Vad är era uppgraderings/bygg planer för tillfället?

Permalänk
Medlem

Håller just nu på att spara ihop pengar för att bygga ihop en helt ny dator, inte haft en speldator på 2-3 år nu men kände att det var dags igen. Suget har blivit alldeles för stort
Blir spännande med all ny hårdvara som ska presenteras och släppas nu under hösten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

vad ligger din sp på cpun? 🙂

Sp 102

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Du kan relativt enkelt undervolta 3080. Några 120W kommer du såklart inte ner i men en bra bit under 300W kan du få ner den i iallafall utan att tappa någon prestanda alls i princip. Det kryllar av guider hur du går tillväga, finns bl a en bra här på SweC.

Tack för ditt tips. Jag läste faktiskt några kommentarer om att det går att undervolta men jag vet inte mycket om det. Ska kika mer noggrant på det, låter som ett vettigt plan så länge riskerna är minimala, om det nu finns risker. 🙂

Permalänk
Medlem

Blir förhoppningsvis ett 4080/4080Ti eller motsvarande AMD om ca 1 år om priserna är lite mer normala.
Vill kunna lira i 4K utan att behöva dra ner grafikinställningarna.

Tror/hoppas nVidia lanserar 4080 i höst till ett rimligt pris (blir dock dyrt i Sverige pga valutan) och att nVidia släpper ett 4080Ti sommaren nästa år som övertar msrp för 4080 vanilla (som de gjorde med 1080/1080Ti). Då klipper jag ett 4080Ti efter semestern nästa år Om man får drömma lite.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mina planer är byta ut cpu (blir nya minnen och moderkort då med), just för mitt 10 år gamla system har börjat ge upp (dels sata portar som inte använder cpu kontrollen är det något fel med och nätverkskortet). Sen att systemet kraschar ibland flera gånger dagligen (har testat nya minnen och annat grafikkort utan det blivit bättre).

och med nya cpu:er antågande så kanske det är dags med uppgradering nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Nej, det märks tydligt att GTX 970 inte orkar alls längre. Har fått dra ner alla inställningar och stänga av en massa saker i Rust. Men har ändå fått ca 3 gånger fler FPS och det tack vare min i7 än vad jag hade med föra CPU i5 3750 och då spelar jag på 1440p skärmen. Har nu ca 80-90 FPS mot 30-40 tidigare. Betydligt mer spelbart men absolut inte så snyggt som på 1080p skärmen. Så ett nytt grafikkort, tack!

Det låter ju lovande, kanske kan få upp lite fps med min uppdatering redan innan det blir grafikkort 😀

Permalänk
Skrivet av RozKek:

Tack för ditt tips. Jag läste faktiskt några kommentarer om att det går att undervolta men jag vet inte mycket om det. Ska kika mer noggrant på det, låter som ett vettigt plan så länge riskerna är minimala, om det nu finns risker. 🙂

Undervolt innebär egentligen mindre risk då du utsätter kärnan för mindre volt och därmed mindre värme. Har kört undervolt på mitt 3060ti (som egentligen skulle ha varit ett 3080, men priset.....) och det funkar bra. Mer fps, mindre värme och tystare. Som annan sa finns det gott om guider, jag tittade på denna https://youtu.be/I9K4PSqxoYg som var ett bra och sakligt intro för undervolt. Bra steg för steg, finns kanske bättre, fräschare guider men denna var väldigt bra. Sen är det också lite vilket flyt du har med silikoner, vissa gpuer klockar himla fint, andra mlndre bra. Mitt 3060ti lade jag på 1920mhz på lägre volt (minns inte just nu vilken volt) medan andra haft 1985mhz och strax över 2000mhz vid samma volt - men enbart fåtal jag sett som haft sådan flyt. Så prestandan i slutänden är lite individberoende gällande korten. Så ha rimliga förväntningar, men förvänta dig typ samma eller bättre prestanda för mindre watt och tystare fläktar. Kanske någon mer erfaren som tycker annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Tack för ditt tips. Jag läste faktiskt några kommentarer om att det går att undervolta men jag vet inte mycket om det. Ska kika mer noggrant på det, låter som ett vettigt plan så länge riskerna är minimala, om det nu finns risker. 🙂

Här har du en bra guide om du vill sätta dig in lite i hur undervolt funkar. Det är faktiskt enklare än man kan tro. Jag följde den själv och fick ner min förbrukning med 60-80W och temperaturen med 15 grader med bibehållen prestanda.

