Permalänk

HDMI-splitter eller ej?

Hej, håller just nu på och hjälpa en äldre släkting med hans dator och vill ha hjälp med ett problem. Han har en dator som han vill kunna se samma bild på samtidigt på sin TV, typ slå igång en film på datorn för barnbarnen och få ljud/bild på TV samtidigt. Alltså klona datorskärmen. Duger en aktiv HDMI-splitter till detta, alltså att det kopplas:

Datorns grafikkort (HDMI) > HDMI-splitter (input) > Datorskärm (Output 1) samt TV-skärm (Output 2)

Vet inte om det går att koppla från datorns grafikkort direkt till HDMI-splittern och sedan dela på skärmarna. Jag ska lägga en beställning åt honom och behöver veta detta innan jag far dit då det är en bit att ta sig.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Funderar på denna, har läst att det är bättre med en aktiv splitter iom att han kommer ha en längre kabel mellan TV och splittern, typ 5+ meter.

Har även läst om att köpa en HDMI-switch men jag tycker mig förstått att HDMI-splitter är det jag vill ha om jag framförallt vill klona ljud och bild och inte välja mellan källorna vilken som ska vara aktiv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är en splitter du ska ha. Så länge man håller sig till samma signal, likt 1080p/60 och de enklare ljudformaten som stereo och Dolby Digital ska det fungera även med enklare splitters. Finns alltid potentiella felkällor likt hur EDID och HDCP hanteras av respektive enheter. Men idag tycker jag detta sällan är ett problem så länge man håller sig till gamla goda 1080p.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en splitter du ska ha. Så länge man håller sig till samma signal, likt 1080p/60 och de enklare ljudformaten som stereo och Dolby Digital ska det fungera även med enklare splitters. Finns alltid potentiella felkällor likt hur EDID och HDCP hanteras av respektive enheter. Men idag tycker jag detta sällan är ett problem så länge man håller sig till gamla goda 1080p.

Jag vet tyvärr inte vilket format han kör på datorn men skärmen är rätt ny så lär ju gå att köra 1080 på den om inte annat, TV:n är däremot en lite äldre smart-TV, 5+ år iaf och där är jag osäker. Ska be han kolla upp modellen men eftersom det är en smart-TV så antar jag den klarar av 1080 där med.

Så kopplingarna från dator > splitter > skärmar jag skrev tidigare kommer fungera?

Permalänk
Medlem

Om datorn har minst två bildskärmsutgångar som fungerar för skärmen/TVn i fråga så behöver du väl inte ens det, då räcker det väl med att slå på så att samma innehålla speglas över bägge skärmarna istället för att skärmarna är oberoende?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om datorn har minst två bildskärmsutgångar som fungerar för skärmen/TVn i fråga så behöver du väl inte ens det, då räcker det väl med att slå på så att samma innehålla speglas över bägge skärmarna istället för att skärmarna är oberoende?

Beror på om drm tillåter det för inland är det inte möjligt men funkar det är det nog enklast att bara trycka win+p.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om datorskärmen och tvn har samma upplösning kan de kopplas direkt i grafikkortet i olika portar och sen välja att spegla till bägge skärmar.

Blir dock ofta knas om den ena har annorlunda upplösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har beställt HDMI-splittern som jag länkade tidigare och chansar litegrann på att allting går att köra i 1080p. Återstår att se om allting fungerar som jag hoppas att det gör, tack för era svar!