Permalänk

Lönemodell IT-konsult

Hur ser lönemodellen ut för er som jobbar som anställd hos ett konsultbolag?

Jag jobbar som systemutvecklare med fast lön idag ~41500/mån..

Blev headhuntad av en större konsultfirma och efter intervjuer och kodprov vill de erbjuda mig följande..

Grundlön 34000, mållön 49000...
De 15k extra faller ut vid 100% debitering av målet.. 65% ger 10k.. under 65% 0

Är det normalt med en lönemodell där grundlönen är så låg? Känns ju lite B 🤔

Permalänk
Medlem

Du skriver ju inget om din kompetens? Blir ju svårbedömt om du inte skriver något om dig.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av kungrikard:

Hur ser lönemodellen ut för er som jobbar som anställd hos ett konsultbolag?

Jag jobbar som systemutvecklare med fast lön idag ~41500/mån..

Blev headhuntad av en större konsultfirma och efter intervjuer och kodprov vill de erbjuda mig följande..

Grundlön 34000, mållön 49000...
De 15k extra faller ut vid 100% debitering av målet.. 65% ger 10k.. under 65% 0

Är det normalt med en lönemodell där grundlönen är så låg? Känns ju lite B 🤔

Jobbar inte som IT-konsult men jag fick erbjudande om jobb som It-konsult med en liknande lönemodell, inte lika stora slag dock.
Grundlön 47000 och med Max bonus 55000 om jag hade haft 100% debitering plus privat sjukförsäkring och annat smått och gott.

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Du skriver ju inget om din kompetens? Blir ju svårbedömt om du inte skriver något om dig.

Senior utvecklare .Net/C#, var inte summorna totalt som kändes lågt, utan ratio på grundlön/rörlig del.. undrade mest om det var normalt eller inte..

Permalänk
Skrivet av traetaona:

Jobbar inte som IT-konsult men jag fick erbjudande om jobb som It-konsult med en liknande lönemodell, inte lika stora slag dock.
Grundlön 47000 och med Max bonus 55000 om jag hade haft 100% debitering plus privat sjukförsäkring och annat smått och gott.

Ja, 8k diff var ju mycket bättre, då blir det inte lika stressigt i slutet på perioderna, kanske får försöka förhandla lite 👍 förmånerna jag skulle få var ungefär lika som jag redan har, helt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungrikard:

Senior utvecklare .Net/C#, var inte summorna totalt som kändes lågt, utan ratio på grundlön/rörlig del.. undrade mest om det var normalt eller inte..

Vilken arbetslivserfarenhet krävs för Senior utvecklare? 10 år?

Vad är debiteringsmålet?

Permalänk
Medlem

Tänk på att du ”aldrig” debiterar 100%.
Jag har en modell där jag jag tar en procentandel och bolaget en procentandel oavsett debitering.
Skulle jag inte ha uppdrag så hjälper bolaget till med interna projekt osv, men vi har inget krav på att jobba eller ta vissa uppdrag. Typ som att vara egen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilken arbetslivserfarenhet krävs för Senior utvecklare? 10 år?

Vad är debiteringsmålet?

Det beror på, finns nog ingen exakt gräns, jag har jobbat med .Net i 5+ år och utveckling 10+

Målet var satt till 1.500.000

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Tänk på att du ”aldrig” debiterar 100%.
Jag har en modell där jag jag tar en procentandel och bolaget en procentandel oavsett debitering.
Skulle jag inte ha uppdrag så hjälper bolaget till med interna projekt osv, men vi har inget krav på att jobba eller ta vissa uppdrag. Typ som att vara egen.

Ja precis, det förstår jag, semester/vab/sjuk drar också ner debiterade timmar, vad tyckte du om diffen mellan grundlön och mål utifrån att vara anställd konsult? Såg det ut som ett dåligt erbjudande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungrikard:

Det beror på, finns nog ingen exakt gräns, jag har jobbat med .Net i 5+ år och utveckling 10+

Målet var satt till 1.500.000

Låter lågt betalt för den erfarenheten. De jag känner med runt 10 år i gamet har ca 50k idag, detta i Lund.
Tycker en rimligare modell hade varit 45k i bas och 60k vid full lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Låter lågt betalt för den erfarenheten. De jag känner med runt 10 år i gamet har ca 50k idag, detta i Lund.
Tycker en rimligare modell hade varit 45k i bas och 60k vid full lön.

