Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Hur är det egentligen med input lag på denna skärm? Som en OLED lär ju själva panelen rimligtvis vara nog snabb för det mesta men har ändå sett lite diskussioner kring att den totala input lagen är bättre hos LGs OLEDs, men det verkar vara lite olika åsikter kring det. Dock verkar många testare inte riktigt testa på rätt sätt då utrustningen inte tillåter det, typ att det är FHD via HDMI snarare än nativ resolution via DP osv. vilket då rimligtvis bör ge LG en fördel i testerna som kanske inte finns där i verkligheten.

Sen är med största säkerhet båda mer än väl tillräckligt bra för vad 95% av användarna behöver, inklusive de som anser att de faktiskt kan se stor skillnad på typ 360 hz vs 240 hz

Varierar med flera ms beroende på vilken teknik, metod och utrustning man använder för att mäta. Varierar också med var på skärmen man sätter ljussensorn eftersom skärmar ritar uppifrån och ned. Sådant som PWM och annan periodicitet kan påverka vad mätutrustning tolkar etc. När man kör exempelvis Leo Bodnar (1080p/60) på en OLED-TV i spelläge börjar den högt runt 30–40 ms för att under en period om cirka 20 sekunder sakta sjunka ned till de runt 15–20 ms som är förväntade för 60 Hz.

Annan teknik som faskiftningar i projektorer med modulerad 4K från 1080p-paneler kan vara omöjligt att mäta. Mätarna blir bara ledsna.

Det är i alla fall så låg latens idag på skärmar att vi är på nivån att sila mygg och svälja kameler. Man kan alltid läsa in meningsfullhet och blåsa upp betydelser bara man har en siffra att diskutera.

Är mest sak samma om skärmen adderar 5 eller 10 ms när hela spelmotorn och systemet typiskt kräver runt 50 ms vid 144 Hz. Enligt Nvidia då. Som med den siffran gärna vill sälja in att G-Sync Reflex-anpassade spel får ned latensen till runt 15 ms på G-Sync Reflex-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är mest sak samma om skärmen adderar 5 eller 10 ms när hela spelmotorn och systemet typiskt kräver runt 50 ms vid 144 Hz. Enligt Nvidia då. Som med den siffran gärna vill sälja in att G-Sync Reflex-anpassade spel får ned latensen till runt 15 ms på G-Sync Reflex-skärmar.

Är nvidia reflex som mam hört om bara för att få sälja, det är ingen skillnad jämfört med andra "vanliga" skärmar utan den tekniken?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hk-tray:

Är nvidia reflex som mam hört om bara för att få sälja, det är ingen skillnad jämfört med andra "vanliga" skärmar utan den tekniken?

Nvidia har mycket information om vad Reflex gör. Går att finna där man normalt finner saker på internet.

Annars här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/reflex-low-latency-...

Vad tekniken kortfattat gör – var något år sedan jag läste på ovanstående och det är en rejäl måltid – är att gå förbi renderingsköerna för att minska hela systemets latens. Skärmen är ju endast den sista biten i processen vilka skapar en total systemlatens enligt Nvidia. Mus, tangentbord, spelmotor, CPU, GPU etc. Finns möss därute som har latensen långt över 20 ms, övrig hårdvara och spelmotor adderar minst 50+ ms. Då är det så klart mindre viktigt huruvida skärmen adderar 5 eller 7 ms. Nvidia reflex kräver dock att man har kompatibel skärm, mus och speltitlar samt förstås rätt GPU. Går också att mäta latens från mus-till-ljus som slutanvändare med en sådan skärm.

Det är dock mycket enklare att mäta skärmars latens eftersom situationen är så enkel. Vilket har förflyttat diskussionen till skärmars latens som superviktigt. Vilket det också var för 10-15 år sedan när vi hade 50–100 ms latens hos vanliga skärmar och TV-apparater.

Idag är spelskärmarna och även TV-apparaterna under 10 ms vid 120 Hz och högre. Det är snarare mätmetoderna som avgör om man får 5 eller 7 ms när man mäter. Så situationen med hög latens på en spelskärm eller modern TV är egentligen överspelad.

