Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Utveckla gärna varför detta är pga politiken som de rödgröna fört? Är genuint intresserad av hur du tänker.

I min värld har vi höga elpriser pga främst två saker.

1. Indelningen av Sverige i elprisområden.
2. En betydande del av elproduktionen är privatägd och således exporterar man hellre dit man får mer betalt än mättar inhemsk marknad.

Bland annat att dom stängt ner 4 kärnreaktorer under mandatperioden på 8 år. Sen EU det är en sak, men hade vi haft igång reaktorerna hade vi haft lägre elpris än det vi har nu. Kanske inte något wow men de hade garanterat varit ett par kr billigare i de stunder där vi fått så mycket som 10 kr i S4 per kilowattimme.

Även de att dessa kunde ha gått i flera år till (R1) : https://ibb.co/hCrnXK4

Det hade i alla fall märks, till skillnad mot nu.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har fjärrvärme så den kostnaden bryr jag mig inte så mycket om då den är fast året ut och hyffsat billig.

Dom stora energitjuvarna hemma är spabad och elbilar.

Ja, då är tim-avtal värt det, ladda när det är billigt och stäng av spabadet.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Dom som har elbil ska absolut ha ett timavtal, och även mätare som bara laddar när det är som lägst på dygnet det är det inget snack om.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tur man bor i en lägenhet och inte har så hög elräkning som folk som har hus (Min senaste låg på 490kr), ska bli intressant och se hur många tvingas sälja husen här nere i Malmö inför eller under vintertiden. Vissa lär ha räkningar på 20k+ eller något

Får en att tänka Peps Person och Hög Standard.
https://lyrics.lol/artist/300590-peps-persson/lyrics/657918-h...

Vad ska du med bil och villa?
När du mår så jävla illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Dom som har elbil ska absolut ha ett timavtal, och även mätare som bara laddar när det är som lägst på dygnet det är det inget snack om.

Är det så?
Många med elbil har direktvärme hemma och/eller värmepump.

Jag tror inte det lönar sig för dessa då risken är att man förlorar pengar på värmen istället.
Elelement styrs ju av yttertempen och den kan man ju inte styra själv.

Man ska nog räkna på saken om man har elvärme hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I min värld har vi höga elpriser pga främst två saker.

1. Indelningen av Sverige i elprisområden.
2. En betydande del av elproduktionen är privatägd och således exporterar man hellre dit man får mer betalt än mättar inhemsk marknad.

Vi har framförallt höga elpriser pga kriget i Ukraina. De har strypt gasflödet när gasflödet skulle ha dubblerats iom Nordstream 2.

1. De kommer antagligen göra om indelningen ganska snart, vi kanske får 3 eller 4 elområden men med en annan geografisk indelning än idag. ACER har nyligen presenterat sina förslag. Vi kommer inte gå tillbaka till 1 område.
2. Det har ingenting att göra med det här. Både privat- och statligt ägda bolag lägger prisbud på elmarknaden. Den inhemska marknaden är mättad, annars hade vi inte haft tillräckligt med el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Är det så?
Många med elbil har direktvärme hemma och/eller värmepump.

Jag tror inte det lönar sig för dessa då risken är att man förlorar pengar på värmen istället.
Elelement styrs ju av yttertempen och den kan man ju inte styra själv.

Man ska nog räkna på saken om man har elvärme hemma.

Vi har luft/vattenpump och elbil

detta var Förra månaden.

Detta var december

Jag kunde inte hitta något billigare kwh-pris än sådär iallafall.

Spotpris via tibber.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Får en att tänka Peps Person och Hög Standard.
https://lyrics.lol/artist/300590-peps-persson/lyrics/657918-h...

Vad ska du med bil och villa?
När du mår så jävla illa?

Samtidigt var ju hans andra "hit" låten Hyreskasern som sågar att bo i lägenhet.