Snittarbetstiden är ca 1600h/år. 2000h arbetstid - sjuk, vab och semester på ett ungefär.
1 500 000kr / 1600h ger 940kr/h ca. Vilket är rimligt.

Permalänk
Skrivet av maximm:

Låter lågt betalt för den erfarenheten. De jag känner med runt 10 år i gamet har ca 50k idag, detta i Lund.
Tycker en rimligare modell hade varit 45k i bas och 60k vid full lön.

Okej, då är det ganska klart att erbjudandet inte alls var speciellt bra som jag misstänkte, får försöka förhandla upp lönen, annars lika bra att passa och stanna kvar 👍

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget 25K + 25% av debitering. Får väl ut 70-75000 innan skatt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungrikard:

Ja precis, det förstår jag, semester/vab/sjuk drar också ner debiterade timmar, vad tyckte du om diffen mellan grundlön och mål utifrån att vara anställd konsult? Såg det ut som ett dåligt erbjudande?

Nä det är inte rimligt. Just för att du kommer aldrig nå det.
Sen kommer de kräva att du är med på månadsmöten antingen på arbetstid eller på din fritid som du inte får betalt för…

Är du i Stockholmsområdet så kan jag rekommendera mitt bolag. Skicka ett PM om du vill veta mer.

Sen att jobba i snitt 1600 h kontra debitera är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Det är lite lågt om ditt mål är 1,5 miljoner, får du 49k/mån och uppnår debitering på 1,5 miljoner per år så står lön+pension för ca 55% av debiteringen. Det hade varit lite lågt även om det var 49k/mån fast lön men skall en större del vara rörligt så vill du nog puttas över 70% av debitering iaf.

För övrigt tycker jag att som konsult är det bästa ifall man man få bara procent av debiteringen och ingen fast lön, ifall de faktiskt höjer andelen av debiteringen man får för att ta höjd för den riskförflyttningen. Men det är inte för alla då det såklart har nackdelar också.

Permalänk
Medlem

Har du inte funderat på att starta eget? Eller joina något av de moderna konsultbolagen som betalar ut 75%+ av debiteringen i lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Har du inte funderat på att starta eget? Eller joina något av de moderna konsultbolagen som betalar ut 75%+ av debiteringen i lön?

Vilka bolag kör på den modellen?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem

Insteget som egen i AB är otroligt lågt också. Även via tråkiga konsultmäklare får du troligtvis betalt nog för att plocka motsvarande lön på 30 timmar i veckan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungrikard:

Hur ser lönemodellen ut för er som jobbar som anställd hos ett konsultbolag?

Jag jobbar som systemutvecklare med fast lön idag ~41500/mån..

Blev headhuntad av en större konsultfirma och efter intervjuer och kodprov vill de erbjuda mig följande..

Grundlön 34000, mållön 49000...
De 15k extra faller ut vid 100% debitering av målet.. 65% ger 10k.. under 65% 0

Är det normalt med en lönemodell där grundlönen är så låg? Känns ju lite B 🤔

Nej det är ingen vettig deal. Tänk på att SGI, det som sjukpeng, vab och sånt baseras på, endast beräknas på grundlönen och inte det du tjänar utöver de 34. Sen om det tar tid innan du kommer ut i uppdrag så kommer det också påverka hur mycket du hinner tjäna in innan det är dags att avräkna och du får en sämre lön fast än det inte beror på dig att du inte fakturerar.

Sen med din erfarenhet kan du lätt hitta ett jobb med minst 50-55 i fast lön, och då tänker jag lågt.

Skrivet av APro7:

Vilka bolag kör på den modellen?

Det finns ganska många. Ska inte name-droppa men har vart i kontakt med flertalet sista halvåret. Blir vanligare och vanligare skulle jag tro. Jag tycker rent allmänt att det är en vettigare modell eftersom att summan som är "din" blir högre och du kan använda den som buffert om du står utan uppdrag, vill vara ledig eller t.o.m. behöver vabba. Eller så kan man bara ta ut en väldigt hög lön om man känner för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kungrikard:

Hur ser lönemodellen ut för er som jobbar som anställd hos ett konsultbolag?

Jag jobbar som systemutvecklare med fast lön idag ~41500/mån..