Fast många diskuterar fortfarande skärmens latens och siffror om 5 eller 7 ms som om det vore det enda som har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nvidia har mycket information om vad Reflex gör. Går att finna där man normalt finner saker på internet.

Annars här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/reflex-low-latency-...

Vad tekniken kortfattat gör – var något år sedan jag läste på ovanstående och det är en rejäl måltid – är att gå förbi renderingsköerna för att minska hela systemets latens. Skärmen är ju endast den sista biten i processen vilka skapar en total systemlatens enligt Nvidia. Mus, tangentbord, spelmotor, CPU, GPU etc. Finns möss därute som har latensen långt över 20 ms, övrig hårdvara och spelmotor adderar minst 50+ ms. Då är det så klart mindre viktigt huruvida skärmen adderar 5 eller 7 ms. Nvidia reflex kräver dock att man har kompatibel skärm, mus och speltitlar samt förstås rätt GPU. Går också att mäta latens från mus-till-ljus som slutanvändare med en sådan skärm.

https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/news/reflex-low-latency-platform/nvidia-reflex-end-to-end-systeme-latency-pipline.png

Det är dock mycket enklare att mäta skärmars latens eftersom situationen är så enkel. Vilket har förflyttat diskussionen till skärmars latens som superviktigt. Vilket det också var för 10-15 år sedan när vi hade 50–100 ms latens hos vanliga skärmar och TV-apparater.

Idag är spelskärmarna och även TV-apparaterna under 10 ms vid 120 Hz och högre. Det är snarare mätmetoderna som avgör om man får 5 eller 7 ms när man mäter. Så situationen med hög latens på en spelskärm eller modern TV är egentligen överspelad.

Fast många diskuterar fortfarande skärmens latens och siffror om 5 eller 7 ms som om det vore det enda som har betydelse.

O ja, vet vad den gör. Jag funderade på om det bara var ett slags försäljningsknep dom har tagit till med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Fyndjägare

Det där med kasst Antiglare coating oroar mig lite. 7:39 in i videon.
Får väl se i Juli om det stör mig eller inte

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Det där med kasst Antiglare coating oroar mig lite. 7:39 in i videon.
Får väl se i Juli om det stör mig eller inte

Jag tror att man kanske stör sig på det om man har en "bättre" skärm/tv att jämföra direkt med. Så beror lite på vad man är van med. Jag gick från en TN-panel från 2014 till denna och bilden för mig är helt underbar. Har ingenting jag stör mig på överhuvudtaget med skärmen. Hör inte fläktarna från skärmen heller förutom om jag sätter huvudet riktigt nära skärmen.

Permalänk
Medlem

Någon mer som fortfarande väntar?

Min är beräknad 2a Augusti, men reservationen på pengarna är borta. Skrev med min bank och dom sa dell avbrutit och kan inte dra pengarna igen. Låter konstigt för min beställning ligger kvar hos dell.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rorax:

Jag tror att man kanske stör sig på det om man har en "bättre" skärm/tv att jämföra direkt med. Så beror lite på vad man är van med. Jag gick från en TN-panel från 2014 till denna och bilden för mig är helt underbar. Har ingenting jag stör mig på överhuvudtaget med skärmen. Hör inte fläktarna från skärmen heller förutom om jag sätter huvudet riktigt nära skärmen.

Ok jag går från en IPS med några år på nacken så jag räknar med ett rejält lyft. Har OLED som TV sen många år redan. Skönt att fläktarna är tystarna 😀

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Någon mer som fortfarande väntar?

Min är beräknad 2a Augusti, men reservationen på pengarna är borta. Skrev med min bank och dom sa dell avbrutit och kan inte dra pengarna igen. Låter konstigt för min beställning ligger kvar hos dell.

Väntar fortfarande. Beställde 22/3 på eftermiddagen, leveransdatum nu 8 juli.

