Permalänk

Är det någon annan som kör med 3080 och får GPU-usage drops ibland? Märker inte det i andra spel men får det ganska regelbunder i Forza... Usage brukar droppa ner från ~99% ner till 30-40% i nån sekund men blir ju ganska märkbara FPS-drops.

Om ja googlar runt lite verkar det som att det är ganska många med 3080 som har problem med gpu-usage drops..

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Är det någon annan som kör med 3080 och får GPU-usage drops ibland? Märker inte det i andra spel men får det ganska regelbunder i Forza... Usage brukar droppa ner från ~99% ner till 30-40% i nån sekund men blir ju ganska märkbara FPS-drops.

Om ja googlar runt lite verkar det som att det är ganska många med 3080 som har problem med gpu-usage drops..

Var ju en i tråden som skrev att hans Vram användning låg på 10GB så kanske är så att video minnet tar slut för dig när du får sådana FPS drop. Testa att sänk ex Texturkvalitet och se om det bättrar sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var ju en i tråden som skrev att hans Vram användning låg på 10GB så kanske är så att video minnet tar slut för dig när du får sådana FPS drop. Testa att sänk ex Texturkvalitet och se om det bättrar sig.

Ja ja såg det o funderade också men har ja rivatuner uppe tex så verkar det som det drar typ ~8GB vram och 12GB ram. Märkliga är att ibland hjälper de o starta om spelet så funkar det bra nån timma men sen börjar det igen. Ska testa spela lite med rivatuner uppe o se om de händer nåt.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Ute och sladdar lite

Kod till designen: 105 142 845

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Det kom en uppdatering för en stund sedan. Hoppas den löser nätverksproblemen i alla fall

Ojoj! Måste jag installera och prova

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag slavar på för att få Truenon nu på den nya säsongen! Kommer bli min riktiga driftbil

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@maniac Rätt realistiskt att de på kommun bryr sig lika lite om att växtligheten växer in i räcken/staket i verkligheten som i horizon 5 världen (bild 2).

Skrivet av DanneBern:

Ja ja såg det o funderade också men har ja rivatuner uppe tex så verkar det som det drar typ ~8GB vram och 12GB ram. Märkliga är att ibland hjälper de o starta om spelet så funkar det bra nån timma men sen börjar det igen. Ska testa spela lite med rivatuner uppe o se om de händer nåt.

Ja det är ju möjligt att spelet allokerar mer minne om man har ex ett 6800xt bara för att det går och inte för att det behövs. Förhoppningsvis är det någon bugg som ställer till det för dig så att det löser sig när de patchar spelet eller drivrutinen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Om du ska genomföra season objectives tex så går jag in på kartan, därefter väljer jag filter och väljer sedan allt som har med season objectives att göra. Jag använder filter funktionen på kartan till allt, kartan kan vara lite klottrad med ikoner annars.

Sök på SweC under club så kommer det en popup till admins efter ett tag så bjuder vi in dig till SweClockers club

Verkar kunna hitta season objectives lättare nu, kom en rejäl uppdatering. Filtreringen är sjukt bra Dock fortfarande tokig på att jag inte kan hitta pinned missions!
Får leta upp klubben in game

Skrivet av snajk:

Jag håller med om att kartan och funktionerna där borde vara bättre. Filtrering är ju jättebra men det går ju liksom inte att se vad som är nästa "story uppdrag", om man är inne i ett championship så kan man inte välja att se (eller få utpekad) nästa tävling även om man liksom ger upp automatiskt om man gör något annat utan man får helt enkelt lära sig att känna igen ikonerna. Någon form av överblick över pågående grejer hade ju varit väldigt trevligt.

Ja det borde vara lättare att följa "en röd tråd". Man får verkligen Microsoft känsla på hela det upplägget.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

@maniac Rätt realistiskt att de på kommun bryr sig lika lite om att växtligheten växer in i räcken/staket i verkligheten som i horizon 5 världen (bild 2).

Ja det är ju möjligt att spelet allokerar mer minne om man har ex ett 6800xt bara för att det går och inte för att det behövs. Förhoppningsvis är det någon bugg som ställer till det för dig så att det löser sig när de patchar spelet eller drivrutinen.

Ja jag får hoppas De e lite synd att man inte kan se andra Swec medlemmar på kartan om folk är online, hade vart kul

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Ja jag får hoppas De e lite synd att man inte kan se andra Swec medlemmar på kartan om folk är online, hade vart kul

Håller med! Tänk en SweC-server, vad kul!

Permalänk
Medlem

Verkar vara en lovande patch med fokus på att göra Horizon Arcade events bättre! Var ju en försämring från fyran, så verkar som en klar förbättring på pappret med flera spelare med i varje event!

https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4411898...

Permalänk
Skrivet av T4kti:

Håller med! Tänk en SweC-server, vad kul!

Ja de hade vart kul! Men i alla fall att man kunde se varandra på mapen, de borde ju inte va så knepigt o få till eftersom man redan ser massa random folk

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Snyggt! Jag slavar på för att få Truenon nu på den nya säsongen! Kommer bli min riktiga driftbil

Tack!
Samma här. Men känner jag mig själv så kommer jag förmodligen att spendera några timmar i lackboxen innan jag kör med den 😅

Skrivet av jOnÄTÄn:

@maniac Rätt realistiskt att de på kommun bryr sig lika lite om att växtligheten växer in i räcken/staket i verkligheten som i horizon 5 världen (bild 2).

