Värt att be om en induktionshäll till en hyresrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är en normalstor spis med 4 plattor/zoner. Dock är det två små och två medelstora. Alltså, pannorna blir fort väldigt varma. Dock i mitten, det tar en bra stund innan det blir någorlunda jämnvarmt men det är ju alltid något varmare i mitten då plattan är avsevärt mycket mindre än pannan. Det är det jag syftar på, inte att det inte blir varmt snabbt nog. Kan jag steka bara i mitten så är det lugnt men behöver jag använda hela ytan i pannan så får jag vänta tills det är acceptabel jämnhet i värmen.

Jag menar alltså inte att det skulle ta längre för induktionshällen att värma upp i sig. Har jag en panna som är rätt storlek så går det väldigt snabbt, mitt problem är alltså att det inte finns en zon som är stor nog för stekpannorna.

Vad jag menar är att om pannan har en kärna av aluminium eller är väldigt tunn blir det också så på en induktionshäll. Jag rekommenderar i alla fall att testa en annan panna. Men som sagt nyfiken på märke och modell, jag har inget liknande problem med min induktionshäll, Siemens IQ700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad jag menar är att om pannan har en kärna av aluminium eller är väldigt tunn blir det också så på en induktionshäll. Jag rekommenderar i alla fall att testa en annan panna. Men som sagt nyfiken på märke och modell, jag har inget liknande problem med min induktionshäll, Siemens IQ700.

Samma fenomen uppstår med gjutjärnspannor på små induktionszoner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Samma fenomen uppstår med gjutjärnspannor på små induktionszoner också.

ser ut som jag har fel och det finns en massa dåliga induktionshällar. Tur att jag inte snålade.

Permalänk
Medlem

Skulle jag byta bort min keramikhäll så skulle det vara för en som har induktion över hela hällen och inte bara små zoner.
Mest för att det är väldigt bekvämt att inte behöva bry sig så mycket om vart man ställer ner kokkärlen.

Permalänk
Medlem

Vill du ha induktion och inte tänker flytta den närmaste tiden tycker jag det är värt det. Rätt utrustning i ens hem handlar ju inte primärt om att man ska göra en så bra ekonomisk investering som möjligt utan att man ska trivas där man bor.

Angående induktion och stora kärl upplever jag samma problem som många andra. Min 28 cm skeppshult blir bara varm i mitten på de olika hällar jag haft. En kort period med klassisk gjutjärnsspis i samband med en flytt var en fröjd i jämförelse, även om i princip allt annat var bättre på induktionshällen.
Vissa hällar är ju bättre än andra men ingen jag testat mäter sig mot att ha en klassisk platta i rätt dimension. Modernare varianter av tekpannor funkar dock bättre då gjutjärn i sig inte har världens bästa värmeledningsförmåga jämfört med exempelvis en lite ordentligare aluminiumkärna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som förvånar mig lite i tråden är att flera verkar ha fått små induktionsplattor.
Det är inget jag upplevt att jag haft problem med. Antagligen för att jag har en induktionshäll med tillräckligt stora ytor.
Men ja, det här verkar vara en parameter man ska ha koll på tydligen.

Själv älskar jag inuktionshällen. Har man en keramikhäll så är det väl inte värt att byta för sakens skull skulle jag säg. Men ska det ändå bytas så är det en fin uppgradering. Som att gå från slöa knivar till vassa. Slöa plattor till snabba.
Tycker jag då.

Det är inte bara det att grejerna blir varma direkt. Är det för varmt så får man ner värmen direkt också. Börjar det koka över eller är för varmt i pannan så behöver jag inte flytta kastrullen/pannan utan jag sänker bara värmen så är man i hamn. Nästan lika kvick som gasspis.

Så tekniken är grejt. Små plattor, tvåfas och touchknappar är mindre roligt såklart, men det beror inte på inuktionstekniken utan det hänger på vilken spis man väljer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

ser ut som jag har fel och det finns en massa dåliga induktionshällar. Tur att jag inte snålade.