Min reservation försvann också efter en vecka. Det är standard i kort/bank-branschen, jag har jobbat på bank. De kan dra pengarna igen när det är dags, din bank har inte koll. Reservationen som sker handlar mer om att konsumenten inte skall kunna spendera pengar den inte har. Om den riktiga dragningen sker inom 1-veckansfönstret matchas reservationen mot denna, annars faller reservationen efter en vecka. Dock kan handlaren dra pengarna, den riktiga dragningen, vid ett senare tillfälle om ni har upprättat ett avtal. Det är dock upp till dig som konsument att se till att det finns pengar att dra, alternativt reglera ett negativt saldo mot banken (om din bank tillåter negativa saldon).

Hur som helst så verkar det komma en del leveranser till USA nu i maj, vilket kanske kan tolkas som ett tecken på att det börjar släppa lite. Tydligen har Dell haft brist på stativet, inte skärmar, enligt tugget på Reddit (främst r/ultrawidemasterrace).

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ok jag går från en IPS med några år på nacken så jag räknar med ett rejält lyft. Har OLED som TV sen många år redan. Skönt att fläktarna är tystarna 😀

Jag fick min skärm för några veckor sen och fläktarna är allt annat än tysta: https://imgur.com/gallery/H4sbxbf

Skärmen ska bytas så fort Dell får in ett erstättningsexemplar, men jag är skeptisk till att det blir bättre.

Dock blir det lite resonanslåda när man har skärmen i en nisch som jag har, så eventuellt mindre problem om den står fritt.

Vidare beskrivning av skärmens beteende här:
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/uot5bc/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Jag fick min skärm för några veckor sen och fläktarna är allt annat än tysta: https://imgur.com/gallery/H4sbxbf

Skärmen ska bytas så fort Dell får in ett erstättningsexemplar, men jag är skeptisk till att det blir bättre.

Dock blir det lite resonanslåda när man har skärmen i en nisch som jag har, så eventuellt mindre problem om den står fritt.

Vidare beskrivning av skärmens beteende här:
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/uot5bc/...

Segt. Verkar vara lite av denna skärms BLB-lotto det där med fläkten. Har du snackat med Dell om byte eller väntar du "manuellt" på att det är bättre tillgänglighet?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Det är definitivt ljusstyrkan som avgör, på kvällen i totalt mörker kör jag ofta med 0% på brightness och dark mode och hör inte fläktarna alls. Slår jag på HDR så börjar ett intermittent flåsande efter ett tag, inget (märkbart) kontinuerligt ljud.

Kan leva med det men hade såklart föredragit om den var passivt kyld.

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att påminna om att fläkten kan anses vara tyst idag så är det inte säkert den är lika trevlig två år senare. Särskilt i rumsmiljöer där annat ljud också finns kan den säkert uppfattas som "ljudlöst" eftersom det ligger under bullergolvet och dränks av suset från datorn, GPU men också ventilation. Det senare kan vara värt att tänka på när man tar del av nordamerikanska tester. Är det någon som sitter i sommar söder om Kanada och tycker skärmens fläkt är ljudlös, försök se ifall de menar med eller utan air condition igång.

Jag skulle i alla fall lägga extra värde i en tillverkare som gör det möjligt att på egen hand byta fläkt i de här skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Segt. Verkar vara lite av denna skärms BLB-lotto det där med fläkten. Har du snackat med Dell om byte eller väntar du "manuellt" på att det är bättre tillgänglighet?

Jag kontaktade dell och det var inga problem att byta skärmen. Nya kommer på fredag… håll tummarna 😊

Permalänk
Medlem

Idag märkte jag att min order hos Dell (22/3 eftermiddag) gått från två gröna fält ”Beställning bekräftad” till tre gröna fält ”Under produktion”. Verkar som att detta bör innebära leverans inom kort, om man ska tro andra på ex Reddit. Så det kanske äntligen börjar röra lite på sig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Samma här, beställde 22 mars kring 13 tiden och fick ändrat till under produktion idag.