Jag gillar verkligen Peps men min upplevelse är att det är mycket mer "snickesnackesnack" och skvaller i villaområden än i lägenhetsområden, och ju större hus/område desto mer anonym är man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Bland annat att dom stängt ner 4 kärnreaktorer under mandatperioden på 8 år. Sen EU det är en sak, men hade vi haft igång reaktorerna hade vi haft lägre elpris än det vi har nu. Kanske inte något wow men de hade garanterat varit ett par kr billigare i de stunder där vi fått så mycket som 10 kr i S4 per kilowattimme.

Även de att dessa kunde ha gått i flera år till (R1) : https://ibb.co/hCrnXK4

Det hade i alla fall märks, till skillnad mot nu.

Vi exporterar ca 34TWh och importerar ca 8TWh på ett år (2021). Här nere i elprisområde 4 exporterar vi dagligen mer än hälften av elen som vi får in från elprisområde 3. På vilket sätt menar du att 4 extra kärnreaktorer hade ändrat på något? Vi har redan ett rejält överskott. Det är systemet som knäcker oss, inte elproduktionen.

Skrivet av joakim99:

Läs gärna genom tråden så får du kanske en bättre bild av t ex politiska beslut och konsekvenser av dessa.

Har läst igenom den och blir ganska förbluffad över hur mkt rena felaktigheter som publiceras här. Den som har en äkta vilja att läsa på märker ganska snart att detta inte kan skyllas på ett politiskt block utan att det är en kombination av beslut som tagits av båda de politiska blocken som skapat de förutsättningar och det system när det gäller elhandel i Europa som idag helt och hållet har havererat.

Skrivet av pine-orange:

Vi har framförallt höga elpriser pga kriget i Ukraina. De har strypt gasflödet när gasflödet skulle ha dubblerats iom Nordstream 2.

1. De kommer antagligen göra om indelningen ganska snart, vi kanske får 3 eller 4 elområden men med en annan geografisk indelning än idag. ACER har nyligen presenterat sina förslag. Vi kommer inte gå tillbaka till 1 område.
2. Det har ingenting att göra med det här. Både privat- och statligt ägda bolag lägger prisbud på elmarknaden. Den inhemska marknaden är mättad, annars hade vi inte haft tillräckligt med el.

Ser man längre bort än kriget i Ukraina så ser man också att avregleringen av elmarknaden är det som i grund och botten ställer till det. Tillgång och efterfrågan styr och då blir vi ytterst känsliga när tillgången stryps. Givetvis tjänar det andra länder väl att vi i Sverige har ett överskott av el, men det hjälper oss själva föga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi exporterar ca 34TWh och importerar ca 8TWh på ett år (2021). Här nere i elprisområde 4 exporterar vi dagligen mer än hälften av elen som vi får in från elprisområde 3. På vilket sätt menar du att 4 extra kärnreaktorer hade ändrat på något? Vi har redan ett rejält överskott. Det är systemet som knäcker oss, inte elproduktionen.

Priset hade naturligtvis varit lägre?

Enligt Energiforsk så hade elpriset varit 30-50% lägre om R12 och O12 hade varit i drift.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Viss skillnad prismässigt på en KW el och en KW värme dock.

Va? Enlighten me please. Jag har då enbart EN sorts KW på min räkning.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Va? Enlighten me please. Jag har då enbart EN sorts KW på min räkning.

Jämförelsen var ju mellan lägenheter med fjärrvärme och villor med elvärme.

Priset per kwh fjärrvärme är inte samma som för el.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Priset hade naturligtvis varit lägre?

Enligt Energiforsk så hade elpriset varit 30-50% lägre om R12 och O12 hade varit i drift.

De nedlagda reaktorerna i Oskarshamn är inte med i rapporten, det handlar bara om Ringhals 1 och 2 (1,8GW).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Priset hade naturligtvis varit lägre?

Enligt Energiforsk så hade elpriset varit 30-50% lägre om R12 och O12 hade varit i drift.

Gjordes den forskningen tidigare än 2019?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser man längre bort än kriget i Ukraina så ser man också att avregleringen av elmarknaden är det som i grund och botten ställer till det. Tillgång och efterfrågan styr och då blir vi ytterst känsliga när tillgången stryps. Givetvis tjänar det andra länder väl att vi i Sverige har ett överskott av el, men det hjälper oss själva föga.

