SteamOS på egenhårdvara -- Den stora tråden

Permalänk
Medlem

Testat vad?😂

Permalänk
Medlem

Inte intresserad, one-perpose OS är ointressant om man inte äger en steamdeck. Vill man använda ett immutable OS föreslår jag Silverblue. Silverblue är nice. SteamOS är ointressant

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Synd att dom gör ett eget Linux dist! Vore bättre att dom t.ex samarbetade med Ubuntu, tillförde dom förbättringar som man ansåg sej behöva. Istället för ytterligaren en linux distrubtion som kommer glömmas bort när hypen är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Synd att dom gör ett eget Linux dist! Vore bättre att dom t.ex samarbetade med Ubuntu, tillförde dom förbättringar som man ansåg sej behöva. Istället för ytterligaren en linux distrubtion som kommer glömmas bort när hypen är över.

Skulle Arch glömmas bort?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har Valve sagt när dom kommer uppdatera standardklientens Big Picture Mode med Steam OS 3.0 varianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Då SteamOS 3.0 är baserat på (Arch) Linux kan jag med säkerhet säga att allt som "fungerar i Linux" kommer fungera i SteamOS. Men om man vill "mer" än att boota direkt in i Steam så är det nog smidigare att lägga in motsvarande OS (Arch eller Manjaro) i botten och installera Steam och sina andra applikationer än att försöka "anpassa" SteamOS.

Missförstå mig inte. Det går säkerligen bra att anpassa SteamOS, och många kommer säkert gå den vägen, men jag tycker det skulle kännas bakvänt att göra så.

Tackar då vet jag.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Inte testat, men skulle vara skoj att göra det när 3.0 släppts.
Får smacka in det på en gammal ssd som skräpar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Jag testade det några dagar för lite över ett år sen men det är alldeles för litet bibliotek för mig i Linux och Steam.

Jag är främst intresserad av BR spel bör kanske nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skulle Arch glömmas bort?

Men fortfarande är det stora problemet i linux världen. Det är fork på fork på fork... Arch linux är det inte disten där man kompilera varje paktet för den datorn man kör på?

Permalänk
Medlem

Året var Sommaren 1995, folk visste knappt vad internet var. Vi satt många nätter och spelade Doom i en källare hos dataförening som hette proxxi som låg i en källare på Östermalm. Då körde Doom under Linux , värstning datorn var en Pentium 66 .( Absolut första generationen Pentium )

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men fortfarande är det stora problemet i linux världen. Det är fork på fork på fork... Arch linux är det inte disten där man kompilera varje paktet för den datorn man kör på?

Nej, du tänker på Gentoo.

Jag håller inte med om att forks är ett problem, lika lite som att det är ett problem att det fins 20 biltillverkare, varje biltillverkare har 10 olika modeller, dessa modeller kan sen få olika färg och olika utrustning och inredning.

Folk vill ha valfrihet överallt förutom på OSet på datorn. Märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag körde det ett tag när Steam machines fortfarande var en grej. Tyckte det var smidigt att kunna styra hela datorn med handkontrollen men fann mig själv använda xboxet mer ändå. Det kommer nog att funka perfekt med Deck men det hade varit najs att ha game pass på Decket också.

Permalänk
Medlem

Var smått intresserad av SteamOS ett tag. Fast med tiden läste jag allt fler klagomål över att Valve var väldigt sena/sega med att få ut uppdateringar. Samt, vid något senare tillfälle, har jag för mig jag läste att dom också hade upphört att rekommendera det som "bästa alternativet" för steam-spelande på Linux.

Ska bli spännade att se om 3.0 blir versionen då allt förändras.

Permalänk
Medlem

Mer focus skulle behöva läggas på produkt utveckling av linux och GUI som fnns. Ännu en som kan tejpa ihop ännu en linux distrubtion.

Skrivet av dlq84:

Nej, du tänker på Gentoo.

Jag håller inte med om att forks är ett problem, lika lite som att det är ett problem att det fins 20 biltillverkare, varje biltillverkare har 10 olika modeller, dessa modeller kan sen få olika färg och olika utrustning och inredning.