Skrivet av Waliant:

Idag märkte jag att min order hos Dell (22/3 eftermiddag) gått från två gröna fält ”Beställning bekräftad” till tre gröna fält ”Under produktion”. Verkar som att detta bör innebära leverans inom kort, om man ska tro andra på ex Reddit. Så det kanske äntligen börjar röra lite på sig.

Permalänk
Medlem

Och nu blev den skickad!

Skrivet av Varrity:

Samma här, beställde 22 mars kring 13 tiden och fick ändrat till under produktion idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varrity:

Och nu blev den skickad!

Fått den? Nöjd?

Permalänk
Medlem

Min skickades idag och skall komma på onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Fått den? Nöjd?

Den skickades skickades idag och kommer på fredag, så inte ännu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varrity:

Samma här, beställde 22 mars kring 13 tiden och fick ändrat till under produktion idag.

Min beställning gick igenom 12:53, bekräftades 12:58, ingen uppdatering utan fortfarande beräknad 8:e juli. ._.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Min beställning gick igenom 12:53, bekräftades 12:58, ingen uppdatering utan fortfarande beräknad 8:e juli. ._.

Någon uppdatering än? Min är fortfarande bara bekräftad

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Någon uppdatering än? Min är fortfarande bara bekräftad

Nope.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Fick skärmen förra veckan och har hunnit använda den lite. Monterade den på det här skärmstativet.

Efter att ha läst på reddit om trasiga fläktar, text fringe, repade skärmar och allt annat så var man lite nojjig.
Men har då inte märkt av någonting, inte en repa på skärmen, jobbar som utvecklare och tycker inte det är nå drygt att titta på texten samt enda gången jag har hört fläkten är då jag håller mitt öra precis mot utblåset.

I övrigt är jag grymt nöjd! 175hz, perfekt svärta, jävligt fin färgåtergivning och väldigt behaglig bara allmänt att titta på, tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varrity:

Fick skärmen förra veckan och har hunnit använda den lite. Monterade den på det här skärmstativet.

Efter att ha läst på reddit om trasiga fläktar, text fringe, repade skärmar och allt annat så var man lite nojjig.
Men har då inte märkt av någonting, inte en repa på skärmen, jobbar som utvecklare och tycker inte det är nå drygt att titta på texten samt enda gången jag har hört fläkten är då jag håller mitt öra precis mot utblåset.

I övrigt är jag grymt nöjd! 175hz, perfekt svärta, jävligt fin färgåtergivning och väldigt behaglig bara allmänt att titta på, tummen upp!

Haft min i några dagar nu och kan bara instämma i ovan. Fantastisk produkt. Det är natt och dag mot min gamla IPS.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Fyndjägare

Haft min någon vecka nu men inte varit hemma så mycket och testat. Men lite plus/minus nedan.

Alienware 34" QD-OLED AW3423DW
Länk till Dell
Prisjakt

Positivt

  • Bilden är helt underbar. Steget upp från en medel IPS med ca 5 år på nacken var stort. Testat lite äldre spel utan HDR och de är så mycket snyggare än tidigare, helt annat djup och färger med QD-OLED. Vill boota upp varenda lir för att jämföra.

  • Youtube HDR är himla fint.

  • Testade lite HDR film också efter lite fipplande med MPC-HC, MPC Video Renderer (Win 10 Pro), det var fint det med. Inte säker på att jag fått till korrekt eller optimalt med HDR film men det såg bra ut. Youtube HDR poppade dock mer.

  • Stör mig inte på pixelstrukturen, drog igenom ClearType har har satt "Make text bigger" till 113% och tycker det är skarpt och fint nu för mig. https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-the-size-o... Trycker jag ansiktet nära skärmen kanske 25-30cm kan jag skönja att grönt flyter ut lite från text. Men så nära sitter man inte.

  • Böjen är subtil och jag är van med detta sen min förra skärm. Föredrar denna lätta böj före en platt faktiskt. Har 34" UW 3440x1440 platt på jobbet.

  • Verkar fungera med variabel refresh med mitt Radeon 5600XT. Skärmen kopplad via Displayport.