Tillgång och efterfrågan styr i en nationaliserad marknad med, det gäller ju att matcha tillgången med efterfrågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jämförelsen var ju mellan lägenheter med fjärrvärme och villor med elvärme.

Priset per kwh fjärrvärme är inte samma som för el.

Nej mitt svar var på "Tur att jag bor i lägenhet och inte betalar för uppvärmning.". Inget att göra med fjärrvärme eller ej utan jag menade att det inte finns några gratisluncher. Nånstans ska nån ha betalt. Om det sen är billigare för fjärrvärme just nu eller ej vet jag tyvärr inte utan menade mest att kostnaden för ALLT som kräver el kommer öka och det kommer tillslut drabba brukaren. i detta fallet bostadsrättsföreningen som i sin tur tar ut kostnaden på innehavaren.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Nej mitt svar var på "Tur att jag bor i lägenhet och inte betalar för uppvärmning.". Inget att göra med fjärrvärme eller ej utan jag menade att det inte finns några gratisluncher. Nånstans ska nån ha betalt. Om det sen är billigare för fjärrvärme just nu eller ej vet jag tyvärr inte utan menade mest att kostnaden för ALLT som kräver el kommer öka och det kommer tillslut drabba brukaren. i detta fallet bostadsrättsföreningen som i sin tur tar ut kostnaden på innehavaren.

Fjärrvärme brukar inte använda el och om det används för uppvärmningen så spelar det roll. Du slipper på så sätt använda el till dina två största kostnadsposter, uppvärmningen av vatten (för att duscha osv) och uppvärmningen av bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Nej mitt svar var på "Tur att jag bor i lägenhet och inte betalar för uppvärmning.". Inget att göra med fjärrvärme eller ej utan jag menade att det inte finns några gratisluncher. Nånstans ska nån ha betalt. Om det sen är billigare för fjärrvärme just nu eller ej vet jag tyvärr inte utan menade mest att kostnaden för ALLT som kräver el kommer öka och det kommer tillslut drabba brukaren. i detta fallet bostadsrättsföreningen som i sin tur tar ut kostnaden på innehavaren.

Nja du skrev att en KW är en KW vilket inte stämmer för en KW uppvärming i en lägenhet som det var tal om är INTE samma KW som en KW uppvärming i villan i exemplet.

Antagligen går priset för fjärrvärme också upp iom inflation men det är inte alls knutet till elpriset på det viset du implicerade. En del av fjärrvärmen är ju tex en biprodukt av elproduktion, så tekniskt sätt om det krävs mer elprduktion (speciellt sådan som skapas av att man bränner saker... dvs dyr el) skapas det per automatik mer fjärrvärme vilket i teorin hade kunnat leda till en omvänd relation dvs att fjärrvärmepriset går ner när elpriset går upp. (säger inte det kommer bli så dock).

Nu verkar det dock som att du pratade om något annat än du citerade, och för all del, jag tror vi alla kan se att priserna på det mesta ökar nu vad det har att göra med att någon påpekade att det i regel slår mycket hårdare för personer i villor än lägenheter förstår jag inte.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Nja du skrev att en KW är en KW vilket inte stämmer för en KW uppvärming i en lägenhet som det var tal om är INTE samma KW som en KW uppvärming i villan i exemplet.

Antagligen går priset för fjärrvärme också upp iom inflation men det är inte alls knutet till elpriset på det viset du implicerade.

Nu verkar det dock som att du pratade om något annat än du citerade, och för all del, jag tror vi alla kan se att priserna på det mesta ökar nu vad det har att göra med att någon påpekade att det i regel slår mycket hårdare för personer i villor än lägenheter förstår jag inte.

Jag känner att jag inte är insatt i fjärrvärme utan jaf förutsatte att det produceras, likt allt annat, av el men jag verkar ha fel vilket jag gladeligen erkänner. Jag har nog inte reflekterat över hur värmen i en lägenhet produceras.