Hällen är ju inte dålig bara för att man använder ett kärl som är större än värmezonen. 😋

Men en sådan häll som du har är ju såklart bra, med zoner som anpassar sig efter kärlet. Då slipper man ju det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

@jerklund
Dock tar du ju med dig gardinerna vid ev flytt.

Själv betalade jag 1500:- och fick en ny spis, kanske är en keramikhäll idk.

En induktionshäll kan man ju också ta med sig, speciellt om den är relativt ny. Bara o sätta dit den gamla igen. 😁

Permalänk
Medlem

En budgetvariant är att ställa en fristående induktionshäll ovanpå spisen. Så har du både och. Kanske inte det snyggaste men kan vara praktiskt och att testa med.
T ex: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/vitv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad jag menar är att om pannan har en kärna av aluminium eller är väldigt tunn blir det också så på en induktionshäll. Jag rekommenderar i alla fall att testa en annan panna. Men som sagt nyfiken på märke och modell, jag har inget liknande problem med min induktionshäll, Siemens IQ700.

Tre olika gjutjärnspannor, samma resultat. Det finns inget aluminium i någon av dem. Tror knappast det har med vilken spis det är att göra, zonen är alldeles för liten helt enkelt. Har för övrigt sett inlägg på andra sajter med exakt samma problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

En induktionshäll kan man ju också ta med sig, speciellt om den är relativt ny. Bara o sätta dit den gamla igen. 😁

Inte om det är en hyresrätt såvida du inte själv köpt den. Man får dock inte göra så i en hyresrätt, det är inte tillåtet att köpa och installera saker utan hyresvärdens tillstånd.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte om det är en hyresrätt såvida du inte själv köpt den. Man får dock inte göra så i en hyresrätt, det är inte tillåtet att köpa och installera saker utan hyresvärdens tillstånd.

Jaså? Ja nu är det ju många år sedan man bodde i hyresrätt, men det var aldrig några bekymmer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jaså? Ja nu är det ju många år sedan man bodde i hyresrätt, men det var aldrig några bekymmer då.

Tja, gör du saker när du bor i en hyresrätt utan att värden får veta om det och du återställer när du flyttar så inget märks kanske du kan komma undan med det. Jag känner dock inte till någon hyresvärd som tillåter att man gör förändringar utan godkännande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Inte om det är en hyresrätt såvida du inte själv köpt den. Man får dock inte göra så i en hyresrätt, det är inte tillåtet att köpa och installera saker utan hyresvärdens tillstånd.

Det får man, så länge man kan återställa det när man flyttar ut. Det jobbiga är ju att behöva magasinera hyresvärdens spis tills man flyttar, men det kan ju gå att förhandla bort kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det får man, så länge man kan återställa det när man flyttar ut. Det jobbiga är ju att behöva magasinera hyresvärdens spis tills man flyttar, men det kan ju gå att förhandla bort kanske.

Nej, generellt sett är det inte så. Enstaka hyresvärdar kan möjligen tillåta att man gör saker under förutsättning att man återställer när man flyttar men de allra flesta hyresvärdar vill veta vad som sker samt att man ber om tillåtelse att göra det först. Ofta får man nog det men hos de allra flesta så ogillas det om du gör saker utan deras vetskap.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Nej, generellt sett är det inte så. Enstaka hyresvärdar kan möjligen tillåta att man gör saker under förutsättning att man återställer när man flyttar men de allra flesta hyresvärdar vill veta vad som sker samt att man ber om tillåtelse att göra det först. Ofta får man nog det men hos de allra flesta så ogillas det om du gör saker utan deras vetskap.

Inte möjligen, man får byta saker utan tillåtelse så länge de inte orsakar problem, typ vattenläckor om du byter diskmaskinen eller försämrat våtskydd om du borrar hål i kaklet i badrummet. Du kan ta ner alla köksskåp om du vill ha någon minimalistiskt kök, byta alla innerdörrar, garderober eller liknande. Det viktiga är att man antingen återställer allt som det var när man flyttar ut, alternativt att man lämnar kvar ens nya saker men då får de inte vara sämre än tidigare, men här finns förstås begränsningar. Om din hyresvärd bara kör på Electrolux (eller Marbodal garderober) för att de har ett avtal med leverantören exempelvis, och du installerar en Gorenje-spis (eller Ikea-garderober) så är den ju sämre ur hyresvärdens ögon även om det på alla vis är en bättre spis.