Haha! Tänkte inte ens på det 😄

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Någon annan som råkar ut samma problem och hittat lösning?

Istället för att ladda ner uppdateringen börjar Microsoft store installera om spelet. Hände samma vid patch en för 2v sedan.

Läst på Facebook om andra med samma problem men ingen lösning tyvärr. >100GB är rätt jobbigt varje gång

Permalänk
Medlem

Yeeeahh! Jag har NPC bilar igen i spelet efter uppdateringen i övrigt känns spelet mer stabilt. FPS håller sig runt mer eller mindre samma värde hela tiden nu för mig.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Vad är känslan av den nya uppdateringen till FH5 som kom idag 3/12 till PC? Ni som uppdaterat hur har spelet funkat? Har de löst CTD, memory leaks mm... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

Vad är känslan av den nya uppdateringen till FH5 som kom idag 3/12 till PC? Ni som uppdaterat hur har spelet funkat? Har de löst CTD, memory leaks mm... ?

Både jag och polaren får stutters/lagg när man precis laddar in världen tex efter ett race. Vi hade inte lika mycket problem med DC från konvojen även det fortfarande existerar problem. Tråkigt att det ska vara så svårt att free roama tillsammans med andra. Det blev nog ett par krascher av spelet för de andra i konvojen under några timmars spelande. Fortfarande mer kul än tråkigt att spela, så fokusen låg där och inte på prestanda data. Jag var iallafall den med minst ram på 16gb och mitt spel kraschade inte

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Don_Tool:

Nej, det är drift poäng och ingen slösladdande

Vänta, hur vet du det? Du hade ju till och med fel

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vänta, hur vet du det? Du hade ju till och med fel

Jag syftade på mitt egna poäng i föregående meddelande, inte 6,5miljoners poängen alltså

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Barricade lack från Transformers delad. Anpassad från en äldre Saleen till Mustang RTR.
Kod: 852 407 549

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag äntligen kommit igång lite. Kör med två kompisar som kört andra MP/co-op-spel tidigare.

Det finns många trådar om att det inte går att sätta mål på kartan för en convoy... Går det att gå runt detta på något vis? Om inte, vad KAN man göra i en convoy som funkar bra? Att man inte kan åka till t ex ett race tillsammans tycker jag verkar ta bort hela meningen?

Har bara kört runt 1.5 timme totalt ännu, varav max 30 minuter i convoy (tiden innan gick till att ställa in allt och låsa upp online-funktionaliteten).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Otroliga problem med senaste uppdateringen, Både pc och xbox.. samma typ av problem. köpa bilar.. spelet kraschat/låser sig.. Ta kort samma där.. låser sig eller tar 10 min innan det är klart.. Långa laddningstider.. Många fel nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Otroliga problem med senaste uppdateringen, Både pc och xbox.. samma typ av problem. köpa bilar.. spelet kraschat/låser sig.. Ta kort samma där.. låser sig eller tar 10 min innan det är klart.. Långa laddningstider.. Många fel nu

Har aldrig haft problem med nån uppdatering.

Kör steam versionen. Vilken kör du?

Permalänk
Medlem

inte jag heller. kör MS-versionen och funkar skitbra

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Otroliga problem med senaste uppdateringen, Både pc och xbox.. samma typ av problem. köpa bilar.. spelet kraschat/låser sig.. Ta kort samma där.. låser sig eller tar 10 min innan det är klart.. Långa laddningstider.. Många fel nu

Upplever liknande problem på xbox. Hade inga problem med spelet innan senaste patchen. Nu har de "hängt" sig flera gånger och jag har även fått "black screen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Har aldrig haft problem med nån uppdatering.

Kör steam versionen. Vilken kör du?

Innan har jag inte haft några problem alls. kör på Microsoft store på pc. och xbox series x på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Otroliga problem med senaste uppdateringen, Både pc och xbox.. samma typ av problem. köpa bilar.. spelet kraschat/låser sig.. Ta kort samma där.. låser sig eller tar 10 min innan det är klart.. Långa laddningstider.. Många fel nu

Skrivet av Chess_Norris:

Upplever liknande problem på xbox. Hade inga problem med spelet innan senaste patchen. Nu har de "hängt" sig flera gånger och jag har även fått "black screen"

Samma här. Nästan inga problem innan men nu kraschar/låser det sig ofta. Har Xbox Series X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmkbiker:

Samma här. Nästan inga problem innan men nu kraschar/låser det sig ofta. Har Xbox Series X.

Igår fastnade min Series X på "Saving" i FH5 i typ en kvart, tills jag bytte spel. Det var väldigt tyst för resten av familjen sov och då hörde jag en del konstiga ljud från konsolen. Typ coil-whine som verkade höras samtidigt som någon indikator rörde sig på skärmen. Väldigt skumt. Jag försökte spela in det men det var svårt att få med ljudet på telefonen för det var så lågt. Det känns inte så bra att en konsol utan rörliga delar förutom fläkten börjar låta på det här viset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skaffade spelet igår med premium DLC.
Försöker lira med grabben,han på xbox och jag på pc. Det funkar skitkasst online på pc.. ser knappt några spelare alls,och det mest muppiga av allt var att grabben såg mig,körde in i min bil osv,men på datorn såg jag inte ens hans bil...
Hoppas verkligen de löser problemet för det här är ju skapligt dåligt.