Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket förbrukar du per år, månad? Bor du i hus, lägenhet? Vilken leverantör har du?

1) ca 6000 kWh per år.
2) Nu då jag har städat upp hela huset och monterat strömbrytare på varje sektion har jag lyckas reducera med 200 kWh per mån, så ca. 300 kWh räknar jag med efter optimeringarna pr. mån.
3) Hus / Villa - detatched.
4) E.on.

Permalänk
Medlem

Har en villa i område SE-3. Bergvärme pump som uppvärmning och har ca 200 kvm boyta. Årsförbrukningen totalt ligger runt 14 000 kwh. Mitt avtal går ut 31 okt och jag måste göra ett aktivt val senast 14 september annars får jag fast pris i 1 år och när jag kollar nu så hamnar det på 493,50 öre/kwh. På det nuvarande avtalet betalar jag 77,13 öre/kwh. Allt detta är med Vattenfall som är min nuvarande leverantör. Har inte kollat hela tråden men finns det några som helst rekommendationer vad man ska göra som i mitt fall ?

Edit: la till info om nuvarande leverantör

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

1) ca 6000 kWh per år.
2) Nu då jag har städat upp hela huset och monterat strömbrytare på varje sektion har jag lyckas reducera med 200 kWh per mån, så ca. 300 kWh räknar jag med efter optimeringarna pr. mån.
3) Hus / Villa - detatched.
4) E.on.

Räknar vi med att priset i höst, vinter kommer vara fyra gånger högre än det hittills så får du hosta upp minst 3000-4000 på en månad om elpriset per kwh står i 8kr genomsnitt för en månad. Väldigt löst räknat.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Detta är för storförbrukare som använder 10 000kwh per år. Knappast de som använder mindre än 2000kwh per år. Oavsett det kommer kosta en hel del. Många kommer slängas ut från sina hem. Tror de som drabbas mest är ändå de svagaste i samhället, de sjuka. De lever redan på marginalen pga matpriserna.

Hmmm, tror inte det är många familjer med villa som ligger under 10 000kwh/år, skulle gissa på närmre 20k/år

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Räknar vi med att priset i höst, vinter kommer vara fyra gånger högre än det hittills så får du hosta upp minst 3000-4000 på en månad om elpriset per kwh står i 8kr genomsnitt för en månad. Väldigt löst räknat.

Japp, jag har räknat med detta med, men det kan likaväl gå upp till 10-20 per kWh, och så tillkommer nät pris, skatter, avgifter etc. Jag har buffert men det är inget roligt att besparingarna går i "el-räknings hyra".

Har pellets värma i övrigt - men pellets priset har stigit REJÄLT (till nästan det dubbla) så kanske man ska köpa in några extra pallar nu till det blir riktig galet pris och efterfrågan på det, tänk på de stackare som får betala för el-dreven värme, min kollega och vän har direktverkande el, oof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Har en villa i område SE-3. Bergvärme pump som uppvärmning och har ca 200 kvm boyta. Årsförbrukningen totalt ligger runt 14 000 kwh. Mitt avtal går ut 31 okt och jag måste göra ett aktivt val senast 14 september annars får jag fast pris i 1 år och när jag kollar nu så hamnar det på 493,50 öre/kwh. På det nuvarande avtalet betalar jag 77,13 öre/kwh. Allt detta är med Vattenfall som är min nuvarande leverantör. Har inte kollat hela tråden men finns det några som helst rekommendationer vad man ska göra som i mitt fall ?

Edit: la till info om nuvarande leverantör

Ingen vet med säkerhet vad som är bäst men om jag var du hade jag försökt köra rörligt elpris. Att låsa ett år på 493,50 känns som fel beslut

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, tror inte det är många familjer med villa som ligger under 10 000kwh/år, skulle gissa på närmre 20k/år

Blir nog minst 20 000kr för den familjen på en månad i vinter.

Skrivet av JoOngle:

Japp, jag har räknat med detta med, men det kan likaväl gå upp till 10-20 per kWh, och så tillkommer nät pris, skatter, avgifter etc. Jag har buffert men det är inget roligt att besparingarna går i "el-räknings hyra".

Har pellets värma i övrigt - men pellets priset har stigit REJÄLT (till nästan det dubbla) så kanske man ska köpa in några extra pallar nu till det blir riktig galet pris och efterfrågan på det, tänk på de stackare som får betala för el-dreven värme, min kollega och vän har direktverkande el, oof.

