Inspelning av retrospel från CRT TV

Permalänk
Medlem

Har du läst klart allt än?
Blev ju lite text

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Woow! Jösses vilken tutorial! Riktigt snyggt och sakligt, tummar upp på det och tusen tack för att du
ville ta dig tid att skriva ner det här! Nu finns det dokumenterat så kommer använda det som mall i jakten på rätt prylar.

Vi kan ju konstatera att det här är en jäkla snårig djungel att ta sig igenom och att det inte finns en enda universal lösning för alltihop.
Men som jag nämnde tidigare så är det något jag kan tänka mig att lägga en del pengar på, just för att få så mycket
kompatibilitet i min setup som möjligt.

Så tänkte därför börja fokusera på min PS2 och det var därför jag började fundera på CRT vs. HD TV.

Min Bang&Olufsen fungerar bra till 8-bitar och 16-bitars eran och tycker att PS1, Saturn och N64 görs sig ypperligt också.
Dock märker jag att den inte riktigt gör sig lika bra till PS2 och Xbox. Bilden upplevs som lite smått suddig ibland och tycker
att text generellt blir svårare att läsa. Har detta med att göra att B&O helt enkelt inte kan visa den här generations konsoler
fullt ut?
Det är lite därför jag tänkte att man kanske skulle försöka att köra i alla fall den generationen via LCD/HD TV.

Skrivet av grizzly666:

Dator skärmar särskilt om man går på 120hz plus har ofta väldigt låg lagg så är ett bättre val för retro spelande än en vanlig tv.

Låter värt att skaffa en sån! Något mer som är viktigt att tänka på i val av datorskärm för det här syftet, förutom att det är 120hz eller mer?

RAD2x HDMI kablar låter definitivt intressant trots att man behöver flera olika!
MisTer känns inte som ett alternativ för mig dock.

Skrivet av grizzly666:

man kan bli blåst ganska lätt se tex Ms mad lemons video om hur hon blev blåst.
Och det är inget unikt direkt.

Ah, just det! Jag prenumererar på hennes kanal och minns just den videon väldigt tydligt att hon hade köpt en PVM från Ebay som var kass. Riktigt surt! Så att lyckas få tag på en PVM är nog i princip helt omöjligt. Och dom som redan sitter på en sån i Sverige vill nog inte släppa den.

Gameplay and Talk, som kanalen heter, visade ju sin setup i ett klipp jag länkade i föregående inlägg.
Han streamar sina videos med allt från NES upp till PS4 och hans resultat blir i mina ögon bra och om jag skulle lyckas få hans
kvalitéer på mina videos så skulle jag vara NÖJD. Dock så streamar han, det tänker inte jag göra.

Eller när det gäller PS2 så skulle jag vara sjukt nöjd om jag fick mina videos att se ut såhär.
Spelet som visas är The Getaway till PS2. Tycker kvalitén ser riktigt nice ut,
hur det är fångat vet jag i dagsläget inte då jag inte fått svar från
uppladdaren ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=yHSLNpYWMek

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Woow! Jösses vilken tutorial! Riktigt snyggt och sakligt, tummar upp på det och tusen tack för att du
ville ta dig tid att skriva ner det här! Nu finns det dokumenterat så kommer använda det som mall i jakten på rätt prylar.

Vi kan ju konstatera att det här är en jäkla snårig djungel att ta sig igenom och att det inte finns en enda universal lösning för alltihop.
Men som jag nämnde tidigare så är det något jag kan tänka mig att lägga en del pengar på, just för att få så mycket
kompatibilitet i min setup som möjligt.

Så tänkte därför börja fokusera på min PS2 och det var därför jag började fundera på CRT vs. HD TV.

