Permalänk
Medlem

Inet lottar ut ett Corsair kit med DDR5. Bara att göra något sjukt då:
https://clips.twitch.tv/GorgeousNaiveMetalShadyLulu-HwQiMopvI...

Permalänk
Medlem

Fick tag på två stickor via komplett tack vare denna tråd, eftersom jag köpte dem för att få igång bygget i väntan på ett större utbud av modeller så kan jag tänka mig att sälja den ena och köra på en sticka tills vidare. Det är då en Kingston Fury DDR5 4800MHz 16GB, lätt använd då detta inlägg skrivits med nya bygget.

Edit: såld.

Sålt minnet
Permalänk
Skrivet av Rauf:

Fick hem mina Kingston från netonnet, visade sig vara Micron ICs Synd då jag sett andra med dessa som varit Hynix...

Även mina Kingston Fury från Inet är Micron.
Vet inte hur stor skillnad det är.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumpaBumpa Berra:

Även mina Kingston Fury från Inet är Micron.
Vet inte hur stor skillnad det är.

Derbauer visade nyligen att det är lätt att få upp 4800 micron dimms till 5500 cl38. Ta en titt på hans kanal

*edit. Actually hardcore overclocking är rätt kanal 😅

Permalänk
Skrivet av cracko:

Proshop flyttar fram datum hela tiden, undrar om de verkligen har minnen på ingång eller bara förhalar.

De har fortfarande ETA idag på Crucial-minnena men nu 19:30 fredag kväll börjar det nog bli dags att flytta fram datumet va?
Övriga minnen med ETA till dagens datum flyttades fram till 2021-11-30 redan igår.

Själv har jag redan gett upp och bestämt mig för att köra vidare med DDR4 under ytterligare något halvår men tycker ändå det är intressant att följa tråden och se hur situationen utvecklas.

Permalänk
Skrivet av highwaystar:

De har fortfarande ETA idag på Crucial-minnena men nu 19:30 fredag kväll börjar det nog bli dags att flytta fram datumet va?
Övriga minnen med ETA till dagens datum flyttades fram till 2021-11-30 redan igår.

Själv har jag redan gett upp och bestämt mig för att köra vidare med DDR4 under ytterligare något halvår men tycker ändå det är intressant att följa tråden och se hur situationen utvecklas.

Mina kingston valueram som jag beställde 11/15 hade ETA 11/23 sen flyttade det fram tills 11/26 idag och har nu ändrat ännu en gång till 12/13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häxprocess:

Mina kingston valueram som jag beställde 11/15 hade ETA 11/23 sen flyttade det fram tills 11/26 idag och har nu ändrat ännu en gång till 12/13.

Tror inte proshop har något eta från någon leverantör. De bara gissar och flyttar fram datumet var och varannan dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweHam:

Inet lottar ut ett Corsair kit med DDR5. Bara att göra något sjukt då:
https://clips.twitch.tv/GorgeousNaiveMetalShadyLulu-HwQiMopvI...

Att man ska behöva var med i tävlingar för att få tag på hårdvara...detta börjar nästan bli förnedrande för oss konsumenter...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk

Dustin har ett ovanligt exakt datum på förväntad leverans för Corsair Vengance: 6:e februari 2022.
Undrar vad det baseras på? Det känns åtminstone mer realistiskt.

Permalänk
Medlem

Mitt proshop- fury beast 5200 beställt 2:e nov ändrade status till "behandlas", antar det är ett bra tecken? Dock inte skickat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Mitt proshop- fury beast 5200 beställt 2:e nov ändrade status till "behandlas", antar det är ett bra tecken? Dock inte skickat än.

Min order har stått som behandlas i flera veckor, är du säker på att det inte stått så hela tiden för dig med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Min order har stått som behandlas i flera veckor, är du säker på att det inte stått så hela tiden för dig med?

Ja, ram-minnet har stått som "förväntat i lager xxx" men ändrades i fredags till behandlas.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/kingst...

I lager i butik i Linköping, går ej att boka via internet. Kanske någon retur.