  • Skärmen levererades över en månad tidigare än planerat i perfekt skick men kartongen hade ett litet hack i hörnet. TNT/Fedex

  • De 4 olika LED belysningarna bak och under skärmen går att konfigurera via menyn och kanske även via någon programvara, kul men dock inget jag håller på med.

  • Vikt utan fot är 6,92kg så min bordskantsmonterade arm bör klara den. Maxvikt 10kg på Hama stativet men monteringen mot bordet är inte optimal. Inte testat ännu men håller tummarna att det kommer fungera.

Negativt

  • Svärtan är bäst när det är mörkt i rummet. Det där reflexfiltret är lite märkligt eftersom den kolsvarta svärtan försvinner dagtid och blir endast nästan svart. Skillnad mot min LG WOLED som alltid är helt svart. Bilden poppar klart mer kvällstid men det är mycket bättre dagtid också jämfört med min gamla IPS.

  • Störde mig i början på fläkten/fläktarna men jag kan nog leva med det. Bilden är för bra, kommer ha svårt att gå tillbaka till min gamla skärm. Kan nämna att jag är väldigt ljudkänslig och stör mig på surrande USB hårddiskar och laptopfläktar.

  • Pixelrefresh går igång rätt ofta. Första gången fattade jag inte att den gick igång, trots meddelandet när skärmen plötsligt släckte ner i 7min eller vad det var.

  • Inga inbyggda högtalare. Hade missat att det saknades och trodde först skärmen var defekt.

  • 3,5mm hörlursutgången låter rätt kasst i mina öron, testat med Denon AH-D2000 hörlurar. Gissar att den inbyggda DAC/hörlursförstärkaren i skärmen är billigast möjliga. Om det nu är så det funkar med ljud över displayport, orkar inte googla idag var på fest igår.

  • Jämfört med min LG WOLED så känns antal individuella bildinställningar för finjustering fattigt. Har i princip bara brightness, contrast, färg, Dark Stabilizer 0-3 samt HDR lägena True Black 400 och HDR Peak 1000. Känns som det saknas en massa. Tråkigt då jag gillar inställningar och såg fram emot att grotta ner mig i detta

  • Behöver nog en ny GPU snart. 3440x1440 är klart tyngre än tidigare 2560x1080 och uppskalning via AMD RSR / FSR verkar inte optimalt i Ultrawide utan är bättre lämpat för 16:9 format där uppskalning 1 pixel mot 2 funkar dvs 1920x1080 -> 3840x2160. Behöver dock fördjupa mig i detta.

  • Skärmen känns inte överdrivet ljusstark, vill du bränna hål i näthinnan så är det inget för dig. Inget som stör mig men jag hade förväntat mig lite mer ljusstyrka.

  • Eftersom det är OLED så har jag aktiverat gamla goda Windows skärmsläckaren Ribbons efter 5min. Härliga 90-tal. För säkerhets skull.

Summerat så är jag hittills väldigt nöjd. Om skärmen hade varit fläktlös hade jag haft en tår i ögat av lycka, har väntat på en OLED monitor i 5 år sen jag köpte min första OLED TV. Tycker QD-OLEDs intåg på bildskärmar ser otroligt lovande ut. Hoppas på fler storlekar och format inom kort. När väl QD-OLED med 16:9 27" 1440p och 32" 4K landar (nästa år?) så lär den bli hett eftertraktad av gamers.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Fick min Alienware 34" QD-OLED AW3423DW i Fredags och upptäckt att det är nått fel vid mörka scener när man spelar upp en film.
Har testat olika typer av inställningar för att bli av med det, men inte lyckats. Är inte lika illa med HDR avstängt i Windows, men man märker av det oavsett.