I.o.m miningboomen när alla diskuterade att "min lägenhet blir så varm när jag minar" och svaren var "Ja men vad bra då slipper du ju värma upp bostaden med elementen" så faller ju hela det argumentet då värmen "ingår" (hur man nu väljer att formulera sig) i avgiften men det gör inte elen.

Jag känner att jag lägger ner med vetskapen om att iaf JAG har lärt mig nåt idag förutom att det är jäkligt dyrt att bo i hus och lite billigare i lägenhet

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag känner att jag inte är insatt i fjärrvärme utan jaf förutsatte att det produceras, likt allt annat, av el men jag verkar ha fel vilket jag gladeligen erkänner. Jag har nog inte reflekterat över hur värmen i en lägenhet produceras.

I.o.m miningboomen när alla diskuterade att "min lägenhet blir så varm när jag minar" och svaren var "Ja men vad bra då slipper du ju värma upp bostaden med elementen" så faller ju hela det argumentet då värmen "ingår" (hur man nu väljer att formulera sig) i avgiften men det gör inte elen.

Jag känner att jag lägger ner med vetskapen om att iaf JAG har lärt mig nåt idag förutom att det är jäkligt dyrt att bo i hus och lite billigare i lägenhet

Jag får också erkänna att jag inte har någon koll på stor andel lägenheter som faktiskt använder el som uppvärmning, och för de fallen har du ju rätt.

Tror också du har rätt i att många kanske tror de är 'säkra' i sina lägenheter för att 'el/uppvärming ingår' utan att de faktiskt har koll. Gas används också i lägenhetsbyggnader och det priset har ju ökat markant.

Avgifts och hyrehöjningar kommer garanterat inträffa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

*bort/mod*

I min värld har vi höga elpriser pga främst två saker.

1. Indelningen av Sverige i elprisområden.
2. En betydande del av elproduktionen är privatägd och således exporterar man hellre dit man får mer betalt än mättar inhemsk marknad.
[/quote]

Indelningen i elprisområden är en del, men det hade aldrig fungerat att ha det på ett annat sätt.

Den stora anledningen till att priset är som det är blir såklart hur den europeiska marknaden ser ut då södra Sverige inte kan producera tillräckligt med el för sig själv.

Men, för att förstå lite bättre så kan vi börja med att om vi hade haft kärnkraft kvar så hade vi haft lägre priser även i södra sverige.

1. För att vi hade haft planerbar elförsörjning närmare och inte behövt få den överförd från norrland.
2. Kärnkraft möjliggör en högre överföring från Norrland pga. någon spännande grundspänning, utan den kärnkraft vi haft så har alltså överföringskapaciteten i våra kablar minskat.

Priset SE3 och SE4 hade kunnat vara 30-50% lägre om vi hade haft kärnkraften igång.

Man exporterar inte hellre, utan vi har ingen lagring, vart ska elen ta vägen då den måste åka någonstans? Att skicka massa el från Norrland via en underdimensionerad kabel där dessutom mottagaren inte kan ta emot pga. bristande möjligheter sedan kärnkraftsnedläggningar blir inte bra. Istället säljs elen till Finland och vi i SE3 och SE4 får köpa in el från Europa, vilket ger oss högre priser.

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-k...

Permalänk

Igår under dagen kostade en kwh 10kr. Kunder hos tibber kan se priset timvis. Område Sthlm

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Den stora anledningen till att priset är som det är blir såklart hur den europeiska marknaden ser ut då södra Sverige inte kan producera tillräckligt med el för sig själv.

Priset hade fortfarande satts enligt reglerna på nordpool vilket i sin tur sätts utefter den dyraste producenten som måste köra igång. Hurvida vi kan försörja skåne själva eller ej är irrelevant för elpriset, vad som spelar roll är hurvida denna extra elen nya/gamla reaktorer hade tillfört hade varit tillräcklig för att låta grannländerna stänga ner deras dyr-el-produktion eller ej....

https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden#h-Saha...

Från studien du länkade, som var intressant:

"Grid bottlenecks are the main reason for the large price reduction in
southern Sweden – most of any additional power generation would have
been ’trapped’ in southern Sweden."

frågan är ju ifall man låtit kablarna till kontinenten förbli begränsade i ett scenario där man hade kunnat exportera och tjäna mycket mer... min gissning är att man snabbt skalat upp kablarna, priserna hade blivit nära desamma och vinsten hade gått till företagen

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Din värld är ju inte den verklighet vi lever i.

Indelningen i elprisområden är en del, men det hade aldrig fungerat att ha det på ett annat sätt.

Den stora anledningen till att priset är som det är blir såklart hur den europeiska marknaden ser ut då södra Sverige inte kan producera tillräckligt med el för sig själv.

Men, för att förstå lite bättre så kan vi börja med att om vi hade haft kärnkraft kvar så hade vi haft lägre priser även i södra sverige.

1. För att vi hade haft planerbar elförsörjning närmare och inte behövt få den överförd från norrland.
2. Kärnkraft möjliggör en högre överföring från Norrland pga. någon spännande grundspänning, utan den kärnkraft vi haft så har alltså överföringskapaciteten i våra kablar minskat.

Priset SE3 och SE4 hade kunnat vara 30-50% lägre om vi hade haft kärnkraften igång.

Man exporterar inte hellre, utan vi har ingen lagring, vart ska elen ta vägen då den måste åka någonstans? Att skicka massa el från Norrland via en underdimensionerad kabel där dessutom mottagaren inte kan ta emot pga. bristande möjligheter sedan kärnkraftsnedläggningar blir inte bra. Istället säljs elen till Finland och vi i SE3 och SE4 får köpa in el från Europa, vilket ger oss högre priser.

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-k...

https://www.svd.se/a/qLG2kz/lagre-overforing-nar-karnkraft-ar...

Den sista artikeln borde visa med all tydlighet hur oansvarigt de rödgröna agerat och för all framtid befästa MP som det mest miljöovänliga partiet för Sverige. För att inte tala om ett sänke för Svensk industri och speciellt nyföretagande i SE4 pga kapacitetsbrist.

Vi exporterar dagligen mer än vad vi förbrukar i elprisområde 4. Du kan hålla koll dag för dag på kontrollrummet. En del kalla dagar kanske vi importerar en del, men det förklarar inte varför vi ska behöva betala 10 gånger mer för elen här samtidigt som vi exporterar bort ett stort överflöd.

Håller fast vid att det är systemet det är fel på. Ska vi använda din logik så blir man inte direkt jättemycket mer klok på det eftersom vi exporterar lika mkt här i elprisområde 4 än vad man gör i norr. Elprisområde 1 och 3 exporterar ca 2564MWh just nu medan det från elprisområde 4 exporteras 2485MWh. Systemfel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Priset hade fortfarande satts enligt reglerna på nordpool vilket i sin tur sätts utefter den dyraste producenten som måste köra igång. Hurvida vi kan försörja skåne själva eller ej är irrelevant för elpriset, vad som spelar roll är hurvida denna extra elen nya/gamla reaktorer hade tillfört hade varit tillräcklig för att låta grannländerna stänga ner deras dyr-el-produktion eller ej....

https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden#h-Saha...

Från studien du länkade, som var intressant:

"Grid bottlenecks are the main reason for the large price reduction in
southern Sweden – most of any additional power generation would have
been ’trapped’ in southern Sweden."

frågan är ju ifall man låtit kablarna till kontinenten förbli begränsade i ett scenario där man hade kunnat exportera och tjäna mycket mer... min gissning är att man snabbt skalat upp kablarna, priserna hade blivit nära desamma och vinsten hade gått till företagen

Just så.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi exporterar dagligen mer än vad vi förbrukar i elprisområde 4. Du kan hålla koll dag för dag på kontrollrummet. En del kalla dagar kanske vi importerar en del, men det förklarar inte varför vi ska behöva betala 10 gånger mer för elen här samtidigt som vi exporterar bort ett stort överflöd.

Håller fast vid att det är systemet det är fel på. Ska vi använda din logik så blir man inte direkt jättemycket mer klok på det eftersom vi exporterar lika mkt här i elprisområde 4 än vad man gör i norr. Elprisområde 1 och 3 exporterar ca 2564MWh just nu medan det från elprisområde 4 exporteras 2485MWh. Systemfel.

Att vi exporterar beror ju på att vi inte har elen när vi behöver den. Planerbarheten. Det säger ju inget om hur mycket vi köper in varje dag också.

Karlshamn eldar ju för att vi har brist på planerbar elförsörjning i SE4...

Skrivet av Triffid:

Priset hade fortfarande satts enligt reglerna på nordpool vilket i sin tur sätts utefter den dyraste producenten som måste köra igång. Hurvida vi kan försörja skåne själva eller ej är irrelevant för elpriset, vad som spelar roll är hurvida denna extra elen nya/gamla reaktorer hade tillfört hade varit tillräcklig för att låta grannländerna stänga ner deras dyr-el-produktion eller ej....

https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden#h-Saha...

Från studien du länkade, som var intressant:

"Grid bottlenecks are the main reason for the large price reduction in
southern Sweden – most of any additional power generation would have
been ’trapped’ in southern Sweden."

frågan är ju ifall man låtit kablarna till kontinenten förbli begränsade i ett scenario där man hade kunnat exportera och tjäna mycket mer... min gissning är att man snabbt skalat upp kablarna, priserna hade blivit nära desamma och vinsten hade gått till företagen

De ska ju bygga ut kablarna ner till Tyskland.

Det smartaste jag kan se är ju att som i Österrike pumpa upp vatten från konstgjorda dammar till ovanliggande sjöar när det är billigt och låta det rinna ner genom turbiner när det är dyrt. Energilagring. Vätgas och batterier är än för långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Igår under dagen kostade en kwh 10kr. Kunder hos tibber kan se priset timvis. Område Sthlm

https://i.imgur.com/gXnBYqB.jpg

Frågan är hur högt det kan gå i vinter 20-30 kr? Kommer vi slå i maxtaket på €4? Sinnessjukt vilken sits vi har satt oss i, både själva genom kärnkraftsmotståndet och bristen på överföringskapacitet, men även EU. Att vi ska betala för att tyskarna av populistiska skäl lägger ner kärnkraft i förtid och har gjort sig beroende av rysk naturgas är inte rimligt någonstans.

Härligt att man ska flytta vid månadsskiftet och att det bundna avtalet då automatiskt sägs upp utan möjlighet att flytta med Rörligt i vinter kommer sannerligen inte bli kul.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Priset hade naturligtvis varit lägre?

Enligt Energiforsk så hade elpriset varit 30-50% lägre om R12 och O12 hade varit i drift.

Som sagt, rödgröna försöker lägga all skuld i Ukraina och så är inte fallet. Det man missar var att innan kriget så började priserna på el att öka både i S3 och S4. Men dom fortsätter att skylla på kriget för då slipper dom ta ansvar. Och precis som ovan skriver så hade 30-50% gjort mycket i plånboken för många om de fortfarande hade varit igång. De som drabbas hårdast av detta är företagen.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gjordes den forskningen tidigare än 2019?

Studien avser hösten 2021 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Att vi exporterar beror ju på att vi inte har elen när vi behöver den. Planerbarheten. Det säger ju inget om hur mycket vi köper in varje dag också.

Karlshamn eldar ju för att vi har brist på planerbar elförsörjning i SE4...

Nej det är igång för att de tjänar pengar, inte för att det finns effektbrist. Se rättelsen här https://www.dn.se/sverige/oljeverk-i-karlshamn-igang-branner-...

Skrivet av razerrazer:

Som sagt, rödgröna försöker lägga all skuld i Ukraina och så är inte fallet. Det man missar var att innan kriget så började priserna på el att öka både i S3 och S4. Men dom fortsätter att skylla på kriget för då slipper dom ta ansvar. Och precis som ovan skriver så hade 30-50% gjort mycket i plånboken för många om de fortfarande hade varit igång. De som drabbas hårdast av detta är företagen.

Återigen, gasflödet ströps redan under sommaren förra året