Folk vill ha valfrihet överallt förutom på OSet på datorn. Märkligt tycker jag.

Permalänk
Skrivet av klein:

Mer focus skulle behöva läggas på produkt utveckling av linux och GUI som fnns. Ännu en som kan tejpa ihop ännu en linux distrubtion.

Ärligt talat finns det i Linux idag två mainstreamskrivbord plus tillräcklig valfrihet för att täcka in dem som hatar förändring, dem som vill att Linux ska se ut som andra system, samt dem som vill/behöver köra på begränsad eller äldre hårdvara.

Skillnaderna till vardags mellan något Debianbaserat, något RedHatbaserat eller något Archbaserat är snarast dialektala - du bara väljer utifrån vilken designfilosofi eller community du föredrar. För dem som vill vara annorlunda finns BSD-varianterna, ChimeraOS och Slack.

Utifrån vad vi har idag är forkar snarare uppfriskande än något som hotar respektive distroprojekt: de mainstreamdistributioner som finns fyller alla ett givet syfte, och de lånar friskt av varandra när någon uppfinner något bra.

Permalänk
Medlem

Så är det! Debian går att köra med FreeBSD kärna också.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ärligt talat finns det i Linux idag två mainstreamskrivbord plus tillräcklig valfrihet för att täcka in dem som hatar förändring, dem som vill att Linux ska se ut som andra system, samt dem som vill/behöver köra på begränsad eller äldre hårdvara.

Skillnaderna till vardags mellan något Debianbaserat, något RedHatbaserat eller något Archbaserat är snarast dialektala - du bara väljer utifrån vilken designfilosofi eller community du föredrar. För dem som vill vara annorlunda finns BSD-varianterna, ChimeraOS och Slack.

Utifrån vad vi har idag är forkar snarare uppfriskande än något som hotar respektive distroprojekt: de mainstreamdistributioner som finns fyller alla ett givet syfte, och de lånar friskt av varandra när någon uppfinner något bra.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar SteamVR (Vive) under Linux?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag är mest bekymrad över mina gamla grafikkort, det verkar ofta strula när jag kör diverse linuxar på 650ti eller HD6670, som såklart inte är monsterkort men ändå går att få till i Windows.

Går det att styra enkelt med handkontroll kan annars Steam OS vara något att dualboota på en av våra htpc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Synd att dom gör ett eget Linux dist! Vore bättre att dom t.ex samarbetade med Ubuntu, tillförde dom förbättringar som man ansåg sej behöva. Istället för ytterligaren en linux distrubtion som kommer glömmas bort när hypen är över.

Valve betalar också för arbetare som jobbar med områden som hjälper andra distributioner och Linuxkärnan utöver de som jobbar med SteamOS.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag är mest bekymrad över mina gamla grafikkort, det verkar ofta strula när jag kör diverse linuxar på 650ti eller HD6670, som såklart inte är monsterkort men ändå går att få till i Windows.

Går det att styra enkelt med handkontroll kan annars Steam OS vara något att dualboota på en av våra htpc.

Nvidia förstår jag att det strular. AMD borde du få igång, senaste kärnan/mesa har dessutom nyss bytt ut en hel del kod för äldre AMD-gpuer. Kanske dags att prova den med AMD igen snart

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det kommer ingå en webbläsare i nya SteamOS 3.0? Hade ju varit grymt att kunna komplettera med MS Game Pass som i så fall borde fungera tillsammans förhoppningsvis, potentiellt borde det ju gå att köra SteamDeck på samma sätt i så fall.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skillnaderna till vardags mellan något Debianbaserat, något RedHatbaserat eller något Archbaserat är snarast dialektala - du bara väljer utifrån vilken designfilosofi eller community du föredrar. För dem som vill vara annorlunda finns BSD-varianterna, ChimeraOS och Slack.

Fast ChimeraOS är ju baserat på ArchLinux och Debian är ju på gott och ont stabilt (läs föråldrat åtminstone ofta ur spelperspektiv, vilket jag antar var huvudanledningen till att Valve väljer att basera SteamOS 3.0 på Arch istället).