Intel Arc A750 besegrar Geforce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det förklarar inte hur det är bra för konsumenterna med en global ekonomisk kris, jag ser det enkom negativt. När priserna skenar på det väsentliga, lägger man väl inte pengar på ”billig” gejminghårdvara?

Nej exakt. Efterfrågan minskar, och då borde priserna sjunka, för inget företag som producerar varor gör det för att de tycker det ör kul att de ligger på hyllorna.

Den lågt hängande frukten som företagen valt att plocka under pandemin och miningboomen visade sig nu vara rutten och då får de skylla sig själva. Bränner man sin egen röv får man finna sig i att sitta på blåsorna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det bara jag som tar deras benches med en nypa salt om man jämför hur de brukar fula sig med jämförelser på cpu-sidan?

Är dessa siffror den kylare som sitter på eller är de gjorda med ett stort aggregat? Osv

Verkar ha varit helt öppna med förutsättningarna om man ska tro GamersNexus. De har bra prestanda men när det är inte är Dx12/Vulkan så underpresterar dem.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej exakt. Efterfrågan minskar, och då borde priserna sjunka, för inget företag som producerar varor gör det för att de tycker det ör kul att de ligger på hyllorna.

Den lågt hängande frukten som företagen valt att plocka under pandemin och miningboomen visade sig nu vara rutten och då får de skylla sig själva. Bränner man sin egen röv får man finna sig i att sitta på blåsorna

Det finns även sidan av ekonomisk kris där efterfrågan kvarstår men tillgången sjunker, vilket resulterar i högre priser. Tex höjs matpriserna av den anledningen.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Även om de levererar på den här nivån, och är prisvärda, så är jag fortfarande skeptisk till att de kommer leverera en jämförbar upplevelse till andra saker. Hur presterar de i 5 år gamla spel (eller ännu äldre), fungerar de ens att spela alls? Hur fungerar de i Linux?

Tror det helt klart kommer vara värt att vänta på generation två

Det är stort frågetecken kring framförallt DX11 och tidigare.

Vad det gäller Linux, som idag är primärt Vulkan, lär Intel stå sig riktigt bra. Historiskt har Intel haft lysande Linux-drivare.

Då en stor del av Intels GPU-satsning handlar om att ge sig efter Nvidia i datacenter, som i praktiken är enbart Linux, lär det finnas ett stort incitament för Intel att prestera väl där.

På spelsidan blir det spännande att test Unitys High Definition Render Pipeline
under Linux. För tillfälle strular den en del under Linux, fungerar i praktiken bara på Nvidias stängda drivare 😞

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om Intel är tydliga i marknadsföringen att bara nyare speltitlar fungerar bra. Och skickar med en lista på garanterade speltitlar som går att spela med ok fps, samt prissätter rätt, kan nog en och annan vara intresserad som inte är i behov av retrogaming.

Dom skulle kunna göra en grej av att regelbundet annonsera när stöd för titlar som inte tidigare fungerat har lagts till i drivrutinen på sin hemsida.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

kan nog en och annan vara intresserad som inte är i behov av retrogaming.

GTA V kan nog inte räknas som 'retrogaming' riktigt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

GTA V kan nog inte räknas som 'retrogaming' riktigt än.

Det är sant, därför vi får hoppas att det är ett av dom första spelen som Intel lägger till i listan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

GTA V kan nog inte räknas som 'retrogaming' riktigt än.

Mja på gränsen GTA V kom ut först 2013 September på PS3 och PS3 är nog retro idag för de flesta. Men håller med att Intel behöver förbättre stödet för äldre spel problemet är att det är svårt och kommer ta tid.

Edit 9 år gammalt Rockstar har verkligen mjölkat GTA V stenhårt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Typ som nVidias 2020 arkitektur per shader. Fast som det ser ut med betydligt fler transistorer och högre värmeutveckling, trots modernare tillverkningsprocess.

nVidia får ut 6144 shaders med 15% färre transistorer och med mindre krets på Samsungs N8-process. Prestanda per transistor och watt är avgörande för hur konkurrenskraftig en arkitektur är. Så det ser inte bra ut.

Jag har varit positiv till Intels intåg, och haft en del förväntningar då deras IGPs verkat effektiva. Men måste konstatera att de ligger långt efter nVidia och AMD. Vi får inte glömma att de ska jämföras med nVidia 4000-serien och AMD 7000-serien också.

Permalänk
Medlem

Borde man inte som ny utvecklare/tillverkare på grafikkortsmarknaden genomföra en ordentlig global release med pompa och ståt snarare än att lågmält rulla ut enstaka svagare modeller på den kinesiska marknanden i vad jag förstår, till en början bara var för OEM? Sen när har väggstrykare fått ligga?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Det finns även sidan av ekonomisk kris där efterfrågan kvarstår men tillgången sjunker, vilket resulterar i högre priser. Tex höjs matpriserna av den anledningen.

Den globala markisen är såklart en faktor i det hela men det är ju inte företagens fel utan det är kriget i Ukraina och torka i flera länder som ligger till grund för det. Ukraina är en väldigt viktig exportör av spannmål som Ryssland nu i praktiken tagit bort från marknaden.

Om du menar att du hellre haft höga grafikkortspriser, fred och god tillgång på mat så ja, det hade vi nog alla haft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den globala markisen är såklart en faktor i det hela men det är ju inte företagens fel utan det är kriget i Ukraina och torka i flera länder som ligger till grund för det. Ukraina är en väldigt viktig exportör av spannmål som Ryssland nu i praktiken tagit bort från marknaden.

Om du menar att du hellre haft höga grafikkortspriser, fred och god tillgång på mat så ja, det hade vi nog alla haft.

Matpriserna var mer en analogi för höjda priser under en kris. Annars har vi ju restriktiva handelsregler och förutsättningar kring pandemin som varit orsaken till grafikkortens prishöjning.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Den globala markisen...

Den borde hjälpa lite torkan kan man tycka

Alltid skoj när autokorrigering tillåts härja fritt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Typ som nVidias 2020 arkitektur per shader. Fast som det ser ut med betydligt fler transistorer och högre värmeutveckling, trots modernare tillverkningsprocess.

nVidia får ut 6144 shaders med 15% färre transistorer och med mindre krets på Samsungs N8-process. Prestanda per transistor och watt är avgörande för hur konkurrenskraftig en arkitektur är. Så det ser inte bra ut.

Jag har varit positiv till Intels intåg, och haft en del förväntningar då deras IGPs verkat effektiva. Men måste konstatera att de ligger långt efter nVidia och AMD. Vi får inte glömma att de ska jämföras med nVidia 4000-serien och AMD 7000-serien också.

Fast om man skulle kunna döma kretsen enbart på ”shaders” per transistor vore även RDNA2 körda.

På nästan samma process som Intel använder får RDNA2 ut 2560 ”shaders” på 17,2 miljarder transistorer. Intel får ut 4096 på 21,7 miljarder transistorer och Nvidia får ut hela 6144 på 17,4 miljarder transistorer.

Kollar man ”config core” specifikationen på Wiki för dessa tre är det bara att konstatera: sättet dessa tre designar GPUer skiljer sig en hel del.

Är framförallt Nvidia som ändrade en hel del i balansen med deras 2000-serie.

Sen syns det på Intel att det är GPGPU (datacenter) first. De kör 1:4 FP64, AMD 1:16 och Nvidia 1:64. Intel/AMD har 2:1 FP16 medan Nvidia har 1:1. Nvidia kör verkligen all in på FP32 för konsument (vilket antagligen är rätt strategi…)

Autocomplete på mobil…
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Den borde hjälpa lite torkan kan man tycka

Alltid skoj när autokorrigering tillåts härja fritt.

Ha ha! ja.. Kanske är en lösning

Matkrisen skulle det ju stå. Men hade man en global markis istället blev det nog bättre skördar. Kanske till och med skulle gå att odla i öknarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Mja på gränsen GTA V kom ut först 2013 September på PS3 och PS3 är nog retro idag för de flesta.

GTA V har fortfarande en stor spelarbas (som du kan se här: https://steamcharts.com/app/271590), och är regelbundet med på Steams Topp-10 av spel med flest spelare. Man kan ju nästan tro att Intel dragit samma slutsats, att spels popularitet baseras på vilket datum de släpptes.

Skrivet av Anders9110:

Men håller med att Intel behöver förbättre stödet för äldre spel problemet är att det är svårt och kommer ta tid.

Jo, detta med "Day 0 drivers" borde kommit med en massiv brasklapp:

* gäller endast utvalda framtida titlar

Skrivet av Anders9110:

Edit 9 år gammalt Rockstar har verkligen mjölkat GTA V stenhårt.

Vilka alternativ finns det till GTA V som erbjuder en liknande upplevelse?

Inga, skulle jag säga, då t.ex. både Watch Dogs-serien och Cyberpunk2077 visade sig vara rena skämten. Det hela är en konsekvens av att Rockstar satsat på ett spel i en skala som uppenbarligen är för stor för andra att genomföra. Det blir ju svårt att mjölka något som folk inte är intresserade av att spela...

Permalänk
Medlem

Ett kul scenario vore om Intel tillät oss användare att optimera för spel.
Jag tänker då med något liknade nvidas sli bits. Räck upp en hand om ni minns den tiden.
Bara det vore ett dragplåster för köp. Det skulle göra grafikkort och pc kul igen.
(För dom som gillar att fixa och trixa)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast om man skulle kunna döma kretsen enbart på ”shaders” per transistor vore även RDNA2 körda.

På nästan samma process som Intel använder får RDNA2 ut 2560 ”shaders” på 17,2 miljarder transistorer. Intel får ut 4096 på 21,7 miljarder transistorer och Nvidia får ut hela 6144 på 17,4 miljarder transistorer.

Kollar man ”config core” specifikationen på Wiki för dessa tre är det bara att konstatera: sättet dessa tre designar GPUer skiljer sig en hel del.

Är framförallt Nvidia som ändrade en hel del i balansen med deras 2000-serie.

Sen syns det på Intel att det är GPGPU (datacenter) first. De kör 1:4 FP64, AMD 1:16 och Nvidia 1:64. Intel/AMD har 2:1 FP16 medan Nvidia har 1:1. Nvidia kör verkligen all in på FP32 för konsument (vilket antagligen är rätt strategi…)

Tror inte du förstod något av vad jag skrev. Inget du skriver bemöter något av det jag skrev alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Att de lyckats med 3060 nivå känns ju dock rimligt. Lär vara mycket knas med gamla spel och drivrutiner i början men vem spelar sånt 😄

Jag är övertygad om att intel kommer att producera bra gpuer och accelratioskort, båda med riktigt bra mjukvara givit lite tid. Det är en för stor marknad, som hela tiden växer, för intel att stå utanför. Intel kommer att erbjuda paketlösningar cpu/gpu till OEMs och SIs inom pc-marknaden och motsvarande paketlösningar inom server/workstation området. MEN! Jag har ändå svårt att INTE addera salt till ALLT herr Ryan Shrout uttalar sig om i egenskap av representant för intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är företagens, inte konsumenternas. Det är ju uppenbart att det går ypperligt fint att göra god vinst även med normala priser, och vi ska inte behöva ta smällen för att AMD, Intel och Nvidia nu har mentaliteten att slår man inte rekort kvartal efter kvartal så går det dåligt.

Med de höga priserna som har varit så finns det ju liksom ingen mellanklass längre och det är klart att det är fel på systemet när det är så.

Men oavsett vad du eller jag tycker så kommer kollapsen. Centralbankerna runt om i världen har dragit i handbromsen för sent så priserna på sådant man behöver, typ mat och boende, har skenat bortom kontroll, så vi konsumenter lär ju skratta gott åt dem när de försöker få oss att betala 8K för ett "mellanklasskort" nästa gång.

Poängen är att vi konsumenter förtjänar normala eller låga priser efter många svåra år nu, och det finns flera faktorer som talar för att det blir så. Nu när miners knappt finns så kan de inte längre ha mentaliteten "Jamen fuck you jävla gamer om du inte vill köpa! Det är bara för oss att sälja till miners istället!", och att den möjligheten nu är borta älskar jag. Det är det bästa som hänt på flera år. Rätt åt dem.

Problemet är ju att aktieägarna vill att pengarna ska in ändå och om man inte kan tjäna mer pengar får man skära i kostnader och då gör man sig av med folk vilket leder till arbetslöshet vilket i sin tur leder till minskad konsumtion och ökade utgifter för staten och om de ökar för mycket måste man höja skatten för de som fortfarande arbetar. Nej, jag väljer nog lite högre priser framför det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Problemet är ju att aktieägarna vill att pengarna ska in ändå och om man inte kan tjäna mer pengar får man skära i kostnader och då gör man sig av med folk vilket leder till arbetslöshet vilket i sin tur leder till minskad konsumtion och ökade utgifter för staten och om de ökar för mycket måste man höja skatten för de som fortfarande arbetar. Nej, jag väljer nog lite högre priser framför det.

Om det går, Ja. Men nu är det ju tre aktörer, och då blir det 50% mer konkurrens på en marknad som i flera år har varit sjukt osund. Det är klart att det är varje företags dröm att håva in mångder med pengar på skyhöga marginaler i en evighet men det är inte så saker funkar i längden utan makroekonomi är cykliskt i sin natur. Och det ör klart att det blir en hårdare smäll när förhållandena varit näst intill optimala ur ett vinstmaximeringsperspektiv för att sedan återgå till mer normala förhållanden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det går, Ja. Men nu är det ju tre aktörer, och då blir det 50% mer konkurrens på en marknad som i flera år har varit sjukt osund. Det är klart att det är varje företags dröm att håva in mångder med pengar på skyhöga marginaler i en evighet men det är inte så saker funkar i längden utan makroekonomi är cykliskt i sin natur. Och det ör klart att det blir en hårdare smäll när förhållandena varit näst intill optimala ur ett vinstmaximeringsperspektiv för att sedan återgå till mer normala förhållanden.

Jo, normala bolag är väl glada om de har en marginal på 20-25% medan chip-tillverkarna ligger runt 50%. Problemet är ju bara att investerare inte så ofta är pigga på att acceptera lägre vinstmarginaler vilket gör att de kommer att straffa bolag som egentligen är sunda, när det egentligen är deras förväntningar som är fel. Och så blir det lite våra vinster, statens förluster sen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jo, normala bolag är väl glada om de har en marginal på 20-25% medan chip-tillverkarna ligger runt 50%. Problemet är ju bara att investerare inte så ofta är pigga på att acceptera lägre vinstmarginaler vilket gör att de kommer att straffa bolag som egentligen är sunda, när det egentligen är deras förväntningar som är fel. Och så blir det lite våra vinster, statens förluster sen.

Även investerare får väl begripa att de senaste åren på många sätt varit helt exceptionellt extrema och att det inte går förvänta sig att det ska vara det nya normala. Gör man en produkt och vill sälja den så måste man sätta ett pris folk kan acceptera att betala.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

GTA V är absolut inte ett retrospel. Jag skulle säga att retrospel, i alla fall i kontexten som är intressant i den här diskussionen, är något som man normalt behöver spela genom någon slags emulator, eller modifiera på något sätt från dess ursprungsform, för att kunna spela på modern hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

GTA V är absolut inte ett retrospel. Jag skulle säga att retrospel, i alla fall i kontexten som är intressant i den här diskussionen, är något som man normalt behöver spela genom någon slags emulator, eller modifiera på något sätt från dess ursprungsform, för att kunna spela på modern hårdvara.

Håller med, GTA V är vad man kallar modern klassiker.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är sant, därför vi får hoppas att det är ett av dom första spelen som Intel lägger till i listan

Jag är lite rädd för att det faktum att de missar att optimera för en titel som fortfarande är såpass stor, bara för att den är gammal, kommer vara något av ett signum för Intels drivrutiner en ganska lång tid framöver.

Det blir ju ännu mer så om folk köper grafikkort ur ett lägre segment för att de tänkt sig att de ska spela äldre och mindre krävande titlar, att det på sikt kommer skapa en massa individer som la ut lika mycket pengar på ett Intel-grafikkort som deras kompisar med Nvidia/AMD-kort men fick en sämre upplevelse.

Permalänk
Medlem

Tänker inte köpa något Intel kort inom närmaste 5 åren då drivrutinerna lär suga ganska hårt men välkomnar mer konkurrens på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även investerare får väl begripa att de senaste åren på många sätt varit helt exceptionellt extrema och att det inte går förvänta sig att det ska vara det nya normala. Gör man en produkt och vill sälja den så måste man sätta ett pris folk kan acceptera att betala.

Som en som jobbat inom sälj för amerikanska bolag i många år har jag aldrig sett ett spår av måttfullhet, varken i med- eller motgång.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Som en som jobbat inom sälj för amerikanska bolag i många år har jag aldrig sett ett spår av måttfullhet, varken i med- eller motgång.

Då lär vi väl se huvuden rulla snart. Synd på många kompetenta ledningar i så fall om de ska få sparken för att de inte lyckades upprätthålls en kaosartad marknad. Men man får väl I så fall sätta hoppet till att det här gäller väldigt många branscher och då kanske även den mest gnida investerare vaknar till och accepterar verkligheten. De kan ju alltid prova att sätta pandemipriser på sina produkter men när folk sen inte köper så måste de ju sänka priset om de vill överleva. Miners kommer ju inte rädda dem heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.