Permalänk
Medlem

på väg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

på väg...

Köpt från? Och när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokai:

Köpt från? Och när?

Jag menar att jag går till butiken i Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

Jag menar att jag går till butiken i Linköping.

GASEN I BOTTEN!!!

Hade inte jag bott 500km bort från Linköping så hade jag med kört dit!

Permalänk
Skrivet av criscris:

Jag menar att jag går till butiken i Linköping.

Jag ringde till dem, de sa att det var något fel på lagersaldot.

Visa signatur

Gigabyte Vision RTX 3090 - ASUS ROG Maximus Z690 Formula - Intel i9 12900K - NZXT Z73 360mm RGB AIO (White) - LIAN LI Dynamic XL (White) - 3 x Samsung 980 Pro 1TB - 10 X Lian Li UNI FAN SL120 RGB - Cablemod Modmesh (White) - *SAKNAR DDR5*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendetta87:

Jag ringde till dem, de sa att det var något fel på lagersaldot.

Ja, tyvärr fick jag det inte. Saga continues.

Permalänk

Ser att Proshop precis har ändrat status på G.Skill 5600mhz minnena från ETA 2021-12-10 "Förväntad i lager" till okänt leveransdatum. Det känns inte bra.
Känns som det är Kingston som gäller om man ska ha något före jul.

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-Z5-RGB-DDR5-5600-S...

Visa signatur

Gigabyte Vision RTX 3090 - ASUS ROG Maximus Z690 Formula - Intel i9 12900K - NZXT Z73 360mm RGB AIO (White) - LIAN LI Dynamic XL (White) - 3 x Samsung 980 Pro 1TB - 10 X Lian Li UNI FAN SL120 RGB - Cablemod Modmesh (White) - *SAKNAR DDR5*

Permalänk
Medlem

Jag var i kontakt med Kingstons kundservice innan för att höra om de har någon koll på när det kan förväntas fler leveranser. Jag citerar deras svar: "Currently availability for DDR5 is very limited as with all new technology, we aim at improving stock availability from the next few weeks."

Jag vet inte hur jag ska tolka det. Om de menar att det kommer finnas på hyllan närmaste veckorna då är det helt okej. Men om de menar att de avser att öka produktionen av DDR5 minnen de kommande veckorna, då kanske vi får vänta i några månader till.

Permalänk
Skrivet av SittingDuck99:

Jag var i kontakt med Kingstons kundservice innan för att höra om de har någon koll på när det kan förväntas fler leveranser. Jag citerar deras svar: "Currently availability for DDR5 is very limited as with all new technology, we aim at improving stock availability from the next few weeks."

Jag vet inte hur jag ska tolka det. Om de menar att det kommer finnas på hyllan närmaste veckorna då är det helt okej. Men om de menar att de avser att öka produktionen av DDR5 minnen de kommande veckorna, då kanske vi får vänta i några månader till.

hmmm. "Next few weeks" kan i för sig stämma, ryktet säger ju att bl.a. Proshop och Dustin kommer få in ett par runt 8-10/12, Just nu är det de enda minnena som har en grön bock.

Jag står alltså med en helt ny monsterdator och smeker den varje kväll, kan inte göra annat med den
Saknar de förbaskade DDR5 Ram minnena. (ja! jag vet...Jätte i-landsproblem)

Visa signatur

Gigabyte Vision RTX 3090 - ASUS ROG Maximus Z690 Formula - Intel i9 12900K - NZXT Z73 360mm RGB AIO (White) - LIAN LI Dynamic XL (White) - 3 x Samsung 980 Pro 1TB - 10 X Lian Li UNI FAN SL120 RGB - Cablemod Modmesh (White) - *SAKNAR DDR5*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendetta87:

Jag står alltså med en helt ny monsterdator och smeker den varje kväll, kan inte göra annat med den
Saknar de förbaskade DDR5 Ram minnena. (ja! jag vet...Jätte i-landsproblem)

Samma...
Vi kanske borde träffas och vara offline tillsammans.