Jag tror personligen de som äger hus har det bäst ställt med hyfsade besparingar. Åter igen går mina tankar till de svagaste i samhället som knappt får det gå ihop med maten och nu kommer svindyra elpriser på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Detta är för storförbrukare som använder 10 000kwh per år. Knappast de som använder mindre än 2000kwh per år. Oavsett det kommer kosta en hel del. Många kommer slängas ut från sina hem. Tror de som drabbas mest är ändå de svagaste i samhället, de sjuka. De lever redan på marginalen pga matpriserna.

Hur mycket förbrukar du per år, månad? Bor du i hus, lägenhet? Vilken leverantör har du?

10 000kWh storförbrukare? villa?
Ja kanske om dom har annan uppvärmning än elbaserad (pellets,ved,fjärrvärme, olja)

runt 17 000 kWh med modern bergvärme/luftvatten

25 000 med direktverkande el är nog rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ingen vet med säkerhet vad som är bäst men om jag var du hade jag försökt köra rörligt elpris. Att låsa ett år på 493,50 känns som fel beslut

Näe så har jag ju med tänkt. Det är helt j*vla sjukt att 77,13 öre var förra årets fast pris i 1 år då det inte kändes läge teckna fast så jag bara lät det vara.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Näe så har jag ju med tänkt. Det är helt j*vla sjukt att 77,13 öre var förra årets fast pris i 1 år då det inte kändes läge teckna fast så jag bara lät det vara.

Du är knappast ensam. Släpp de skuldkänslorna. Majoriteten har rörligt pris.

Skrivet av Myhybris:

10 000kWh storförbrukare? villa?
Ja kanske om dom har annan uppvärmning än elbaserad (pellets,ved,fjärrvärme, olja)

runt 17 000 kWh med modern bergvärme/luftvatten

25 000 med direktverkande el är nog rimligt

Det blir väldigt dyrt för de med sådan förbrukning. Redan nästa månad kommer vi se rekordfakturor.

Permalänk
Medlem

Jag själv ska täta huset REJÄLT och sätta in ftx system. Decentralicerad så blir kostnaden låg.
Man får nog se över vad man kan göra gällande isolering om den är tveksam, mitt hus är från 1947 så det finns att göra där.

Mitt garage från 2020 är jämförelsevis riktigt energi effektivt.

Kommer köra rörligt och hoppas på det bästa än att låsa högt i ett år.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Får rätta dig där, kärnkraft i Sverige körs som baskraft, men utan den stabiliserande effekten i form av svängmassa och reaktiv effekt så går det inte. Det positiva i det hela är att SE1 och SE2 får billigare el, alltid nåt!

Jo slarvigt uttryckt av mig, visst vi använder inte kärnkraften som reglerkraft men som just baskraft är den just stabil och behöver inte regleras, När den försvinner behöves den ersättas av något som just behöver regleras där av "tappad" kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Yeah... this is gonna SUCK!

Min el-avtal löp ut denna veckan och i morgon så ska jag börja räkna när jag bör tända för ljusen, diskmaskinen, tvätten - blir roliga tider det. (Bor i SE-4).

Jag har börjat sälja av min retrosamling av datorer, spelkonsoller, syntar m.m. Fuuuun times.

Hade även planerat att uppgradera min nuvärande dator till den nya AMD 7950x serien, men det kan vi bara glömma detta året och säkert nästa år med, r.i.p. återförsäljare. Det blir att strama åt som gäller nu, har god backup - men till dessa priser så kan det riskera att bli helt galet.

Jag kör inte ens min 5800X+3090. 200W drar den på u-tube och surf. Kör hellre laptopen dockad som drar 70W. Har ju 2 årslöner på banken, men drygt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag kör inte ens min 5800X+3090. 200W drar den på u-tube och surf. Kör hellre laptopen dockad som drar 70W. Har ju 2 årslöner på banken, men drygt ändå.

Lite som dig, kör surf och Steam chat på mobilen, Youtube på smart-tv'n. Då AMD'n och 3090 är dyr även vid låg användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det blir väldigt dyrt för de med sådan förbrukning. Redan nästa månad kommer vi se rekordfakturor.

Ja, det blir väldigt väldigt dyrt. Men det är som sagt normal förbrukning för en villa. Finns bara så mycket att göra med ett befintligt hus och även det som går att göra kostar stora summor.

Elpriserna har varit stabila i årtionden så inget hushåll har haft med detta i sina kalkyler när man tittat på vad som är ekonomiskt att göra för att förbättra energieffektiviteten på huset.

Vi skulle gjort andra roligare renoveringar i år men har istället lagt stora summor på att minska våra elkostnader. Helt orimliga och onödiga summor skulle jag tyckt för ett år sedan.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Bor i radhus som är byggt på tidigt -70tal, tilläggsisolerat, 3glas fönster, vattenburen el och en luft/luft värmepump som tar ca 85-90% av värmebehovet.
Men ändå så ligger vi på i runda slängar 13500kWh/år. Tittar jag på historiken så ligger de tre värsta månaderna på 1900kWh.

Vi har väl vunnit på lotto eller något sådant men vi har 45öre/kWh tills okt 2023 och under den tiden har det kommit upp solceller på ca 8,5kWp som förhoppningsvis sänker årsförbrukningen rejält.

Men redan nu så vrider det sig i tarmarna på hur priset kommer bli sedan. Då blir det att sänka temperaturen under 18grader och på med extra filtar.

Det tar inte ett år att bygga kärnkraftverk utan snarare 7år+ samt minst den den dubbla tiden för tillstånd. Så visst, det kanske vänder om 15år+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Bor i radhus som är byggt på tidigt -70tal, tilläggsisolerat, 3glas fönster, vattenburen el och en luft/luft värmepump som tar ca 85-90% av värmebehovet.
Men ändå så ligger vi på i runda slängar 13500kWh/år. Tittar jag på historiken så ligger de tre värsta månaderna på 1900kWh.

Vi har väl vunnit på lotto eller något sådant men vi har 45öre/kWh tills okt 2023 och under den tiden har det kommit upp solceller på ca 8,5kWp som förhoppningsvis sänker årsförbrukningen rejält.

Men redan nu så vrider det sig i tarmarna på hur priset kommer bli sedan. Då blir det att sänka temperaturen under 18grader och på med extra filtar.

Det tar inte ett år att bygga kärnkraftverk utan snarare 7år+ samt minst den den dubbla tiden för tillstånd. Så visst, det kanske vänder om 15år+

Du skall inte sänka förbrukningen med solceller, du skall sälja allt du producerar och köpa in när du inte producerar

sälja för 5kr kWh
köpa för 0.5kr kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Min el-avtal löp ut denna veckan och i morgon så ska jag börja räkna när jag bör tända för ljusen, diskmaskinen, tvätten - blir roliga tider det. (Bor i SE-4).

Uppvärmning och Varmvatten brukar stå för cirka 85% i ett vanligt hus, så istället för att släcka LED-lampor så läggs din egna energi (pun intended) bäst på att ordna billigare uppvärmning, sänka inomhustemperatur och använda mindre varmvatten.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Du skall inte sänka förbrukningen med solceller, du skall sälja allt du producerar och köpa in när du inte producerar

sälja för 5kr kWh
köpa för 0.5kr kWh

Under förutsättning att solcellerna kommer på plats under tidig vår 2023 så är det scenariot att det blir så fram till dess elavtalet går ut.
Vi har med bestämt oss att det ska installeras ett 10kWh batteri som man kan lagra, sälja, använda själv vid behov, men jag är ingen "expert" ännu utan super in all information jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vattenkraft så klart. Vattenkraften kan idag leverera 50% av vårt behov i flera dagar om det behövs, dock inte hundra procent förstås men vi har ju kvar våra befintliga reaktorer. Sen producerar vindkraften i princip aldrig noll, förutom vid extremt kraftiga vindar men de håller ju aldrig i sig i dagar. Den kan vara nere väldigt lågt, ibland till och med bara en procent av max, men noll på grund av lite vind händer inte för så vindstilla är det inte över så stora områden.

Jaha, såklart!
Jag som i min enfald trodde att vi redan idag fick ungefär 50% av vår elproduktion från just vattenkraften. Så om vi fortsätter uppskalningen av vindkraft, samtidigt som vi inte rustar upp eller förnyar vår kärnkraft (idag ca 30% av vår produktion), så kommer vi inte kunna använda vattenkraften för att skala upp ett intermittent bortfall från vindkraften. För då skulle vi behöva få uppåt 90% av vår el från vattenkraft dessa dagar!

Jag har roat mig lite med att kolla på snittproduktion av de olika energislagen på Svenska Kraftnäts "kontrollrum". Vindkraften pendlar i dag-för-dag produktion från allt mellan 2% och 50% av en dags totala produktion. Utöver detta så pendlar det också ganska friskt timme-för-timme och blåsten tenderar dessvärre inte att sammanfalla med när vårt behov av el är som störst.