Blev headhuntad av en större konsultfirma och efter intervjuer och kodprov vill de erbjuda mig följande..

Grundlön 34000, mållön 49000...
De 15k extra faller ut vid 100% debitering av målet.. 65% ger 10k.. under 65% 0

Är det normalt med en lönemodell där grundlönen är så låg? Känns ju lite B 🤔

Jag har de senaste två åren jobbat med en bonusmodell där jag hade ca 75% av min lön som grundlön och resten som provision. Det var någon modell för provisionen med ett golv, dvs minsta debitering jag behövde ha under en månad för att alls få provision, och sedan en procentsats av överskjutande debitering. Jag tycker att det har varit bra.

Jag hade föredragit en procentbaserad modell framför den du har blivit erbjuden. Det känns ju ganska surt att nå 99% av målet och då inte få mer än man fått vid 65%.

Det jag gillar med en bonusbaserad lön är att man själv kan påverka den. Om jag kan bidra till att öka min debitering så ökar även min lön. Jag tycker att det finns ett problem på konsultmarknaden idag där köparna pressar priserna, samtidigt som de enskilda konsulterna vill ha en löneökning. Jag förstår varför detta händer, och min lösning på problemet är att göra mig själv mer värdefull, bygga mitt eget varumärke och därmed kunna öka min debitering. Vill man inte göra detta så ska man nog undvika en bonusmodell. För som du tidigare fått förklarat så är det svårt att ligga på 100%. Och kan/vill du ändå inte styra utfallet så ska du inte heller drabbas av det. Varje arbetsgivare måste räkna med att viss tid faller bort. Arbetsgivarens kostnad för det är priset de får betala för att de tar en stor mellanskillnad mellan din lön och debitering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maximm:

Har du inte funderat på att starta eget? Eller joina något av de moderna konsultbolagen som betalar ut 75%+ av debiteringen i lön?

Jag skulle inte rekommendera någon att göra det. Starta då istället eget.

När jag började som konsult hade jag kontakt med rätt många bolag innan jag bestämde mig för ett. Några av dem erbjöd en sådan modell. Problemet med dem var att om jag skulle ha semester så var jag tvungen att sätta av pengar till det i en pott. Samma sak om jag ville ha någon lön när jag var sjuk. Hela skyddsnätet försvinner och bolaget tar 25% emellan för att sköta min fakturering och hjälpa till med att skaffa uppdrag. Båda går att lösa mycket billigare på andra sätt när man kör eget. Mer pengar i fickan till dig själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle inte rekommendera någon att göra det. Starta då istället eget.

När jag började som konsult hade jag kontakt med rätt många bolag innan jag bestämde mig för ett. Några av dem erbjöd en sådan modell. Problemet med dem var att om jag skulle ha semester så var jag tvungen att sätta av pengar till det i en pott. Samma sak om jag ville ha någon lön när jag var sjuk. Hela skyddsnätet försvinner och bolaget tar 25% emellan för att sköta min fakturering och hjälpa till med att skaffa uppdrag. Båda går att lösa mycket billigare på andra sätt när man kör eget. Mer pengar i fickan till dig själv.

Håller helt med, men jag har vänner som är helt nöjda med den setupen.

Personligen driver jag eget, och sedan har jag ett bolag vid sidan av med anställda och underkonsulter jag ordnar med projekt till och så projektleder jag dem. Funkar rätt bra än så länge.

Men de flesta sitter ändå med 40-50k på något storbolag och är supernöjda.

Permalänk
Medlem

Man bör oxo fundera på vad lönemodell för med sig. T.ex. att om du tar extra semester vid klämdagar så tappar du bonusen. Eller om du blir sjuk 2-3 dagar per månad.

Jag gillar att hjälpa till( jobbar som senior lösningsarkitekt o varit konsult i 25+ år) - blir då struligt med rörlig lön, för då måste jag direkt kunna "debba" på det projekt som behöver lite hjälp, annars drabbar det min lön.

Dessutom känner jag personligen stress över att ha en stor rörlig del - jag gillar att kunna koncentrera mig på att göra ett bra jobb o veta vad jag får.

mvh Lazze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

Man bör oxo fundera på vad lönemodell för med sig. T.ex. att om du tar extra semester vid klämdagar så tappar du bonusen. Eller om du blir sjuk 2-3 dagar per månad.