Lycka till om du bestämmer dig för att uppgradera och ge dig på undervolt.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

men hoppas på lite lägre priser snart

Skrivet av draanexle:

Främst haft ögonen på meshify 2 compact vit, men att den kostar ca 1700 är fan för mkt för min smak så hoppas på någon rea

Skrivet av ELF:

Väntar på bättre priser.

Ett lands valuta påverkas av många saker och just nu är de flesta av dessa saker negativa och saker som köps in till landet kommer bli dyrare när valutan förlorar i värde gentemot omvärlden och det finns inga tecken på att det skall vända inom en snar framtid, tvärtom ser det ut att bli värre. Att hoppas/vänta på bättre priser är lönlöst just nu, men som alltid kan man göra hyggliga fynd när lager skall tömmas på gamla saker.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har en 9900K undra hur länge den kommer räcka. Går ju i tankarna på något nyare. Men behöver jag det? Jag är ingen programmerare, utan har spelandet som hobby ibland.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ett lands valuta påverkas av många saker och just nu är de flesta av dessa saker negativa och saker som köps in till landet kommer bli dyrare när valutan förlorar i värde gentemot omvärlden och det finns inga tecken på att det skall vända inom en snar framtid, tvärtom ser det ut att bli värre. Att hoppas/vänta på bättre priser är lönlöst just nu, men som alltid kan man göra hyggliga fynd när lager skall tömmas på gamla saker.

Jo vet. Men tycker det är skumt hur meshify 2 compact i vit kostar en del mer, och en hel del mer än t.ex fractal meshify 2 lite som är bra mkt större osv.

Hoppas på någon rea, annars kanske jag ger upp i slutändan. Beror nog lite främst på vad för GPU och cpu jag eventuellt fixar i nästa bygge.

Om det finns OK priser på moderkort kanske jag kör på ett matx eller itx istället för skojs skull:-)

Skrivet av CreativeX:

Har en 9900K undra hur länge den kommer räcka. Går ju i tankarna på något nyare. Men behöver jag det? Jag är ingen programmerare, utan har spelandet som hobby ibland.

Beror ju lite på vilka spel och upplösning:-) men 9900k kommer man komma väldigt långt på ett bra tag framöver tbh

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jo vet. Men tycker det är skumt hur meshify 2 compact i vit kostar en del mer, och en hel del mer än t.ex fractal meshify 2 lite som är bra mkt större osv.

Hoppas på någon rea, annars kanske jag ger upp i slutändan. Beror nog lite främst på vad för GPU och cpu jag eventuellt fixar i nästa bygge.

Om det finns OK priser på moderkort kanske jag kör på ett matx eller itx istället för skojs skull:-)

Beror ju lite på vilka spel och upplösning:-) men 9900k kommer man komma väldigt långt på ett bra tag framöver tbh

Handlar om 1440p och nyaste titlar. Än så länge har jag inget problem med något utav nyaste spelen.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Kul tråd!

Tänkte att jag skulle uppgradera min dator under sommaren. Landade på en i5 12400F då den verkade väldigt prisvärd, samt moderkort, nytt chassi, PSU och allting runtomkring. Förutom GPU, då jag fick vänta tills augustilönen för att få utrymme för det.

Sitter nu och funderar på om jag ska skaffa ett 3080 eller om det är värt att vänta upp till ett halvår på att 4070 ska komma. Det tar egentligen emot att köpa något när det fortfarande är väldigt dyrt och att korten nästan har två år på nacken.

Det blev ett 3080 i slutändan och jag är mycket nöjd!

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk

Gaming dator

Jag har planer på att bygga speldator men tycker att grafikkorten är för dyra vill bygg en speldator som klarat att spela i 4k upplösning i 144hz ska även användas till emulator video redigering o ch streaming får se om det blir något bygge till hösten om jag får tag på ett rtx 3080 ti eller liknande till bra pris/Mattias