Exemplen som tas upp kring sånt här handlar ofta om antingen typ målning eller om att bygga om på något sätt, sätta upp eller ta ner väggar eller liknande. Måla för man göra hur mycket man vill men om det är en "avvikande färg" så lär man få betala för ommålning vid utflytt. Att bygga om däremot är inte tillåtet alls utan tillstånd, men en temporär vägg kan man ju sätta upp exempelvis.

Edit: Hem och hyra har en artikel: https://www.hemhyra.se/tips-rad/det-har-far-du-fixa-hemma/

Den säger visserligen emot mitt påstående om köksskåp, vilket jag tror mer handlar om att det är svårt att återställa helt, men vitvaror är tillåtet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Behöver du den extra säkerheten induktionshäll ger och är beredd att betala för det samt vill att vattnet kokar snabbare? Ja.

Behöver du inte den extra säkerheten det ger och är inte beredd att betala för det för vattnet kokar snabbt nog? Nej.

Personligen tycker jag inte det är värt det, men det är ju ett personligt val. Det kanske är värt det för dig.

För mig handlar nyttan med induktion varken om säkerhet eller att koka vatten snabbt. Den stora nyttan ligger i att du inte behöver förvärma. Ställer jag en stekpanna på hällen och sätter på plattan så hinner jag inte peta i en klick smör innan pannan är varm. Det går lika snabbt att dra ner plattan. Det slutar koka på 5s. Därmed blir matlagningen både enklare och roligare.

Blir galen på flickvännen som ställer en kastrull eller stekpanna på min häll och sätter på värmen på max. Sedan börjar hon förbereda vad hon ska stoppa i. Kastrullen blir snorvarm innan hon lyckas få ner något i den.

Skrivet av Exxovion:

Jag har hört flera säga att det går snabbare och går åt mindre energi att koka upp vattnet på en bra induktionshäll jämfört med vattenkokare. Men jag vet inte vilket som stämmer?

Vet bara att vissa induktionshällar tar det ungefär dubbelt så lång tid att koka upp en liter vatten, jämfört med de snabbaste.

Att det tar olika tid att koka vatten på olika induktionshällar beror på hur hög effekt de har. Och däri ligger också anledningen till att det går snabbare än en vattenkokare. Min induktionsspis går på en 16A säkring och kan leverera 3kW effekt på en platta, vilket du aldrig kommer upp i med en vattenkokare. När det kommer till energiåtgång så är de nog rätt lika. Om man dock jämför med en traditionell spis så är det mindre spillvärme på en induktion och därmed mindre effektförlust.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte möjligen, man får byta saker utan tillåtelse så länge de inte orsakar problem, typ vattenläckor om du byter diskmaskinen eller försämrat våtskydd om du borrar hål i kaklet i badrummet. Du kan ta ner alla köksskåp om du vill ha någon minimalistiskt kök, byta alla innerdörrar, garderober eller liknande. Det viktiga är att man antingen återställer allt som det var när man flyttar ut, alternativt att man lämnar kvar ens nya saker men då får de inte vara sämre än tidigare, men här finns förstås begränsningar. Om din hyresvärd bara kör på Electrolux (eller Marbodal garderober) för att de har ett avtal med leverantören exempelvis, och du installerar en Gorenje-spis (eller Ikea-garderober) så är den ju sämre ur hyresvärdens ögon även om det på alla vis är en bättre spis.

Exemplen som tas upp kring sånt här handlar ofta om antingen typ målning eller om att bygga om på något sätt, sätta upp eller ta ner väggar eller liknande. Måla för man göra hur mycket man vill men om det är en "avvikande färg" så lär man få betala för ommålning vid utflytt. Att bygga om däremot är inte tillåtet alls utan tillstånd, men en temporär vägg kan man ju sätta upp exempelvis.