Jag gillar att hjälpa till( jobbar som senior lösningsarkitekt o varit konsult i 25+ år) - blir då struligt med rörlig lön, för då måste jag direkt kunna "debba" på det projekt som behöver lite hjälp, annars drabbar det min lön.

Dessutom känner jag personligen stress över att ha en stor rörlig del - jag gillar att kunna koncentrera mig på att göra ett bra jobb o veta vad jag får.

mvh Lazze

Lönemodellen jag jobbat under kompenserade för semester så att du inte tappade lika mycket på grund av det.

Men du trycker på en viktig punkt, och det är hur man själv vill jobba. Tycker man det är bättre med samma inkomst varje månad framför det extra engagemang det kan ge att jobba med en bonusbaserad lön så ska man inte ta ett jobb med bonusbaserad lön. Och kan man ändå inte påverka sin bonus så är det ju ingen nytta alls, då är det bara ett sätt för arbetsgivaren att lägga över risken på dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

6 års erfarenhet frontend-utvecklare.

  • 45k grundlön.

  • 10% baserat på vad som debiterats, i detta fall 950/h

Har lönesamtal om ca 2 månader, tycker med det är svårt att kunna lägga fram vad nästa lön ska bli då det finns för lite att referera på nätet, tex lönestatistik funkar ju inte längre.

Tänkte försöka be om 50k grund och 2% extra provision så får vi se vart man hamnar. Vad tror ni?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klotim:

6 års erfarenhet frontend-utvecklare.

  • 45k grundlön.

  • 10% baserat på vad som debiterats, i detta fall 950/h

Har lönesamtal om ca 2 månader, tycker med det är svårt att kunna lägga fram vad nästa lön ska bli då det finns för lite att referera på nätet, tex lönestatistik funkar ju inte längre.

Tänkte försöka be om 50k grund och 2% extra provision så får vi se vart man hamnar. Vad tror ni?

Jag tycker inte att lönestatistik är något bra verktyg för löneförhandling. Det är bättre att basera sina anspråk på hur man presterar. Har du visat dig extra viktig för kunden? Har du fått någon ny kunskap som gör att du blir mer värdefull för företaget osv?

Du bör egentligen ha diskussionen med din chef redan nu. När lönesamtalet kommer så är det mesta redan satt. Och om du signalerar nu att du vill upp i en högre lön men inte kommer riktigt ända fram så tycker jag att du ska fråga din chef vad du behöver göra för att få 13% i löneökning nästa år (det är vad du ber om med siffrorna du har lagt fram). Det blir väldigt svårt att inte ge dig en sådan ökning sedan om du gjort det som förväntats.

Det kan hända att du får kalla handen på dessa ökningar och att företaget tycker att det inte finns något du kan göra för att komma upp till de summorna. Då vet du att det är så det är och du kan leta efter en annan arbetsgivare.

I mitt fall så har jag varit tydlig med vad jag vill kunna tjäna. Jag är medveten om att det behövs att jag gör saker, men även att arbetsgivaren gör saker. I mitt fall har det handlat om kunskap och profilering som sedan måste ge nya typer av uppdrag där vi kunde ta bättre betalt.
I ditt fall kanske arbetsgivaren kanske behöver hitta ett nytt uppdrag till dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av APro7:

Vilka bolag kör på den modellen?

1 kronas konsulterna

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av APro7:

Vilka bolag kör på den modellen?

Det jag kommer på just nu på rak arm är Castra, men finns fler.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vi har har rörlig lön. Fakturerar kund 900kr/h. Konsultbolaget tar 25% av detta. Resten tillfaller min egen pott från vilken jag då betalar lön, pension, semester,utrustning etc till mig själv. Blir man utan uppdrag så dras lön fortfarande från potten. Tar potten slut får vi garanterad minimilön enl kollektivavtal, drygt 20 000kr i månaden.

Tar en lön på 48 000kr och lite extra TJP, 6 veckors semester. Kan ta högre lön men vill inte skatta för mycket. Har tre års utbildning och tre års erfarenhet inom branschen.

Visst tjänar man mer som egen, speciellt utdelning, men jag orkar inte sälja och är nöjd med min lön och de timmar jag jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tar potten slut får vi garanterad minimilön enl kollektivavtal, drygt 20 000kr i månaden.

Vilket kollektivavtal har ni?