En decemberdag förra året:

Några dagar senare:

Så om vi inte ska ha nå mer kärnkraft, och istället ska ersätta detta med vind och då kanske fördubbla vår vindkraftproduktion, så innebär det att det på en dag går att få uppåt 90% av dagens energibehov från vindkraft, men dagen efter så får man bara 10%. Den dagen så måste vi alltså få ca 90% av vårt behov från vattenkraften, vilket överhuvudtaget inte är genomförbart. Även om det vore möjligt att under vissa dagar trycka på så mycket med vattenkraften, så går det inte att överföra så mycket el söderut, till konsumenterna. Om det dessutom inte finns någon produktion alls i södra Sverige, så går det inte heller att överföra lika mycket norrifrån. Så det är en nedåtgående spiral.

Skrivet av snajk:

Tur att ingen pushar för ett elsystem med endast vindkraft då.

Nu påstod jag aldrig 100% vindkraft. Jag pratar om att elsystemet kommer falla ihop om det inte finns tillräckligt med planerbar baskraft, om vi exempelvis ersätter kärnkraft med intermittent vindkraft!

Skrivet av snajk:

Shoulda woulda coulda... Det skeppet har seglat, vi har inte mer kärnkraft att köra och att återaktivera eller bygga nytt tar tid och hjälper oss inte denna vintern eller de kommande.

Det är ett problem att R4 måste vara avstängt, annan kapacitet hade förstås hjälpt detta oavsett varifrån den kommer. Kapacitet i stamnätet mellan norr och syd hade också hjälpt, eller fetare kopplingar till andra länder med mer produktion.

Problemen nu, med pris för vi har inte haft några andra problem än, beror ju på två saker egentligen. 1 är ryssarnas krig, tyskarnas (över-) tro på gas som övergångsproducent, och förstås hela elmarknadens uppbyggnad häromkring, som jag tycker hör ihop. 2 är (mer lokala) problem med kärnkraft, i Frankrike, Finland och nu Sverige.

Skeppet har definitivt seglat för att lösa detta till vintern, oavsett vilken lösning man ser. Vi hinner inte bygga varken kärnkraft, vindkraft, solkraft, vattenkraft, kolkraft eller något annat på 3 månader. Vi hinner inte heller bygga om våra hus (effektivisera, isolera, etc.), stamnät eller något annat. Så jag talar inte om nu. Jag talar om att vi inte ska sticka huvudet i sanden och säga att det är för sent och därför behöver vi heller inget göra. Vi vill inte att vi fortsätter med samma problem de kommande 50 åren, utan att vi redan nu tar fram en stabil och långsiktig lösning!

Ska vi säga att "på helåret så räcker vindkraften till gott och väl", men när det för stunden inte blåser tillräckligt så får vi helt enkelt släcka ner hela Skåne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Under förutsättning att solcellerna kommer på plats under tidig vår 2023 så är det scenariot att det blir så fram till dess elavtalet går ut.
Vi har med bestämt oss att det ska installeras ett 10kWh batteri som man kan lagra, sälja, använda själv vid behov, men jag är ingen "expert" ännu utan super in all information jag kan.

Ah jo köerna är 2-3 kvartal hos oss med.

Angånde batterier har jag nog svängt själv från att se det som "kul, men ingen ekonomi i även med 50% bidrag" till "kul och lönsam inom ett år" mycket tack vare dom nu sjuka priserna men framför allt diffen mellan hög o låg pris.

Sedan att det kommer 15min spot och effekttariffer till 2024 förbättrar bara kalkylen på längre sikt, även utan bidrag

Permalänk
Medlem

Bor i 150 kvadratmeters villa med frånluftsvärmepump.

Kommer att göra precis samma sak i vinter som jag gjorde förra vintern. Sätta inomhustemperaturen på värmepumpen på 12 grader samt elda i kaminen som vi har mitt i huset. Hyvlade av 2/3 av elförbrukningen på det viset.

Har sådan tur att jag har tillräckligt med träd och återväxt på egna marker att jag kan fixa veden näst intill gratis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pincett:

Under förutsättning att solcellerna kommer på plats under tidig vår 2023 så är det scenariot att det blir så fram till dess elavtalet går ut.
Vi har med bestämt oss att det ska installeras ett 10kWh batteri som man kan lagra, sälja, använda själv vid behov, men jag är ingen "expert" ännu utan super in all information jag kan.

Om batteriet är värt det eller ej beror väldigt mycket på hur priserna utvecklas, och förstås vad du lyckas få betalt för elen, men solpaneler är ju en bra affär och just nu en extremt bra affär. Jag har en kollega som installerade solpaneler för ett par år sedan exempelvis, han bor i en villa i Halland med fru och ett barn och kör elbil, hans paneler täcker hela hans förbrukning inklusive bilen på årsbasis och med dagens priser så går han plus på typ fyra år, beräknat vid installation var väl någonstans runt sju år. Installationen och alla paneler har också 25 års garanti så går något sönder så byts det ut utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet och har ändå ungefär 7000kWh/år. Elgolvvärme i badrummet som förmodligen kommer få vara helt avstängd nu då mitt fasta elavtal gått ut precis.. Den har gått att motivera för att vattnet ungarna stänker på golvet ska torka upp men nu är det svårare.

Blir en del när man jobbar hemma, har en TV med tillhörande receiver och grejer så går på kvällarna. Blir minst en diskmaskin om dagen med då vi är fyra stycken i hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om batteriet är värt det eller ej beror väldigt mycket på hur priserna utvecklas, och förstås vad du lyckas få betalt för elen, men solpaneler är ju en bra affär och just nu en extremt bra affär. Jag har en kollega som installerade solpaneler för ett par år sedan exempelvis, han bor i en villa i Halland med fru och ett barn och kör elbil, hans paneler täcker hela hans förbrukning inklusive bilen på årsbasis och med dagens priser så går han plus på typ fyra år, beräknat vid installation var väl någonstans runt sju år. Installationen och alla paneler har också 25 års garanti så går något sönder så byts det ut utan kostnad.

Nja Installationen har garanterat inte 25 år utan 5 som brukligt,

5-10år på riktaren, 25-30 år effektgaranti och 15-25 år på panelerna beroende på storlek och tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Bor i lägenhet och har ändå ungefär 7000kWh/år. Elgolvvärme i badrummet som förmodligen kommer få vara helt avstängd nu då mitt fasta elavtal gått ut precis.. Den har gått att motivera för att vattnet ungarna stänker på golvet ska torka upp men nu är det svårare.

Blir en del när man jobbar hemma, har en TV med tillhörande receiver och grejer så går på kvällarna. Blir minst en diskmaskin om dagen med då vi är fyra stycken i hushållet.

De e halva min årsförbrukning som bor i villa. Det är sånna som dig som är beviset på att el egentligen varit alldeles för billigt förut.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Lite som dig, kör surf och Steam chat på mobilen, Youtube på smart-tv'n. Då AMD'n och 3090 är dyr även vid låg användning.

Nu drar ju ett RTX 3090 runt 15W idle och runt 35W vid medieanvändning så dyr?

Skrivet av Anaii:

Ja, det blir väldigt väldigt dyrt. Men det är som sagt normal förbrukning för en villa. Finns bara så mycket att göra med ett befintligt hus och även det som går att göra kostar stora summor.

Elpriserna har varit stabila i årtionden så inget hushåll har haft med detta i sina kalkyler när man tittat på vad som är ekonomiskt att göra för att förbättra energieffektiviteten på huset.

Vi skulle gjort andra roligare renoveringar i år men har istället lagt stora summor på att minska våra elkostnader. Helt orimliga och onödiga summor skulle jag tyckt för ett år sedan.

Det blir rekorddyrt även för de som bor i lägenheter. Men visst även om många inte betalar värme, vatten separat så läggs sådant på hyrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

De e halva min årsförbrukning som bor i villa. Det är sånna som dig som är beviset på att el egentligen varit alldeles för billigt förut.

Klart man kan sänka livskvaliteten om allt är svindyrt. Nu är det ju toppen för alla med rörligt elpris. Vattnet är nästa grej. Gör den 100ggr dyrare så kommer svenskarna dofta lökigare

Autokorrekt!
Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Klart man kan sänka livskvaliteten om alla är svindyrt. Nu är det ju toppen för alla med rörligt elpris. Vattnet är nästa grej. Gör den 100ggr dyrare så kommer svenskarna dofta lökigare

"Om alla är svindyrt". Vet inte ens vad du försöker säga?

Det är väl ett liten inskränkning på livskvaliteten om man tvingas stänga av sin elgolvvärme i badrummet som bara är igång för att torka lite vattendroppar på golvet som man kunde torkat med en handduk.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Klart man kan sänka livskvaliteten om alla är svindyrt. Nu är det ju toppen för alla med rörligt elpris. Vattnet är nästa grej. Gör den 100ggr dyrare så kommer svenskarna dofta lökigare

Kostnaden för vatten kommer garanterat gå upp. Underhållet på infrastrukturen för vatten är eftersatt på många håll.