När det skiftar mellan mörkt och ljust blir det "pixligt". Videon spelas inte upp i en låg/dålig upplösning, andra ljusa scener ser jättebra ut.
Tog denna bild med mobilen från Prime Video - The Contractor en mörk scen där det va som mest uppenbart:

Inser att det förmodligen beror på någon typ av felkalibrering eller någon Windows 10 inställning?
Någon annan som har samma problem eller vet vad det beror på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av urlen:

Fick min Alienware 34" QD-OLED AW3423DW i Fredags och upptäckt att det är nått fel vid mörka scener när man spelar upp en film.
Har testat olika typer av inställningar för att bli av med det, men inte lyckats. Är inte lika illa med HDR avstängt i Windows, men man märker av det oavsett.

När det skiftar mellan mörkt och ljust blir det "pixligt". Videon spelas inte upp i en låg/dålig upplösning, andra ljusa scener ser jättebra ut.
Tog denna bild med mobilen från Prime Video - The Contractor en mörk scen där det va som mest uppenbart:
<Uppladdad bildlänk>

Inser att det förmodligen beror på någon typ av felkalibrering eller någon Windows 10 inställning?
Någon annan som har samma problem eller vet vad det beror på?

Bra att du skickar bild för jag ser på en halvsekund vad det är. Helt vanliga och väldigt typiskt exempel på block-artefakter från hård kompression av digital video. Alltså inget som skärmen i sig tillför, utan detta är en rätt så klassisk gammal frågeställning.

Har inte sett just det materialet i fråga, men typiskt är att det är exakt precis så filmen/tv-serien ser ut under de förutsättningar du har för din uppspelning. Men den gamla skärmen var inte lika bra/felinställd/hade andra typer av problem som dolde det där. Nu ser man tydligare kvalitetsbristen i materialet med den nya skärm. Eftersom det är första gången man varsebli block-artefakter tror man det är fel på skärmen.

Kan också vara inställningar. Typiskt brukar "black boost"-inställningar som ljusar upp skuggor i spel göra exakt det där. Finns en lång rad spelskärmar som kommer förinställda på ett FPS-läge eller liknande vilket är en återkommande fråga om samma upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

Fick min Alienware 34" QD-OLED AW3423DW i Fredags och upptäckt att det är nått fel vid mörka scener när man spelar upp en film.
Har testat olika typer av inställningar för att bli av med det, men inte lyckats. Är inte lika illa med HDR avstängt i Windows, men man märker av det oavsett.

När det skiftar mellan mörkt och ljust blir det "pixligt". Videon spelas inte upp i en låg/dålig upplösning, andra ljusa scener ser jättebra ut.
Tog denna bild med mobilen från Prime Video - The Contractor en mörk scen där det va som mest uppenbart:
<Uppladdad bildlänk>

Inser att det förmodligen beror på någon typ av felkalibrering eller någon Windows 10 inställning?
Någon annan som har samma problem eller vet vad det beror på?

Skrivet av Laxpudding:

Bra att du skickar bild för jag ser på en halvsekund vad det är. Helt vanliga och väldigt typiskt exempel på block-artefakter från hård kompression av digital video. Alltså inget som skärmen i sig tillför, utan detta är en rätt så klassisk gammal frågeställning.

Har inte sett just det materialet i fråga, men typiskt är att det är exakt precis så filmen/tv-serien ser ut under de förutsättningar du har för din uppspelning. Men den gamla skärmen var inte lika bra/felinställd/hade andra typer av problem som dolde det där. Nu ser man tydligare kvalitetsbristen i materialet med den nya skärm. Eftersom det är första gången man varsebli block-artefakter tror man det är fel på skärmen.

Kan också vara inställningar. Typiskt brukar "black boost"-inställningar som ljusar upp skuggor i spel göra exakt det där. Finns en lång rad spelskärmar som kommer förinställda på ett FPS-läge eller liknande vilket är en återkommande fråga om samma upplevelse.

Har sett exakt samma sak i exempelvis den här videon: https://youtu.be/DlWaWJrdYOc?t=138

Kan inte se det på mobilen (iPhone 13 Mini, också OLED) och kan inte minnas att jag såg det på min förra skärm (Dell 2515H). På AW3423DW ser det så blockigt ut att jag trodde det var något fel på skärmen ett tag.