Min Bang&Olufsen fungerar bra till 8-bitar och 16-bitars eran och tycker att PS1, Saturn och N64 görs sig ypperligt också.
Dock märker jag att den inte riktigt gör sig lika bra till PS2 och Xbox. Bilden upplevs som lite smått suddig ibland och tycker
att text generellt blir svårare att läsa. Har detta med att göra att B&O helt enkelt inte kan visa den här generations konsoler
fullt ut?
Det är lite därför jag tänkte att man kanske skulle försöka att köra i alla fall den generationen via LCD/HD TV.

Låter värt att skaffa en sån! Något mer som är viktigt att tänka på i val av datorskärm för det här syftet, förutom att det är 120hz eller mer?

RAD2x HDMI kablar låter definitivt intressant trots att man behöver flera olika!
MisTer känns inte som ett alternativ för mig dock.

Ah, just det! Jag prenumererar på hennes kanal och minns just den videon väldigt tydligt att hon hade köpt en PVM från Ebay som var kass. Riktigt surt! Så att lyckas få tag på en PVM är nog i princip helt omöjligt. Och dom som redan sitter på en sån i Sverige vill nog inte släppa den.

Gameplay and Talk, som kanalen heter, visade ju sin setup i ett klipp jag länkade i föregående inlägg.
Han streamar sina videos med allt från NES upp till PS4 och hans resultat blir i mina ögon bra och om jag skulle lyckas få hans
kvalitéer på mina videos så skulle jag vara NÖJD. Dock så streamar han, det tänker inte jag göra.

Eller när det gäller PS2 så skulle jag vara sjukt nöjd om jag fick mina videos att se ut såhär.
Spelet som visas är The Getaway till PS2. Tycker kvalitén ser riktigt nice ut,
hur det är fångat vet jag i dagsläget inte då jag inte fått svar från
uppladdaren ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=yHSLNpYWMek

Tack!!

Han kör emulator via dator.
menyer kan dock ofta se lite knasiga ut/hackiga i kanterna men alla 3D element blir bra för det mesta.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Så tänkte därför börja fokusera på min PS2 och det var därför jag började fundera på CRT vs. HD TV.

Va ? crt och hdtv är "äpplen och morötter" och det finns crt tvar som är hd och även med hdmi ingångar om nu det skulle vara intressant.
Du blandar ihop så mycket på underliga sätt att du nog behöver läsa på.

Och vilken tv du har spelar faktisk absolut ingen roll för hur du ska spela in utsignalen från en spelkonsol, tvn har absolut inget med det att göra så strunta i tvn, den är totalt ointressant i detta sammanhang !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Vad skall du sedan göra med inspelade videos?
Är nyfiken på ditt intresse då det är främmande för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Han kör emulator via dator.
menyer kan dock ofta se lite knasiga ut/hackiga i kanterna men alla 3D element blir bra för det mesta.

Ok! Tyckte det var lite för snyggt för att komma från en riktig PS2a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Va ? crt och hdtv är "äpplen och morötter" och det finns crt tvar som är hd och även med hdmi ingångar om nu det skulle vara intressant.
Du blandar ihop så mycket på underliga sätt att du nog behöver läsa på.

Och vilken tv du har spelar faktisk absolut ingen roll för hur du ska spela in utsignalen från en spelkonsol, tvn har absolut inget med det att göra så strunta i tvn, den är totalt ointressant i detta sammanhang !

Sorry! Syftade på moderna Ultra HD skärmar i det här fallet.
Min B&O CRT hanterar inte PS2, Xbox och Gamecube särskilt bra bildmässigt så därför tänkte jag använda mig
av en modernare skärm så bilden inte blir så suddig.

Om det inte spelar någon roll vilken TV man använder så är det ett stort plus, bara det inte är för mycket input lagg
när själva inspelningen görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad skall du sedan göra med inspelade videos?
Är nyfiken på ditt intresse då det är främmande för mig

Har alltid gillat dokumentation i olika former och blev intresserad
av att dokumentera spel från äldre konsoler man har spelat förr i tiden
och bevara för framtiden. Tidsdokumentation typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

1, Vi kan ju konstatera att det här är en jäkla snårig djungel att ta sig igenom och att det inte finns en enda universal lösning för alltihop.
Men som jag nämnde tidigare så är det något jag kan tänka mig att lägga en del pengar på, just för att få så mycket
kompatibilitet i min setup som möjligt.

