandan som försämrats eller om AIDA64s sätt att mäta gått sönder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Någon mer som sitter på Amd cpu och kollat minnes test i Aida64?
L3 cache prestandan sjunker från över 500GB/s till ungefär 40-50GB/s i Win11 v.22000.194

Fick nästan 300% högre delay när jag testade med Win11 än vad jag får med Win10.

Permalänk
Medlem

Har installerat på 3 enheter nu. Från stationär med 5800x till 2in1 med n4000. Inga problem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Saker jag hade viljat sett:
Bättre funktionalitet med Remote desktop. T.ex. en förbättrad version av remote desktop Manager. Men när man klipper och klistrar filer mellan olika RDP sektioner så är det inte felfritt. Speciellt inte när man i en RDP sektion, har gjort en ny RDP sektion i ett par steg. Detta för att man annars inte kommer åt datorn.
Bättre filsystem som ReFS eller liknande.
Inbyggd lösenordshanterare. (för den stora massan)
Bättre filhanterare.

Och vad fick vi. Ja, jag upplever mest krimskrams. Även om många idag har riktigt stora skärmar och bättre vill kunna sprittra dessa, detta fungerar nu säkerligen bättre.

RDP? Kör VNC, opensource finns som klient och server, betydligt smidigare.
ReFS? Helt värdelöst jämfört med NTFS, finns trådar på Reddit som listar skillnaderna.
Lösenordshanterare? Kör Bitwarden, open source och finns till alla stora webbläsare, även app dedikerat för OS.
Filhanterare? Kör XYplorer, finns inget bättre.

Känns som du klagar väldigt frekvent på nischade saker

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

För en som inte har så bra koll, hur säkert är secure boot och tpm, går det inte att komma runt på något sätt?
En grymt hacker borde ju kunna ta sig runt det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

RDP? Kör VNC, opensource finns som klient och server, betydligt smidigare.
ReFS? Helt värdelöst jämfört med NTFS, finns trådar på Reddit som listar skillnaderna.
Lösenordshanterare? Kör Bitwarden, open source och finns till alla stora webbläsare, även app dedikerat för OS.
Filhanterare? Kör XYplorer, finns inget bättre.

Känns som du klagar väldigt frekvent på nischade saker

Håller inte med att dessa saker är nischade. Det är väldigt många som tycker filhanteraren är dålig för att hitta filer och säger att Apples Finder är bättre m.m.
Lösenordshanterare finns det mängder av, men det borde vara en inbyggd.
ReFS är i betastadiet och det är ett försök till att förbättra NTFS. Och en förbättring påverkar väldigt många utan att de själva vet om det. Hur status är på ReFS vet jag ej, jag använder det såklart inte idag när det ej är stabilt.
RDP är kanske nischat sett till alla användare i världen. Men för användare som jobbar med Windowsmaskiner så är det detta som är default. Det finns nästan inget företag i sverige som kör med windowsmaskiner där man ej använder sig av rdp. VNC körs på vissa ställen, framförallt paneler där man vill logga in utan att ta över panelen för användaren.
Men VNC känns budget på flera sätt. Det är inte det företag kör med. Jag tror inte ens VNC stöder flera användare samtidigt och det begränsar kraftigt användsningsområdet.

Problemet är dock att på vissa servrar finns det vissa mjukvaror. En mjukvara kan vara hur bra som helst, men det är en säkerhetsrisk att ta in den. När RDP ändå fungerar såpass bra, så är i princip omöjligt att få in något om det inte är otroligt mycket bättre och från väldig pålitlig källa.
Man kan säga ja men nu pratar vi klientoperativsystemet windows 11. Jo det stämmer, men man ska ändå ansluta sig till en server som måste ha kompatibel mjukvara.
Samma gäller utforskaren. Skitsamma om man tycker tycker totalcommander är bättre, man får ändå inte installera den överallt. Då kommer man få olika filhanterare beroende på var man kör. Om Microsoft gjorde standardfilhantaren bättre så hade den gått emot att bli bättre på alla maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

För en som inte har så bra koll, hur säkert är secure boot och tpm, går det inte att komma runt på något sätt?
En grymt hacker borde ju kunna ta sig runt det?

Har du läst detta?
https://www.sweclockers.com/nyhet/32913-anvandare-far-vag-run...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

För en som inte har så bra koll, hur säkert är secure boot och tpm, går det inte att komma runt på något sätt?
En grymt hacker borde ju kunna ta sig runt det?

Det är rundat 12 gånger redan om du nu giter läsa inlägg

Permalänk

Aj då lika bra att vara kvar på på windows 10 med andra ord, iaf, ur säkerhetssynpunkt....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Aj då lika bra att vara kvar på på windows 10 med andra ord, iaf, ur säkerhetssynpunkt....

Jaha? så win 11 är mindre säker för det har större krav?