Permalänk
Medlem

Sämsta fabrikatet gällande möss?

Gick igenom förrådet där alla gamla möss å tangentbord hamnat. Dags att rensa å skicka en massa grejer på tippen helt enkelt. Blev då lite fundersam över kvaliteten på grejerna? Det visar sig att jag har en överväldigande majoritet av just Steelseries när det gäller trasiga möss, som ligger här och skräpar, oftast slutade de bara att fungera efter ngt års användning?! Vad är er erfarenhet av just SteelSeries?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har i princip bara haft Logitech, men också någon Microsoft mus. Så har bara trasiga Logitech möss hemma.

Permalänk
Medlem

Har haft dator med datormus sedan ca. 1994 och nästan aldrig råkat ut för att en mus gått sönder. Oftast har de bara blivit för äckliga för att man ska vilja använda dem, eller så vill man ha någon ny funktion som fler knappar eller bättre upplösning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har mest haft ihjäl MS IE 3.0:or genom åren, speciellt tonåren när det spelades alldeles för mycket Diablo 2 slets de ut på löpande band (började dubbelklicka). Bytte till Mionix Naos för snart 10 år sen, de håller bättre. Men mitt användande har minskat kraftigt också vilket såklart påverkar mer än man tror.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Kan förstås inte ha använt många märken, men har minst haft två Logitech MX518 där det blir glapp i kontakten.

Roccat tycks hålla bra även om jag fick en DOA.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har haft en del möss, Mionix, Razer Dethadder och Steelseries är väl dom senaste.
Gemensamt för alla är att dom börjat dubbelklicka efter nåt år.
Sitter för tillfället med en Logitech Pro (Trådlös) och den har än så länge fungerat bra.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mikazu:

Har haft en del möss, Mionix, Razer Dethadder och Steelseries är väl dom senaste.
Gemensamt för alla är att dom börjat dubbelklicka efter nåt år.
Sitter för tillfället med en Logitech Pro (Trådlös) och den har än så länge fungerat bra.

Jag hade en Deathadder som jobbade på troget i ca 11 år innan den började dubbelklicka. Bästa (och nästan den enda) musen jag haft, men jag kanske hade tur

Permalänk
Medlem

Min SteelSeries Rival funkade klockrent i fem år. Bytte endast på grund av att jag ville ha en trådlös mus.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vet inte. Alla möss jag haft har gått sönder på ett eller annat vis. Inget märke som är mycket sämre än andra för då skulle de ju ligga illa till.

Mina favoriter är iaf Steelseries (fick flyttas till jobbet och används idag Rival 300 black) och Logitech ( G903 / G915 TKL används nu för både mus och t-bord).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Måste nog säga Razer. De har gått sönder fortast och är väl egentligen de enda märkesmöss jag haft som faktiskt gått sönder. Min Qpad 5k dog efter en massa år och min Logitech lever än efter tre. Razermössen har dock dött efter ett år eller två.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag har mest haft ihjäl MS IE 3.0:or genom åren, speciellt tonåren när det spelades alldeles för mycket Diablo 2 slets de ut på löpande band (började dubbelklicka). Bytte till Mionix Naos för snart 10 år sen, de håller bättre. Men mitt användande har minskat kraftigt också vilket såklart påverkar mer än man tror.

Ja. MS IE 3.0:orna dog som smör tyvärr. Första generationen höll bra många år. Men alla nysläpp har varit katastrofer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Ja. MS IE 3.0:orna dog som smör tyvärr. Första generationen höll bra många år. Men alla nysläpp har varit katastrofer.

Ja jag missade första ljusgrå versionen (den som var odödlig), hade bara de mörkgråa samt den sjukt värdelösa uppföljaren comfortmouse 6000. Den sistnämnda levde verkligen inte upp till 3.0:ans rykte. Har inte provat de nya IE Pro som kom för några år sen, de kanske är bättre.

Även Mionix nysläpp av Naos, Avior och Castor verkar floppat, läste Kenneths recension här på Swec och det verkar som att de misslyckats med sensorn kontra de äldre. Lägger min Naos QG av vet jag inte vad jag ska köpa, men den dagen den sorgen

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Haft 2 deathadders, och just nu en G305. Det enda som gått sönder är scroll klick på ena deathaddern. Detta sen kanske 2012.

Permalänk

Jag har jobbat som konstruktör i över 10 år och fram till ett år tillbaka (bytte arbetsgivare) har jag använt en och samma MS Intellimouse 1.0 (den vita) att CADa med och den fungerar fortfarande precis lika bra som när den var ny. I övrigt har jag kört Razer privat och ingen av hittills fyra har gått sönder. Gav bort en, en blev utbytt för att jag ville lyxa till det med en ny. Övriga används fortfarande i varierande grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Ja jag missade första ljusgrå versionen (den som var odödlig), hade bara de mörkgråa samt den sjukt värdelösa uppföljaren comfortmouse 6000. Den sistnämnda levde verkligen inte upp till 3.0:ans rykte. Har inte provat de nya IE Pro som kom för några år sen, de kanske är bättre.

