Kan man köpa externa ram minen till datorer

Permalänk

Kan man köpa externa ram minen till datorer

Kan man köpa externa ram minen till rassberi pi 2b t.e.ex på USB sticka

Permalänk
Medlem

https://downloadmoreram.com/

Nej men, nej. Det går inte att utöka mängden RAM-minne på det sättet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The coder 2021:

Kan man köpa externa ram minen till rassberi pi 2b t.e.ex på USB sticka

Nja, du kan ansluta nått som du använder som virtuellt minne men hastigheten blir ju inte snabbare än usb så användningsområdet är begränsat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, det kan du inte. Du kan bara ut öka lagringsyta på det sättet.

En rasberry 2b har bara usb 2.0 som har en bandbredd på ca 60 MByte/s... det ram som finns på en rasberry 2b är typ 483 MHZ Sdram, dvs typ 4 GByte/s.. så det är 65 ggr snabbare..

Permalänk
Medlem

Inte RAM, men swap kan man ha på USB-sticka, dock ej att rekommendera dels för att det är långsamt som tusan och dels för att det sliter ut flashminnen rätt så snabbt.

Billigare och bättre att bara köra en ny Rpi med mer ram, när de återfinns i lager.

Permalänk

Kan man installera mera ram minnen på rassberi på 2b

Hej jag undrar om man kan installera
Mera ram minen på rassberi pi 2b! Och hur man gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The coder 2021:

Hej jag undrar om man kan installera
Mera ram minen på rassberi pi 2b! Och hur man gör det?

Skulle inte tro det går.
Men vad vill du uppnå?

För allt "RAM" som installeras externt kommer vara avsevärt långsammare.

Men om syftet snarare är att lagra saker så är det inte RAM du är ute efter.
Så beskriv lite vad du är ute efter och vad din situation är så kanske nån har en vettig lösning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Var köper man externa ram minnen

Jag är ute efter att kunna installera program som kräver högre ram minne till rassberi pi 2b

Permalänk
Medlem
Skrivet av The coder 2021:

Jag är ute efter att kunna installera program som kräver högre ram minne till rassberi pi 2b

Då kanske det går att använda virtuellt minne, hur detta hanteras i linux har jag ingen aning men nån här kan nog ge lite tips.

Däremot kommer allt externt minne vara extremt långsamt jämfört med det som sitter där från början. Så räkna med att det eventuellt går att starta programmen men prestandan kommer bli rätt dålig.

I värsta fall kräver dina program att det faktiskt är riktiga minnen, och då är det nog bara bita i det sura äpplet och köpa en nyare Pie, eller nån annan dator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lägg ner

Visa signatur
Permalänk

nej. det närmsta du kommer är väl virituellt minne som någon sa tidigare dvs att du använder en usb enhet som "minne" när ramminnet är fullt men det är slött i jämförelse så kommer inte ge någon direkt prestanda speciellt på usb 2.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...