1,Jepp, och med välkommen till retrodjungeln tidigare menade jag att i stort sett allt du vill ha kommer vara slutsålt och du kommer få vänta tills det kommer in nåt igen, och att det kostar en del.

2, Sen ps2 på HDTV?
Ganska många spel kör spelen i 480p men byter till 480i i menyer på en CRT så blir det som värst en knappt märkbar blinkning, på en HDTV så blir det en svart skärm i ett tag (beror på hur lång tid det tar för en resync att hända på just den skärmen) både när du går in i menyn och ut ur den.
Så i tex resident evil om du har en hund 2cm från röven och går in i menyn för att tex byta vapen och sen går ut ur menyn om resyncen tar 2sek så kommer du missa 2 sek av röv tuggande om du inte springer undan i blindo vill säga.

Det går att fixa genom att ställa in ps2 på 480i istället för 480p/720p/1080i (har för mig att 1080i går ner till 480i i menyerna).
MEN det gör att man kommer få en MYCKET sämre bild hela tiden istället för bara i menyerna.
Sen har jag för mig att frö dom få spel som stödjer högre än 480p så bör man inte använda 1080i då det alltid gav sämre bild än till och med 480i, har för mig att exakt samma textures som 480i användes men sen förstöres av en halv taskig uppskalning.
I dom flesta fall så var då 720p bättre som använde sig av 720p textures, dock inte alltid om jag minns rätt.

Men överlag enligt rekommendationerna så är det bäst att hålla sig på 480p.

3, Vad har du för kabel?
Orginal kabel som följer med ska ju vara en scart kabel MEN som då har component/composite (kanske s-video med men tror inte det) INTE RGB.
Och då din b&o inte stödjer component så går det troligen över till composite (som om jag minns rätt är extremt ruttet på ps2, har för mig jag läst om att tjockt lager vaselin utsmetat över skärmen är kvalitén man kan förvänta sig).

Ps2 har en annorlunda sync signal än det mesta annat inom retro världen och tycker du att det varit mycket upp till nu så är sync ännu jävligare, finns många olika sync signaler med om jag fattat rätt två olika volt nivåer 3,3v och 5v.
Används 5v i en enhet som bara har 3,3v så..... jepp the magic smoke escapes.

Men ska du köpa BRA RGB kabel till ps2 så finns det två sync att välja mellan luma och csync.
Skulle säga att csync är den som fungerar på mest enheter, luma är lite sämre stöd för "green" ganska lågt stöd för.
Och med enheter menar jag tv/skärmar/omvandlare/uppskalare/scart switches/splitters/osv.
Enda vettiga ställe jag vet om som har bra kablar är i europa är https://www.retrogamingcables.co.uk/sony-av-accessories/PlayS...
Och som du ser finns 4 olika och det är csync heller luma och med heller utan "guncon port" dvs så lightguns fungerar (men då bara på en CRT!).

Och ja du såg rätt!
Scart switchar kan ha problem med sync om det är fel typ.
Är dock inte så insatt i detta men tror att det för det mesta då handlar om att dom ej kommer autoswitcha port om man tex slår av SNES och sätter på ps2, men det går att manuellt switcha till ps2 porten.
Är dock inte säker på detta!

https://www.retrorgb.com/playstation2.html
Har en del sync info.