Även Mionix nysläpp av Naos, Avior och Castor verkar floppat, läste Kenneths recension här på Swec och det verkar som att de misslyckats med sensorn kontra de äldre. Lägger min Naos QG av vet jag inte vad jag ska köpa, men den dagen den sorgen

Hade en deathadder efter 3.0:an som höll ett par år, sen började scrollen bråka och nu kör jag en Rog Gladius sen rätt många år tillbaka. Tuffar på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Haft flera logitech möss som aldrig har gått sönder, trots gedigen användning. Det som däremot brukar hända är att de blir blanka samt att teflon-fötterna undertill blir fnasiga/slits ner till plasten (vilket går att fixa genom att köpa ersättningsfötter).

Däremot hade jag en mionix naos 3200 (gamla modellen) som började dubbelklicka först på framåt/bakåt knapparna, för att sedan sprida sig till andra knappar allt eftersom under några månader. Den hade jag väl haft knappt 2 år.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig råkat ut för att en mus dött. Eller ja - jag minns inte hur det var med kulmössen om jag ska var ärlig. Men efter det iaf.
Inga tangentbord eller hårddiskar som havererat heller för den delen.

Det närmsta jag kommit i musväg är en corsair m65 som var sådär. Scrollhjulsknappen lade av ibland. Fick plocka isär den och rengöra sensorn med sprit nån gång om året så funkade den igen. Till sist blev jag trött på det och köpte en ny. Ville ändå ha trådlös.

Men totalhaveri av datormöss har jag inte råkat ut för ännu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kommer nog bli en hel del frågor om batteri i möss de kommande åren.

Men möss som har problem man har sett är bland annat Xtrfy MZ1, Zy's rail där det blir ofta glapp i kabelfästet i musen, finalmouse har som har snea skrollhjul på 200 dollar möss.

Har kört Steelseries Prime Wireless ett tag nu och gillar formen och vikten men att släppa en mus som ibland tar upp till 15 sekunder att vakna är ett skämt

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte svara för alla. Men jag har provat en del fabrikat och de har nästan alla börjat dubbelklicka efter cirka 1 år.
Däremot så använde jag min IE 3.0 i 13 år utan smärre problem. Den började också dubbelklicka till slut men det löste jag med O-ringar vid skruvarna så höljet höjdes lite.

Men en del av mina vänner som kört Razer har haft väldigt mycket problem med dem.

Jag skulle nog säga att Steel Series har sämsta kvalitén av de jag använt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på min logi g502 proteus core från typ 2014, gör rent den ordentligt en gång per månad minst, och den fortsätter fungera som nytt. Har bytt gummifötterna på den en gång.

Enda musen som gått sönder var någon Asus ROG mus (modell mins jag ej, köptes kanske 2015), denna hängde dock med i fyra år i min skolväska så får väl säga att den hade ganska bra kvalitet också.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Säger också Razer, efter ett par år av intensivt spelande så börja de dubbelklicka, samt mushjulet började ge med sig och desamma gäller de SteelSeries Sensei mössen jag haft de senaste åren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade 2 Razer möss (runt 2011) som slutade att känna av upp och ner, höger och vänster gick bra. Gick smidigt att byta på garanti och bytte sen till Razer Naga (för att köra WoW) och använde den i typ 9 år innan den gav upp. Köpte då en Logitech g604 och använde den i typ 6 månader, men den kändes för lite så köpte en Razer Naga Pro som fungerar bra

Permalänk
Medlem

Jag tror att det handlar mer om enskilda modeller som håller bättre än andra än att något märke skulle vara mycket bättre.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Har ett hat-kärlek-förhållande till Logitech. Jag gillar deras funktion och ergonomi men de envisas med att använda switchar som går sönder efter ett par år. Har en bunt rätt dyra möss som inte klickar som jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Har ett hat-kärlek-förhållande till Logitech. Jag gillar deras funktion och ergonomi men de envisas med att använda switchar som går sönder efter ett par år. Har en bunt rätt dyra möss som inte klickar som jag vill.

Samma här, så småningom har alla börjat dubbelklicka.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Enligt mina och mina kompisars erfarenheter så har det varit betydligt mer problem med Steelseries och Razer. Polaren hade sönder sina Razer rätt snabbt men fick det alltid utbytta och en ny hemskickad, så han använde nog Razer möss för 10 000:-

Personligen har alla mina Logitech möss hållit väldigt bra och mina Mionix möss, lite sådär, oftast har dem börjat dubbelklicka så jag mejlat tillverkaren direkt och fått en ny hemskickad. Går aldrig via inköpsstället med rma eller dylikt utan går alltid direkt till tillverkaren när det varit problem. Absolut smidigast har Logitech varit där man fått hem nytt efter bara 2-3dagar. Hade tex endel problem med G35 där de sprack upp i byglen så fick nya hemskickade direkt.

Sitter idag med en hel Logitech Setup.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har endast hållt mig till Logitech Master MX serien. Har aldrig haft problem förutom på min första MX 1. Fick dubbelklick ibland.

Logitech bad mig skicka en bild på musen när jag har kört sönder den med en skruvdragare.. sedan skickade de ut en ny