Permalänk
Skrivet av criscris:

Samma...
Vi kanske borde träffas och vara offline tillsammans.

HAHA!

Visa signatur

Gigabyte Vision RTX 3090 - ASUS ROG Maximus Z690 Formula - Intel i9 12900K - NZXT Z73 360mm RGB AIO (White) - LIAN LI Dynamic XL (White) - 3 x Samsung 980 Pro 1TB - 10 X Lian Li UNI FAN SL120 RGB - Cablemod Modmesh (White) - *SAKNAR DDR5*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendetta87:

hmmm. "Next few weeks" kan i för sig stämma, ryktet säger ju att bl.a. Proshop och Dustin kommer få in ett par runt 8-10/12, Just nu är det de enda minnena som har en grön bock.

Jag står alltså med en helt ny monsterdator och smeker den varje kväll, kan inte göra annat med den
Saknar de förbaskade DDR5 Ram minnena. (ja! jag vet...Jätte i-landsproblem)

Hahaha, jag kan relatera!

Har införskaffat under Black Week en i7 12700K, ett ASUS Z690-P DDR5 moderkort, WD BLACK SN850 PCIE4 NVMe SSD M.2 2TB, och ett nice nytt chassi...men jag kan inte lägga ihop allt förrän jag kan få tag i totalt 32GB DDR5 :/

Som tur är har jag nuvarande datorn så länge som är kraftfull men lite föråldrad nu med gen 9 av i7. Så kan använda den tills DDR5 minnena anländer då jag ska plocka ur CPU-fläkten av Noctua och nätaggregatet från gamla chassit.

Håller tummarna för oss och att vi kan väcka liv i våra datorer och inte bara smeka de kalla chassin som står livlösa och samlar damm!

Permalänk
Medlem

Samma sits som er andra. Köpte ett 12900K och ett ROG Z690 Extreme Glacial (jag vet jag är dum) och under black week 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD, behöver ett nytt nätagg också, mitt nuvarande EVGA har jag haft nästan 10 år nu. Så känns läge att byta. Tänkte införskaffa nya ROG Thor 2 när den väl kommer till butik...

RAMet jag är intresserad av är G.Skill Trident Z silver versionen. Passar bra till vattenblocket.
Just nu står bara allt och samlar damm...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

..., behöver ett nytt nätagg också, mitt nuvarande EVGA har jag haft nästan 10 år nu. S

Jag köpte den här:
https://www.webhallen.com/se/product/324358-ASUS-ROG-Strix-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Samma sits som er andra. Köpte ett 12900K och ett ROG Z690 Extreme Glacial (jag vet jag är dum) och under black week 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD, behöver ett nytt nätagg också, mitt nuvarande EVGA har jag haft nästan 10 år nu. Så känns läge att byta. Tänkte införskaffa nya ROG Thor 2 när den väl kommer till butik...

RAMet jag är intresserad av är G.Skill Trident Z silver versionen. Passar bra till vattenblocket.
Just nu står bara allt och samlar damm...

Jävligt nice dator du kommer bygga! Allt är grymt och värt pengarna under Black Week när det kommer till de flesta datorkomponenterna. Men det Extreme Glacial, haha, DAMN, där snackar vi moderkort och där snackar vi en saftig peng! Varför är det så dyrt? Vet att jag kan googla fram detta, men tycker roligare att någon insatt förklarar på forum. Kan tänka mig att det går att överklocka högre än de mer vanliga moderkorten. Jag överklockar inte eller gör något annat relaterat till datorns mjukvara/hårdvara. Vill ha en kraftig och snabb dator som kommer ge bra prestanda när det kommer till att spela (både vanliga spel och VR) och göra lite annat på. Kör en del MSFS i VR, så ska bli nice med nya datorkomponenter!

Permalänk
Medlem

Sry guys men kan vi hålla oss till DDR5 tips i denna tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Sry guys men kan vi hålla oss till DDR5 tips i denna tråd?

Absolut!