4, Det är väl mest små saker som tex 1-2 hdmi ingångar då det kan va skönt med 2 och många skärmar idag har bara en.
VGA ingång kan ju vara bra med då det är lättare att hitta omvandlare som funkar bra från composite/s-video/rgb då alla dessa inklusive VGA är analogt.
Sen det vanliga som även gäller för skärm till datorn TN vs IPS vs VA teknik, TN=lite snabbare/IPS=bättre färger och bättre betraktningsvinklar/VA=ungefär mitt i mellan.
Kanske leta/fråga runt på retro forum (inklusive mister forumet) vilka skärmar dom har/rek.

5, Till N64 så kan en rad2x kabel heller en retrothink vara ett väldigt bra val (sen funkar samma rad2x kabel till snes/gamecube).
Men just till N64 och 3d spelen där så är/ska rad2x/retrothink ett snäpp bättre än vanligt då rad2x och retrothink har smoothing filter som kan slås av/på (tror inte att alla olika retrothink har det dock men några har), vilket gör väldigt stor nytta för just N64.
Har dock ej sett detta själv utan går på bilder/filmer jag sett och vad folk sagt om detta.
Tex https://youtu.be/O4HBvpRIwa4?list=PLNG-S9dRk8vLVDzZjefRGCQhxN... Bob har dock pratat en hel del mer om detta i weekly/Q&A videos.

6, Hon blev blåst två gånger, säljaren kom och bytte ut den och hon fick en som var något bättre men fortfarande dålig.

Sen ang blåsningar inom retro världen.
Här är ett typ exempel på företag som skiter fullständigt i kunderna och bara vill tjäna så mycket pengar det går frö så lite jobb som möjligt.
Innan du tittar på denna video ta 5sek och fundera på vad tror du/ni andra varför det följer med ett sandpapper i ett kitt/nytt system som består av nytt N64 skal/handkontroll/och "RGB mod"?
Tror ingen kommer gissa sig till rätt svar utan att ha sett videon/hört om det redan!
https://www.youtube.com/watch?v=C0Y-7GXSoRc&list=PLNG-S9dRk8v...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Sötast
Skrivet av NickeP86:

Har alltid gillat dokumentation i olika former och blev intresserad
av att dokumentera spel från äldre konsoler man har spelat förr i tiden
och bevara för framtiden. Tidsdokumentation typ.

Sweet! Till dig själv eller får vi en video på youtube sen ?

Permalänk
Medlem

Ville bara uppdatera lite drygt ett år senare att jag har börjat komma igång med det här nu. Har dock stött på en fundering angående Bang&Olufsens passthrough då jag matar ut en scart kontakt som går till min Framemeister som sen går till ett capture card som sist går in till datorn. Tänkte på om det scart uttaget matar ut RGB eller om det blir composite. Det andra scartuttaget går från den aktuella spelkonsolen. Eller är det bästa att man låter EN scartkontakt gå ut från en TV till en scartförgrenare som man sedan därifrån kör scart till Framemeister?

Permalänk
Medlem

Nån som rekommenderar en bra kvalitativ scart switch som fortfarande går att få tag i idag?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NickeP86:

Nån som rekommenderar en bra kvalitativ scart switch som fortfarande går att få tag i idag?

Har du någon lokal AV-firma som hängt med ett tag kanske du kan få dem att leta rätt på något i en gammal "bra-att-ha"-låda mot att du bjussar på fredagsfika?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du någon lokal AV-firma som hängt med ett tag kanske du kan få dem att leta rätt på något i en gammal "bra-att-ha"-låda mot att du bjussar på fredagsfika?

Dåligt med det tyvärr. Inte med fika dock. ☺

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NickeP86:

Nån som rekommenderar en bra kvalitativ scart switch som fortfarande går att få tag i idag?

Börja med att hålla koll på lokala secondhandbutiker och annonssidor, scartväxlar dyker då upp här där jag bor.
https://lotharek.pl/productdetail.php?id=124
https://otaku-games.com/index.php?_route_=misc/rgb/scart-swit...
https://www.axunworks.com/SCA101-RGB-SCART-Switcher-SCART-CHO...
http://www.ani-av.com/shop/product_info.php?products_id=199

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.