Permalänk

RAM fast i 2133Mhz trots DOCP

Hejsan har försökt få mitt RAM minne att jobba i 3200MHz som de ska klara av men lyckas inte.
Varit inne i bios och ändrat så DOCP (XMP) är aktiverat och hastighet satt till 3200 men när jag bootar om datorn och kollar i System information samt AI suite så står det att de bara jobbar i 2133MHz.
Frågat folk om lösningar men inget har fungerat. Kan det vara så att jag gör fel/missat något eller att något är fel på datorn?

PC Spec:
TUF Gaming B550-Plus
Ryzen 5600X
RX 6700 XT
G.Skill CL16 Trident Z 16GB

All hjälp är verkligen uppskattad!

MVH: Emil

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

Finns minnerna med i moderkortets QVL-lista? Uppdaterat BIOS till senaste version?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Är det Trident Z Neo ram? Isåfall är det samma som jag har fast lägre hastighet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

har du ställt in några värden manuellt?

inte säker på att doch profilen laddas korrekt om du varit och fingrat på hastigheter och timings manuellt.

så sätt allt på auto och ladda profilen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Finns minnerna med i moderkortets QVL-lista? Uppdaterat BIOS till senaste version?

Det har jag faktiskt inte kollat för visste inte att man behövde
Vart gör man de smidigast?

Men det är dessa jag har:
https://www.inet.se/produkt/5300469/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du ställt in några värden manuellt?

inte säker på att doch profilen laddas korrekt om du varit och fingrat på hastigheter och timings manuellt.

så sätt allt på auto och ladda profilen

Nej jag har bara valt DOCH och sedan satt hastighet i undermenyn till 3200MHZ.

Provat att reseta alla inställningar i Bios och gjort om men utan något lyckat resultat :/
Ska prova igen dock ifall jag gjort fel ändå.

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Skrivet av Round_Lake:

Nej jag har bara valt DOCH och sedan satt hastighet i undermenyn till 3200MHZ.

Provat att reseta alla inställningar i Bios och gjort om men utan något lyckat resultat :/
Ska prova igen dock ifall jag gjort fel ändå.

där har du problemet. hastigheten ska inte fingras på om du vill köra doch profilen

eller menar du i menyn för doch profilen om de har flera profiler inbyggda?

alternativt är inte profilerna kompatibla med ditt system.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

där har du problemet. hastigheten ska inte fingras på om du vill köra doch profilen

eller menar du i menyn för doch profilen om de har flera profiler inbyggda?

alternativt är inte profilerna kompatibla med ditt system.

I en av undermenyerna så kan man välja hastighet och där valde jag 3200 för att inte datorn skulle försöka köra över 3200 eller under.

Provade dock att köra auto på de med efter en reset av bios inställningarna, tyvärr när jag kollar i AI suite så står det fortfarnade 2133Mhz. Läst att höja volt kan hjälpa men tycker den ligger rätt högt i auto som det är, och osäker på om jag vågar ändra de.

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk

både spänning och frekvensen ska ställas in av profilen.

kolla något mer legit program vad minnena kör i för hastighet AI suite är väl inte det mest pålitliga programmet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

både spänning och frekvensen ska ställas in av profilen.

kolla något mer legit program vad minnena kör i för hastighet AI suite är väl inte det mest pålitliga programmet.

Kollade först i Task manager och stod vad jag såg 2133. Men efter en närmare titt så ser jag att i en kolumn så står det nu 3200
Så tack så himla mycket för hjälpen, super kul att datorn jobbar som den ska

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful