Permalänk
Medlem

Dubbel USB-ström till PWM-fläkt?

Hej!
Tjejen hade en gammal kylplatta för laptop med två 92 mm lågprofilfläktar kopplade från USB -> 2-pin. USB levererar 5v. Hade tänkt koppla in större 120mm PWM fläktar till denna. Men i 5v så köra dessa i ca 500rpm. Vi har en gammal adapter som ger 2st USB till 1 USB och som användes till en mekanisk extern hårddisk. Dubbla USB för att ge mer effekt till hårddisken. Vågar jag koppla på den till den här USB->2-pinkontakten för att öka fläktarnas hastighet? Eller finns det risk att jag bränner USB-kontakten på denna? Eller kommer fläktarna fortfarande köras i 5v men bara ha möjlighet att dra mer ström? Dvs samma hastighet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eller kommer fläktarna fortfarande köras i 5v men bara ha möjlighet att dra mer ström? Dvs samma hastighet?

Ja, att koppla ihop flera linor ger fortfarande samma spänning och därmed samma hastighet.

För att få ut högre spänning så skulle du behöva någon typ av DC-DC-omvandlare som kan öka spänningen, men troligtvis får du bygga ihop något själv i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, att koppla ihop flera linor ger fortfarande samma spänning och därmed samma hastighet.

För att få ut högre spänning så skulle du behöva någon typ av DC-DC-omvandlare som kan öka spänningen, men troligtvis får du bygga ihop något själv i så fall.

Ah I see. Det var det jag misstänkte. Enklast är nog att leta upp fläktar med högre RPM och som ger lite högre fläkthastiget på 5v. Tack för svar i alla fall!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skrev ett inlägg här tidigare, 100% säker, speciellt eftersom jag "prenumererar" på tråden nu...men kan tipsa om lite noctua fläktar

Noctua har 5V fläktar: NF-F12 5V

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Precis som FX9 nämner, Noctua har några 5V-varianter (kanske lite dyrt för erat ändamål, men en bra början åtminstone? )
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s473603309

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Kan tillägga att ingen mening att betala extra för PWM om du hittar fläktar både med och utan för 5V och bara direktmatar dem via usbporten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah I see. Det var det jag misstänkte. Enklast är nog att leta upp fläktar med högre RPM och som ger lite högre fläkthastiget på 5v. Tack för svar i alla fall!

Varför behövs det större fläktar på kylplattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Varför behövs det större fläktar på kylplattan?

Kylplattan var värdelös eftersom fläktarnas placering inte lajnade upp med laptopen som den var tänkt att användas till. Så den demonterade jag för fläktarnas skulle för länge sen. Har nu en annan kylplatta med meshbotten men helt värdelös fläkt som jag eventuellt tänkte "uppgradera". Alternativt så behöver vi utrusta en kaninbur med fläktar som går att koppla till en powerbank. Kaniner är extremt temperaturkänsliga och kan dö ganska snabbt vid temperaturer över 25 grader C. Har AC i bilen förvisso men om den skulle gå sönder så behövs en backup. Då kan man blöta öronen på kaninerna och se till att de får sitta i draget från fläktar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kylplattan var värdelös eftersom fläktarnas placering inte lajnade upp med laptopen som den var tänkt att användas till. Så den demonterade jag för fläktarnas skulle för länge sen. Har nu en annan kylplatta med meshbotten men helt värdelös fläkt som jag eventuellt tänkte "uppgradera". Alternativt så behöver vi utrusta en kaninbur med fläktar som går att koppla till en powerbank. Kaniner är extremt temperaturkänsliga och kan dö ganska snabbt vid temperaturer över 25 grader C. Har AC i bilen förvisso men om den skulle gå sönder så behövs en backup. Då kan man blöta öronen på kaninerna och se till att de får sitta i draget från fläktar.

Min erfarenhet av fläktar på kylplattorna är att dom gör marginell skillnad när det gäller att kyla en laptop. (du får inte mer sval luft som passerar genom laptopens kylning av att fläktarna blåser på undersidan av laptopen.)
Usb fläktar finns det ju mängder av variationer på som man kopplar till valfritt usb uttag utan att behöva göra egna lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Min erfarenhet av fläktar på kylplattorna är att dom gör marginell skillnad när det gäller att kyla en laptop. (du får inte mer sval luft som passerar genom laptopens kylning av att fläktarna blåser på undersidan av laptopen.)
Usb fläktar finns det ju mängder av variationer på som man kopplar till valfritt usb uttag utan att behöva göra egna lösningar.

Utan att ta bort hela laptopens undersida så gör dom ingen skillnad alls. Problemet är att (vad jag förstår), så betraktar inte acer det faktum att processorn värmethrottlar som ett problem trots att det gör laptopen oanvändbar för mig. Spelar quake och när den värmethrottlar och snabbt klockar. Ner sig så får jag så kraftiga stutter att det ser ut som 10fps trots att mätaren läser 200fps. Dessa dropps håller i sig i flera sekunder men gör det helt ospelbart i mitt fall. Så att skicka in den på service är bortkastat vad jag förstår. Har provat att byta kylpasta men det gjorde ingen skillnad. Det enda som fått laptopen att prestera bra är att helt ta bort bottenplattan samt att lägga dessa två USB-fläktar ovanpå cpu och gpu socklarnas kylflänsar. Det verkar som att värmeledningsrören är underdimensionerade rör direkt över socklarna blir kylflänsen varm som fan. Så det är heller inte värmeöverföringen från cpun och kylflänsen som är undermålig. Dels är ventilationshålen under cpun för små men luften som sen lämnar laptopen via dess inbyggda fläitar är inte speciellt varm. Så värmen når inte de inbyggda fläktarna i tillräckligt stor utsträckning. Att ta bort bottenplattan och lägga fläktarna direkt över socklarna sänkte tempen med nästa 10c. Byte av kylpasta sänkte tempen med max en grad. Redan efter några sekunder i cinebench når cpun (i5 10300H) ca 93-94c. Redan vid 92 grader början den throttla. Har fortfarande garanti kvar men vet inte riktigt hur jag ska göra funderar på att dremla upp två hål precis över socklarna och limma fast meshgaller på insidan så att jag kan montera dessa två USB-fläktar från förra kylplattan direkt under dessa hål på den nya kylplattan. Men ja, i annat fall är kylplattor ofta rätt värdelösa om lugtintagen är underdimensionerade.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...