Edit: Hem och hyra har en artikel: https://www.hemhyra.se/tips-rad/det-har-far-du-fixa-hemma/

Den säger visserligen emot mitt påstående om köksskåp, vilket jag tror mer handlar om att det är svårt att återställa helt, men vitvaror är tillåtet.

Jag skulle i alla fall inte utgå från att det är okej. Jag vet många hyresvärdar som är oerhört strikta när det gäller att själv göra förändringar. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite kan jag tycka, det är inte kul bli vräkt i onödan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte om det är en hyresrätt såvida du inte själv köpt den. Man får dock inte göra så i en hyresrätt, det är inte tillåtet att köpa och installera saker utan hyresvärdens tillstånd.

Ska tillägga att det var en privat hyresvärd, så givetvis kan det vara skillnaden.

Annars så är det klart att man inte ska göra saker utan hyresvärdens tillstånd. Men det brukar sällan vara några problem, så länge det inte handlar om alltför tokiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tycker problemet med induktion är kvaliteten på glaskeramiken. Dvs att det kan bli mycket repor om glaset är av en lättrepad kvalitet som med tiden kan se fult ut.
Kräver också en annan teknik vid tillagningen, att lyfta kastrullen/stekpannan rakt upp utan att glida på glashällen eller att den rör sig när man vispar, steker mm.

Glaset på en vanlig glaskeramikhäll och på en induktionshäll är det samma, det är tekniken under som skiljer dem åt. Sedan finns det olika glaskvaliteter i hällar men det gör det oavsett uppvärmningsteknik under glaset.

Skrivet av BattleGeek:

Bra med induktion: kokar vatten skitsnabbt, och stänger du av plattan så finns inget mer som värmer kastrullen, gör också att den e lätt att hålla ren eftersom inget bränner fast. Vi har satt vår vattenkokare i förrådet.

Asdåligt med induktion: funkar dåligt på många kastruller. Koppar funkar inte alls, gjutjärn funkar men har svårt att få varmt genom hela pjäsen. Anledningen är dels hur induktion funkar men också att plattorna är små. vi har en där alla är "stora" dvs 24cm. men ett vanligt stekjärn är 28cm. Vissa induktionshällar bara två 24cm plattor och två ännu mindre.

Vilket leder till sämsta: ojämn värme. Ditt stekjärn kan vara så att smöret bränner i mitten men inte ens bubblar längs kanterna. När jag steker pannkakor så snurrar jag stekjärnet lite då o då för att värma olika delar av järnet.

Så GILLAR du laga mat? ta vanlig keramikhäll är min rekommendation.

Bara för att du uppenbarligen har en halvkass induktionshäll kombinerat med att du troligen gör ett par vanliga fel gör inte att induktionshällar är dåliga till matlagning.

En vanlig 28 cm stekpanna är som regel 21 cm i botten och en vanlig "stor" platta på en spis är också 21 cm.

Det stämmer att alla kärl inte funkar på induktionshällar - det är liksom ett villkor för konceptet. Men gjutjärn funkar sjukt bra men det måste få lite tid - värm stekpannan 5-10 min på medelvärme. På så sätt jämnas värmen ut i pannan och du kan dra på lite extra när du börjar steka. Värmer du den en kort stund på hög effekt får du precis det du beskriver - en panna som är tokhet fläckvis och ljummen på andra ställen. Sedan finns det dåliga induktionshällar men det gäller de flesta andra produktkategorier också.

Jag steker jämnt gräddade pannkakor i gjutjärnspanna utan problem på min induktionshäll.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Bara för att du uppenbarligen har en halvkass induktionshäll kombinerat med att du troligen gör ett par vanliga fel gör inte att induktionshällar är dåliga till matlagning.

Jag förvärmer. Det gör liten skillnad.

Här är en video som demonstrerar exakt min upplevelse:

https://youtu.be/NpPNAXPpzlQ

Också en Witt dock annan modell än jag har. Men samma problem. Man får en varm "donut" i mitten.

Med en induktionshäll är det extra viktigt att man gör research för att inte välja fel. Tyvärr hade jag inte den tiden eftersom jag behövde en ersättare snabbt. My mistake.

Så TS , ta induktion, bara inte en Witt...