Vilken ARM version har Raspberry Pi Zero 2?

Permalänk
Medlem

Vilken ARM version har Raspberry Pi Zero 2?

Som rubriken lyder, vilken ARM version har Raspberry Pi Zero 2?

Var inte helt lätt att hitta svaret, men enligt raspberrypi.com ska det vara ARMv8

Men när jag ska ta ner docker imagen för mySQL får jag

no matching manifest for linux/arm/v7

Citat: raspberrypi.com
"This is the Broadcom chip used in the Raspberry Pi 3 Model B, later models of the Raspberry Pi 2 Model B, and the Raspberry Pi Compute Module 3. The underlying architecture of the BCM2837 is identical to the BCM2836. The only significant difference is the replacement of the ARMv7 quad core cluster with a quad-core ARM Cortex A53 (ARMv8) cluster."

Samma SoC på Pi3 som Zero 2.

Antingen tolkar jag texten ovan fel, vilket är det mest troliga, eller så är något annat fel.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Vet ej svaret på ovan.

Men jag löste mitt problem med att använda Postgres i stället, den har stöd för fler arkitekturer och funkar bra på Pi zero 2. Om någon ställs inför samma problem..

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

uname -a

Permalänk
Medlem

Jag misstänker ju att detta handlar om vilket OS som är installerat snarare än vad hårdvaran klarar i detta fall. Verkar ju tydligt att hårdvaran klarar arm64 / v8 (se även https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-zero-2-w/ )
Det borde ju då gå att köra arm64-varianten, som väl är vad mysql ville ha, men det kanske är något annat du kör?

Postgresql verkar mycket riktigt tillhandahålla images även för äldre ARM-varianter.

Om det är av intresse kan du ju experimentera med vilket som presterar bäst på en sån där, oavsett mysql eller postgresql

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, orsaken var pinsamt nog att OS är 32bitar..

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient