Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Mer intressant att så få skulle spara på digitala tjänster, det är första kategorin jag personligen skulle ge mig på, minska antalet streamingtjänster.

Det är en sån liten summa och som man använder flitigt. Vet inte om jag skulle orka va utan Spotify eller Netflix, speciellt med tanke på att vi inte har vanlig TV utan använder bara streaming. Hatar vanlig TV pga all reklam.

Däremot hämtmat för 4-500 i veckan kan man ju klara sig utan. Har dock blivit lite av en familjetradition på lördagar, man måste ju få leva också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Skulle nog påstå att priserna på datorprylar har gått upp rejält sen början av 2020.

När man räknar prisökningar, så räknar man med samma kvalitet enligt SCB. Detta gör att teknikvaror alltid går ner, då kvaliteten ökar så pass mycket.

En processor 1980 har index 100. Priset för nyare processorer stiger givetvis, men prestandan ökar mer än inflationen, vilket gör att KPI för processorer i dag är långt under indextal 100.

Personligen tycker jag detta är märkligt för teknikrelaterade saker, då det inte går att köpa gamla processorer. Det är dock en effekt som är mer tydlig på t.ex. tomater, då en tomat klass 1 inte kan ersättas av en tomat klass 2.

Permalänk
Medlem

Två av bundna lånen går ut nu i slutet av juli.
Swedbank
Fick två delar rörligt på 2.14% efter rabatt
1 år kvar på sista delen på 1.2%

Hon sa att de tror på att rörliga räntan kommer ligga runt 4-5% efter rabatt inom ett år. Får hoppas hon tror fel 🥲

De trodde dock inte lägenhetspriser kommer sjunka uppe i norr när det redan är bostadsbrist och många nya satsningar inom industrin de närmaste åren. Jämfört med stora städer som sthlm/Göteborg där det redan börjat gå ner betydligt enligt henne.

Permalänk
Skrivet av Galming:

Två av bundna lånen går ut nu i slutet av juli.
Swedbank
Fick två delar rörligt på 2.14% efter rabatt
1 år kvar på sista delen på 1.2%

Hon sa att de tror på att rörliga räntan kommer ligga runt 4-5% efter rabatt inom ett år. Får hoppas hon tror fel 🥲

De trodde dock inte lägenhetspriser kommer sjunka uppe i norr när det redan är bostadsbrist och många nya satsningar inom industrin de närmaste åren. Jämfört med stora städer som sthlm/Göteborg där det redan börjat gå ner betydligt enligt henne.

Tror man ska vara GLAD om räntan bara ligger på 4-5% om ett år ärligt talat...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tror man ska vara GLAD om räntan bara ligger på 4-5% om ett år ärligt talat...

Då skall styrräntan höjas från 0.75% till ~3%. Blir en 3-dubbling av räntan jämfört med Q1-22. Tror personligen att konsumenternas åtstramningarna beroende på inflation, energikris, höjda räntor och uteblivna löneökningar (facken siktar på 2% och företagen protesterar inte direkt) gör att vi har krisräntor igen innan utgången av 2023.

Vi får se vem som gissar rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Då skall styrräntan höjas från 0.75% till ~3%. Blir en 3-dubbling av räntan jämfört med Q1-22. Tror personligen att konsumenternas åtstramningarna beroende på inflation, energikris, höjda räntor och uteblivna löneökningar (facken siktar på 2% och företagen protesterar inte direkt) gör att vi har krisräntor igen innan utgången av 2023.

Vi får se vem som gissar rätt

Har ju bundet till januari 2024. Räknar med en boränta på 3-4% då. Men som sagt. Det finns de som få det värre, tänk dig sitta med 7-8 miljoner i lån, bundet i 1 år till. Då är man inte kaxig när man går från 80000 i årsränta till 240000 kr. Innan ränteavdrag iofs. Det blir mycket man får minska i konsumtion.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Har ju bundet till januari 2024. Räknar med en boränta på 3-4% då. Men som sagt. Det finns de som få det värre, tänk dig sitta med 7-8 miljoner i lån, bundet i 1 år till. Då är man inte kaxig när man går från 80000 i årsränta till 240000 kr. Innan ränteavdrag iofs. Det blir mycket man får minska i konsumtion.

Å andra sidan, har man 7-8 miljoner i lån har man rätt rejäla löner för att få de lånebeloppen från början så tror inte det är den gruppen som kommer få det tufft, det nog snarare majoriteten i Stockholm som har runt 4 miljoner i lån som kommer få det tuffast.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Erbjudande av Danske bank på 85% belåning, lån på 3mkr
3 mån rörlig 2,09%
3 år på 4,04%

Detta är efter senaste höjningen, några rabatter hit och dit.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Tjena

kan man ta små bolån?

jag har lagt handpenning på ett nybygge som blir klart om 1 1/2 år och det ska finansieras med nuvarande boendet. ser ut att gå jämt upp, försäljningspriset på mitt radhus ligger på exakt samma som köpesumman för nya.

hade varit gött och dryga ut marginalerna med några hundra tusen tänker jag...

tips råd och tankar kring detta ???

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Skrivet av Farbrogullan76:

Tjena

kan man ta små bolån?

jag har lagt handpenning på ett nybygge som blir klart om 1 1/2 år och det ska finansieras med nuvarande boendet. ser ut att gå jämt upp, försäljningspriset på mitt radhus ligger på exakt samma som köpesumman för nya.

hade varit gött och dryga ut marginalerna med några hundra tusen tänker jag...

tips råd och tankar kring detta ???

Olika banker har olika regler, SBAB har bolån från 200K..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Har ju bundet till januari 2024. Räknar med en boränta på 3-4% då. Men som sagt. Det finns de som få det värre, tänk dig sitta med 7-8 miljoner i lån, bundet i 1 år till. Då är man inte kaxig när man går från 80000 i årsränta till 240000 kr. Innan ränteavdrag iofs. Det blir mycket man får minska i konsumtion.

Har man uppgett korrekta uppgifter vid låneansökan, samt att man sedan fått behålla samma inkomst så borde det inte vara några som helst problem eftersom bankerna vid ansökan räknade med 6-8% kalkylränta.

Men jag känner personligen flera som har lånat mer än vad de egentligen skulle få, så ja...

Permalänk
Skrivet av LeCorbusier:

Olika banker har olika regler, SBAB har bolån från 200K..

se där ok tack.

några tips på hur man ska göra med fast/rörlig ränta ?? i dessa osäkra tider så kanske jag ska ta lånet redan nu, med fast ränta ?? vad kan va riktigt negativt med det ?? det pratas ständigt om den kommande kraschen...och vad innebär egentligen en krasch ....

har jag rent utav satt mig i en riktigt korkad sits när allt ser ut som det gör nu ?

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Skrivet av Farbrogullan76:

se där ok tack.

några tips på hur man ska göra med fast/rörlig ränta ?? i dessa osäkra tider så kanske jag ska ta lånet redan nu, med fast ränta ?? vad kan va riktigt negativt med det ?? det pratas ständigt om den kommande kraschen...och vad innebär egentligen en krasch ....

har jag rent utav satt mig i en riktigt korkad sits när allt ser ut som det gör nu ?

En dum sits vet jag inte (och ingen annan heller), dock en väldigt osäker sits. Ingen vet hur det kommer se ut om 1,5 år men en ganska realistisk worst case scenario är nog att bostadspriserna sjunker med ca 10% per år de kommande åren och att räntan kommer ligga runt 5% om 1-2 år. Blir det mycket värre än så kommer vi ha mycket större problem i samhället och politikerna kommer göra vad de kan för att sätta in åtgärder i form av höjt ränteavdrag och/eller amorteringsfritt skulle jag tro.

Så klarar du detta är det väl ingen större fara. Att binda räntorna nu är nog på gränsen till för sent skulle jag gissa, ja skulle nog köra rörligt när det väl är dags om jag var i din sits.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

En dum sits vet jag inte (och ingen annan heller), dock en väldigt osäker sits. Ingen vet hur det kommer se ut om 1,5 år men en ganska realistisk worst case scenario är nog att bostadspriserna sjunker med ca 10% per år de kommande åren och att räntan kommer ligga runt 5% om 1-2 år. Blir det mycket värre än så kommer vi ha mycket större problem i samhället och politikerna kommer göra vad de kan för att sätta in åtgärder i form av höjt ränteavdrag och/eller amorteringsfritt skulle jag tro.

Så klarar du detta är det väl ingen större fara. Att binda räntorna nu är nog på gränsen till för sent skulle jag gissa, ja skulle nog köra rörligt när det väl är dags om jag var i din sits.

så du rekommenderar att vänta tills det är dags för bostadsköpet.

kan nämna att jag inte har några lån i nuläget ... allt är avbetalt och klart

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem

Sitter och ska binda om lånet om 1 månad..
Har 1.22% idag.
Ligger på under 60% belåning.
Funderade först på rörligt, men det känns som det inte är riktigt bra i långa loppet.
Eller ska man binda sig? J*kla pokerspel, känns extremt surt att binda sig på 4%.

Hur tänker ni andra? Vad har ni gjort?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sitter och ska binda om lånet om 1 månad..
Har 1.22% idag.
Ligger på under 60% belåning.
Funderade först på rörligt, men det känns som det inte är riktigt bra i långa loppet.
Eller ska man binda sig? J*kla pokerspel, känns extremt surt att binda sig på 4%.

Hur tänker ni andra? Vad har ni gjort?

I det långa loppet brukar rörligt vara bäst. Om jag hade haft lån idag så hade jag valt rörligt. Det är dock väldigt individuellt vad som är bäst. Fördelen med bundet är att du vet vilka kostnader du har varje månad och kan planera för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sitter och ska binda om lånet om 1 månad..
Har 1.22% idag.
Ligger på under 60% belåning.
Funderade först på rörligt, men det känns som det inte är riktigt bra i långa loppet.
Eller ska man binda sig? J*kla pokerspel, känns extremt surt att binda sig på 4%.

Hur tänker ni andra? Vad har ni gjort?

Sitter i precis samma situation. 1,16% idag, ca 60% belåning. Bindningstiden går ut i början av september. Ca 2 mille i lån. Ger en liten klump i magen, även om jag har råd.

Tror att jag kommer lägga mig på rörligt. Någon som jag har förtroende för (var det Anders Borg? Eller pappa? Minns inte) sa något i stil med: "I dagsläget det dumt ett binda sig. Det enda som händer är att du får en ränta kring 4 procent direkt, snarare än om ett år".

Tänker att jag under tiden ska lägga mellanskillnaden mellan rörligt och bundet på ett sparkonto så att jag har en liten extra buffer att ta av om räntorna går helt bananas.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Även jag måste göra det jobbiga samtalet och förhandla om räntan. Hur svårt tror ni det är att få samma ränterabatt (rörligt) som för ett år sedan? Om jag hotar med att byta bank och allt som kommer till borde det bita på dom tycker jag....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen med att binda sig så korta perioder, det enda som händer är ju att man får 4% nu istället för inom ett halvår-ett år. Flera har gått ut med bedömningen att rörliga räntan för vanliga konsumenter ligger strax under 4% inom kort. Har man tagit bolån de senaste åren så vet man vad man ger sig in på, och 4% är i mid-range historiskt. Det jag däremot ser poängen med nu, är att binda sig över längre tid. De flesta har ju bolån mkt lång tid, och jag (högst personligt) skulle hellre veta att jag har 4% bundet i t.ex. tio år, än att veta med hög sannolikhet att rörliga är uppe i fyra om ett år och att allting därefter är helt osäkert. Det skulle för mig vara en stor och kännbar skillnad mellan 4% och 7% som jag gärna undviker, särskilt om inflation och andra priser kommer samtidigt. Även om inflationen teoretiskt sett "käkar upp" stora delar, kanske teoretiskt hela lånet, så är det ändå pengar som ska hostas upp varje månad.

Är det någon som vet i vilka regioner räntorna för längre bundna perioder ligger, typ 10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Är det någon som vet i vilka regioner räntorna för längre bundna perioder ligger, typ 10 år?

https://hypotek.swedbank.se/rantor/historik-bolanerantor-2008...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Ser inte poängen med att binda sig så korta perioder, det enda som händer är ju att man får 4% nu istället för inom ett halvår-ett år. Flera har gått ut med bedömningen att rörliga räntan för vanliga konsumenter ligger strax under 4% inom kort. Har man tagit bolån de senaste åren så vet man vad man ger sig in på, och 4% är i mid-range historiskt. Det jag däremot ser poängen med nu, är att binda sig över längre tid. De flesta har ju bolån mkt lång tid, och jag (högst personligt) skulle hellre veta att jag har 4% bundet i t.ex. tio år, än att veta med hög sannolikhet att rörliga är uppe i fyra om ett år och att allting därefter är helt osäkert. Det skulle för mig vara en stor och kännbar skillnad mellan 4% och 7% som jag gärna undviker, särskilt om inflation och andra priser kommer samtidigt. Även om inflationen teoretiskt sett "käkar upp" stora delar, kanske teoretiskt hela lånet, så är det ändå pengar som ska hostas upp varje månad.

Är det någon som vet i vilka regioner räntorna för längre bundna perioder ligger, typ 10 år?

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Ser inte poängen med att binda sig så korta perioder, det enda som händer är ju att man får 4% nu istället för inom ett halvår-ett år. Flera har gått ut med bedömningen att rörliga räntan för vanliga konsumenter ligger strax under 4% inom kort. Har man tagit bolån de senaste åren så vet man vad man ger sig in på, och 4% är i mid-range historiskt. Det jag däremot ser poängen med nu, är att binda sig över längre tid. De flesta har ju bolån mkt lång tid, och jag (högst personligt) skulle hellre veta att jag har 4% bundet i t.ex. tio år, än att veta med hög sannolikhet att rörliga är uppe i fyra om ett år och att allting därefter är helt osäkert. Det skulle för mig vara en stor och kännbar skillnad mellan 4% och 7% som jag gärna undviker, särskilt om inflation och andra priser kommer samtidigt. Även om inflationen teoretiskt sett "käkar upp" stora delar, kanske teoretiskt hela lånet, så är det ändå pengar som ska hostas upp varje månad.

Är det någon som vet i vilka regioner räntorna för längre bundna perioder ligger, typ 10 år?

En stor anledning att folk inte binder sig i 10år är pga att man kanske behöver flytta innan dess.

Som någon innan sa är det nog smartare att ta rörligt och lägga undan skillnaden mot vad en bunden ränta kostat, och ifall det skulle gå upp och bli dyrare så har man förhoppningsvis sparat undan under en viss tid för att kompensera.

Normalläget har ju historiskt varit att rörligt är billigast och är vi tillbaka mot ett normalläge finns ju ingen anledning att tro att det kommer skilja sig där heller?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

En stor anledning att folk inte binder sig i 10år är pga att man kanske behöver flytta innan dess.

Som någon innan sa är det nog smartare att ta rörligt och lägga undan skillnaden mot vad en bunden ränta kostat, och ifall det skulle gå upp och bli dyrare så har man förhoppningsvis sparat undan under en viss tid för att kompensera.

Normalläget har ju historiskt varit att rörligt är billigast och är vi tillbaka mot ett normalläge finns ju ingen anledning att tro att det kommer skilja sig där heller?

Säkert! Skillnaden nu är att många tror, inkl jag, att de närmaste tio åren inte kommer visa sig vara ett ekonomiskt normalläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Säkert! Skillnaden nu är att många tror, inkl jag, att de närmaste tio åren inte kommer visa sig vara ett ekonomiskt normalläge.

Jag tror så här och har säker fel men…
Det vi såg 2022 var ökade energipriser som gjorde så att producenterna passade på att inte bara öka priserna utan gjorde det med ett rejält påslag.
Detta gav en inflationschock på över 8%.
Det som jag tror kommer hända nu (stöds av de långa räntorna, som ligger på ca 3,9%), är att inflationen kommer inte öka så drastiskt framöver utan gå tillbaka mot 2%. (2023)
Det betyder inte att riksbanken kommer sänka räntorna till 0% igen utan försöka hålla det på en ”normal” nivå.
Som sagt så ligger 10-års räntan på under 4% just nu och det betyder att marknaden inte tror på ökad inflation den närmsta tiden utan att det stannar av.

Så ska man i dagsläget binda sina räntor länge?
Jag tror inte vi kommer få se räntor på 7% och så men vill man sova gott på nätterna och man har lite högre bolån så kanske man ska binda sina lån.

Jag är ingen expert så ta det med en skopa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror så här och har säker fel men…
Det vi såg 2022 var ökade energipriser som gjorde så att producenterna passade på att inte bara öka priserna utan gjorde det med ett rejält påslag.
Detta gav en inflationschock på över 8%.

Det är bara att bränslepriser påverkar precis allt. Naturgas kan användas för att göra gödsel, eller elda upp för el. På grund av det så använder bönderna inte gödsel vilket leder till mindre skördar så priserna gör upp på grund av minskat utbud. osv osv

Kostnaden för företagen (i snitt) gick upp 25% senaste 12 månaderna så vi är långt ifrån färdiga med prisökningarna, alternativt bredare utslagning av företag. Ute i Europa har jag sett kostnadsökningar på över 30% för företagen då energipriserna slår än hårdare där.
Sedan har nog inte Pizza-KPI ökat med 30% så visst finns det dem som gärna höjer för sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Även jag måste göra det jobbiga samtalet och förhandla om räntan. Hur svårt tror ni det är att få samma ränterabatt (rörligt) som för ett år sedan? Om jag hotar med att byta bank och allt som kommer till borde det bita på dom tycker jag....

Jag fick samma när jag var för 2 veckor sedan typ . 1.1% rabatt på rörligt

Permalänk
Medlem

Vilka banker ger låga räntor? Vem väljer man?

Vet med förhandling hos SEB att de ger massa rabatt ju mer man sparar hos dem etc etc.
Medans exempel i samtal med danske bank ger samma ränta till alla.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Jag tror så här och har säker fel men…
Det vi såg 2022 var ökade energipriser som gjorde så att producenterna passade på att inte bara öka priserna utan gjorde det med ett rejält påslag.
Detta gav en inflationschock på över 8%.
Det som jag tror kommer hända nu (stöds av de långa räntorna, som ligger på ca 3,9%), är att inflationen kommer inte öka så drastiskt framöver utan gå tillbaka mot 2%. (2023)
Det betyder inte att riksbanken kommer sänka räntorna till 0% igen utan försöka hålla det på en ”normal” nivå.
Som sagt så ligger 10-års räntan på under 4% just nu och det betyder att marknaden inte tror på ökad inflation den närmsta tiden utan att det stannar av.

Så ska man i dagsläget binda sina räntor länge?
Jag tror inte vi kommer få se räntor på 7% och så men vill man sova gott på nätterna och man har lite högre bolån så kanske man ska binda sina lån.

Jag är ingen expert så ta det med en skopa salt

Säger inte att du har fel, du kan mycket väl ha rätt. Problemet är bara att riksbanken, marknaden och bankerna inte heller är speciellt bra på att förutspå ränteläget och förutsättningarna framåt. Man kunde så sent som i höstas binda 5 års ränta till <1,3% och hösten 2019 kunde man binda 10 år till 1,1%.

Dvs riksbanken, marknaden och bankerna bedömde förutsättningarna och framtiden helt fel även då. Så att tro att den kan spå de kommande åren rätt bedömer jag därför som ganska orimligt tyvärr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man kunde så sent som i höstas binda 5 års ränta till <1,3% och hösten 2019 kunde man binda 10 år till 1,1%.

Dvs riksbanken, marknaden och bankerna bedömde förutsättningarna och framtiden helt fel även då. Så att tro att den kan spå de kommande åren rätt bedömer jag därför som ganska orimligt tyvärr.

Den 10-års räntan lär ha handlat mer om att plocka marknadsandelar än att titta dåligt i spåkulan.
Sen är det väl betydligt mer komplext än så, bankerna har såvitt jag förstår också säkrat sina kostnader för de bundna lånen så det är inte så att de plötsligt börjar göra förlust på alla som band billigt i höstas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Även jag måste göra det jobbiga samtalet och förhandla om räntan. Hur svårt tror ni det är att få samma ränterabatt (rörligt) som för ett år sedan? Om jag hotar med att byta bank och allt som kommer till borde det bita på dom tycker jag....

Tycker att det inte borde vara särskilt svårt att få samma rabatt igen så länge inte dina ekonomiska förutsättningar markant försämrats. Bankerna har fortsatt fin marginal. Se till att förbereda dig genom att se vad andra långivare erbjuder så blir det förhoppningsvis inte så jobbigt.

Har än så länge själv alltid relativt enkelt förhandlat till mig samma eller oftast bättre ränterabatt. Eftersom jag kört rörligt förhandlar jag ner räntan när jag ser att någon annan långivare kommer med ett bättre erbjudande, inte bara årligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q